ELEMENTS
PER A UNA LECTURA DEL PRÒLEG A LA SEGONA EDICIÓ
DE LA CRÍTICA DE LA RAÓ PURA DE KANT
La
segona edició de la CRÍTICA DE LA RAÓ PURA
(tècnicament anomenada B) s'obre amb un pròleg que
sovint s'ha considerat una introducció general a la teoria
del coneixement de Kant, i on apareixen expressions que ja són
clàssiques en qualsevol presentació del Kantisme
(p.ex.: "gir copernicà", etc). En aquest text,
Kant intenta explicar per què cal transformar d'una manera
radical el tipus de coneixement que s'anomena "metafísica",
la relació de la seva teoria amb el model de comprensió
del món inaugurat per la física de Newton i, encara,
la relació entre la raó teòrica ("pura")
i la raó moral ("pràctica").
En
bona part, la CRÍTICA DE LA RAÓ PURA és un
"discurs del mètode", més que no un "sistema
de la ciència". Kant admet les tesis clàssiques
de la metafísica escolàstica (la permanència
de l'ànima després de la mort, la llibertat de la
voluntat -contra les tesis mecanicistes- i l'existència
de Déu) però el que no admet és LA MANERA
DE PROVAR-LES i el monopoli exorbitant que una metafísica
dogmàtica creu tenir sobre aquestes tesis.
El
que presentem és una anàlisi ordenada dels textos
que conformen l'obra (seguint la numeració clàssica,
que es pot trobar, per exemple en l'edició d'Alfaguara
(1978 i reed.), en traducció de Pedro Ribas). Hem intentat
no fer-ne una paràfrasi sinó una guia de lectura.
En
resum es podrien assenyalar, per a l'estudi, tres moments bàsics
en l'estructura del text:
·
La constatació del fracàs de la metafísica
davant el progrés de les ciències
·
La proposta d'un remei com el que aquestes van trobar per sortir
del seu estancament: es tracta la possibilitat d'un canvi de mètode
en metafísica, com el que han fet la geometria i la física.
·
La situació de la filosofia crítica en relació
a la "filosofia escolàstica" i a la "filosofia
popular". No es tracta tant de liquidar la metafísica,
com de refundar-la científicament.
PRIMERA PART
La
constatació del fracàs de la metafísica davant
el progrés de les ciències.
B VII Es proposa un criteri senzill
per analitzar el treball de la raó: comparar-lo amb "el
camí segur d'una ciència". El resultat és
que "la raó queda estancada", "no és
possible "posar d'acord" els diversos autors i s'arriba
a un cul-de-sac. Cal "abandonar com inútil" la
metafísica vigent i redefinir el camí de la racionalitat.
B
VIII
Es presenta la Lògica com una ciència ja acabada
"que no ha necessitat fer cap pas enrera des d'Aristòtil,
B
IX
però que tampoc no ha pogut avançar, per la seva
pròpia limitació constitutiva, perquè és
"formal", la lògica només pot ser una
propedèutica de les ciències
B
X
En la mesura que hi ha d'haver raó en les ciències,
cal que hi hagi alguna cosa "a priori" en elles, sigui
per determinar-les o per realitzar-les. En el primer cas parlem
de "coneixement teòric de la raó" i en
el segon de "coneixement pràctic".
B
XI
La matemàtica i la física són els models
de coneixement teòric, perquè tenen coneixement
a priori, la primera (a partir d'Euclides "un sol home",
que inaugura el regne de la geometria a priori) d'una manera més
perfecta que la segona.
B
XII
Euclides: la demostració de les propietats d'una figura
reposa sobre una construcció a priori a partir dels conceptes
purs i no sobre una simple anàlisi de conceptes, ni tampoc
en l'observació de les figures traçades.
La
física ha progressat més tardanament. Les descobertes
de Galileu (llei de la caiguda dels cossos) i de Torrecelli (la
pressió atmosfèrica) consisteixen a provocar i a
anticipar el desenvolupament dels fenòmens.
BXIII
"La raó ha d'abordar la naturalesa portant a la mà
els principis (..) i els experiments"; La raó detenta
els principis generals d'una síntesi de les experiències.
Proposa lleis a priori i interroga la natura en funció
d'aquestes lleis.
Galileu i Torrecelli han vinculat els seus experiments a una exigència
racional, com és la de mostrar el lligam intern entre fenòmens.
B XIV La física ens mostra
la manera com els fenòmens se sotmeten a les exigències
de la racionalitat a priori.
La
metafísica és, alhora, la més desenvolupada
i la més retardada de les ciències ("s'embussa
contínuament"). És encara incapaç de
justificar els coneixements a priori
B
XV
La metafísica va esgarriada, camina a les fosques; però
no és la raó la que ens enganya, sinó que
no hem trobat la manera d'usar-la ("potser hem errat aquest
camí fins avui")
SEGONA
PART.
