ÈTICA
PERIODÍSTICA I DE LA INFORMACIÓ.
Dos períodes en l’ètica
de la informació
L’ètica
del periodisme i de la comunicació social és la
que regula el dret col·lectiu a la llibertat d’expressió
i, més específicament, el dret i la llibertat d’informar.
O, si es prefereix, i dit d’una manera més envitricollada,
és l’estudi de l’aplicació dels principis
ètics a la professió informativa en l’àmbit
de les societats democràtiques i de masses. Des del 1948,
la Declaració Universal dels drets humans (article 19)
garanteix la llibertat d’informació i sense aquest
dret resulta impensable concebre cap societat moderna. Si la modernitat
és comunicació, l’ètica del periodisme
i de la informació toca un punt essencial en les relacions
humanes del nostre present.
Les
ètiques del periodisme i de la informació en general
(que caldria diferenciar, tot i que en aquest text introductori
no ho fem, per tal d’evitar una casuística exagerada)
han conegut dues fases o períodes
1.
En un primer moment les societats liberals van posar l’èmfasi
en la defensa de la llibertat d’expressió contra
qualsevol censura externa, en especial l’exercida per grups
polítics o religiosos.
2.
Però progressivament la tendència ha anat evolucionant
cap a considerar que els entrebancs a la llibertat d’expressió
provenen dels grups econòmics i de les noves circumstàncies
que es produeixen en grans empreses de comunicació multimèdia.
La
informació és determinant en la creació de
mentalitats i en aquest aspecte apareix com un poder social. Per
altra banda trobem nombrosos problemes ètics quan es planteja
la contradicció que existeix entre la propietat dels mèdia,
que en una societat liberal és privada i el dret universal
i públic a la informació. Hi ha forces molt diverses
que incideixen en la informació (i més concretament
a l’àmbit periodístic): empreses, governs,
grups socials diversos, organització professional del periodisme,
drets dels consumidors, etc., concorren en l’acte informatiu
que és qualsevol cosa excepte expressió d’un
missatge neutre. Per la seva mateixa naturalesa, el poder tendeix
a buscar el control, i la informació és una eina
que tant pot ser un instrument de control com una eina d’alliberament.
Rera
l’edifici de La Vanguardia (març de 2.000), al carrer
Tallers de Barcelona una pintada no prou ben esborrada diu:
Se’ns pixen a sobre i la premsa diu que plou.
Aquesta
ambigüitat de la informació i del periodisme, que
no només reflecteix la realitat sinó que també
la crea, fa que els problemes de regulació i de codis professionals
siguin d’una importància central. La problemàtica
dels codis periodístics és complexa: en un primer
moment es demanaven lleis generals per protegir la llibertat d’expressió,
tant davant el poder polític com a la pressió de
les grans empreses (recurs de la clàusula de consciència),
però actualment es tendeix més a plantejar esquemes
d’autoregulació professional (estatuts de redacció)
de caire privat o intern a cada empresa i a malfiar-se de la llei,
vista la pressió que el poder polític –i els
jutges “estrella”- tendeixen a exercir sobre uns mèdia
cada cop més valuosos com a caixa de ressonància
perquè “allò que no és mediàtic
no existeix”.
Què
entenem per dret a la informació?
El
dret a la informació és una extensió del
principi de justícia a l’àmbit del coneixement.
Si entenem per justícia el fet de donar a cadascú
el que és seu, llavors el dret a la informació desenvolupa
i concreta la justícia perquè sense informació
no hi ha possibilitat que ningú sàpiga i pugui gaudir
el que li pertoca. Informar i rebre informació constitueix
un dret universal (val per a tothom i arreu), públic (perquè
sense publicitat es creen grups de privilegiats) i col·lectiu
(perquè tothom té dret a rebre i a trametre informació).
La informació implica necessàriament poder perquè,
per definició, una democràcia és un règim
d’opinió pública on el poder està sotmès
a l’obligació de ser conegut i discutit en públic;
cosa impossible sense mitjans informatius potents i lliures. “Informació”
i “opinió” formen un tot inseparable o, per
així dir-ho, són les dues cares de la mateixa moneda.
És
obvi, però, que en filosofia el mot “opinió”,
(contraposat a “saber” des de Plató!) ha produït
molt sovint reticències importants. L’opinió
sempre tindrà un caire subjectiu i interessat, per definició;
però una informació plural i diversificada en les
seves fonts sempre ofereix una millor fonamentació de l’acció,
en la mesura que a través d’una pluralitat de fonts
informatives és més senzill descobrir els implícits
(allò no-dit) per les diverses fonts i trobar els punts
febles de les diverses argumentacions.
