Què
és un valor? (concepte).
L'ètica
axiològica va ser elaborada per Max Scheler (1874-1928).
La paraula axios significa "valor" en grec. L'axiologia
és l'ètica fenomenològica per excel·lència,
de manera que abans de parlar d'aquest tipus de teoria ètica
caldria explicar ni que sigui molt per sobre el nucli de l'aportació
fenomenològica a la filosofia. Molt resumidament, la fenomenologia
és un mètode filosòfic, específicament
una teoria del coneixement, que pretén esmenar la plana
a Descartes. Descartes havia iniciat la filosofia moderna afirmant
"Penso i així sóc"; frase que volia dir
que el jo era constituït pel pensament (no per la fe, ni
per la tradició...). És la raó el que ens
constitueix com a humans. La fenomenologia iniciada per Hussserl,
afirma que Descartes era un dogmàtic: el que jo penso no
és neutre, no és el món o les coses tal qual.
El jo no se situa davant el món com si fos una màquina
que registra la realitat objectiva, sinó que, prèviament,
el jo se sent atret pel fenomen, estimulat per la cosa, reclamat
pel món. Per conèixer d'una manera objectiva no
n'hi ha prou amb que el món se'ns presenti a la intel·ligència.
Convé que, abans que cap altra cosa, el jo que vol conèixer
el món es malfiï de tot allò que prèviament
creu haver conegut, perquè moltes vegades és justament
allò que sabem massa és el que ens dificulta la
comprensió. Cal, doncs, fer, com un acte previ al coneixement
de les coses, una suspensió de judici: el que els fenomenòlegs
anomenen una epokhé, una reducció fenomenològica.
Com que no podem conèixer el que la cosa realment és
-sinó la cosa tal com és percebuda- cal registrar
com ens apareix el món (fenomènic) a la nostra subjectivitat.
La fenomenologia és un esforç per captar el món
no tal qual és -objectivisme impossible- sinó tal
qual se'ns fa present a la ment. Com a teoria del coneixement
vol fer-nos conscient que no existeix un coneixement neutre de
les coses i del món, sinó una percepció de
les coses, una manera de situar-nos davant el món, que
condiciona el que realment copsem de la realitat. La fenomenologia
pretén arribar al coneixement objectiu de la cosa deixant
de banda tota la percepció subjectiva posada entre parèntesi
per l'epokhé.
El
fenomenòleg pretén fer "filosofia pura"
aïllant tot el que sembla "merament" sensible.
Es tracta de captar les essències de les coses (allò
que la cosa realment és) prescindint del material amb el
que les coses estan fetes i de la subjectivitat de l'espectador.
El problema és que acaba passant amb la fenomenologia el
mateix que succeïa amb el colom de Kant, que volia volar
d'una manera "perfecta" i se li va acudir que volaria
millor si no hi hagués aire, de tal manera que el pobre
animal es va estimbar.
Per
a la fenomenologia les coses tenen essències, que determinen
el que són i són portadores d'unes qualitats objectives,
els valors, que desperten la nostra estimació i promouen
la nostra conducta. Les coses com a suport dels valors són
anomenats béns (Gomà). L'ètica fenomenològica
pretén fer una anàlisi dels valors, una descripció
dels valors.
Un
valor, encara que pugui semblar una definició agafada pels
cabells, és una cosa que val. Valor és el que dóna
sentit a l'acte i a la cosa. El nucli de l'ètica és
posar al descobert els valors (Werte) i mostrar com actua en l'home
el sentiment de valor o axiològic (Wertgefhühl) que
és el nucli de la moralitat. L'ètica ens ha de donar
el sentiment del valuós. Però l'home només
pot assolir aquesta comprensió del valor a partir de l'êthos,
és a dir, del seu caràcter, del seu fer-se humà
entre els altres. El valor no el puc descobrir tot sol, sinó
només en diàleg amb els altres. L'autenticitat o
falsedat dels meus valors depèn de la meva relació
(justa o injusta) amb els altres homes i amb les coses. El ser
de l'home no és estàtic, sinó que es troba
en el seu "fer-se". Els valors són una estimació
en el sentit que impliquen un ordo amoris. Estimo el que val per
a mi i em dóna sentit. No tinc un coneixement de les coses
que sigui independent de l'estimació: el que per a mi val
molt pot no valer res en una altra conducta. No hi ha valor si
jo no el "vull", si se m'imposa o si se m'obliga a assumir-lo.