La
proposta d'un remei com el les ciències van trobar per
sortir del seu estancament: la possibilitat d'un canvi de mètode
en metafísica, com el que han fet la geometria i la física.
B XVI Pot la metafísica imitar
el canvi de mètode que han estat tan de tant profit en
matemàtiques i física? La hipòtesi (Hume?)
segons la qual els nostres coneixements estan subordinats als
objectes coneguts no ens permet explicar com és que hi
ha coneixements a priori, previs a l'experiència.
Hem
de suposar, al contrari que els objectes s'han d'explicar segons
el nostre mode de coneixement. Aquest canvi de perspectiva s'assembla
al que va fer Copèrnic en cosmologia. Es tracta, també
en metafísica, de passar del geocentrisme a l'heliocentrisme.
B
XVII
La metafísica necessita una revolució ("pot
fer-se el mateix assaig"). Els objectes que coneixem pels
sentits, les coses, es regularien segons la naturalesa de la nostra
intuïció. I això vol dir que posseïm en
nosaltres mateixos les formes a priori que ens permeten captar
els objectes sensibles en general.
Els
objectes intuïts, al seu torn, es regularien segons les formes
a priori del nostre enteniment (conceptes purs o categories) Això
significa que, a més, nosaltres disposem en nosaltres mateixos
de la forma de l'experiència en general.
Així
s'explica l'acord entre els objectes que ens són donats
en l'experiència i les formes a priori dels nostre coneixement
(sensible i intel·lectual. ("l'experiència
constitueix una mena de coneixement que requereix enteniment i
aquest posseeix unes regles que jo he de suposar en mi, abans
que els objectes em siguin donats, val a dir, regles a priori").
B
XVIII
Se subratlla que els objectes, en la mesura que no ens han estat
donats en l'experiència, sinó tan sols pensats per
la raó, no contenen més que el que nosaltres mateixos
hi posem
Nota
k
Aquesta nota precisa l'enigmàtic text anterior: determinats
coneixements a priori de la raó pura (les proposicions
metafísiques sobre Déu, el començament del
món, la immortalitat de l'ànima, la llibertat...)
escapen al veredicte de l'experimentació.
[Això
Kant ho demostrarà a la "Dialèctica transcendental",
especialment al capítol sobre l'Antinòmia de la
raó pura]
B
XIX
S'anuncia l'èxit de l'empresa crítica ("la
transformació del pensament") La metafísica
tan sols s'ha d'ocupar dels conceptes a priori els objectes corresponents
als quals puguin estar donats en l'experiència.
Els
coneixements a priori tot i que no siguin derivats de l'experiència
només podran ser aplicats a l'experiència. La metafísica
no té dret a anar més enllà ("mai no
podem traspassar la frontera de l'experiència").
B
XX
Sembla plantejar-se una contradicció: el nostre coneixement
només és sobre fenòmens, però la raó
metafísica cerca un absolut o incondicionat en les "coses
en sí". Resulta contradictori que nosaltres creiem
trobar l'incondicionat (Déu, l'ànima, el món
-les idees innates cartesianes, en definitiva), però que,
de fet, limitats a viure en el condicionat, el busquéssim
en la sèrie dels fenòmens. "L'incondicionat
no pot pensar-se sense contradicció".
Per
tal de resoldre la contradicció ("pel contrari...")
hem de distingir els objectes com a "coses en sí"
(independents del nostre coneixement) dels objectes com a fenòmens
(que es regulen segons el nostre mode de representació).
Aquesta
distinció permet escapar a la contradicció reservant
la recerca metafísica de l'incondicionat a les coses en
sí que no es poden confondre amb els fenòmens.
Nota
k
[I] Es compara aquesta operació amb una manipulació
química. Es comença per separar els productes (àcid
i bases: coses en sí i fenòmens). S'intenta la seva
síntesi per tal d'obtenir l'incondicionat i ens adonem
que la reacció produïda no és pas una confusió
d'elements: la neutralització o reducció de l'àcid
per la base (de la cosa en sí pel fenomen) suposa llur
distinció.
B
XXII
Kant proclama el caràcter exhaustiu i sistemàtic
del canvi de mètode que proposa ("una completa revolució").
Nota
K [II]
Aquesta nota ajuda a entendre el sentit de la "revolució
copernicana". Curiosament apareix "a títol d'hipòtesi"
i en condicional: alguns intèrprets consideren que aquesta
prudència està vinculada al ressò -encara-
de la condemnació de Galileu.
B
XXIII
La raó és enterament mestressa ("exhaustivament")
dels seus coneixements a priori; no els deu, per exemple, a l'experiència
i posseeix l'autonomia d'un cos orgànic (és: "una
unitat en què, com s'esdevé en un cos organitzat
cada membre treballa a favor dels altres").