En
el dret a la informació hi ha tres elements centrals: la
llibertat d’investigar, la facultat de difondre i la possibilitat
de rebre informació. Aquests tres elements no necessàriament
van junts perquè una informació pot ser restringida
(per raons de seguretat, per exemple) i de la mateixa manera una
empresa es pot negar a publicar una informació (que va
contra la línia editorial) o un usuari pot no tenir la
possibilitat (econòmica o tecnològica) d’accedir
a un mitjà. Però en tot cas aquests tres elements
defineixen un àmbit en què la comunicació
democràtica és possible. La qualitat d’una
democràcia es directament proporcional al fet que aquests
tres elements siguin promocionats i especialment protegits, tant
per les lleis com –sobretot- pel públic que consumeix
informació.
El
dret a la informació no és un concepte absolut,
sinó que té unes limitacions discutides –i
discutibles- però cada cop més generalment assumides.
L’apartat 4 de l’article 20 de la Constitució
espanyola estableix com a límits del dret a la informació
el dret a l’honor, a la intimitat, a la pròpia imatge
i a la protecció de la joventut i de la infància.
Posteriors sentències del Tribunal Constitucional han considerat
també que qüestions de seguretat i sentències
encara no fetes públiques (sub iudice) també estaven
exemptes del dret a la informació. Des dels temps de Voltaire
i Diderot, la llibertat d’informació empara l’irreverent
i l’iconoclasta, però no el fals ni el morbós.
El dret a la vida privada (que inclou el dret a l’opció
sexual), l’especial respecte als drets dels menors (que
inclouen l’anonimat), i el dret de rectificació de
les informacions malicioses o inexactes que puguin afectar la
vida o els interessos dels diversos actors socials són
recollits per les legislacions quasi arreu amb més o menys
intensitat.).
Una
vella llatinada afirma que: publica, publice tractanda sunt, privata
private (“les coses públiques han de ser tractades
públicament i les privades en privat”). La informació
ha de ser, doncs, pública quan afecta els interessos públics,
però no és imprescindible que ningú expliqui
la seva vida íntima i, menys encara, que l’exposi
públicament a canvi de diners.
Cal
respectar també el dret a parlar –o a no fer-ho-
dels involucrats en una notícia que sovint afecta a persones
sense especial coneixement de les tècniques periodístiques
i que es poden sentir manipulats. I més específicament
cal evitar els “judicis paral·lels”, a través
de premsa i televisió, tendents a crear estats d’histèria
col·lectiva. Però això difícilment
es pot regular a través d’una llei i és més
útil fer-ho a través de codis d’autoregulació
professional. A condició, és clar que un codi professional
sigui un document consensuat i que no promet més del que
pot donar.
Un
cas que fa riure pel seu patetisme, és l’article
primer dels Principios y normas de actuación de Radio Nacional
de Espanya (1980) que deia, sense immutar-se: Radio Nacional de
España ni puede ni debe equivocarse
Informació i factors de la notícia..
Sovint
sentim a dir que les societats modernes són societats mediàtiques.
Si aquest concepte és alguna cosa més que un tòpic,
i si les societats contemporànies es regeixen efectivament
per la creixent difusió del coneixement, a través
de xarxes de complexitat cada cop més gran, llavors l’ètica
periodística té un pes cada cop més fonamental
en el desenvolupament de la democràcia deliberativa. Qüestionar-se
èticament l’ús de la informació i la
seva difusió equival a plantejar-se un mecanisme central
en la regulació moderna de les llibertats. La comunicació
periodística és una eina fonamental a través
de la qual es forgen les mentalitats dels ciutadans. Si les democràcies
són règims d’opinió pública,
resulta exigible la visibilitat i el control del poder. La funció
del periodisme en una societat democràtica és la
de fer possible a través de la difusió de la informació
l’exercici de la ciutadania. Hegel deia que la lectura del
diari és “l’oració del ciutadà”.
De la mateixa manera que el creient es refia d’una divinitat
per orientar la seva acció en la vida, també el
ciutadà ha de llegir la premsa per orientar-se en l’acció.
Però
els mèdia no són asèptics ni neutres; no
només reflecteixen l’actualitat, sinó que
també la creen (estimulant i promocionant l’aparició
unes determinades mentalitats i pautes de conducta, creant vedettes
mediàtiques o actituds davant el consum, la política…).
A les societats liberals, els mèdia són de propietat
privada i actuen al mateix temps com a servei públic i
com a negoci privat en un mercat competitiu. Per això els
ciutadans necessitem saber qui parla i què hi ha rera qui
parla (interessos econòmics, polítics…) per
poder orientar-nos en la societat. A més, sovint la informació
és un negoci que forma part de grans grups multimèdia
integrats per premsa, ràdio, televisió per cable…
en què és difícil distingir informació
i sinèrgia informativa. S’anomena sinèrgia
en economia l’aprofitament dels recursos d’un empresa
del grup per a recolzar altres empreses o productes del grup.
