Els
orígens: Godwin i Proudhon
La
paraula "anarquia" prové del grec [etimològicament
l'alfa privativa vol dir "no", i "arkhé"
significa: "poder/domini"] i designa una filosofia política
segons la qual la societat justa pot -i ha- d'organitzar-se sempre
i en tot cas al marge de l'Estat, considerat com a autoritat inevitablement
repressora. S'ha discutit si a l'Antiguitat existiren grups de
caire anarquista, però els arguments donats no semblen
justificar-ho. Tant els epicuris com els cínics i els estoics
estaven organitzats en escoles jerarquitzades, de manera que entre
ells hi havia "ajuda mútua", però no anarquia.
Possiblement
el primer a reivindicar l'anarquia fou William Godwin (1756-1836)
l'autor de POLITICAL JUSTICE (1793, revisada al 1795 i al 1797),
que va estar casat amb Mary Wollstonecraft, l'autora de VINDICACIÓ
DELS DRETS DE LA DONA (1792), el text que inicia el feminisme
modern. Wollstonecraft va morir de sobrepart i la seva filla fou
Mary Shelley, l'autora de FRANKENSTEIN. Wollstonecraft va escriure
a la "Vindicació" que: "... o bé
la Natura ha fet una gran diferència entre l'home i la
dona, o bé aquesta civilització que fins ara s'ha
instal·lat en el món és molt parcial".
La idea que ens mereixem un món no parcial (no regit per
l'opressió) uneix utopisme i anarquia.
Godwin
partia de la teoria de Tom Paine segons la qual la societat sempre
és bona i el govern sempre és un mal. Més
que una eina per controlar les forces humanes destructives, el
govern és el responsable d'aquestes forces, que a través
del frau i l'explotació corrompen els homes. Aplicant el
principi utilitarista del major benefici per al màxim nombre,
afirma que la destrucció del govern produiria un augment
general de la satisfacció en la societat. Com es pot veure,
ja des de l'origen, el pensament anarquista s'ha presentat com
una "política moral", és a dir, com una
teoria que posa la justícia, i els principis, per damunt
de l'eficàcia i de les conseqüències pràctiques
de les accions.
Però
Godwin no pot ser considerat, encara, un estricte anarquista en
la mesura que no creia immoral la propietat, sinó el seu
abús, mentre pensava que una quantitat òptima de
propietat (òbviament, no la distribució actual)
augmenta la felicitat i que ningú no té dret (ni
per raons utilitàries) a jutjar sobre com administrem les
nostres propietats. La dissidència racional originada en
el radicalisme liberal britànic (llibertat de consciència,
dret de resistència al govern, dret a triar i destituir
governants, etc.), fou l'origen intel·lectual de l'anarquisme
europeu.
Amb
tot, el primer a anomenar-se a sí mateix "anarquista"
fou Proudhon i l'anarquisme arrelà molt més a França
i a Suïssa que a Anglaterra, on el moviment obrer seguí
majoritàriament una via reformista de bon començament
(cartisme, socialisme ricardià, etc.). Pierre-Joseph Proudhon
(1809-1865) al seu llibret QUÈ ÉS LA PROPIETAT?
(1840-41) va fer famosa la frase: "La propietat és
un robatori"; però la seva obra és prou més
complexa i es troba bàsicament en dues altres obres IDEA
GENERAL DE LA REVOLUCIÓ AL SEGLE XIX (1851) i DE LA JUSTÍCIA
EN LA REVOLUCIÓ I EN L'ESGLÉSIA (1858). Proudhon
reconeixia amb dificultats l'autoritat del que anomenava "govern
legal" exercit per funcionaris públics amb capacitat
per administrar, però criticava la concentració
de l'autoritat i la coerció que aquesta mena de governs
representaven, tot i ser eficaços per a mantenir l'ordre.
