QUÈ ÉS L'UTILITARISME?
L'utilitarisme
L'utilitarisme és una ètica teleològica, val a dir, una
ètica que considera que la finalitat de l'acció humana -i específicament
la felicitat que s'aconsegueix a través de les accions humanes- està
vinculada a la realització d'accions útils. D'una manera un xic
simplificadora, podríem definir l'utilitarisme com l'ètica que
afirma què és bo allò que ens útil per a ser feliços.
En aquest sentit és una variant del conseqüencialisme. Hem de mesurar
els nostres actes per les conseqüències (útils o inútils)
en vistes a la felicitat que provoquen en nosaltres i, sobretot, en la societat.
Històricament, l'utilitarisme ha estat una filosofia amb importants implicacions
polítiques: va inspirar l'Estat del Benestar (Welfare State) que
es va imposar als Estats Units en la dècada del 1930 i a Europa Occidental
després del 1945. També va representar, sovint sense confessar-ho
explícitament, un ingredient important en les diverses ideologies socialdemòcrates
al segle passat.
Al seu llibre Introducció als principis de la moral i de la legislació,
Jeremy Bentham (1748-1832) defineix així l'ètica: L'ètica,
en general, pot ser definida com l'art de dirigir les accions dels homes a la
producció de la més gran quantitat possible de felicitat per a
la part d'aquells, els interessos dels quals estan a la vista [és a dir,
per als membres de la societat que hi tenen interessos] En altes paraules:
l'ètica utilitarista és una ètica pública, adreçada
a la felicitat a través de la utilitat. Hem de fer-nos feliços
com a subjectes, fent allò que sigui útil i no guiant-nos per
consideracions alienes (deures que ningú no sap d'on surten, educació
per a la submissió...).
L'utilitarisme és, estructuralment, una filosofia burgesa, sorgida de
la idea de progrés de les Llums, que considera el món com una
realitat objectiva i les decisions racionals com a decisions mesurables i avaluables
per les seves conseqüències... Marx, a El Capital (1868)
diu que Jeremy Benham és ese oráculo sobriamente pedante, facundo
y plúmbeo de la inteligencia burguesa común del siglo XIX
perquè els seus criteris bàsics són una derivació
de la pràctica immediata i perquè tendeix a buscar sempre fórmules
de "moral per acord", sovint poc sofisticades.
L'utilitarisme defensa que es pot arribar a un ordre moral a través dels
desigs, diversos i contradictoris, dels individus, si s'assumeix la pràctica
com a criteri d'avaluació de la realitat. En aquest sentit és
una filosofia objectivista. Ordenar, educar i avaluar la realitat a partir de
la praxi es fa possible, bàsicament, perquè s'evita qualsevol
element de subjectivitat extrema en la praxi humana. Els individus valen pel
que fan i no pel que representen. O com dirà Bentham: cadascú
val per u i només per u. En aquest sentit és una teoria radicalment
democràtica que posa les semblances -i l'opinió comú- per
sobre de tota consideració qualitativa.
En el món clàssic i medieval, l'utilitarisme hauria estat totalment
inconcebible, en la mesura que l'important eren consideracions de llinatge i
no d'acció. Ciceró, al seu Brutus, (257) va rebutjar-lo
explícitament: Quare non, quantum quisque prosit, sed quanti quisque
sit, ponderandum est. ["El que importa no és la quantitat, sinó
el que hom és"]. Per dir-ho de pressa, els utilitaristes, almenys
els benhamians, opinen exactament el contrari del que es deriva de la frase
de Ciceró. No els importa qui ets, sinó el que fas. L'utilitarisme
és, radicalment, burgès i urbà. L'únic antecedent
clàssic que podria reivindicar l'utilitarisme és l'Oració
fúnebre de Pèricles a la Història de les Guerres del Peloponès
de Tucídides.
Característiques de l'ètica utilitarista.