El valor dóna sentit i, en conseqüència, només
val en la mesura que sigui lliurement acceptat i viscut: és
inseparable de la persona. Entenent el valor tenim una manera
d’introduir-nos en la comprensió de l'home.
Al
pròleg de la seva Ètica, Scheler defensa un personalisme
rigorós. Rebutja les antropologies i les ètiques
del XIX que, a parer seu, despersonalitzen l'home i el redueixen
a instrument de processos impersonals. Així rebutja el
socialisme i el comunisme perquè expliquen el valor de
l'home com un valor derivat, depenent de la contribució
de la persona a un procés històric impersonal (desenvolupament
de la cultura, de la civilització, de l'Estat...) i rebutja
també la teoria dels herois de Carlyle perquè en
teories d'aquesta mena l'home només és valorat pel
servei que fa a la societat, al progrés... També
és contrari a Hegel i Fichte perquè per a ells la
persona no té un valor axiològic excepte en la mesura
que entra en un ordre moral del món suprapersonal i supraindividual.
En canvi per a Scheler el valor per se és la persona. El
sentit i el valor últim de l'univers es mesura per la persona.
Per això a diferència de Husserl l'a priori material
del coneixement en Scheler no és el de les essències
lògiques, sinó el d'essències alògiques,
subjectives i -en certa manera irracionals- que anomenem valors.
La forma d'aprensió del valor és la intuïció
i l'acte que ens permet captar la superioritat (o la inferioritat)
d'un valor és la preferència. Preferir és
un acte d'estimativa, no és escollir o triar, sinó
deixar-se implicar en el valor, deixar que el valor ens penetri
profundament d'una manera amorosa.
Els
valors morals no són cap mena especial de valors (és
a dir, no hi ha uns valors morals per una banda, diferents dels
valors antropològics o dels metafísics). Totes les
coses tenen valor moral, en la mesura que són estimables
i que l'home hi posa la seva mirada. Tota estimació justa
és moral (Gomà). En els valors ètics s'hi
juga tot l' êthos de l'individu. El valor val perquè
és viscut, perquè atorga sentit a l'existència
(que és realització de valors). Cal també
diferenciar el valor de la cosa. La cosa per ella mateixa no té
cap valor si algú no li en dóna. El valor és
estimat per sí mateix, no per la cosa en què circumstancialment
s'expressa. Transcendeix l'objecte que el representa. Un valor
és una essència i, per tant, està més
enllà de qualsevol accident que l'expressi. Coneixem els
valors a través del sentiment. Hi ha un impuls afectiu
(Drang) que és una estimativa del valor. Per l'impuls afectiu
i cec d'aquesta expressivitat afectiva que és el drang
tendim a la realització del valor. El sentiment il·lumina
les coses, ens les fa estimables i valorables. El valor és
el bé; situat en el nivell del voler. A més és
un criteri material en ètica. Scheler s'oposa al formalisme
moral kantià. Per a ell l'impuls ètic mai no pot
ser buit i purament formal; té un contingut de bé
que és el valor.
Què
és un valor? (característiques).
Un
valor és una essència donada a priori, immediata
i intuïtivament en els sentiments espirituals (i no en la
intel·ligència). Són fets o realitats oferts,
per si mateixos i sense cap mena de raciocini a la intuïció
dels sentiments espirituals [Octavio N. Derisi: Max Scheler; ética
material de los valores. Ed. Magisterio español, Madrid,
1979, p.61]. El valor és una experiència inaccessible
per la raó. No és tampoc un fet d'experiència
empírica: ha de ser, doncs, una intuïció, que
com a tal fonamenta un món.
Scheler
considera que al llarg de la història de la filosofia,
abans de la seva hi han hagut tres teories dels valors, totes
tres errònies:
1.-
La teoria platònica del valor: segons la qual, el valor
és quelcom absolutament independent de la cosa i que la
cosa només val en la mesura que participa del valor. És
una actitud intel.lectualista, segons la qual un bé només
és realment bé perquè està situat
en el nivell metafísic. Aquesta posició planteja
greus problemes quan es tracta de plantejar el problema del mal
(que apareix com una disminució de l'ésser).
2.-
La teoria nominalista dels valors: segons la qual el valor és
l'home. Per aquesta teoria, el valor és quelcom purament
subjectiu (depèn de que una cosa em produeixi desig, atracció..)