La seva proposta era una societat mutualista, ja no regida per
funcionaris, sinó per un principi de recolzament mutu basat
en l'interès comú. Una societat mutualista ha de
ser autosuficient equilibrada i ha de fonamentar-se en dos elements:
els incentius (per tal de poder negociar) i un fort component
moral. El que es busca és una síntesi entre llibertats
individuals i justícia social.
Per
la seva defensa del mutualisme, Marx sempre considerà Proudhon
un petit-burgès que pretenia convertir els treballadors
en empresaris. De fet, no va tenir cap problema a col·laborar
amb Lluís Napoleó en projectes de crèdit
i mutualitats. Per la seva banda, Proudhon sempre va defensar
que la recerca de l'incentiu i del profit era un ressort fonamental
en els humans i que no podia ser desatès.
Bakunin
Qui
donà a l'anarquisme el seu característic to "antipolític"
fou Mijail Bakunin (1814-1876). Bakunin fou un personatge de biografia
atrafegada i de motivacions psicològicament complicades
(quan no directament perverses). Va estat influït pel hegelianisme
d'esquerres, fou un defensor aferrissat del nacionalisme paneslavista,
va ser empresonat pel czar a Rússia (1851-1857), va sortir
de la presó signant un penediment miserable, i va dedicar
la resta de la seva vida a malviure per Europa, organitzant conspiracions
més o menys delirants, amb grups tan secrets que de vegades
ni existien. La seva ideologia, que es troba al llibre DÉU
I L'ESTAT, és una barreja sovint mal girbada d'elements
romàntics (l'emotivitat), hegelians (historicisme), ruralistes
eslaus (agrarisme igualitarista), individualistes, materialistes
il·lustrats (ateisme), etc. Va lluitar amb Marx pel control
de la 1ª Internacional, que finalment es va dissoldre, i
va escriure un munt de llibres que van tenir una importància
especial a Itàlia i als Països Catalans, en la mesura
que la seva lluita antiestatista podia ser més fàcilment
compresa en nacions sense Estat i en països d'un important
pes agrari.
Per
a Bakunin, l'error de totes les teories polítiques és
el de prendre's al peu de la lletra el pecat original. Partint
del supòsit erroni segons el qual l'home era intrínsecament
imperfecte pel seu egoisme, les diverses teories polítiques
propugnen que cal cedir part de la llibertat a l'Estat perquè
és l'únic que pot reprimir la perversa naturalesa
humana. En aquest sentit, l'Estat i la religió que són
les dues entitats repressives fonamentals, formen una unitat,
o en les seves paraules, tenen una relació "simbiòtica":
tots dos s'autoconsideren sagrats, creen un món impenetrable
i misteriós, tenen intèrprets autoritzats a parlar
en el seu nom, mantenen una jerarquia i una jurisdicció
exclusives sobre els humans. Bakunin creu que l'autoritat és
sempre religiosa, raó per la qual l'ateisme és una
necessitat si es tracta de lluitar contra l'Estat -i cal, a més,
impedir que l'Estat esdevingui el nou Déu (error, aquest,
en que a parer seu havia caigut Marx en teoritzar la dictadura
del proletariat). Déu l'Estat són els enemics de
la condició humana i amb ells no hi pot haver cap mena
de pacte possible.
La
ciència ve a ser el dissolvent de la religió i la
revolta constitueix el dissolvent de l'obediència política.
Bakunin defensava l'existència del que anomenava "el
sagrat instint de revolta" en tots els humans. La civilització
tendeix a apagar-lo (a convertir-nos en animals domesticats),
però acaba per sortir inevitablement. Per això són
els sectors més marginats (o marginals) i no la classe
obrera industrial organitzada, el motor -o l'esca- de la revolució.
Bakunin entreveu, tot i que no acaba de teoritzar-ho, que la revolució
(que ell no diferencia explícitament de la revolta) és
una forma de destrucció més que no l'albada d'un
món nou. En definitiva cap home no pot ser lliure mentre
depengui d'un altre, no només en l'aspecte econòmic,
sinó en qualsevol tipus de jerarquia.