L'utilitarisme
implica una teoria del coneixement, una sociologia i una ètica, sovint
difícilment destriables. El denominador comú és la idea
que hem de ser feliços fent el que és útil. Tècnicament
podem parlar d'una ètica amb quatre característiques:
1.- Teleològica: és a dir,
creu que les accions humanes prenen sentit per la seva finalitat. La finalitat
a la qual s'adrecen les accions humanes és, estrictament, "ser feliç".
La utilitat, per ella mateixa, no és cap finalitat sinó un instrument
o una eina. L'útil és instrumental: és bo perquè
ens fa feliços. La llibertat -estudiada per John Stuart Mill- tampoc
no és, per ella mateixa cap finalitat, sinó un instrument imprescindible
per a la felicitat, en la mesura que crea diversitat.
2.-
Conseqüèncialista: o, en altres paraules, considera que
el bé ha de ser avaluat per les seves conseqüències. Sabem
que l'útil és bo perquè podem avaluar les conseqüències
d'haver fet aquesta tria. És important indicar que no totes les variant
de l'utilitarisme són hedonistes. La utilitat pot ser simplement definida
com l'indicatiu de satisfacció de les preferències d'un individu,
tot i que potser aquesta satisfacció no es concreti en una experiència
de plaer.
3.- Prudencial: la primera condició
per a assolir la felicitat i el primer criteri d'utilitat és la prudència.
Allò útil sempre tindrà alguna relació amb la societat
en què es pretén ser feliç. D'aquí que algun cop
l'utilitarisme sigui considerat relativista.
4.- Agregativa: val a dir, els utilitaristes
creuen que es pot fer alguna mena de càlcul o de suma de plaers o de
felicitat.
Bernard Williams -no gens sospitós de simpaties utilitaristes- diu en
la seva Introdución a la ética (pp.95-110), que l'utilitarisme,
com a escola de pensament ètic, té quatre característiques:
Proporciona
una moneda de canvi en el pensament moral:
els diferents interessos de les diferents parts i les diverses menes de demandes
que es fan, poden ser en principi "traduïdes" o "convertides"
a la mateixa moneda: en termes de felicitat. En altres paraules, quan sentim
demandes ètico-morals, podem preguntar-nos: quina dóna més
felicitat per al més gran nombre? -i actuar en conseqüència.
En definitiva, l'utilitarisme fa un càlcul d'eficiència en els
plaers.
En un poema força ripiós, Jeremy Bentham va resumir les característiques
del plaer al qual aspira l'utilitarisme: Intense, long, certain, speedy,
fruitful, pure [intens, llarg, segur, ràpid, fructífer, pur] If
pains must come, let them extend to few [si hi ha d'haver dolor, que abasti
a pocs] La màxima felicitat per al màxim nombre és
sempre la finalitat de les accions que de debò són útils.
Com a resum, l'utilitarisme és una ètica constructivista: considera
que la felicitat humana es pot construir refundant l'ètica no sobre sentiments,
o sobre hipòtesis teològiques, sinó sobre principis racionals,
empíricament avaluats i contrastats i, en definitiva, útils.
Podríem substituir la paraula "plaer" per "benestar"
i tindríem una ètica seguida, fins i tot sense saber-ho, per la
immensa majoria dels individus. Nietzsche (que detestava l'utilitarisme) en
deia: "l'ètica de l'últim home". En el fons, el benestar
és un bé intrínsec i útil per a la majoria. Per
a molta gent "el Bé" i "estar bé" s'identifiquen
i, tot i que això pugui semblar ben poc per a models morals més
exigents, és obvi que tenir cotxe, nevera (plena), video i vacances pagades
ajuda molts humans a estar més satisfets amb ells mateixos. Pot semblar
una finalitat molt "elemental" per a la vida humana, però això
es deu -fonamentalment- a que "nosaltres ja en tenim". Potser si en
fóssim exclosos, veuríem les coses d'una manera prou diferent.
I en cap cas un utilitarista no acceptaria que tenir video sigui més
important que tenir pas o que tenir llibertat d'expressió.