Informació i (auto) propaganda es barregen sovint en els
grans grups. Per exemple és pràcticament impossible
saber per la crítica de llibres d’alguns diaris,
si un llibre paga la pena o si se’l promociona perquè
l’ha publicat una editorial del grup multimediàtic).
La
informació no només reflecteix la realitat sinó
que també la crea o, més estrictament, la provoca.
És coneguda la influència que les antenes parabòliques
tingueren en la caiguda de l’antic bloc soviètic.
Quan la informació de les televisions (i els modes de vida)
occidentals va penetrar a les llars d’Hongria, Txèquia
o Romania l’exigència de la democratització
va créixer de manera immediata. És un fet observat
arreu del món que, quan els ciutadans de qualsevol dictadura
comencen a rebre informació sobre el mode de vida democràtic
i liberal, acaben exigint als seus governants un nivell de llibertats
–i de consum- com el que saben que altres gaudeixen, perquè
ho han vist a telefilms, telenotícies, etc. Informació
lliure –i turisme- impliquen extensió de la de la
democràcia.
El
discurs informatiu depèn cada cop més del que s’anomenen
“factors de la notícia” que determinen la prioritat
per a la informació (obertura de telenotícies, primera
plana…) Hi ha quatre elements que cada cop tenen més
protagonisme en el món informatiu:
·
Personalització: Les idees se substitueixen per persones.
· Negativisme: Com més malament, millor. Un estat
de malestar fa vendre més premsa.
· Sorpresa: Cada dia cal aportar com a mínim una
novetat.
· Tematització: Selecció de notícies
no per criteris objectius, sinó segons els interessos o
temes preferents de cada mitjà.
La
centralitat d’aquests factors obliga a pensar tant el problema
de la veritat –que pot ser construïda pels media- com
el problema del poder que això dóna.
Arcadi
Espada en un llibre reportatge colpidor (Raval. De l’amor
als nens, Anagrama-Empúries, 2000, p. 12) recull un text
de Thomas Bernhard, cronista judicial, que no ens podem estar
de recollir per exemplificar l’actitud de molts periodistes
que tendeixen a “crear” notícies per comptes
de recollir-les: El periodisme és certament el més
fascinant que hi ha: es poden trepitjar cadàvers, de debò,
cosa que no es pot fer durant tant de temps, en cap altra professió.
Com a periodista es poden –si es comença amb disset
o divuit anys- trepitjar cadàvers fins que s’és
vell i senil i ja no s’és bo per llegir ni per sortir
de casa. Això no es dóna en cap altra professió.
Per això les persones que en algun moment han sigut periodistes
i han tastat la sang continuen sent periodistes en cos i ànima
fins al final dels seus dies. És veritat que només
tenen una pensió petita i que financerament no poden fer
fortuna, però tenen la satisfacció de poder exagerar
amb desmesura i trepitjar cadàvers tot el dia.
Informació i veritat: elements per a un debat.
El
problema de la veritat de la informació, per contraposició
al relativisme informatiu, és un dels més complexos
de l’ètica periodística. Sembla com si “la
veritat” fos exigible per descomptat. Potser el diari que
d’una manera arquetípica simbolitza aquesta lluita
per la veritat és el Washington Post amb tota la campanya
contra Nixon a propòsit de l’afer Watergate. L’afer
Watergate, que acabà amb la dimissió del president
dels Estats Units, Richard Nixon, és la mostra més
important de lluita des dels mitjans de comunicació per
les llibertats públiques, potser només igualat per
l’esforç de Pedro J. Ramírez i el diari de
Madrid El Mundo per evitar una dictadura socialista basada en
la corrupció (Filesa) el terrorisme d’Estat (GAL)
durant la dècada del 1990. El Washington Post s’ha
regit, tradicionalment per una sèrie de principis ètics,
proposats per Eugen Meyer, el seu gendre Philiph Graham, i l’esposa
d’aquest, Kay Graham, amb la col·laboració
de l’editorialista Walter Lipman. Aquesta és una
posició, molt ben justificada en text clàssic de
Meyer, interessant però perfectament ingenu:
La
primera missió del Washington Post és dir la veritat.
Aquest diari es compromet a dir tota la veritat, en la mesura
que pot descobrir-la, pel que pertoca als afers importants d’Amèrica
i del món. El Washington Post respectarà la decència
deguda a les persones privades. El que imprimirà ha de
poder ser llegit tant per joves com per vells. Aquest diari té
deures respecte als seus lectors i al gran públic, sense
deferència envers els interessos privats dels seus propietaris.