L'instrument
revolucionari són bàsicament els que anomena "grups
d'afinitat" (concepte que després desenvolupà
Malatesta), és a dir, associacions espontànies d'individus
lliures, petites cèl·lules activistes, disposades
a realitzar, si cal, actes de violència (en el seu vocabulari:
"propaganda per l'acció") que inclouen "recuperacions"
(atracaments) i altres accions alegals.
A
diferència dels teòrics que hem vist fins ara, Bakunin
és explícitament socialista. No admet la propietat
privada en cap dels seus extrems. Tots els drets de propietat
corresponen la comunitat, que es regeix per un sistema de pactes
i per una estructura federal i igualitària. El sistema
de coacció i de jerarquia que regeix en el treball i a
la fàbrica, és el que després es reprodueix
en els partits polítics i en les estructures legals: subordinació
i dominació constitueixen la vida dels humans i cal combatre-les
en l'origen mateix. Per això la revolució ha d'organitzar
el treball trencant amb el model jeràrquic d'autoritat.
La societat revolucionària haurà de consistir en
una lliure associació d'individus que busquen objectius
comuns i basats en l'ajuda mútua, per procediments assemblearis
i consensuats. Els Estats, en aquest context, no serien altra
cosa que federacions de comunes (ajuntaments) sobre una base igualitària
i espontaneista.
Contra
Marx, partidari de l'organització, Bakunin va defensar
l'espontaneïtat revolucionària i va endevinar que
el partit (únic) del proletariat acabaria esdevenint una
eina violenta usada contra el proletariat mateix.
Kropotkin
Després
de Bakunin, l'altre teòric clàssic de la "Idea",
nom que els anarquistes donen a l'Acràcia, fou el príncep
rus Piotr Kropotkin (1842-1921), autor dels llibres LA CONQUESTA
DEL PA (1906) i EL RECOLZAMENT MUTU (1897), obra en què
intentà vincular anarquisme i darwinisme, donant lloc a
l'anomenat "darwinisme social d'esquerres". Kropotkin
era geògraf: havia explorat Sibèria i coneixia bé
la fauna del seu país nadiu. Aquests coneixements científics
són la base que li permetrà afirmar que el socialisme
té una base biològica: l'ajuda que es donen els
animals per tal de sobreviure ofereix l'explicació del
recolzament mutu innat en les societats humanes. Fugit de Rússia
on havia estat dos anys empresonat (1874-1876), es va exiliar
a Paris i a Lyon (on fou de nou empresonat l'any 1883) i va viure
més de trenta anys a Londres, on escriví la major
part de les seves obres. Va tenir temps, encara, de veure la revolució
soviètica i de desencantar-se'n. El seu enterrament fou
la darrera ocasió en què es pogué manifestar
lliurement l'anarquisme rus, que fou delmat brutalment per Lenin
i Stalin.
Les
aportacions de Kropotkin a l'anarco-comunisme es poden resumir
en dues. Per una banda vol construir una mena d'equivalent social
al biologisme de Darwin. L'anarquisme seria una conseqüència
del desenvolupament social que s'organitza en paral·lel
a l'evolució biològica i amb els mateixos principis.
Però per comptes d'acceptar la idea de lluita per la vida
com un enfrontament amb resultats aleatoris, considera que el
recolzament mutu és l'eina que permet l'evolució,
que veia com un progrés amb organització interna
-idea no gens darwinista, tot cal dir-ho. Amb tot, no va trobar
gaire mostres d'aquest recolzament a mida que avancem en l'escala
evolutiva (de fet com més complexos són els animals,
menys recolzament es donen) i va acabar reconeixent que en l'home
coexisteixen instints agressius i solidaris.