Però la crítica central que se li ha fet, és que constitueix
un reduccionisme. Només és bo allò que és útil
-i res més. Com diu Aranguren a Propuestas morales (p. 50 i ss.): "allò
que des d'un punt de vista ètic considerem bo no és considerat
pels utilitaristes com a tal, sinó en el cas que, com a conseqüència
de la seva pràctica, augmenti el benestar comú".
Utilitarisme de l'acte i utilitarisme de la regla.
Si entenem per utilitarisme l'afirmació del criteri del bé amb el criteri de la utilitat, podem preguntar-nos quin és l'estatut que correspon a la "utilitat". En altres paraules: ¿és útil un acte o és, potser, més útil una regla? S'acostuma a distingir entre dues menes, finalment força coincidents, d'utilitarismes:
1.- Utilitarisme dels actes (act-utilitarianism).
2.- Utilitarisme de les regles (rule-utilitarianism).
1.- L'utilitarisme dels actes és un càlcul de profit
en què ens plantegem davant de cada cas o en cada circumstància
quin és el capteniment que maximitza el nostre plaer o la nostra felicitat,
sense necessitat de seguir normes a priori. Cada acció té unes
conseqüències i són elles les que ens permeten judicar el
seu valor. L'utilitarisme dels actes és més propi de l'obra de
Bentham.
2.- L'utilitarisme de les regles és
un intent d'universalitzar criteris - i, bàsicament, la norma utilitarista
del "màxim plaer per al màxim nombre". El bé
o el mal no poden ser jutjats des de la perspectiva d'una acció concreta,
sinó des de les conseqüències més globals d'una regla
que ha de valer universalment. La norma depèn de la utilitat, però
també crea utilitat. Així, per exemple, en l'ètica dels
drets dels animals promocionada per Peter Singer. S'origina en l'obra de John
Stuart Mill i no han faltat autors que descriuen l'imperatiu categòric
kantià en termes d'utilitarisme de la regla.
Un exemple senzill de la diferència entre una i altra variants de l'utilitarisme
el trobem en el retret de John Stuart Mill contra el seu pare a propòsit
del vot femení. John Mill considerava que el vot de les dones no era
un fet rellevant perquè, de fet, elles tendirien a votar com els seus
marits i, en conseqüència només augmentaria pla paperassa
electoral, es complicarien les campanyes i no canviaria el resultat. Donar vot
a les dones era, doncs, un acte que no augmentava la felicitat de ningú.
En canvi, John Stuart Mill respongué que, fins i tot si aquest raonament
era correcte, es passava per alt la dignitat de la dona com a ésser humà
i, per tant, es conculcava una regla imprescindible per a ser feliç.
El principi d'utilitat exigeix la recerca de la "més gran felicitat", però a parer de Mill, és perfectament compatible amb reconèixer que determinats tipus de plaer són més desitjables -i de més gran valor-que altres. El valor d'un plaer no es redueix a l'aspecte quantitatiu immediat sinó que cal reconèixer diferències intrínseques de qualitat entre els plaers. Mentre Bentham no reconeixia diferències de qualitat entre els plaers d'un primitiu i els d'un individu culte (o reivindicava els drets dels animals a una vida plaent), Mill reivindica la diferència qualitativa de plaers -i observa, de passada, que cap humà voldria intercanviar el seu plaer amb el d'un animal, de manera que els plaers no són homologables, ni equiparables. De la mateixa manera un home amb salut prefereix les seves desgràcies a la feliç innocència del boig. Hi ha, doncs, un lligam entre les qualitats dels plaers i els graus en què es pot realitzar l'aplicació del càlcul de plaers en una societat.
Utilitarisme
i dignitat humana.
Per a Mill, la fonamentació de l'utilitarisme és la dignitat humana.
És coneguda la frase que a L'utilitarisme dedica a aquesta qüestió:
És millor ser un humà insatisfet que un porc satisfet; millor
ser un Sòcrates insatisfet que un neci satisfet. Només pot ser
útil allò que ens resulti autèntic i no falsejat. Per tal
que els humans siguem feliços és imprescindible que hi hagi:
1.- Autodesenvolupament: és a dir,
"capacitat de créixer", capacitat de conèixer i, per
tant, de modificar les nostres opinions.
