MAQUIAVEL
(1469 -1527)
UN PENSAMENT REPUBLICÀ
·
Introducció
· Cronologia
· L'antropologia de Maquiavel
· Roma, el model
· La corrupció, el problema
· El Príncep, una resposta
· Crítiques a Maquiavel
Introducció
Es
defineix d'una manera simplificadora el maquiavelisme com si fos,
exclusivament, la teoria política segons la qual el fi
justifica els mitjans (frase que, per cert, no és seva).
Però l'obra política de Maquiavel no diu en absolut
això, sinó quelcom més seriós: que
una política republicana ha de ser realista i que els principis
morals sense una força política al darrera són
inútils, i corresponen a fracassos típics de "profetes
desarmats". Maquiavel és l'iniciador del pensament
polític laic en la mesura que -contra qualsevol teologia
política- inventa i elabora el realisme, i pretén
assolir la "verità effetuale" de les coses, única
base des de la qual hom pot governar allunyant-se alhora de les
utopies estèrils i del totalitarisme.
En
aquests apunts intentarem explicar Maquiavel com a autor de la
teoria de la "virtù" republicana, entenent per
virtut la seva definició explícita, segons la qual
és la capacitat política per a comprendre la realitat
d'una manera objectiva, o si es prefereix, és una "astuzia
fortunata" que només està a l'abast del polític
capaç. Val a dir, la "virtù" és
aquella característica específica que posseeix el
qui copsa la realitat tal com ella és, però no per
limitar-se a administrar-la, o deixar-la estar intocada, ans per
conduir-la a allò que ell pretén fer-ne.
Maquiavel
enceta la teoria del realisme polític que és una
de les formes d'expressió de l'Humanisme renaixentista
en la filosofia política (l'altra són les Utopies).
Amb la seva obra apareix una primera esquerda en la comprensió
teològica de la política. Afirmant els que l'Estat
té una "raó" pròpia i que hi ha
uns drets de l'Estat, posa -d'una manera perfectament conscient-
les bases a través de les quals es farà possible
-amb les Llums -l'Estat de Dret i els Drets de l'Home.
Francesco
de Sanctis, a la seva "Storia della letteratura italiana",
un capítol de la qual -el dedicat a Maquiavel- adaptà
al català l'escriptor de Palafrugell Sr. Pla i Casadevall,
en el volum 37 de la seva "Obra Completa", ens indica
que:
...
Machiavelli no combaté la veritat de la Fe, però
ho deixà a part, no se n'ocupà i quan hi ensopegà
en parlà amb un aire equívoc de respecte. En el
seu món, no hi intervingueren ni les causes sobrenaturals
ni providencials i posà com a base la immutabilitat i la
immortalitat del pensament i de l'esperit humà, factor
de la història. Això és ja una revolució.
És el famós "cogito" amb el qual s'inicia
la ciència moderna. És l'home emancipat del món
sobrenatural o sobrehumà que, com l'Estat, proclama la
seva autonomia, i la seva independència i pren possessió
del món.
Es
renova el mètode. Machiavelli no reconeix cap veritat a
priori, als principis abstractes, i no reconeix l'autoritat de
ningú com a criteri de veritat. De la teologia, la filosofia
i l'ètica en fa la mateixa estima: són móns
d'imaginació, de fora de la realitat. La veritat és
la cosa efectual i per això la manera de cercar-la és
l'experiència, acompanyada de l'observació -l'estudi
intel·ligent dels fets.
Si
cal pensar Maquiavel no és, estrictament, perquè
defensés l'astúcia en política (l'astúcia
i la mentida com a mecanisme polítics es troben perfectament
argumentades als Llibres Sapiencials de l'Antic Testament i la
seva defensa compta amb una pila d'antecedents medievals), sinó
perquè ell descobrí que no es pot actuar en política
sense un estudi realista de la "virtù" política.
O, per tornar a de Sanctis -en versió del Sr. Pla i Casadevall:
El
Déu de Machiavelli és la intel·ligència
i la regla de les forces del món: el resultat és
la Ciència. "És necessari estimar", diu
Dant. "És necessari entendre", du Machiavelli.
L'ànima del món dantesc és l'amor; l'ànima
del món maquiavèlic és el cervell. Aquell
món [el de Dant] fou essencialment místic i ètic;
aquest és essencialment humà i lògic. La
virtut canvia de significat. No és sentiment moral, sinó
simplement força i energia, el tremp de l'ànima.
Cèsar Bòrgia és virtuós perquè
tingué la força d'obrar segons la lògica,
això és, d'acceptar els mitjans després d'haver
acceptat el fi. Si l'ànima del món és el
cervell, hi ha una prosa que només és cervell.
Comprendre
el maquiavelisme és copsar que una República -la
de Florència al seu temps, però també qualsevol
altra- no és un projecte per a àngels, sinó
per a humans -i que els humans estan fets d'una determinada manera;
cosa que fa necessària una política adient a la
realitat.