La
segona teoria llibertària defensada per Kropotkin és
la de l'absoluta igualtat salarial. A CAMPS, FÀBRIQUES
I TALLERS (1901) propugna que en la indústria moderna cap
persona no pot ser diversament recompensada pel seu treball per
la senzilla raó que qualsevol tasca és un producte
col·lectiu, en què l'aportació de tothom
és exactament igual de necessària. En conseqüència,
el treball ha de ser pagat per igual a tothom. La temàtica
del recolzament mutu reapareix aquí en la suposició
que, un cop abolida la propietat privada, el poble treballaria
mancomunalment de forma voluntària per contribuir al bé
comú
A
diferència de Bakunin, Kropotkin no té una teoria
específica sobre l'organització revolucionària.
Senzillament, considerava que la seva tasca com a intel·lectual
era la de "sembrar idees" que tard o d'hora es fondrien
amb "l'instint revolucionari" de les masses. De fet,
amb la seva obra es produeix la síntesi definitiva entre
sindicalisme i moviment llibertari, teoritzada a França
per la "Carta d'Amiens" (1906), que proclama la independència
política del sindicalisme i consagra l'acció directa
que permet a l'obrer "crear la seva pròpia lluita"
(Griffuelhes).
Aquest
plantejament es consolidarà als Països Catalans amb
l'acció de Salvador Seguí "El Noi del Sucre"
(1887-1923) i de la CNT. Però a França la central
anarcosindicalista CGT fou aviat controlada pels comunistes marxistes
i a Catalunya, Seguí estava convertint la CNT en un sindicat
reformista quan fou assassinat per pistolers a sou de la patronal.
L'anarquisme ha tingut sempre dues vessants: la de caire bakuninià,
revolucionària i verbalista i la de caire prooudhonià,
sindicalista i més "comunal" que comunista. Als
Països Catalans, la FAI ha estat l'expressió del radicalisme
mentre que Seguí i, especialment, Àngel Pestaña,
representen l'aspecte reformista.
La
crisi de l'anarquisme com a pràctica política s'ha
de situar als anys de la 1ª Guerra mundial, quan d'una banda
la classe obrera abandona posicions internacionalistes, i de l'altra
els obrers més radicals se senten atrets pel leninisme.
Als USA, el sindicat IWW patí una repressió policíaca
brutal (cas Sacco i Vanzetti) i a Sud-Amèrica l'anarquisme
gairebé només tingué influència a
l'Uruguai portat per obrers catalans i sicilians, de manera que
als anys 1930, l'anarquisme estava pràcticament liquidat
al món amb l'excepció, important de Catalunya on
portà el pes de la lluita antifranquista fins al 1938 quan
els elements comunistes el destruïren. Després de
la mort de Franco l'anarquisme reaparegué amb força
a Barcelona però fou anorreat per la infiltració
policial (cas Scala) i per la seva pròpia ineficàcia
interna. Actualment l'anarquisme és una curiositat política,
però un objecte d'estudi acadèmic important en la
mesura que permet plantejar el problema de la llibertat i de l'Estat
en una perspectiva moral i des de la base. Molts moviments polítics
de dissidència (ecologisme, feminisme, crítics amb
la globalització) recullen aspecte de les idees llibertàries.
Anarquisme
i gènere: Dones lliures
Especialment,
i en paral·lel a l'activitat de "política antipolítica"
dels teòrics llibertaris, cal esmentar la centralitat del
pensament llibertari en el naixement del feminisme. Aquesta influència
es deu al fet que l'anarquisme sempre va considerar que la transformació
de la vida quotidiana és tan important com la revolució
política. L'amor lliure seria, doncs, un element més,
integrat en una vida alliberada tant dels prejudicis sexuals com
dels prejudicis polítics. Ja hem comentat que la companya
de Godwin fou Mary Wollstonecraft, l'autora de VINDICACIÓ
DELS DRETS DE LA DONA (1792) i aquest corrent individualista ha
estat de sempre paral·lel al pensament anarquista.
La
vessant individualista de l'anarquisme va donar molta importància
a temes com l'amor lliure (E. Armand, Han Rayner) i l'higienisme,
considerats com eines per a crear una nova societat més
saludable. A més, la idea mateixa d'amor lliure apareixia
com una forma de resistència al poder estatal i com a tal
la van defensar Bakunin i molts altres teòrics..