Preocupat per la veritat, el Post ha d’estar preparat a
sacrificar els seus interessos materials, quan aquesta exigència
sigui necessari per al bé públic. Aquest diari rebutja
tota aliança amb interessos particulars. Vol ser lleial,
lliure i objectiu en la seva manera de considerar els afers públics
i els homes polítics.
En la concepció del periodisme que deriva del model aplicat
pel Post, la recerca de la veritat és, també, la
mostra de la capacitat del sistema de lliure mercat i de les democràcies,
per fer-se millors a través del coneixement. Hi ha una
frase que resumeix aquesta posició: Vull la independència
–diu Philiph Graham (1957)– i la institucionalització.
En
la concepció “objectivista”, els fets són
els que són i cal explicar-los com són. A la capçalera
d’un diari francès de províncies deien, fins
i tot, allò tan poètic: “Els fets són
sagrats, les opinions són lliures”. Però aquesta
posició no està mancada de problemes. De fet, arranca
d’una hipòtesi tan discutible com la de suposar que
un periodista pot ser una mena de jutge de la veritat en abstracte
i que es pot dir la veritat “en temps present”.
De
vegades sorprèn que en llibres d’ètica es
digui que l’ètica de la informació no pot
exigir imperativament la veritat d’una informació.
Però convé clarificar aquesta afirmació,
per evitar comprendre-la d’una manera laxista o, fins i
tot, cínica, com si es donés per suposat que la
veritat no existeix o que és (com satiritza Arcadi Espada):
“com les verduretes en juliana: de molts colors i inaprensible”.
Senzillament volem dir que el periodista té l’obligació
de comprovar i contrastar les fonts, però també
ha de saber que la mateixa noció de “veritat”
és ambigua i, per això mateix, sovint no hi ha “la”
veritat (singular) d’un fet, sinó que són
possibles una sèrie de diverses versions, més o
menys aproximades segons la memòria –selectiva- dels
protagonistes, els seus interessos econòmics i hàbits
culturals, etc. Es tracta de recordar una cosa tan senzilla com
que un fet no “parla” per si mateix si no s’inclou
en un context (una història, un lloc…) que donen
la millor mesura de la cosa. De vegades s’ha cregut que
és suficient la “bona fe” del periodista per
trametre una informació neutral, però de fet no
és així. Amb “bona fe”, però
sense discerniment, és perfectament possible errar. La
bona fe no necessàriament implica veracitat i, per tant,
és insuficient com a criteri en aquesta professió.
Alguns periodistes parlen també d’una “ètica
de la neutralitat”, que potser és un ideal però
no es dóna en el món real, perquè –simplement
i senzilla- un periodista treballa per a una empresa que sempre
té interessos concrets (financers o polítics) que
mai no poden ser neutrals.
Per
això s’acostuma a emprar una expressió més
barroca: cal exigir la no-falsedat informativa. De vegades, s’anomena
el Principi de veracitat i és l’eix sobre el qual
s’articula la praxi informativa. De la mateixa manera que
en bioètica es diu que de vegades no podem garantir “fer
el bé”, però llavors cal imperativament –com
a mínim- no fer el mal, també el periodista té,
com a grau zero de la seva ètica, no-desinformar.
“Desinformar”
pot ser àdhuc una cosa tan senzilla com limitar-se a reproduir
sense anàlisi la informació d’una font poc
segura o –encara més habitual– donar la xifra
d’assistents a una manifestació segons els organitzadors
i segons la Guàrdia Urbana, sense haver-se aturat a pensar
que, per exemple, al Passeig de Gràcia no s’hi pot
encabir ni en broma un milió de persones.
El
problema de la veritat en periodisme està vinculat a la
dificultat que existeix en la pràctica per destriar el
fet de la interpretació i pot arribar a tenir una gran
complexitat perquè el fet pur no existeix mancat d’una
interpretació (un context, uns símbols…).
Com deia el savi xinès: Qui tot ho entén és
que està mal informat.
El
periodista Walter Lippman, per la seva banda –i molts segles
més tard– considerava que: només es pot esperar
que les notícies periodístiques i la veritat coincideixin
quan els resultats d’un procés són definits
i mesurables, com ara el recompte de vots o el resultat d’un
partit de futbol. Més que la veritat –singular i
sovint totalitària-, el que cal exigir en una ètica
periodística –almenys en una consideració
d’ideal al qual tendir- és que tothom pugui dir la
seva veritat a l’àgora per tal que sigui possible
una ètica del diàleg (el que sovint s’anomena
“democràcia comunicativa”).
Cal
una avaluació ètica dels instruments comunicatius
perquè la informació és (amb els drets econòmics
i el dret al treball) el principal element d’extensió
de la democràcia. La informació és, a més,
performativa en el sentit que construeix món.
Així
un concursant televisiu que ahir no coneixia ningú ara
pot ser famós pel simple fet de sortir per televisió
en hora de màxima audiència.