2.- Individualitat:
si la pressió de la societat (i especialment de la classe mitjana) sobre
els individus és molt forta, ens trobem davant una coacció i,
per tant, no hi pot haver llibertat.
Aquests dos elements
formen la dignitat humana, sense la qual no hi pot haver felicitat. Un món
d'éssers passius i satisfets en la seva obediència no pot ser
un món feliç perquè, per a Mill, la felicitat és
una funció de la diversitat. Fins i tot quan algú oprimeix un
altre (cas del masclisme) de fet es degrada a si mateix, perquè s'acostuma
a viure en un món de submissions merament bovines i es perd el guany
intel·lectual i social que significa la diversitat.
Cal tenir present que l'utilitarisme de Mill, no tant el de Bentham, mai no
és un egoisme, tot i que, pel que fa a les relacions humanes tendeix
a creure més en la benevolència que en l'altruisme. El que m'és
útil és, més aviat, el proper que el llunyà (i en
aquest sentit una acció moral difícilment pot tenir con a objecte
"la humanitat", en abstracte perquè aquest concepte cosmopolita
és purament teòric -d'humanitats, n'hi ha moltes). Però
qualsevol regla ha de tenir un valor universal. No n'hi hauria prou a reforçar
l'autonomia moral si, alhora, hom actués amb regles que fossin purament
subjectives. Com a mínim cal exigir que de cap acció que ens afavoreixi
com a individus, no en surti un dany per a la resta dels humans. L'individualitat
que Mill propugna ha de tenir el seu contrapès en la lleialtat a la norma
com a regla de joc acceptada per tots.
La felicitat milliana no té res a veure amb la caricatura que sovinteja:
l'aprofitament groller dels avantatges a qualsevol preu. La felicitat implica,
com a primera condició, la dignitat o autorespecte (selfrespect). La
part més valuosa de la felicitat és, precisament, el sentit de
la pròpia dignitat. En aquest sentit és bàsica la distinció
que va proposar Mill entre "felicitat" i "contentament".
1.-
La felicitat suposa un gaudi solidari. Només és pot
arribar a ser plenament feliç quan es viu voltat de gent que també
n'és. Cap home no és una illa; per dir-ho amb el vers de John
Donne.
2.- El contentament és el gaudi purament
personal; és "no moral". Consisteix en el pur "estar bé"
que no és encara "viure bé"; pertany a individus que
no han assolit encara l'autonomia moral.
En definitiva, es pot estar content en la dissort, però no ser feliç.
Utilitarisme i liberalisme.
El liberalisme és el marc general de l'utilitarisme, tot i que hi ha
altres formulacions liberals no utilitaristes (partidàries de considerar
la vida, la llibertat i la propietat com a drets naturals). John Stuart Mill,
per la seva banda, no fou estrictament un liberal sinó més aviat
un radical demòcrata o un wig reformista; tenia una gran simpatia per
les formulacions del socialisme fabià i era partidari de superar l'antítesi
entre capitalisme i socialisme a través de sistemes de cooperatives.
Per a Mill, el cooperativisme (lliure, òbviament!) era un concepte nuclear
a l'hora de regular les relacions socials. Però, malgrat tot, s'ha volgut
identificar Mill amb el liberalisme pel seu aspecte antiestatista i per la seva
reivindicació de la iniciativa individual. Limitar la intervenció
de l'estat en raó "del mal extrem que causa l'extensió innecessària
del seu poder" és una exigència de la llibertat.
En filosofia política, s'anomena liberalisme la teoria de l'estat mínim,
és a dir, la mínima participació de l'estat en l'economia
i la mínima interferència de l'estat en la vida privada. El liberalisme
és també un "estat d'iniciativa", perquè considera
que són els individus els qui han de mantenir la iniciativa i el control
sobre les seves pròpies vides, en les quals l'estat no pot interferir.
El liberalisme s'oposa al socialisme, o teoria de l' "estat màxim"
que considera que l'estat ha de controlar l'economia -sigui directament a través
de participar en els mitjans de producció o, simplement, condicionant-los
de manera indirecta, a través de polítiques de preus o impostos.
