10 PREGUNTES SOBRE LA RAÓ PURA KANTIANA
Una conversa amb Ramon Alcoberro
1.-
Professor: ¿En quin context històric -en sentit ampli- hem de
situar Kant?
Kant, com tothom
sap, va néixer a Königsberg i les seves idees, al menys fins als
darrers anys de la seva vida, estaven molt influïdes pel pietisme protestant.
Al prefaci de la segona edició de la CRÍTICA DE LA RAÓ
PURA va dir allò de "deixar de banda el saber per fer un lloc a
la fe".
Però, culturalment, Kant es va formar en la filosofia leibniziana-wolfiana,
que no va ser-li cap problema fins als quaranta anys, quan la lectura de Hume
el desperta del "somni dogmàtic".
D'una manera molt general es podria dir que Kant és un il·lustrat,
però amb una tintura peculiar. Tenia una sensibilitat literària
molt limitada i una personalitat bastant rígida: no va sentir-se mai
atret pel costat "llibertí" de les Llums (crítica al
poder, ironia...). Per això el romanticisme es plantejà molt aviat
com a tasca anar més enllà de Kant. Höldrlin deia que "res
pur no ha sortit mai de la raó pura".
Allò il·lustrat en Kant és la dèria per "clarificar"
la raó. Ell considera un escàndol que "el Segle de la Raó"
no hagi pogut assolir encara un criteri coherent de racionalitat. La idea que
tot s'ha de sotmetre al "tribunal de la raó" és l'essència
de les Llums. I no deixa de ser curiós que Kant, un professor erudit
però provincià, que mai no va viatjar més enllà
de deu o vint quilòmetres de la seva ciutat, comprengués tan ràpid
que la raó havia de ser "cosmopolita", universalista.
En certa manera, la seva filosofia moral és el resultat de la trobada
-més que de la pugna- entre pietisme (rigorista) i Il·lustració
(autonomia moral, universalisme...).
Pel que fa a la política, tenia una admiració sincera per Frederic
II, però al llarg de la seva vida va anar evolucionant cap el republicanisme
i va saludar entusiasmat els inicis de la Revolució Francesa.
2. Kant era contemporani de grans científics com Newton, Alessandro Volta, Galvani, Laplace, Lavoisier, Spallanzani, Fahrenheit. Quina és la influència dels descobriments científics, especialment els de la física i la química, sobre la seva obra?
És una influència decisiva. L'exemple del progrés científic
és el que el porta a donar a la filosofia una fonamentació objectiva,
universal i necessària. Però, gràcies a la lectura de Hume,
sabia que la fonamentació de la ciència no podia ser empírica,
perquè tot el que és empíric és canviant. D'aquí
neix el problema de Kant: ¿com es pot fundar la validesa d'una ciència
(que ha aconseguit grans èxits) sobre una filosofia que encara continua
discutint allò que plantejaven Plató i Aristòtil i que
mai no es posa d'acord sobre gairebé res?
Kant pensa que el pur progrés d'una ciència no la justifica, en
tant que tal, sinó que es necessita una mena de "metateoria"
(una teoria general de la raó) al si de la qual es faci comprensible
el progrés de les ciències -i de la raó, en general. En
definitiva: un fet no val per una teoria. Però tampoc no es pot fer filosofia
contra la ciència. Això acabaria produint el que anomena un "entusiasme
subjectiu" (la subjectivitat romàntica), llunyà a l'objectivitat
de la raó.
Per a Kant, la física és ciència perquè hi ha un
Galileu o un Torreceli. A la primera CRÍTICA ell es reivindica com un
filòsof científic, que ha trobat el recte camí per fer
una filosofia que definitivament pugui anar de bracet amb la ciència
i que, per tant, ha trobat el fonament del saber.
L'originalitat de Kant és haver descobert una teoria de la Raó
que coordina ciència (saber) i ètica. Ens mostrà que l'ètica
-i específicament una ètica basada en la consciència- necessita
una visió integral del saber. Kant era un bon coneixedor de la física
i fins i tot va elaborar una teoria sobre l'origen dels planetes (hipòtesi
Kant - Laplace) que actualment alguns científics, com l'alemany Carl
Friedrich von Weizsäcker, han revaluat. I de jove va escriure un text.
Els PENSAMENTS SOBRE LA VERITABLE VALORACIÓ DE LES FORCES FÍSIQUES
(Gedanken über die wahre Schätzung der lebendigen Kräfte), que
proposava un espai de múltiples dimensions -a diferència de les
tres dimensions que apareixen a la CRÍTICA DE LA RAÓ PURA. Kant
era no només un filòsof de la ciència sinó un científic.
Els textos científics són més aviat de la primera època,
mentre que al final es va interessar més per l'ètica i la política.
Ara la ciència s'ha fet, òbviament, molt més complexa i
ningú no pot abastar-la amb la profunditat de Kant i, a més, tampoc
no ens resulta tan fàcil identificar "ciència" amb "progrés",
però Kant no comprendria la tecnofòbia de molts pensadors actuals.