Cal
distingir entre “fet” i “notícia”
i evitar creure que allò que apareix als mèdia és
“normal”, i fins i tot “modèlic”,
perquè la capacitat de seducció de l’espectacle
audiovisual transforma mentalitats i crea necessitats amb una
rapidesa desconeguda fins ara.
“Fet”
és allò que passa. “Notícia”,
en canvi, és el que es publica. Un fet pot no ser notícia
per diversos motius (perquè es qui el fan no ho expliquen,
perquè el diari d’aquell dia “va ple”,
perquè al director no li interessa publicar-lo, perquè
algú –govern, policia, anunciants del mitjà…-
demana que no es destapi, etc.). Menys del 10% de les informacions
que arriben un dia qualsevol a un diari surten publicades…
·
Qui decideix que una noticia surti –i sobre tot qui decideix
com es publica (tipografia, plana dreta o esquerra, titulars…)
s’anomena gatekeeper i pot ser el propietari del diari,
el director, l’editor, un cap de secció, etc. Darrerament
hi ha el perill que esdevinguin gatekeepers els grans anunciants
d’un diari, que poden imposar silenci sobre temes que els
afecten o provocar per exemple que els crítics cinematogràfics
o literaris esdevinguin purs propagandistes dels films que projecten
–o dels llibres que editen- els anunciants.
·
A més hi ha una dificultat interna per a plantejar la qüestió
de la veritat en el periodisme, que es troba en la forma mateixa
d’expressió de la notícia. La informació
als diaris es presenta en forma de lead. Per una qüestió
d’estil, a l’inici d’una notícia (entradeta)
cal respondre una sèrie de preguntes clàssiques
(el cànon de les 6 W) : què?, qui?, quan?, on?,
com? i –només finalment- per què? És
obvi que problemes complexos no poden ser respostos d’una
manera sintetitzada i, per això mateix, sempre resulta
una obvietat dir que els diaris “simplifiquen” o “banalitzen”
les informacions. Però curiosament el mateix lector que
demana informacions que “pugui entendre” es queixa
si per fer-les comprensibles se sintetitzen.
La
informació té sempre un doble caràcter: per
una banda és una mercaderia (ja que com a tal es compra
i es ven) i està sotmesa a les lleis del mercat; però,
alhora, és d’interès públic essencial
(en la mesura que és un instrument capaç de manipular
sentiments i interessos). Qui controla la informació controla
també el poder, perquè disposa d’eines adients
per a instrumentalitzar els esperits.
Des
del punt de vista ètic el problema del cànon de
les 6 W no està en les cinc primeres preguntes –fàcilment
es pot saber com comencen i com acaben- sinó en la sisena:
el “per què” sovint escapa a la immediatesa
periodística i demana una reflexió des d’un
altre àmbit (científic, filosòfic, històric).
Com diu Arcadi Espada en un article interessant (“El qué,
quién, cuándo, dónde y cómo del periodismo”;
revista Lateral , març 2001):
El
por qué es una inagotable muñeca rusa; una interpretación
finalmente . La imposición de las respuestas rápidas,
de la fast truth, es una de las más evidentes aportaciones
mediáticas a la cultura contemporánea (...) A la
sociedad mediática no le importa saber, sino saber rápido.
La
democràcia informativa –o mediàtica- és
un element inseparable de la democràcia política
moderna. Això significa que una ètica periodística
només serà possible quan garanteix que la veu de
l’altre, el dissident o el simple ciutadà enrabiat,
no serà mai silenciada i trobarà alguna manera d’accés
a l’àgora. El tema es complex perquè totes
les empreses tendeixen, per naturalesa, a voler ocupar la màxima
quantitat d’espai mediàtic i a funcionar com a monopolis
o oligopolis. La lògica de l’empresa privada tendeix
a silenciar tota dissidència interna (al cap i a la fi
algú es juga els seus diners i, per tant, pot dictar unes
regles). La lògica del servei públic ha de tendir
per contra a acceptar la dissidència. La contradicció
existent entre el factor de negoci i l’aspecte de servei
públic que té la informació, està
al nucli mateix de l’ètica periodística.
El
principi de justícia, aplicat a la democràcia comunicativa,
s’anomena “visibilitat”. El concepte prové
dels grups d’alliberament sexual gai i lèsbic als
Estats Units (anys 1980) però s’ha estès arreu
i s’aplica també a altres àmbits diferents
als de l’opció sexual. Significa que totes les minories
tenen dret a existir, a fer-se veure i a no ser valorades segons
tòpics, o ser presentats com a folklòrics. Però
aquesta visibilitat només és possible quan el màxim
de ciutadans són també emissors de informació
i no només receptors passius. La diferència entre
una societat totalitària i una democràcia està
en la major o menor visibilitat. En els països totalitaris
els membres les minories no tenen accés a generar informació
i la seva imatge és conscientment manipulada per fer-los
aparèixer com a infantils, subculturals (idioma patuès)
o frívols.
