Concepte d'ètica teleològica. Diferència
entre les ètiques teleològiques gregues i les de
la modernitat.
Les
ètiques teleològiques es plantegen el telos, la
finalitat de l'acció. Això significa que per jutjar
un capteniment des del punt de vista ètic hem de considerar
el fi que es proposa. En el fi que es proposa una cosa hi ha el
seu bé.
És
una ètica vinculada a la vida en el sentit que el bé
que proposa és la vida bona o feliç (a diferència
de l'ètica kantiana o "deontològica" que
es preocupa perquè l'home sigui racional i just, cosa que
no significa que necessàriament hagi de ser també
feliç: o més ben dit, per a Kant ser feliç
és complir la llei moral, l'imperatiu categòric).
L'ètica
teleològica neix a Grècia i per a un grec la felicitat
és inseparable de la vida (la felicitat no és un
concepte, sinó una praxi: la vida bona).
Cal
tenir present que a Grècia el telos de l'acció està
vinculat a qui la fa. La finalitat d'una acció s'ha d'interpretar
segons el caràcter (ethos) de l'agent que, si és
autènticament agathós (bo en el sentit de noble),
no pot deixar d'obrar mirant a la felicitat i al bé vital.
A Grècia, pròpiament parlant només hi ha
ètica entre els qui són kalokagathós, és
a dir els ciutadans, i en queden fora les dones, els esclaus,
els infants i els metécos o forasters.
En
canvi el cristianisme és universalista (considera pecat
la prosopolèpsia) i considera que la llibertat és
una condició prèvia de l'exercici de la raó
(Crist "allibera" l'home del pecat, pecat que també
pot ser social).
Això
significa que mentre a Grècia el telos de l'acció
està vinculat a qui ho fa, a l'època cristiana i
a la modernitat es vincula a què fa. Per això distingim
més clarament el nivell dels fins. Dit d'una altra manera,
mentre que a Grècia la idea de bé en Aristòtil
inclou tant la felicitat com el plaer, en canvi, una mentalitat
moderna tendiria a mostrar com els dos conceptes divergeixen.
L'ètica
teleològica neix a Grècia, però ha continuat
fins a l'actualitat. Molt a l'engrós es considera que a
Grècia hi ha dos models clars d'ètica teleològica:
1.- L'aristotelisme, anomenat també eudaimonisme (d'eudaimon
que vol dir "felicitat")
2.- L'epicureisme, anomenat també hedonisme (d'hedoné
que vol dir "plaer")
Aquesta
distinció que apareix a tots els llibres caldria matisar-la
per massa "moderna". A un grec no se li hauria acudit
mai que "felicitat" i "plaer" fossin coses
diferents. Com a màxim per a ell serien "accents",
"tarannars vitals", diferents. Si ho voleu així,
l'epicureisme era més "corporal", més
"individual" i l'eudaimonisme més "intel·lectual"
i més "cívic, social". Però Aristòtil
(teòric de l'eudaimonisme) valora el benestar del cos tant
com el de l'esperit i el mateix passa amb Epicur (iniciador de
l'hedonisme). Tot l'inici del llibre X de l'Ètica a Nicòmac
mostra que per Aristòtil no hi ha contradicció,
sinó col·laboració entre felicitat i plaer.
Alguna
vegada s'ha volgut posar en contradicció Aristòtil
i Epicur perquè a l'Ètica a Nicòmac 1101
b, Aristòtil diu: Anomenem virtut no a la del cos, sinó
a la de l'ànima i diem que la felicitat és una activitat
de l'ànima, però hi ha també molts textos
en que s'interpreta que si el cos està malament l'home
no pot ser feliç. Tot i que Aristòtil considera
que: hem d'estar en guàrdia principalment davant l'agradable
i el plaer perquè no el jutgem amb imparcialitat (1109
b), això no fa referència a la mena de plaer epicuri
sinó al "passotisme moral" i a la grolleria dels
qui consideren l'home només com a pur objecte plaer físic.
A
l'època moderna l'expressió més clara d'ètica
teleològica ha estat l'utilitarisme. En aquesta escola
d'ètica (nascuda a Anglaterra a finals del s.XVIII i que
té com a principals autors Jeremy Bentham i John Stuart
Mill -s.XIX) el fi és aconseguir el màxim de felicitat
o benestar per al màxim d'individus possible. Per a Bentham
és bo el que ens és útil per a ser feliços.
La
modernitat quan és refereix a l'ètica es refereix
a les accions. En canvi per a un grec, les accions són
inseparables del caràcter. Això marca una diferència
radical entre aquests dos móns culturals. Nosaltres no
jutgem els homes sinó el que els homes fan. Mentre que
en canvi per a un grec la virtut formava part de l'ésser
de l'individu i el que calia era estar a l'altura de la pròpia
noblesa.