3.-
Per què es diu "criticisme" la filosofia de Kant?
Kant identifica
la filosofia amb un "tribunal de la raó". La raó ha
de jutjar (críticament) la pretensió de validesa de tots els coneixements.
Els de la raó teorètica (ciència) tant com els de caire
moral, polític. Kant el que vol saber és si es poden fonamentar
els coneixements humans o si, pel contrari, hi ha algun coneixement (en el seu
cas: la metafísica) que no té fonamentació. La seva anàlisi
pretén esbrinar si la pretensió de coneixement racional té
(o no) límits.
Kant diu que ha introduït en la metafísica una revolució
equivalent a la de Copèrnic en astronomia. Abans de Copèrnic,
els científics creien que el centre de l'univers era la Terra i que tots
els planetes giraven al seu voltant; a partir d'ell sabem que nosaltres no som
el centre i que la Terra gira amb tot el sistema.
De la mateixa manera, Kant afirma que abans de la filosofia crítica es
pensava que el coneixement deriva de les categories que usem per a comprendre
la realitat, enteses com a categories objectives, anteriors a la nostra consciència.
El que fa Kant és mostrar que les categories que emprem per a ordenar
el món són producte del subjecte: no hi ha categories "objectives"
del món, sinó una determinada forma a partir de la qual el subjecte
es mou i es regula -en la mesura en què és subjecte d'experiències.
Però al segle XX molts lectors de Kant van considerar que fa justament
el contrari que Copèrnic. Darwin i Copèrnic expulsen l'home del
centre de l'univers: el converteixen en habitant d'un planeta minúscul
i apartat -i en una conseqüència de l'evolució. Kant, per
contra, revaloritza el paper de l'humà, perquè diu que el coneixement
és quelcom construït i que la realitat està completament
determinada per les categories de la raó humana. L'home no està
al centre de l'univers des d'un punt de vista cosmològic, però
sí des de l'epistemològic. És la raó humana, ens
diu Kant, la que determina què pugui ser objecte de la nostra experiència,
és a dir, la que determina què pot ser el món per a nosaltres.
4.-
Descartes, Leibniz i Spinoza són els tres gran clàssics de la
filosofia del seu temps. Però Kant els esmenta ben poc: per què?
Podem establir quina relació té Kant amb aquests tres pensadors?
La relació
amb Descartes és clara: a tots dos els interessa la relació de
la subjectivitat amb la teoria del coneixement. Per a Descartes el fonament
del coneixements és "Penso, ergo existeixo". La base del nostre
coneixement no és, doncs, el món extern sinó la nostra
autoconsciència, el coneixement del nostre ser (que consisteix a pensar).
Kant també considera el subjecte (el jo) com anterior a l'objecte (el
món). Les categories a través de les quals pensem -ens dirà
Kant- no són extretes de la realitat, sinó que són la condició
a través de la qual la realitat és.
Per a Spinoza la subjectivitat és un dels dos atributs de la substància
divina i no es pot dir que tingui prioritat respecte a l'atribut de l'extensió.
En Leibniz, en la mesura que les mònades tenen un cert grau de consciència,
hi ha també subjectivitat però el seu sistema pot ser considerat
objectivista, perquè li manca una reflexió sobre el caràcter
subjectiu de les categories.
El que vol fer Kant és anar més enllà del sistema de Leibniz,
exposat per Wolff; però això només ho va aconseguir a través
de Hume, el filòsof que el desperta del "somni dogmàtic".
El que li mostra Hume és que no podem dir res significatiu sobre l'ànima.
Al capítol sobre els paralogismes en la "Dialèctica"
de la RAÓ PURA hi ha la crítica kantiana a Descartes, on li diu
que el cogito és una tautologia.
5.- Entrant en el sistema kantià: pot explicar-nos què vol dir la distinció kantiana entre fenomen i noumen? Com es poden definir aquests conceptes?
Per a Kant el "fenomen" és el món com apareix i el "noumen"
és el món tal com el podem pensar quan no és objecte de
la nostra experiència. Aquesta és una distinció bàsica.
Però Kant vol fonamentar una ciència sense caure en el determinisme
que considera com un resultat necessari -i indesitjable- de la ciència
moderna. Si el principi de causalitat de les ciències és correcte,
llavors està tot determinat necessàriament, el que fem avui i
el que passarà d'aquí a mil anys. Kant considera d'una banda -contra
Hume- que hem d'assumir la causalitat com una categoria necessària per
posar ordre en el món i en les coses tal com ens apareixen. Però,
alhora la categoria de "causalitat" no està en les coses, sinó
que pertany a la raó humana. Ningú no ens pot dir si al món
noumènic (el món que no és objecte d'experiència,
allà on no hi ha coneixement humà) hi ha causalitat. El món
del noumen no està, doncs, limitat per la causalitat.
