ES POT SER KANTIÀ AVUI?
Ramon Alcoberro
Consideracions prèvies:
a.- potser ara com ara és més difícil NO ser kantià, perquè significa no posar la justícia ni l’universalisme moral al nucli mateix de l’ètica.
b.- en filosofia hi alguns ha autors “paradigmàtics”, després dels quals la filosofia és del tot diferent i que influeixen també en la mesura que canvien la vida de la gent (tot i que la gent no els llegeixi). Tres casos molt obvis: Plató (les idees), Descartes (el mecanicisme, el problema del coneixement), Kant (les condicions de possibilitat del coneixement, l’ètica de la justícia).
1.- Kant és important per haver plantejat:
a) Com explicar les condicions de possibilitat del que hi ha, mostrant que l’home no té accés a l’absolut.
b) Com explicar el deure, és a dir, que el que hauria de ser cal que sigui, a partir de la consciència i no de les necessitats socials.
c) ... I per haver dit “sapere aude”.
2 .- El kantisme que influeix en la modernitat es pot resumir en 4 preguntes:
Què puc conèixer? / Què em cal fer? / Què puc esperar? / Què es l’home?
I la seva ètica en els dos imperatius categòrics bàsics: sobre la forma de la llei (si un precepte no val com a llei universal, no pot ser moral) / sobre la relació amb els homes (les persones són finalitats en elles mateixes, tenen valor i no preu).
3 - El kantisme en els seus textos:
Què és la Il·lustració?
Antropologia en sentit pragmàtic.
Les 3 Crítiques (i el problema de la demarcació).
4.- La posteritat del kantisme:
·Schopenhauer (recull de Kant la cosa en sí, que identifica amb la voluntat).
·Nietzsche (el Superhome com a autocreador estètic recupera la Crítica del judici).
·Tota la filosofia de la sospita es planteja com com a crítica de la il·lusió transcendental.
·Heidegger (3 llibres): la idea fonamental per a entendre Kant és la idea de la finitud humana.
·En filosofia política: Rawls i la teoria de la justícia.
·En ètica: Jonas i l’imperatiu de la responsabilitat.
·Apel: el moment de la universalitat.
·Haberrmas: els mecanismes de mediació que fan possibles les màximes morals comunicatives.
Esquema per a una conferència – Restaurant Cal Ble,
Igualada, 26 novembre de 2004