Cronologia
1469:
Neix a Florència, al barri d'Oltrarno, Niccolò di
Bernardo de Machiavelli [el seu cognom prové de la finca
familiar, el Mas dels Clavells], el 13 de maig. Aquell mateix
any puja al poder a la ciutat Llorenç "el Magnífic",
a la mort de Piero di Medicis. El seu pare era un conegut advocat,
bon lector dels clàssics, especialment de Titus Livi, l'obra
del qual comentà el fill -sobre l'exemplar que li deixà
en herència. Bernardo di Niccolò no era gaire ric,
però sí un humanista d'una entregent significativa
(irònic i bon conversador) i d'un gran interès per
la història i els llibres, trets que heretà el fill.
1478:
Conjura dels Pazzi, una família rival dels Medicis, que
fracassa en un bany de sang. El bisbe Salviatti, un dels conjurats,
és penjat a la finestra del Palazzo Vecchio, amb hàbits
i tot.
1494:
Les tropes de Carles VIII de França entren a Florència
i acaben amb el règim dels Medicis, que marxen a l'exili.
S'instaura una República popular. Dos anys abans havia
mort Llorenç, substituït pel seu fill -també
anomenat Piero. La República és guiada pel frare
Savonarola, que usava una retòrica estrictament mil·lenarista
i atiava el poble contra les riqueses.
1498:
Savonarola és detingut i condemnat a mort. Maquiavel se'n
fotrà sempre dels seus partidaris, que anomena despectivament
"els ploraners", amb gran escàndol de les bones
ànimes de l'època, que valoraven la política
moral del predicador. Savonarola és el model dels "profetes
desarmats" que poden tenir raó però no tenen
força i -per tant- fan més nosa que servei. Aquell
mateix any, cinc dies després de la caiguda del frare,
que va ser cremat viu, Maquiavel (amb vint-i-nou anys i un mes)
és nomenat secretari de la Segona Cancelleria [una mena
de Ministeri d'Afers Exteriors] de la República de Florència.
Durant quinze anys té una importància política
i administrativa molt alta en la ciutat. El mateix diu que aquests
anys "no els vaig passar ni dormint ni jugant". En virtut
del càrrec farà gestions polítiques a Pisa
i posteriorment a França (quatre cops) i a Alemanya (dues
vegades).
1500:
Primera legació de Maquiavel a França, gairebé
sense diners. Té ocasió de veure des de dins els
inicis de la centralització política a l'Estat francès,
que sempre admirà en la mesura que ho considerava una forma
de racionalització política. Tot i que l'experiència
resultà un fracàs per als interessos florentins,
fou bàsica per a la formació intel·lectual
de Maquiavel. França i la corona d'Aragó es reparteixen
el regne de Nàpols i, pràcticament, Itàlia
sencera entre la impotència política dels petits
principats. La divisió d'Itàlia entre les potències
forasteres, i la recerca d'eines conceptuals capaces d'enfrontar-s'hi
amb èxit, és un dels motors de la seva obra.
1501:
Maquiavel es casa amb Marietta Corsini. Quan queda vidu -i fins
i tot abans- tindrà una sèrie d'aventures galants,
algunes molt curioses, que mostren fins a quin punt era un personatge
vitalista i divertit. El 27 de maig de 1510 els Vuit de la Guàrdia
[la policia criminal] rebé una denúncia anònima
contra ell: "Se us notifica, senyors, que Niccolò,
fill de Bernardo Machiavelli, dóna pel cul a Lucrezia,
que li diuen la Riccia ["la Rissos"]. Feu-la cridar
i us dirà la veritat". L'incident no passà
a majors.
1502:
Pietro Soderini arriba al poder a Florència i Maquiavel
esdevé una de les veus més escoltades de la República.
Organitzarà, especialment, les milícies ciutadanes
com a cos d'autodefensa republicana per no dependre de mercenaris
Malgrat tot, Maquiavel sempre bescantà la indecisió
política de Soderini. Aquell mateix any coneix Cèsar
Bòrgia, el duc Valentí, fill d'Alexandre VI, el
Papa Bòrgia. Cèsar serà sempre el seu model
polític: l'home que uneix "virtù" i "astuzia".
La mort de Cèsar, el 1503, canvia la política italiana.
Les tropes aragoneses triomfen sobre les franceses en la disputa
per Nàpols.
1512:
França és derrotada per la Lliga Santa (el Papa,
Venècia i Aragó). Cau Soderini i la República
florentina, i retornen els Medicis. Amb això pràcticament
acaba la carrera política de Maquiavel, que fins al cap
de catorze anys no tornarà a ser elector i elegible a la
seva ciutat. Un intent de jutjar-lo per frau acaba amb el reconeixement
que la República fins i tot li devia diners. Es retira
a la seva propietat de Sant'Andrea in Percussina. Quan Soderini
mor (1522), ressentit, escriu un epitafi que fa:
La
nit que va morir Pietro Soderini
La seva ànima va arribar a la porta de l'Infern
Plutó va escridassar-lo: ¿Tu a l'Infern,
ànima estòlida?
