Una declaració d’Albert
EINSTEIN llegida en la Maimònides Jubilee Celebration (Nova
York, abril, 1935)
El text d’aquest missatge, més enllà
de la solidaritat amb els jueus perseguits pel nacional-socialisme,
és interessant perquè traspua alguna de les idees
bàsiques del mètode einstenià: D’una
banda s’expressa un fort escepticisme respecte a la raó:
Einstein sempre va creure que la vida bona, és a dir, la
que estava moguda per ideals morals, s’originava en el sentiment
i no en la raó. La raó forneix enteniment però
no construeix la personalitat humana; i el líder ho és
perquè aplega passions, no per la seva racionalitat. D’altra
banda, Einstein considerava, a diferència de l’epistemologia
neokantiana de la seva època, que el progrés científic
provenia de la intuïció mental i de la consciència
de la finalitat (el que en teoria de la ciència s’anomena
“teleologia”) a diferència de l’èmfasi
molt propi de la seva època en el paper dels mitjans. L’ideal
d’harmonia i d’equilibri és el que, en el fons
de tot, unifica la bona ciència o la bona vida. [R.A.]
La nostra època està orgullosa del progrés
que s’ha fet en el desenvolupament intel·lectual
de l’home. La recerca i la lluita per la veritat i el coneixement
és una de les qualitats més importants de l’home;
malgrat que sovint els qui menys lluiten siguin els que més
aixequen la veu per mostra-se’n orgullosos. Certament no
hem de convertir en Déu el nostre intel·lecte; té,
per suposat, poderosos músculs, però li manca personalitat.
No pot dirigir, sinó tan sols servir; i no és capriciós
en l’elecció d’un líder. Es reflecteix
aquesta característica en les qualitats dels seus sacerdots,
els intel·lectuals. L’intel·lecte té
un ull molt viu per als mètodes i els instruments, però
és cec per als fins i per als valors. Per això no
és estrany que aquesta ceguesa es trameti de vells a joves
i que constitueixi una sòlida generació avui en
dia.
Els nostres antecessors jueus, els profetes i les antigues nissagues
xineses entengueren i proclamaren que el factor més important
per tal de donar un sentit a la nostra existència humana
era establir una meta: la meta de construir una comunitat lliure
i feliç que a través de la seva lluita interior
constant s’alliberi dels instints heretats de l’antisocialisme
i de la destrucció. En aquest esforç els intel·lectuals
són els qui poden oferir una més gran ajuda. El
fruit de l’esforç intel·lectual, unit a la
seva pròpia lluita en cooperació amb l’activitat
creativa de l’artista, donen sentit i contingut a la vida.
Avui, tanmateix, dominen el món les més brutals
passions i amb un desfici més gran que mai. Nosaltres,
els jueus, una petita minoria a tot arreu i sense mitjans de defensa
som exposats als patiments més cruels i àdhuc a
l’aniquilació completa. L’odi que s’ha
aixecat contra nosaltres rau en el fet que hem mantingut aquest
ideal d’harmonia i de companyonia i l’hem expressat
amb paraules i amb fets entre el millor del nostre poble.