El socialisme s'ha anomenat també "estat garantista" perquè
defensa que tothom ha de tenir garantits una sèrie de drets, independentment
de l'esforç que hagin fet per assolir-los.
Sovint s'ha defensat el liberalisme amb arguments utilitaris: sembla més
útil que cadascú cerqui el seu bé amb els seus propis mitjans
que no pas sotmetre els individus a una centralització universalitzadora
-i paternalista- que posa traves a la llibertat. També el mercat lliure
sembla més útil que la planificació burocràtica,
la crítica resulta més útil que el criteri d'autoritat
i la diversitat és més creativa que l'uniformisme.
Però Mill no és un individualista. Com diu ell mateix a L'utilitarisme
es tracta que: Les lleis i els arranjaments socials haurien de situar, tant
com sigui possible, la felicitat o l'interès de cada individu en harmonia
amb l'interès de la societat (...) Tenir un dret significa tenir alguna
cosa la possessió de la qual és garantida per la societat, en
vista de la utilitat general. La col·lectivitat només ha de ser
rebutjada quan fa posa aturadors a la lliure iniciativa i a la creació
de diversitat.
En principi podríem dir que el liberalisme fa una tria de llibertat,
antiestatisme i individualisme mentre el socialisme opta per la igualtat, l'estatisme
i el col·lectivisme.
John Gray (Liberalismo, Alianza Ed. pp. 10-11) considera que el liberalisme
és una opció que es caracteritza per quatre elements.
· És individualista: Afirma
la supremacia moral de la persona davant les exigències de qualsevol
col·lectiu.
· És igualitari: Afirma que tots els individus tenen el mateix nivell social i moral i que, en conseqüència, no hi pot haver diferències en el valor dels éssers humans. Per això mateix la llei ha de ser neutral. La igualtat d'oportunitats és la base de la justícia social.
·
És universalista: Afirma la unitat moral de l'espècie
humana i concedeix una importància secundària a les diferències
històriques i culturals.
· És meliorista: Afirma que
qualsevol institució social i qualsevol acord polític pot ser
corregit i millorat a través de la crítica, que és l'instrument
del progrés.
En general, el criteri d'utilitat, la recerca del millor bé possible
per al màxim nombre, porta implícita, l'acceptació d'aquests
quatre elements bàsics de la cultura liberal. L'individu, guiat pel seu
interès, és l'únic que pot determinar el que és
útil (o no) per a ell. A la seva Introducció als principis de
la moral i de la legislació, Bentham afirma la regla general del liberalisme:
Deixeu als individus la més gran laxitud (latitude) possible en els casos
que només es puguin perjudicar a si mateixos; perquè són
els millors jutges dels seus interessos. L'egoisme i la simpatia són
els principis reguladors bàsics de la vida social i l'estat ha de procurar
interferir-hi com menys millor.
De vegades s'ha dit que en l'utilitarisme no hi ha principi de justícia.
Això és absolutament fals. Estrictament, el principi de justícia
utilitarista -i liberal- reivindica la imparcialitat i la igualtat d'oportunitats.
La justícia consisteix en una estricta imparcialitat, és a dir,
cal procedir d'acord a una estricta igualtat d'interessos i concedint igual
consideració als interessos iguals de tothom. A partir d'aquí
el criteri utilitarista considera que la igualtat no és un estadi final
de la vida humana (el més desitjable és la diversitat) i que cadascú
ha de saber aprofitar les oportunitats que se li han brindat. Tractar la gent
amb igualtat vol dir actuar amb fair play en les oportunitats que s'ofereixen.
Un Estat serà més just com més oportunitats de desenvolupar
la diversitat i la creativitat ofereixi.
El concepte de llibertat en John Stuart Mill.
Isaiah Berlin va establir una distinció que ha esdevingut clàssica i que pot ser esclaridora per aplicar a l'obra de Mill. Distingia Berlin entre dos concepte de llibertat: "llibertat positiva" i "llibertat negativa".