Però
la metafísica "té una sort singular, no atorgada
a cap altre de les ciències racionals": un cop restablerta
per la Crítica, la via segura d'una ciència, la
raó pot assumir ella mateixa la delimitació dels
seus principis de coneixement a priori i fixar els límits
del seu ús.
B
XXIV
Comença el que de vegades s'anomena "un problema de
jurisdicció" [o "de límits"] La utilitat
d'una Crítica de la Raó pura sembla, en principi
negativa: contenir la raó en els límits de l'experiència.
Però "alhora, en la mesura que s'elimina un obstacle"
se'ns revela una utilitat positiva: Hom pot descobrir que si s'apliquessin
els principis metafísics més enllà de l'experiència,
es reduirien, quasi sense adonar-nos-en, els objectes de la raó
pràctica (Déu, la immortalitat de l'ànima
i la llibertat) a simples fenòmens.
B
XXV
La restricció de la raó especulativa a l'esfera
dels fenòmens deslliura l'ús moral de la raó
pràctica de les contradiccions que la raó teòrica
produeix en el domini del suprasensible quan aplica a les coses
en sí els principis reservats als fenòmens.
La
crítica és (sic) una "policia (que) presta
un servei positiu". En altres paraules: protegeix la seguretat
de l'ús moral de la raó de la violència dels
conflictes teòrics.
Es
recorda, a continuació, en què consisteix la restricció
de la raó teòrica: els seus conceptes s'han d'aplicar
als objectes de l'experiència que li són donats,
no com són ells mateixos, sinó com ens apareixen,
segons les formes de la nostra intuïció sensible,
val a dir, com a fenòmens.
B
XXVI
La restricció de la raó teòrica als sols
objectes de l'experiència deixa intacte el nostre poder
de pensar a priori objectes no coneguts en l'experiència.
Nota
k
El coneixement d'un objecte a priori podria tenir també
un valor objectiu en "les fonts del coneixement pràctic"
(el seu ús moral).
B
XXVII
Justifica la perspectiva d'un pensament d'un objecte no conegut
en l'experiència: el món dels fenòmens està
com adossat a un món de coses en si (noümènic).
Els fenòmens són l'aparició, a través
de la nostra facultat sensible, d'alguna cosa que és "en
sí".
Sense
la distinció entre la cosa en sí i el fenomen, les
coses en sí es trobarien -elles també- sotmeses
al mecanisme universal de la natura i, en conseqüència,
l'ànima humana, unilateralment sotmesa a la necessitat
física, no podria ser considerada lliure.
B
XXVIII
La doble significació de l'objecte com a objecte per una
banda dels sentits i de l'enteniment i per l'altra com a cosa
en si, permet comprendre la voluntat en el seu doble aspecte:
per una part en l'ordre dels fenòmens, sotmesa a les lleis
de la natura, i per l'altra en el nivell de les coses en sí,
lliure i escapant a les condicions sensibles (idea que després
recull Schopenhauer!)
La
conseqüència és que la llibertat de l'ànima
no és un coneixement determinat per la raó teòrica
[com havien pensat els cartesians] sinó que pot ser pensada
en l'àmbit de la raó pràctica. AQUESTA ÉS
UNA DE LES IDEES FONAMENTALS. No puc conèixer la llibertat
com a cosa en sí, però la puc conèixer com
a fenomen.
B
XXIX
La distinció crítica fa possible la suposició
de la llibertat, deslliurada així de les contradiccions
teòriques del cartesianisme -que no feia possible un àmbit
propi per a la raó pràctica.
La
raó teòrica fa contradictoris l'existència
de Déu, de la llibertat i de la immortalitat de l'ànima.
Hi ha un vici de forma en la pretensió d'analitzar aquests
temes des de la raó teòrica quan haurien de pertànyer
a la raó practica.
B
XXX Apareix
la famosa frase "Vaig haver de suprimir el saber per deixar
lloc a la fe (o "a la creença)". És una
de les frases més mal interpretades de la història
de la filosofia, perquè aparentment sembla que es tracti
d'una rendició de la racionalitat, d'una fallida de la
Il·lustració... El que la frase vol dir és,
senzillament, que si es judica la raó pràctica com
si pogués ser noumènica, llavors no hi haurà
coneixement possible: la raó teòrica es torna impotent
i només li queda la sortida de la fe. La raó teòrica
cau en un error quan vol comprendre els fenòmens com si
fossin coses en si (i viceversa). Aquesta confusió causa
un greu perjudici a la moralitat perquè la torna dogmàtica
i la deixa sense fonament.
Si
es respecta aquesta distinció, la metafísica pot
tornar a ser considerada ciència sistemàtica "un
regal gens menyspreable" per a un saber desprestigiat.