Un
exemple clàssic d’espai per a la visibilitat són
les cartes dels lectors (o cartes al director) que sovint expressen
–i han de tenir dret a expressar- punts de vista contraris
als de la propietat o als de la línia editorial. La varietat
de les cartes dels lectors que publica un diari pot ser un bon
índex de la salut ètica d’un mitjà
i caldria imposar mecanismes similars a tots els altres mitjans
(especialment a les televisions).
L’ètica
periodística, com totes les ètiques aplicades, és
de caire processual i corporatiu. No depèn de la bona voluntat
dels periodistes individuals, sinó d’una decisió
de grup –vigilada de prop per una opinió pública
(usuaris, consumidors)- Tot editor o grup mediàtic ha de
respectar unes exigències vàlides per a tots els
agents informatius (veracitat, independència, posició
no monopolista en el mercat) fins al límit exigit per les
lleis. Però alhora cada moment del procés d’elaboració
de la notícia (redacció, grafisme, titulars…)
té unes exigències bàsiques. El nivell de
responsabilitat –i fins i tot el ritme informatiu- és
diferent a cada moment del procés.
Tota
informació implica un seguit d’interessos controvertits.
Una notícia pot donar-se, per exemple, de manera molt diferent
si es fa des dels interessos d’un grup periodístic
o dels seus rivals i els interessos dels administradors no necessàriament
coincideixen amb els dels administrats. Cal denunciar el sofisma
ètic dels qui afirmen que els mèdia “responen
a l’interès del públic”. En primer lloc,
“el públic” en singular no existeix. En les
societats democràtiques hi ha molts públics, molt
diversos, amb interessos prou diferents, perquè la democràcia
es basa en el pluralisme. En segon lloc l’interès
del públic no necessàriament consisteix a brutalitzar-se
i cal donar com a mínim opció per tal que els dissidents
siguin “visibles” (cal que en les democràcies
les minories siguin especialment protegides). Finalment el concepte
de “resposta” és ambigu. Satisfer curiositats
morboses (casos de Mònica Lewinski o de Diana de Gales)
no respon a res mínimament racional. En qualsevol cas,
cal dir també que cap informació no és neutral,
ni per l’origen ni per les seves conseqüències.
Informació
i propaganda.
Van
ser els nazis i els comunistes, tot i que sovint s’oblidi,
els primers a sistematitzar les relacions entre propaganda i informació,
en la mesura que consideraven que no hi havia cap autonomia en
l’acte informatiu. Però avui la problemàtica
s’ha fet més complexa perquè ha aparegut un
tercer element: l’entreteniment. Les fronteres entre informació,
propaganda i entreteniment són cada vegada més subtils,
sense que necessàriament calgui considerar que això
significa una degradació de la democràcia. Entra
dins el possible que si el públic desitja ser “divertit”
més que no pas informat, és perquè ja hi
ha una identificació política prou clara i, senzillament,
no vol més detalls (que pressuposa sòrdids o balders).
Hi
ha 9 lleis de la propaganda que sovint apareixen també
en informacions (suposadament) més serioses.
1.-
Llei de la simplicitat o del “mínim esforç”:
l’únic que l’usuari fa màximament és
el mínim esforç. Com més símbols primaris
s’emprin, més fàcil sigui el missatge i més
elemental la forma, més accessible resultarà.
2.-
Llei de l’espoleta: cal impactar els esperits per la part
més feble i inesperada.
3.-
Llei de simpatia: les opinions no es combaten amb altres opinions,
sinó amb sentiments i estímuls sensitius.
4.-
Llei de síntesi: la intuïció és més
poderosa que la raó, la síntesi és més
important que l’anàlisi.
5.-
Llei de la sorpresa: una mentida eficaç és una veritat
a mitges.
6.-
Llei de la repetició: repetir quelcom ho torna obvi, com
si allò que es repeteix no pogués ser fals. Tot
allò que fa referència a nosaltres (contra “els
altres”) serveix per a aglutinar i un missatge repetit,
aglutina.
7.-
Llei de saturació i desgast: sovint cal dir el mateix d’una
altra manera per evitar que es torni inservible per massa ambiental.
8.-
Llei de dosificació: el grau d’eficàcia d’un
missatge propagandístic no el dóna la suma del nombre
de diaris, ràdios o televisions, sinó la unitat
de presència i d’imatge.
9.-
Llei d’orquestració: el missatge ha de ser harmonitzat
en el temps, amb el seu andante i el seu adaggio.
(Font:
Boladeras – Campillo: Filosofia social, p.96)
Tres
protagonistes de l’acte informatiu.