1.- Hi ha una noció
positiva de llibertat, entesa com a capacitat de dur a terme una acció
determinada o, dit més vulgarment, per fer el que hom vulgui. La llibertat
positiva fa referència a les potencialitats internes de l'home i apunta
a l'ideal de domini de les pròpies accions (self-mastery) i a l'autodesenvolupament.
És una llibertat "per a...".
2.- Hi ha una noció negativa de llibertat, entesa com a absència
d'interferències en una zona en què cada individu és amo
absolut i que tothom -fins i tot, o sobretot, l'estat- ha de respectar. La llibertat
negativa s'insereix en l'espai: dibuixa un imperatiu moral d'abstenció
en un àmbit purament privat. És una llibertat "en relació
a...", "respecte de..." i, fins i tot, "davant de...".
A On Liberty Mill insisteix en aquest segon aspecte: la llibertat és
l'espai de la pròpia individualitat (privacity), expressament reivindicada.
Podríem considerar la llibertat com l'esfera de la nostra existència
que abasta les accions que no repercuteixen nocivament sobre d'altri. Se li
ha criticat (Hayek) que és una definició molt estreta i que quasi
no deixa lloc per a la llibertat -en la mesura que difícilment hi haurà
cap acció que no repercuteixi sobre els demés. Ara bé,
fins i tot per tal que hi hagi una llibertat "privada" (negativa),
cal que es donin una sèrie de condicions socials i específicament
un règim de llibertats públiques (de pensament, d'associació,
de premsa...). A On Liberty la llibertat social o civil és la certesa
que la societat i l'estat respectaran el llindar entre esfera pública
i esfera privada.
La llibertat és per a Mill també el dret a tenir intimitat. Com
a liberal, Mill considera que l'home és -alhora- un ésser "extern"
(interessat en els afers públics) i "intern" (amo de si mateix).
En paraules de Berlin a Cuatro ensayos para la libertad, la llibertat és
la capacitat per tal de poder desenvolupar: un caràcter viu, espontani,
multilateral, sense temors, lliure i tanmateix racional i dirigit per un mateix.
En definitiva, John Stuart Mill, que coneixia prou bé l'utilitarisme
primitiu del seu pare i de Bentham, va voler salvar sempre l'aspecte creador
de la personalitat i el dret a la diferència.
Com a racionalista, Mill considera l'utilitarisme com un tipus d'humanisme.
És prou conegut el paràgraf de On Liberty que afirma: Pel que
fa a ell [l'home] la seva independència és, de dret, absoluta.
Sobre ell mateix, sobre el seu cos i el seu esperit, l'individu és sobirà.
Per tant, la llibertat humana (de consciència, d'expressió, d'associació...)
és integral i incondicional; cap estat no pot ni limitar-la ni posar-li
cap trava legítima. Tampoc l'opinió pública -ni la majoria-
no pot impedir la lliure iniciativa individual. Això no significa que
la llibertat no tingui límits, sinó que la societat no té
res a dir sobre les decisions particulars dels individus mentre no afectin a
la vida dels altres ciutadans. És útil allò que ajuda a
créixer i a desenvolupar l'home com a creador de diversitat: no el que
el converteix en una maquineta de sumar i restar plaers. Mill concep l'home
com un ésser que cerca finalitats i, sobretot, ressalta la importància
de la voluntat com a motor de la pròpia autotransformació. En
aquest sentit l'utilitarisme de Mill és clarament social, no tan sols
perquè vol posar en la mesura del possible, la felicitat o interès
de cada individu en harmonia amb l'interès de la societat, sinó
també perquè com més felicitat col·lectiva hi hagi,
també hi haurà més felicitat individual. El seu objectiu
principal és el canvi progressiu de la societat a través de l'acció
d'individus lliures. La capacitat de canviar el propi caràcter és
una prefiguració o un model del canvi global. Si jo puc canviar com a
humà, llavors tota la societat, la suma dels humans, també ho
pot fer. D'aquesta manera Mill defensa una "semiautonomia" de l'individu
que bascula entre la determinació de les circumstàncies externes
i la seva pròpia capacitat d'autodefinició de finalitats.