En
el feminisme llibertari destaquen activistes com la catalana Teresa
Claramunt (que protagonitzà una heroica lluita per la jornada
de vuit hores), i teòriques com la nord-americana d'origen
lituà Ema Goldman. El moviment llibertari català
aconseguí que la ministre Frederic Montseny legalitzés
l'avortament durant la guerra d'Espanya (1936-1939) i organitzà
el moviment de "Dones Lliures" capdavanter a Europa
i la primera organització anarcofeminista de masses europea.
"Dones
lliures", fundada a l'abril del 1936 va arribar a tenir unes
20.000 dones afiliades durant la guerra d'Espanya, amb quasi 170
agrupacions locals, bàsicament Catalunya, Aragó
i País Valencià. El seu nucli inicial era format
per Lucía Sánchez Saornil (telefonista i poetessa
a Madrid), Mercedes Camaposada (periodista) i la metge Amparo
Poch i Gascón. A la seva revista "Mujeres libres"
hi trobem la necessitat d'unir "la noble causa de la justícia
social" a "la necessitat de declarar íntegrament
lliures les dones". Consideraven que la revolució
antifeixista donava el context adient per tal d'acabar amb la
"civilització unisexual" (expressió de
l'activista Suceso Portales, modista) i defensaven la "doble
lluita" (de classe i de gènere com a unitat indissociable).
Com deia "Ilse" a "Mujeres libres": "...
además la mujer ha de luchar por la propia libertad interior
de la que el hombre disfruta ya desde hace siglos. Y en esta lucha,
la mujer está sola". Cal destacar aquest aspecte de
l'anarquisme perquè, estrictament, mostra que és
una teoria vinculada a la vida quotidiana i amb la pretensió
de fer la crítica a tota mena de poder -i no només
al poder polític.
Tipus
d'anarquisme
Les
principals tesis anarquistes tenen un sentit negatiu i, bàsicament,
antiautoritari: neguen que l'Estat sigui una necessitat per als
individus i, al mateix temps, neguen que l'origen de l'Estat provingui
del consentiment dels ciutadans, o de cap pacte social. L'Estat
és una eina de defensa dels privilegis dels més
rics i, cas que no existís, les seves funcions podrien
ser portades a terme perfectament per agències privades
o per comunitats locals que es posessin d'acord a prestar el servei.
Per
als anarquistes la idea de pacte social és buida (qui i
quan l'ha fet?) i, a més, tots els pactes són lliures
i revisables, de manera que un pacte constitucional que hom personalment
no ha signat no pot implicar-nos, ni exigir-nos res. En general
els anarquistes creuen -com els liberals- que la llibertat és
un dret natural i que, per tant, no pot ser limitat. Però,
a diferència dels liberals, no accepten de cap manera que
la propietat sigui també de caire natural.
Dins
l'anarquisme hi ha hagut bàsicament quatre grans tendències
ideològiques, tot i que generalment es redueixen a dos
(mutualisme i col·lectivisme). És un error greu
no distingir-les conceptualment, vist que el seu grau de influència
social -i de consistència teòrica és molt
divers.
·
Individualisme
· Mutualisme
· Col·lectivisme
· Comunisme
Cadascuna
d'aquestes fórmules ha tingut defensors i crítics,
però tenen en comú la defensa alhora d'un màxim
de llibertat personal i de la màxima distribució
del treball, que sempre haurà de ser realitzat per consentiment
voluntari.
1.-
L'individualisme ha estat una posició extrema, sovint tinguda
per elitista. Prové de l'esquerra hegeliana i, especialment
de l'obra de Max STIRNER (àlies de Johann Caspar Schmidt,
1806-1856), autor d'una obra extremament críptica: L'ÚNIC
I LA SEVA PROPIETAT. Stirner creia que cadascú ha d'actuar
exactament com li vingui de gust, sense tenir en compte ni normes
morals, ni Déu, ni Estat. Però aquesta teoria no
deixa espai per a cap actuació social i, per tant, més
enllà d'un egoisme intransigent, més literari que
efectiu, va tenir poc ressò, tot i que tal vegada Nietzsche
hauria llegit Stirner i "l'Únic" seria un avantpassat
fòssil del Superhome.