B
XXXI
Deplora els embolics que ha produït el "dogmatisme ordinari"
(metafísic) en la formació intel·lectual
i subratlla el benefici "socràtic" de la Crítica
de la raó pura en fer-nos conscients de la nostra ignorància.
Però
al mateix temps destaca que "sempre seguirà havent-hi
al món alguna metafísica", perquè es
tracta d'una disposició humana; però és urgent
"tallar el perjudicial influx" dels error, neutralitzant-ne
la font.
TERCERA PART
La
situació de la filosofia crítica en relació
a la "filosofia escolàstica" i a la "filosofia
popular". No es tracta tant de liquidar la metafísica,
com de refundar-la científicament.
B XXXII Aquesta nova manera de copsar
la metafísica posa en perill "el monopoli de les escoles"
[de l'Escolàstica] , però Kant les vol tranquil·litzar,
tot i que perdin el poder que il·legítimament mantenien.
De fet les "proves" escolàstiques de la teologia
racional (existència de Déu) i de la cosmologia
racional (la llibertat de la voluntat en contradicció amb
el mecanicisme universal) tampoc no convencien ja "el gran
públic" ni exercien "la menor influència
sobre llurs conviccions".
B
XXXIII
Kant "dóna sabó" a l'home del carrer (contra
els escolàstics), l'esperança en la vida futura,
la representació dels deures (dels quals neix la consciència
de la llibertat) i la creença en un savi autor del món
no depenen d'especulacions metafísiques "s'estenen
entre la gent perquè estan basades en motius racionals",
per tant si l'Escolàstica decau, no passa res, senzillament
cau un obstacle amb "arrogants pretensions".
BXXXIV
De tota manera, tampoc "la nova metafísica" (la
seva) no esdevindrà popular; "però tampoc no
ho necessita". "L'escàndol esclatarà aviat
o tard entre el mateix poble" quan s'adonin que els enganyen
sobre Déu, sobre la llibertat, etc... apareix el Kant més
il·lustrat. En qualsevol cas, la filosofia Crítica
és l'única muralla contra "el materialisme,
el fatalisme, l'ateisme, la incredulitat lliurepensadora, el fanatisme,
la superstició..."
B
XXXV
"Si els governs creuen oportú intervenir..."
ho haurien de fer a favor del criticisme, perquè -per així
dir-ho- "salva" el que cal respectar, tot i fent-ho
d'una manera racional.
LA
Crítica no està contra el "procediment dogmàtic"
sinó contra el dogmatisme i no cau en la xerrameca de la
"popularitat, és a dir, de la "Filosofia popular"
(defensada per Thomasius a la universitat de Halle) que criticava
l'escolàstica però es quedava en un suau hedonisme
i en una defensa del sentit comú, sense sistematitzar.
B
XXXVII
L'exemple del racionalista Wolff, deixeble de Leibniz -no la seva
doctrina dogmàtica- ha de ser seguit, per l'esforç
sistemàtic que implica. La filosofia necessita "clara
determinació dels conceptes, recerca del rigor en les demostracions
i evitar salts agosarats en les deduccions".
S'expliquen
a continuació les diferències entre la primera i
la segona edició de la Crítica, que "posseeix
una autèntica estructura, en la qual tot és òrgan"
o en altres paraules, en que tot està internament lligat.
B
XVIII
Avisa que "Aquest sistema es mantindrà inalterat,
segons espero, en el futur".
NOTA
k
En aquesta llarga nota, que ocupa quasi tres planes de text B,
es vol subratllar que l'idealisme (entenent per tal, la teoria
que redueix l'existència de les coses exteriors a una simple
creença) és un escàndol. Fora de nosaltres
hi ha matèria i objectes físics; que nosaltres no
els poguéssim conèixer més que de la manera
com apareixen en la nostra ment, no s'ha de confondre amb pensar
que no existeixen. La matèria de l'experiència existeix
en sí, malgrat que nosaltres tan sols la coneixem d'una
determinada manera. L'idealisme de Kant és formal per contraposició
a l'idealisme material (de Berkeley) o al problemàtic (cartesià).
B
XLIII
Apel·lació als "homes del futur" i justificació
de la seva pròpia ancianitat "compliré aquest
més seixanta-quatre anys" per justificar-se: "em
veig obligat a estalviar temps". Però al mateix temps
anunci d'una "Crítica de la raó pràctica"
B
XLIC
La Crítica ha de ser valorada per la solidesa del conjunt:
"Quan una teoria té consistència per si mateixa,
les accions i reaccions que l'amenaçaven inicialment amb
gran perill esdevenen, al cap dels anys, mitjans (...) per proporcionar-li
en poc temps l'elegància indispensable" . Esperem-ho.