Per tot això, Mill reivindica una peculiar noció de virtut:
· Virtut és un ideal d'excel·lència humana:
el desig de glòria i la necessitat de sentir-se admirat (o simplement
estimat) és quelcom molt pròpiament humà. Aquesta passió
per l'excel·lència suposa enfrontar-se sovint a una opinió
pública i especialment a una classe mitjana, que pressiona per uniformar-ho
tot.
·
Virtut és també el producte d'una mena d'instint social
(simpatia o social feeling) a través de la qual Mill eleva el desig d'estar
amb els altres al nivell d'un cert sentiment natural (com es pot veure a La
utilitat de la religió).
L'ideal de virtut (desenvolupat a Utilitarianism) atempera l'individualisme
radical que amara tota l'argumentació d'On Liberty. Cal tenir present
que l'autèntic protagonisme de la moral milliana -que vol ser alhora
progressista i racional- pertoca al subjecte, la privacitat del qual el posa
fora de l'abast d'un estat i d'una societat que tendeixen, pel seu mateix desenvolupament,
a la tirania. Fer de la vida un noble i bell art de contemplació -una
obra d'art total- és l'objectiu últim de Mill: la utilitat és
l'eina que ens mena a la felicitat i no un fi en si mateix.
El principi d'utilitat marginal.
La idea del càlcul
felicitari pròpia de Bentham va ser desenvolupada per un conjunt d'economistes
a finals del XIX i principis del XX. Segons la formulació clàssica
hauria de ser possible calcular plaers i dolors. Això es pot fer realment
a través del principi d'utilitat marginal. La idea és que pot
calcular-se el plaer "òptim" que produeix una acció.
El valor prové sempre d'un judici subjectiu de l'individu, que intenta
maximitzar la seva utilitat en un context d'escassetat, incertesa i ignorància.
Així, per exemple, estic disposat a pagar X per un producte, però
no sé mai amb total seguretat si demà una nova tècnica
no farà que tothom en pugui tenir fàcilment i en conseqüència
valdrà X-n. El que fa difícil triar correctament en economia és
el fet que tota predicció es produeix en estat d'incertesa (a no ser
que es tracti d'una predicció sobre un monopoli d'ús imprescindible,
però aquesta hipòtesi és contrària a les lleis del
lliure mercat, tot i que efectivament es dóna; per exemple, en les autopistes
catalanes).
El valor o la utilitat no resideix en les coses (un Picasso al mig del desert
no val res si no tinc aigua). La font del valor només la trobarem en
les expectatives que un individu té i en el profit que n'espera. Si una
cosa no m'és útil per a res, senzillament no li atorgo cap valor
(per això van ser destruïts els manuscrits grecs clàssics,
que no podien donar cap profit a pastors o pagesos cristians i analfabets).
En l'acció humana els valors són jerarquitzats segons la utilitat
que se n'espera per al benestar dels individus, que -i això és
important- va tendint a ser menor a còpia que m'ofereixi menys plaer,
utilitat o benefici.
Imaginem -és l'exemple tòpic- que vull menjar pastís i que fa molt temps que no en menjo. El primer tros em produirà un gran plaer, el quart em deixarà embafat i si em prenc tot el pastís tindré mal de ventre o hauré d'anar al metge. Per tant, en termes d'utilitat, la de tres pastissos és igual (o fins i tot superior) a la de sis o set. Igual passa amb el diner: després d'un cert nivell de despesa no té sentit continuar augmentant-la i es pot estalviar una nova inversió perquè no donarà més beneficis que les ja fetes. Això permet establir una política econòmica racional. En termes econòmics es diu que la utilitat marginal decreix progressivament, fins que arriba a zero; és a dir, que quan no ofereix plaer ni benefici, fa que els humans perdin interès aconseguir-lo (com per treballar). Això és important, per exemple, a l'hora de calcular els impostos que es poden pagar en una determinada societat. Si són excessius, simplement la gent deixarà de treballar o farà contraban.