En
tota informació existeixen de fet, com a mínim,
tres subjectes, cadascun dels quals ha de ser objecte de garanties
i de procediments ètics: el periodista com a individu,
l’empresa com a societat (negoci) i el lector com a destinatari
que usarà la informació per orientar-se socialment.
La
comunicació i el periodisme es basen en la credibilitat
i l’autonomia que mereixen aquests tres elements: periodista,
empresa i consumidor. Si aquest principi de triple autonomia –i
de diàleg- s’altera, desapareix qualsevol tipus d’ètica
professional i es fa inútil l’acte comunicatiu, degradant-lo
a pura propaganda.
1.-
El periodista com a professional mediàtic no és
un simple ciutadà, perquè disposa d’una quota
de poder (informatiu) molt superior a la d’un ciutadà
corrent. No només opina ell com a ciutadà corrent
sinó que influeix, orienta amb el seu prestigi professional
les decisions dels altres i, per això mateix, li pertoca
un plus de responsabilitat. Com a simple ciutadà el periodista
té dret a posseir una determinada ideologia i no té
més obligació de fer-la pública que la d’un
ciutadà corrent. Però si accepta ser manipulat per
les seves fonts, divulga informacions no fonamentades segons exigències
ideològiques, usa la informació en profit propi,
confon deliberadament informació i opinió o no contrasta
les seves informacions…llavors l’acte informatiu deixa
de ser-ho i esdevé acte propagandístic o intoxicació.
Karl
Kraus deia que ser periodista consisteix a “no tenir idees,
però saber expressar-les”. El periodista té
una especial responsabilitat respecte al llenguatge. No és
necessari que s’autoconsideri “servidor de la veritat”
i menys encara “notari de l’actualitat”, títols
barrocs i finalment absurds. Més aviat aquestes actituds
messiàniques l’ofeguen (a part que per a ser notari
cal passar unes oposicions, i per a ser periodista n’hi
ha prou a ser contractat en el mercat). Però és
imprescindible que sigui conscient de la projecció social
de la informació i de la seva responsabilitat com a model
i manipulació de llenguatge.
2.-
L’empresa periodística té –com a negoci-
uns determinats interessos econòmics i, també, una
ideologia. No hi ha independència empresarial sense solvència
econòmica i, per tant, una empresa mediàtica, com
qualsevol altra, necessita guanyar diners i té tot el dret
a fer-ho, amb l’equip humà que desitgi i amb les
estratègies que consideri adients dins els límits
que marca la llei. Però si practica la censura (per exemple
per defensar els seus anunciants i no perdre la seva part en el
“pastís” publicitari –problema del gatekeeper),
si intenta ocupar una posició dominant –dificultant
la distribució d’altres periòdics o revistes-
o si manipula les informacions que afecten les minories i confonen
sistemàticament informació i opinió –i
no cal dir si incita el racisme, el sexisme…- llavors han
d’actuar les lleis antimonopolis i el codi civil o penal,
segons el cas.
Una
empresa periodística pot marcar el seu estil professional
per la mena de notícies i comentaris que publica i per
la intencionalitat, no sempre obvia, dels titulars que presenta,
però ho fa també i sobretot per les que no divulga.
Els silencis informatius acostumen a ser clamorosos. Així,
per exemple, la compaginació d’un diari, la presentació
d’un telenotícies i les formes de comunicació
no verbal en ràdio i televisió (administració
de silencis o de gestualitat) no són ni “purament”
tècniques, ni èticament neutrals.
Un
cas relativament nou amb greus implicacions és l’ús
de les sinèrgies en grups multimèdia. Un diari pot
ajudar a vendre un canal de televisió i un canal de televisió
pot ser eficaç per divulgar música produïda
pel mateix grup. Els llibres de text del grup, per la seva banda
només porten exemples extrets dels altres mitjans del grup…
Així el cantant popular –o l’acadèmic
més savi– que treballa per a un grup mediàtic
pot veure recolzada la seva obra, llançada com a “producte
multimèdia”. Aquesta és la forma més
habitual de censura en condicions democràtiques. Òbviament
aquí és essencial l’existència de fortes
lleis antimonopolístiques que dificultin els grups multimediàtics
i que impedeixin, per exemple, que les planes de llibres o de
música als diaris siguin publicitat encoberta. Cal recordar
que a Le Monde és obligatori fer constar quan es critica
un llibre d’un col·laborador del diari aquesta condició.
Cosa que no passa per res a l’àmbit hispànic.