Aquest nominalisme dels valors redueix tot valer al nivell més
baix (només en els valors més baixos hi ha un sentiment
de grat o de desgrat).
3.-
La teoria de l'apreciació: segons la qual el valor està
només en l'acte que realitza el subjecte, o només
podem captar el valor en l'acte i no en sí mateix.
Contra
aquestes tres teories, Scheler defensa que coneixem els valors
a través del que ell anomena axiologia (teoria dels valors).
La relació de l'home amb els valors es produeix per intuïció
emotiva, diferent, a parer seu, d'una mera captació psicològica.
Un
valor és quelcom que existeix en ell mateix i que el subjecte
capta d'una manera intuïtiva, amorosa. Només l'individu
que participa dels valors els pot copsar i interpretar plenament.
El valor dóna sentit i és, al mateix temps, sentit.
S'acostuma
a afirmar (Ferrater Mora), que els valors tenen sis característiques:
1.-
El valer: un valor "val", "és valuós";
paga la pena viure'l i realitzar-lo. Els valors són eterns
(millor "intemporals"), però cada època
i cada existència personal els realitza d'una determinada
manera.
2.-
L'objectivitat: els valors no depenen de les preferències
individuals, no són relatius. Si volem una cosa és
perquè la cosa realment val (en canvi, no val perquè
la volem). L'objectivitat del valor és el fonament de la
seva autonomia respecte a qualsevol valoració subjectiva
o arbitrària.
3.-
La no-independència: El valor està vinculat a la
cosa, adherit a ella. No hi ha res sense valor.
4.-
La polaritat: no són indiferents i per tant a cada valor
li correspon un contravalor (bellesa/lletjor, bondat/maldat, sant/profà).
Sovint el contravalor il·lumina el sentit del valor, de
manera que quan sabem que és l'intolerable sabem també
què cal fer per impedir-lo.
5.-
La qualitat: el valor no depèn de la quantitat purament
numèrica, no depèn de "la majoria". No
pot establir-se una relació quantitativa entre les coses
valuoses (ningú no estima 3,19 periòdic pur). El
valor és qualitat pura.
6.-
La jerarquia: no tots els valors valen el mateix; hi ha una jerarquia
en els valors com en el Bé.
Quins
són els valors?
El
valor és conegut per l'esperit d'una manera intuïtiva
i amorosa. Per tant, el coneixement dels valors va més
enllà de l'element racional. Quan l'esperit reconeix els
valors és mogut per l'amor als valors que realitza. Convé
recordar, però, que el concepte de valor és anterior
a Scheler. Apareix en Kant per a qui els valors mai no arriben
a realitzar-se d'una manera plena sinó que són com
perspectives o horitzons que mai no s'arriben a assolir. Seguint
Norbert Bilbeny (Humana dignitat, Ed. Tecnos, 1990, p.82): Un
valor no es un predicado del ser (descriptivismo), sinó
aquello que propiamente escapa al ser. El valor prescribe -y su
sentido es sólo prescribir- sin base en ninguna propiedad,
sea natural o no natural. Y además prescribe imperativamente,
es decir, no condicionalmente porque su único fundamento
está en una moral de realización incondicional o
"categórica".
Però
el valor per a Scheler no és quelcom estrictament racional,
com és per a Kant, sinó que té un aspecte
intuïtiu, emocional. Per a Scheler no podem separar el valor
de la persona.Scheler critica a Kant que oposi els valors morals
a tota altra mena de valors. El valor kantià és
formal, en canvi per a Scheler quan diem "bé"
o "mal" ens referim a valors materials amb un contingut
concret [Kant obligat a definir "bé" diria que
"bé és conforme a la llei" i "mal"
és "contrari a la llei]. Segons Scheler, la moral
necessita un punt de partida material: el bé que cal salvar
i el valor que cal custodiar. Si deixem de tenir cura pel bé
i d'orientar-nos pel valor, la vida manca de sentit. Per això
el formalisme kantià, buit, és un error. La veritable
seu de l'a priori moral està en la intuïció
dels valors, que es té en el sentir, el preferir, l'estimar
o l'odiar... El valor no és un fet, ni un estat d'opinió
(que poca o molta gent defensi un valor no li dóna més
o menys capacitat de ser valuós). El valor s'ha de comprendre
com una dada de sentit: orienta l'acció i la vida.