Crítiques a l'utilitarisme.
L'utilitarisme
ha estat una filosofia política molt discutida i ha predominat en l'àmbit
nord-americà, com a mínim fins l'eclosió de Rawls i la
posterior polèmica amb el comunitarisme i el llibertarisme. Les crítiques
han estat abundoses: es tracta -cal no oblidar-ho- d'una "ètica
de mínims"; i sempre resultarà difícil (per no dir
impossible) establir quin sigui el "mínim" de llibertat o de
dignitat assumible -a no ser que sigui "tota la dignitat" (per l'estil
comunitarista) o "tota la llibertat" (llibertarisme).
· Pel que fa al tema del càlcul utilitarista
dels plaers: hi ha criteris que són qualitatius en ells mateixos
i que mai no podran reduir-se a quantificació (per exemple els de caire
estètic). Són criteris que ofereixen una mena de plaer que, sovint,
només està a l'abast d'un petit grup (els happy few) però
que dignifiquen globalment un grup. Les raons per conservar un barri antic i
no fer-hi gratacels, són d'aquesta mena.
· Com a ampliació de l'argument anterior
podríem recordar que els tipus de felicitat no són comparables
ni compatibles. No hi ha cap raó per suposar que el em produeix
plaer a mi (escoltar música de Rameau) en produeixi també a la
meva filla (que prefereix Culture Club) o al meu fill (que està a favor
de Bola de Drac). Es fa difícil decidir així que cal fer a casa
si s'aplica la màxima del màxim bé per al màxim
nombre.
· Qualsevol càlcul de plaers és
una hipòtesi de futur. No hi ha cap raó per suposar
que el que jo calculo avui que demà em produirà plaer, realment
me'l produeixi. Les conseqüències futures (plaents o no) d'un acte
només poden ser imaginades. És sempre un càlcul d'incertesa,
que es fa amb informacions parcials i, per tant, amb resultats possiblement
poc fiables.
·
Es planteja també el problema del que succeeix quan el que és
útil no és just. Per exemple: pot ser útil matar
un innocent per apaivagar una massa, o matar algú que està en
bona salut per salvar set malalts? (al cap i a la fi, seria el màxim
bé per al màxim nombre?). Aquest problema es pot resoldre des
de l'utilitarisme de la regla; però sempre hi ha la dificultat que si
infringir la regla és més útil que respectar-la, llavors
seria irracional no fer-ho.
· També ha estat acusat de caure en "fal·làcia
naturalista". Moore, als Principia ethica, va insistir molt
en aquest punt: Mill hauria confós "ser desitjat" (que és
un fet) amb "ser desitjable" (que és un valor). Ferrater Mora,
i amb ell la tradició fenomenològica, ha sortit, però,
en contra de la teoria de la "fal·làcia naturalista":
de fet, una felicitat "desitjable", no és més que la
felicitat "desitjada" pels individus.
· Però la crítica més important és, com ja
indicàvem, la que fa referència a l'ètica de mínims.
Un utilitarista seria partidari del mal menor si és útil per evitar
un acte pitjor. Així, però, es degrada la moralitat, produint
cada cop uns mínims més mínims en nom del consens moral.
Això ha estat lamentat per la tradició aristotèlica ("ètiques
de la primera persona") que consideren que la moralitat s'ha d'adreçar
a l'excel·lència i no als mínims. D'altra banda, com ja
esmentàvem, el "mínim" de la dignitat humana és
un concepte més que problemàtic.
L'utilitarisme ha hagut de fer front a la crítica de la teoria de la
justícia de Rawls i a la dels comunitaristes (MacIntyre, Sandel, Taylor,
Walzer...) que el consideren una teoria instrumentalista. Com que per a un utilitarista
no hi ha res "bo per si mateix", no pot fonamentar la vida col·lectiva.
A més, els utilitaristes ho refereixen tot a la justícia, sense
adonar-se (diuen els comunitaristes) que la justícia és, només,
una virtut reparadora necessària només quan fan fallida les virtuts
que fonamenten la vida en comú.