De vegades es diu que el fenomen equival món sensible platònic
i el noumen al món intel·ligible. Però hi ha una diferència
important: el món del noumen segons Kant no coneix categories, mentre
que el món de les idees de Plató s'expressa segons categories
(Bé, Eros, Unitat...). Les idees platòniques són estructures
que no deriven de l'experiència però fan possible conèixer-la,
mentre que per a Kant el noumen és del tot incognoscible. Per a Kant
l'experiència, en tant que determinada per les categories, que són
un acte espontani de la raó humana, no expressa la realitat del món
tal com és. La realitat tal com és està fora de l'abast
de la raó humana -i per això en diu "cosa en sí"
o noumen. Per a Plató les categories són el que Kant anomena noumen.
Mentre que per a Kant el noumen és el que transcendeix les categories
(i, per tant, no les funda). Dit més senzillament: el noumen kantià
no fonamenta les categories, mentre que el món de les idees platònic
és el model del món sensible.
6.-
Es pot comparar el noumen kantià a la idea matemàtica d'infinit,
un nombre que es pot pensar però no comptar?
No exactament.
Sobre l'infinit es poden formular proposicions matemàtiques perfectament
clares; a l'extrem es pot pensar a través de la idea de límit.
El noumen de Kant, en canvi, és perfectament incognoscible; no en podem
dir res i ni tan sols no és un límit del coneixement. Una ciència
es basa en categories; però en el noumen no hi ha categories. Per tant
no se'n pot dir res.
7.-
El problema de la metafísica és el problema del noumen? O la metafísica
comença ja amb l'anàlisi del món fenomènic?
Segons Kant, quan
la raó humana s'escapa de l'experiència cau inevitablement en
la metafísica. Però això de la metafísica s'ha de
mirar a poc a poc, perquè Kant té diversos conceptes de metafísica.
D'una banda per fonamentar la ciència necessitem un principi que no està
basat en l'experiència, ni en deriva per inducció. Les categories
kantianes no estan fundades en l'experiència però la fan possible.
Per tant, en certa manera, són metafísiques. Per això algun
cop s'ha dit que la filosofia kantiana és una "metafísica
de l'experiència".
Kant vol anar més enllà del racionalisme (incapaç de comprendre
l'experiència) i de l'empirisme, incapaç de fonamentar-se a sí
mateix. Per això necessita la idea de causa que no pertany a l'experiència
però la fa possible. La metafísica, doncs, té un sentit.
El que és absurd, però, és la metafísica tradicional
perquè no permet clarificar l'experiència
8.-
Si Kant admirava Hume: perquè és tan crític amb l'escepticisme,
fins arribar a dir que els escèptics són "nòmades,
enemics jurats de tota estable cultura a la terra"? És perquè
Kant era un provincià, o hi tenia alguna objecció teòrica,
conceptualment forta?
Caldria adonar-se
que els grans filòsofs rarament han estat escèptics. Però
Hume n'era -i del tot!- certament. A parer de Kant, Hume ha fet dues grans aportacions
a la filosofia. D'una banda demostra que el principi de causalitat (com les
categories totes) no pot basar-se en l'experiència. A més, Hume
ha mostrat que principis normatius no poden ser justificats a partir de proposicions
descriptives.
Però en el cas de l'ètica, l'escepticisme, com el relativisme,
constitueixen un perill de disgregació moral. No es pot viure èticament
sense conviccions morals universals. L'escepticisme és un moment del
camí, però no el final.
9.-
En Hume, Kant troba el problema dels judicis analítics i els judicis
sintètics? Però: què vol dir "judici"? En què
es diferencien els judicis analítics dels sintètics?
Un judici és
una proposició assertòrica -apodíctica o problemàtica.
En fi: un judici és allò del qual podem dir que és veritable
o fals. Per això no són judici frases com "¿has arribat?",
o "porta'm aigua".
Un judici analític és aquell que en el predicat es limita a recollir
el que està implícit en el subjecte. El predicat de la frase:
"el vi negre és vi", no ens afegeix res al que ja sabíem.
Un judici sintètic és el que afegeix informació; ens diu
coses que no sabíem i que poden ser veritables o falses, per tant, és
a posteriori. Per exemple: "aquest marbre és de color rosa"
(ens diu que no és blanc).
Kant creu haver trobat una mena de judici que és sintètic (informatiu)
i a priori (i, per tant, universal i necessari). Són frases del tipus:
"tot canvi té una causa". Per a ell les ciències, i
especialment les matemàtiques, es fonamenten en els sintètics
a priori. Però la metafísica tradicional no en té de sintètics
a priori i, per tant, no és ciència.
Actualment, des del Cercle de Viena, es diu que els sintètics a priori
són analítics; malgrat tot molts filòsofs morals consideren
que tots els judicis morals consistents són judicis sintètics
a prior plenament vàlids perquè, altrament, l'ètica cauria
en un nihilisme absolut.
10
.- La raó pura té sentit per ella mateixa?
Pel que sembla l'arquitectura de la raó (la Raó Pura) només
té sentit en la mesura que fonamenta l'acció moral (Raó
Pràctica). En definitiva, allò que no pot ser conegut com a noumen,
només podrà ser captat a través de l'acció moral
que és la raó pràctica.