Els
anarquistes individualistes molt sovint no creuen en la revolució
com a mètode de canvi social i defensen "el canvi
de consciències" i l'educació com a eina transformadora,
sovint d'acord a les idees de l'escriptor rus Tolstoi i generalment
utilitzen mètodes pacifistes. A la revolució espanyola
de 1936, els individualistes van fer seu el lema: "Ni Déu,
ni Amo, ni CNT". El darrer anarquista individualista europeu
significatiu fou el partidari de l'amor lliure Émile ARMAND
(1872-1962)
És
més important la tradició nord-americana d'individualistes
més o menys propers al liberalisme, format per teòrics
ferotgement antimonopolístics, propers a Rousseau en la
seva formació intel·lectual, però amb un
fort component de malfiança contra tota força d'estatisme.
Cal esmentar en aquest àmbit, entre d'altres, Lysander
Sponner i Benjamin Tucker.
A
finals del segle 20 va reaparèixer amb força aquest
corrent defensant una mena d'anarcocapitalisme anomenat "llibertarisme",
que fa una reivindicació radical de la lliure empresa i
la desregulació econòmica radical amb argumentació
llibertària.
2.-
El mutualisme ha de ser considerat com el punt mig entre individualisme
i col·lectivisme llibertari. S'identifica amb les idees
de Proudhon. La seva idea de fons era que cadascú havia
de ser recompensat només pel seu treball, eliminant el
benefici i les rendes i assegurant un alt grau d'igualtat. Deixant
de banda que el sistema és econòmicament impracticable,
perquè suposa una forma ètica de negociació,
difícil d'aconseguir, cal assenyalar que una versió
moderada del tema fou portada a terme amb èxit per les
cooperatives de consum, que tingueren una gran importància
a Catalunya fins al 1939.
3.-
El col·lectivisme va ser la branca dominant del moviment
anarquista influït per Bakunin. Implica l'expropiació
del capital i suposa que cada grup de treballadors controla els
seus propis mitjans de producció, gestionats en forma assembleària.
Mutualisme i col·lectivisme tenen com a punt comú
la teoria de l'autogestió, segons la qual ha de ser la
lliure decisió dels implicats -i no cap ordre emanada del
poder- la que porti els individus a col·laborar lliurement.
Ni un ni l'altre no accepten la planificació econòmica
centralitzada pròpia del marxisme.
4.-
El comunisme llibertari va ser propi de la generació de
Reclus (un gran geògraf llibertari), de Malatesta i de
Kropotkin. Defensa un comunisme no autoritari, que eliminaria
totes les diferències de propietat i en que cada persona
utilitzaria els seus recursos segons les seves necessitats. L'oferta
de treball provindria d'associacions lliures de treballadors,
mentre que la demanda correspondria a les comunes locals, que
encarregarien la feina segons necessitats col·lectives.
En aquesta hipòtesi el sindicalisme seria l'eina per tal
de construir una nova societat
Avui l'anarquisme és una teoria quasi oblidada, potser
amb un ressò de revolta adolescent massa obvi. Tothom sembla
saber que la seva antropologia era ingènua i que la seva
teoria del poder resultava massa feble per a les contradiccions
d'un món postindustrial. D'altra banda l'anarquisme és
una teoria que només sap negar, però que construeix
amb dificultats i que sovint ha idealitzat la violència
presentant-la com a acció directa, o "propaganda per
l'acció". Però hauria de fer pensar una mica
el fet que la bandera roja i negra es trobi encara al capdavant
de totes les mostres de rebuig a un món on la llibertat
de pensament es veu amenaçada.