3.-
El destinatari, per la seva banda té dret a obtenir una
informació veraç i contrastada, però sovint
no manifesta un nivell d’exigència o no disposa de
prou capacitat crítica per a optar. Ben sovint l’usuari
no només és víctima d’una mala informació
(cas de la televisió escombraries) sinó que, a través
de complexos mecanismes psicològics, pot donar-se el cas
que ell mateix la demani i la faci possible a través dels
índex d’audiència que determinen la continuïtat
d’un programa, l’afluència de publicitat, etc.
Programes que tothom critica per barroers, existeixen perquè
(alhora) “tothom els veu”.
L’èxit
o el fracàs d’audiència no garanteix la bondat
o maldat moral d’un programa. Els espectacles de “televisió
escombraries” en què el públic és incitat
a intervenir grollerament, aportant dades descontextualitzades
o directament capcioses, amb mala educació… haurien
de ser rebutjats per l’audiència que mostra així
la seva part de responsabilitat en l’acte comunicatiu. Si
el públic els tolera –o els recolza- és per
l’adopció de principi psicològic que es coneix
com “llei del mínim esforç” que es formula
com: “l’únic que l’espectador fa al màxim
és el mínim esforç”, o “tot el
que costa, cansa”. A triar entre dues formes de presentació
d’una notícia, la tendència del públic
majoritari serà a preferir la que demani el mínim
esforç conceptual i lèxic. Així, per exemple
la reducció del llenguatge fins a estructures elementals,
l’ús de gràfics i imatges, i en general, la
“terrible simplificació” degrada l’acte
informatiu, perquè fa perdre matisos i redueix les idees
a consignes.
La
maduresa de l’usuari passa per saber que no només
som ciutadans amb dret a vot cada quatre anys, sinó que
també votem cada cop que comprem un producte en una botiga
(i no en una altra) o que veiem un programa (i no en veiem un
altre); per tant, també com a lectors o espectadors fem
un acte de responsabilitat que representa una extensió
de la democràcia. Uns espectadors madurs tenen dret a exigir,
com a usuaris, no ser víctimes de tècniques de manipulació
psicològica de masses i l’Estat ha de garantir la
salut psíquica de la ciutadania amb la mateixa força
que usa per garantir la salut física.
De
la mateixa manera que cal exigir una informació responsable,
cal rebutjar el criteri de l’èxit immediat (expressat
en els índex d’audiència que sovint usen les
empreses per decidir quins programes duren en la graella televisiva
o al dial radiofònic). El criteri de l’èxit
immediat ofega la possibilitat de valoració a llarg termini
que resulta imprescindible per a la creació d’una
cultura sòlida.
Així,
si la valoració de l’obra de Picasso o Modigliani
depengués de l’índex d’audiència
en una televisió, mai no haurien pogut fer la seva obra,
ni ningú no els coneixeria. El tempo de la cultura és
molt més reposat que el de la informació o el de
l’espectacle. La cultura crea mentalitats a llarg termini,
mentre que la informació especialment en medis calents
(televisió, ràdio, premsa popular..) és instantània,
presentista i sovint poc reflexiva pel seu caràcter d’immediatesa.
Bruce
M. Swain al clàssic Ética periodística (Ed.
Tres Tiempos, Buenos Aires, 1978) assenyala alguns casos pràctics
habituals en la pugna d’interessos entre periodista, empresa
i destinatari.
·
La imposició de ideologies i interessos personals o corporatius
per sobre del dret a l’objectivitat en la informació.
·
La tendència de periodistes i empreses a “ajudar”
les seves fonts informatives i a intercanviar favors (més
presència als mitjans a canvi d’informació
exclusiva o restringida)
·
La recerca d’un profit personal per divulgar o silenciar
una informació (a Catalunya això s’anomena
un pessebre)
·
La manca d’expertesa del periodista que el pot portar a
trametre erròniament una informació (passa sovint
en el cas de titulars sobre temes tecnocientífics)
Una
qüestió important, des del punt de vista ètic,
és la creació de personatges (o conceptes) que sense
els mèdia, no haurien existit (modes, tertúlies
polítiques, artistes diversos i l’ambigu món
dels “famosos” o beautiful people). Cal tenir present
que els mèdia no actuen només a nivell racional
sinó també a través de mecanismes inconscients
i subliminars (que inclouen un cert nivell de fetitxisme: una
cosa és veritat “perquè surt al diari”
o perquè “ho diu la tele”). El control dels
mecanismes psicològics que actuen en l’acte comunicatiu,
i l’esforç per diferenciar fins on sigui possible
informació i comentari, són bàsics per a
evitar formes de totalitarisme tecnològic. De fet, cada
cop més hi ha “de facto” una convergència
entre les tècniques psicològiques de control mental
(conductisme, etc.) i l’escriptura –especialment en
els seus aspectes implícits– del periodisme multimediàtic
que ja no reflexa el món sinó que el crea a manera
de petit demiurg. I és aquí on l’ètica
del periodisme té un inevitable component tràgic...