Axiològicament.
és clàssic distingir entre tres menes de valors:
lògics, ètics i estètics. Münsterberg
va diferenciar també entre dues menes de valors:
1.-
Espontanis (vinculats a la vida en el seu sentit biològic).
2.-
Conscients (vinculats a la vida en el seu sentit racional, professional...).
Scheler,
per la seva banda, considera que els valors poden ser:
1.-
Objectius, o de coses (intuïcions sentimentals, vitals, estètics).
2.-
Subjectius, o de les persones (són valors morals).
Pròpiament
parlant, només hi ha valors subjectius; les coses no són
valors per elles mateixes, sinó dipositàries del
valor. Tot valor és moral: només la persona és
bona o dolenta, les coses es fan bones o dolentes per l'ús
que els dóna l'home.
Al
seu llibre: El formalisme en ètica, Scheler distingeix
quatre grups de valors de menor a major importància. La
jerarquia dels valors és invariable, perquè no neix
de la nostra preferència, malgrat que es presenti amb ella.
Les regles del preferir canvien històricament. L'essència
dels valors i la seva superioritat, en canvi, no depèn
de les preferències:
1.-
La sèrie de l'agradable i del desagradable, que correspon
al que en la vida afectiva s'anomenen plaer i dolor, gaudi i pena,
direccions bàsiques de la sensibilitat corporal. Scheler
considera que els valors no valen pel plaer que causen, sinó
per sí mateixos. El valor està en l’essència
que causa el plaer i no en el plaer mateix.
2.-
Els valors de la sensibilitat vital, que té com a pols
el noble (en el sentit de ben constituït) i l'innoble, el
vulgar o el comú. Una forma subordinada del mateix és
la vitalitat ascendent i la decadent. Superades aquestes dues
sèries de valors, entrem al món del que són
estrictament valors espirituals.
3.-
Els valors espirituals, que copsem a través de l'amor (i
de l'odi) de caire intel·lectual. Formen part d'aquests
valors:
a.-
Els valors estètics (bellesa/lletjor).
b.-
Els valors jurídics objectius, al marge i més enllà
de qualsevol legislació positiva (el just/l'injust).
c.- Els valors del pur-coneixement-de-la-veritat: és a
dir els derivats de la veritat de la ciència i de la veritat
de la cultura. La veritat, com la ciència i la cultura
estrictament parlant, no són valors, perquè s'hi
arriba a través de la raó i no pels sentiment, òrgan
espiritual de l'aprehensió de valors: el valor està
en l'esforç de coneixement.
4.-
Els valors del sagrat i del profà, que corresponen a estats
afectius com ara la beatitud i la desesperació (totalment
diferents de la felicitat i la dissort). Respostes escaients a
aquesta mena de valors són la fe, l'adoració (i
el valor oposat la incredulitat). Formen una "esfera absoluta".
[per cert, des d'un punt de vista religiós aquesta posició
és heterodoxa: Déu i el sagrat no són "valors"
per al creient, sinó la condició prèvia i
anterior al valor]
Aquests
quatre valors tenen un ordre ascendent: els valors superiors són
més durables; poden expressar-se de més maneres
diferents i participar en aquests valors produeix una més
intensa elevació personal. Els valors espirituals (entre
els quals hi ha el valor del coneixement veritable) són
els qui permeten atorgar objectivament un valor a la vida: tots
els valors descansen en la vida (que no és cap valor sinó
la condició prèvia del valor). Són els valors
de caire espiritual els qui donen en definitiva un contingut creador
a la vida. Tota aquesta jerarquia es fonamenta en el valor personal
i infinit de Déu. Plató ja havia dit que hi ha una
jerarquia de valors a partir del Bé, que per a ell era
una "idea divina". Els actes captadors de valors es
realitzen, diu Scheler, dins l'Esperit, en la mesura que l'univers
de valors procedeix o és per participació del Bé
o bondat absoluta, que és Déu.
La
forma de copsar aquests valors és l'amor que adreça
les coses al bé. Schelerel defineix a Esencia y formas
de la simpatía (p. 218 edició Losada, 1957) de la
següent manera:
El
amor es el movimiento en el que todo objeto concretamente individual
que porta valores llega a los valores más altos posibles
para él con arreglo a su destino ideal; o en el que alcanza
su esencia axiológica ideal, la que le es peculiar.