Això
també es pot explicar dient que els grecs de sortida eren
tots iguals (ciutadans de la mateixa polis amb els mateixos drets)
i el que els feia diferents eren les seves accions, la seva forma
d’excel·lir moralment, civilment... en definitiva
la seva forma de construir-se un caràcter. En canvi la
modernitat reivindica la diferència: de sortida tots som
diferents (biològicament) i iguals (moralment i política)
i el que ens fa iguals, al menys en teoria, és la llei.
Però finalment podem ser també diferents, segons
com sabéssim jugar el joc de viure i la diversitat ("el
color"). En el món grec, un individu massa "diferent"
era perillós, mal vist.Aristòtil a la Política
ens explica que l'individu que obligava a fer una llei nova a
la polis era immediatament enviat a l'exili, perquè obligava
a reajustar la ciutat, a repensar-la en el seu fonament i en les
relacions humanes. En canvi per a un modern, la diversitat és
un guany per ella mateixa i la reivindicació de la diferència
ha arribat a ser un tòpic de la modernitat.
Quan
un grec es planteja el concepte de telos, no vol dir que es plantegés
fer res diferent a la seva pròpia vida. La finalitat de
la vida no era l'acció, sinó la vida mateixa (el
fer-se home, desenvolupant l'éthos). Això de què
vivim per a actuar és profundament occidental i modern.
El món oriental i antic tenia una altra visió de
la jugada, i no jutjaven l'home només per l'acció.
L'ètica
grega era una ètica de la perfecció (s'entén
de la perfecció de la pròpia vida). Era bo l'home
que duia a bon terme la pròpia vida: la vida humana era
un aprenentatge que no quedava reduït al mer concepte; sinó
que implicava la construcció d'un caràcter ferm,
afer en què té molt a veure l'educació dels
afectes, de la sensibilitat, el nivell comunitari i el domini
del llenguatge.. En aquesta perspectiva la raó no és
un instrument per a viure sinó una característica
de la vida mateixa. L'home que es capté èticament
és el que porta a bon terme -el seu fi, la vida racional.
En aquest sentit un mal medi per a un grec és el que no
aconsegueix el seu fi: que és la vida bona, el viure bé.
Les
ètiques teleològiques modernes: el conseqüèncialisme
Si
les ètiques gregues cercaven la "perfecció"
-o com a mínim el "perfeccionament"- de l'home,
en canvi les ètiques teleològiques modernes es qualifiquen
generalment com a "conseqüencialistes" perquè
no tenen com a objectiu últim dels nostres actes millorar
el caràcter propi, sinó millorar la convivència.
La normativa ètica té sentit i es mesura per les
seves conseqüències i la seva primera conseqüència
és la millora de la vida social. A la societat moderna
el que importa no és tant l'acte en sí -perquè
som una societat que es caracteritza per la seva llibertat i per
tant cadascú pot fer el que vol (dins la llei que determina
la llibertat). Precisament perquè hi ha llibertat l'important
és la responsabilitat i les conseqüències dels
nostres actes.
Allí
on els grecs donaven importància al caràcter, els
moderns donem importància a la norma. El paper de la norma
consisteix a posar els mitjans necessaris per assolir el fi. El
que discuteix l'ètica moderna és l'eticitat dels
medis. Per l'utilitarisme, que és el model canònic
d'ètica teleològica moderna, els medis són
bons en la mesura que són útils per augmentar la
nostra felicitat. Es tracta d'aconseguir la més gran felicitat
possible per al més gran nombre d'individus .
A
partir de John Stuart Mill, l'utilitarisme distingeix:
1.-
L'utilitarisme de l'acte: que consisteix a sopesar totes les conseqüències
de l'acció que ens proposem per a aconseguir el fi desitjat,
per avaluar el "grau" de felicitat que aporta als implicats
(si cal a través d'un sistema de compensacions).
2.-
L'utilitarisme de les regles: que apunta a la universalitat. Una
regla és millor (més útil) en la mesura que
aporta més felicitat (per això la llibertat no és
un fi en sí mateix sinó que s'ha d'avaluar en la
mesura que és condició necessària i imprescindible
per ser feliç). La regla bàsica és, òbviament,
la felicitat comunitària. S'acostuma a dir que Bentham
és partidari de l'utilitarisme de l'acte i Mill de l'utilitarisme
de la regla; però això és força simplificador.
Resum:
Ètiques
teleològiques gregues: finalitat la vida
Ètiques
teleològiques modernes: conseqüèncialistes,
utilitarisme; finalitat la vida i les conseqüències
de l'acció.