En
el món de la cultura hi ha poques coses tan sorprenents
com “el mite Einstein”: milions de persones que són
–que som– perfectament incapaços no només
de comprendre les seves teories, sinó fins i tot de dominar
nocions bàsiques de física, el tenen pel geni més
gran en la història de la ciència i han convertit
el personatge en una icona. Àdhuc una munió de gent
incapaç fins i tot de comprendre la diferència entre
“massa” i “pes”, és a dir, les
beceroles de la física, estaria disposada a afirmar que
amb Einstein ha canviat la visió del món –tot
i que no sàpiguen dir exactament per què. El famós
retrat del vell escabellat que treu la llengua s’ha convertit
en un símbol amable de la transgressió intel·lectual
i les seves citacions més conegudes, tipus Dues coses són
infinites: l’univers i l’estupidesa humana; i de la
primera no n’estic gaire segur, les ha sentit o les ha repetit
gairebé tothom un moment o altre. Hi ha acudits sobre Einstein
i d’Einstein, com hi ha pòsters i històries
una mica llefiscoses –incloent el tema francament macabre
de l’estudi del seu cervell.
Al
cap i a la fi ens podríem preguntar per què Einstein
ha esdevingut una “icona pop”: per què no se
l’entén? per què tocava el piano i el violí?,
per què s’ajusta al tipus més tòpic
de savi despistat?, per què representà la imatge
del pacifisme i de la resistència contra la bomba atòmica
en la postguerra? Segurament hi havia tot això i més.
Només un tipus prou lúcid és capaç
d’escriure ara ja sóc membre del gremi de les putes
quan el van fer professor de física a la Universitat de
Zurich (Carta a Jakob Laub del 19 de maig de 1909, CPAE, vol.
5, p. 188) i només un tipus molt conscient de la importància
social de la ciència podia treure tant profit de l’ús
i fins de la manipulació seu prestigi en campanyes polítiques
ben diverses (l’antifeixisme, la creació de l’estat
d’Israel, el pacifisme...).
El
llibre El expediente Einstein: el FBI contra el científico
más famoso del siglo XX de Fred Jerome (Ed. Planeta, 2002)
ha mostrat a partir de documents secrets recentment desclassificats
que amb el vell professor es va provar per primer cop una tècnica
d’aniquilació de la dissidència que posteriorment
s’ha emprat també amb èxit amb diverses personalitats
científiques: vist que no se’l podia desqualificar
sense escàndol respecte a les seves opinions “impertinents”
els diversos governs americans mantingueren una tècnica
molt més maquiavèlica: alhora que li retien honors
es tractà sistemàticament de fer-lo passar per un
orat perquè “al cap i a la fi, ja se sap!, aquests
científics genials estan una mica bojos”.
Einstein
en filosofia fou un racionalista fins i tot ingenu, partidari
de considerar com a criteri central la simplicitat: “...
entre teories que posseeixen fonaments igual de “senzills”
cal considerar superior la que més restringeix les possibles
qualitats dels sistemes (...) valorem més una teoria en
tant que no sigui una tria arbitrària, des del punt de
vista lògic, entre teories intrínsecament equivalents
i d’anàloga estructura”. (Notes autobiogràfiques,
p. 27). És en aquesta concepció de la simplicitat
i de la crítica com a motors de l’enteniment humà,
fins i tot més que en la seva oposició a les armes
nuclears, que Einstein pot ser recollit com a antecedent del movimente
ecologista, que en definitiva recomana com a actitud vital una
revaloració de la senzillesa contra el desordre.
Einstein,
a més, s’acostà a l’ecologisme en la
mesura que fou un pacifista no ingenu. Tothom que conegui la natura
sap que no és “bona” (moralment) sinó,
en tot cas, “sàvia”: capaç de trobar
respostes simples a problemes complexos. La seva coneguda resposta
quan l’interrogaven sobre religió era: Crec en el
Déu d’Spinoza. I això vol dir que creu en
el déu d’un jueu (la seva “raça”,
perquè per a Einstein Israel no era nació), que
creu en el Déu d’un marginat (Spinoza fou explusat
de la seva comunitat) i que creu en un Déu panteista, capaç
de comunicar el Tot amb tot. Potser aquesta és una convicció
que molts ambientalistes comparteixen.