Marxa al limbe, amb els altres infants!
1513:
Maquiavel és empresonat i torturat, acusat de conspirar
contra els Medicis. Surt de la presó al març. S'ensopeix
mortalment a Sant'Andrea. S'aixeca amb el sol, caça tords,
supervisa els llenyataires de la seva finca i enraona amb els
passavolants a la taverna. Escriu els famosos versos: Io rido
e il rider mio non passa drento/ (...) e paura ho di ciò
che io odo e guardo ["ric i el meu riure no passa a dintre/
i em fa por tot el que escolto i veig"] Però, com
diu ell mateix: "Al captard torno a casa i entro al meu estudi,
i al llindar em trec la roba de diari, plena de fang, i vesteixo
prendes reials i curials; i, decentment vestit, entro a les antigues
corts dels homes antics, on, rebut per ells amorosament, m'alimento
d'aquest menjar que és meu tan sols, ja que per a ell vaig
néixer; allí no em fa vergonya parlar amb ells i
demanar-los la raó de llurs accions; i ells, per la seva
humanitat em responen; i durant quatre hores no sento cap ensopiment,
oblido tot afany, no temo la pobresa, no em fa por la mort: em
transfereixo del tot en ells". Comença la redacció
dels Discursos i del Príncep. Els estudiosos discuteixen
si les dues obres tenen el mateix objectiu. Des de Q. Skinner
és costum de dir que els Discursos tenen una intenció
diferent, més clàssica i més republicana,
mentre que El Príncep s'ha de vincular més a l'intent
d'influir sobre la casa de Medicis.
1514:
Intenta, a través del seu amic Vettori que El Príncep
(originàriament titulat De Principatibus) sigui llegit
pel Papa Lleó X (Medicis) i per Julià de Medicis;
però fracassa.
1517:
Comença a assistir a les tertúlies dels "Orti
Oricellari", on coneix una nova generació de joves
florentins interessats a escoltar els seus consells polítics.
1518:
Escriu La mandràgora una obra de teatre que el farà
molt famós i comença redactar L'art de la guerra.
L'any 1520 comença també les Històries florentines.
1525:
Rehabilitació de Maquiavel. Acaba la redacció de
les Històries florentines.
1527:
"Saco
de Roma" per les tropes de l'Emperador. Restauració
de la República a Florència, però ell no
recupera el seu lloc a Palau perquè l'opinió pública
el considerava partidari dels Medicis. Maquiavel -sempre descregut-
escriu, barrejant tots els tòpics pietosos que coneix,
una Exhortació a la penitència. Mor el 21 de juny
i és enterrat a la Santa Croce l'endemà.
L'antropologia de Maquiavel
Tota
la filosofia política de Maquiavel està vinculada
inseparablement a una manera d'entendre l'home. Per una banda,
indiscutiblement és l'home (i no Déu) el subjecte
de la història. Però això no significa que
l'home sigui fort i potent. Com diu a L'Ase d'Or (c. VIII):
Només
l'home neix de tota defensa mancat,
I li manquen pells, espines, ploma o borrissol
Crinera o escames que de d'escut li serveixin
Maquiavel
considera que la història i la política són
sempre idèntiques, perquè expressen una identitat
humana que mai no canvia -ni canviarà. Maquiavel rebutja
fer un judici moral definitiu sobre la naturalesa humana. A parer
seu no es pot dir ni que l'home sigui bo, ni que sigui dolent.
És, senzillament, un ésser capaç del millor
i del pitjor, sense virtut i amb vel·leïtats, amb
desigs i ganes infinits, però febles i inconcrets. Als
Discursos (I, 28) ho deixà clarament escrit: "...els
homes no saben ser ni perfectament bons, ni honorablement dolents
i quan una acció comporta alguna perspectiva de grandesa
no saben portar-la a terme". La naturalesa humana és
peculiar, de manera que es pot domesticar un animal però
no un home. Però al mateix temps, la major part dels homes
retrocedeixen davant el poder -i sovint s'espanten de llurs pròpies
accions. En general, com diu al capítol 15 del Príncep,
els homes són: "desagraïts, canviants, simuladors,
dissimulats, fugissers en els perills i àvids de privilegis",
però no per una dolenteria innata, sinó per necessitat
de pura supervivència, per això mateix un príncep
(especialment si és nou) es podrà veure obligat
a actuar "contràriament a la humanitat" per mantenir-se
al poder.
Els
homes poden tenir por -i en tenen- però no aprenen del
passat i (alhora) admirablement lluiten sempre per a aconseguir
seguretat quan es veuen en perill. I sense seguretat no hi pot
haver República. En cap cas la por no és la garantia
per tal de mantenir el poder; tot i que els homes tendeixin a
ser de natural candorós, i que sovint s'autoenganyen, no
suporten un ús indiscriminat de la violència.
No
és que Maquiavel cregui que en tot home (o al menys en
els poderosos) hi ha cap especial "voluntat de poder";
es tracta, senzillament, d'una tendència innata dels humans
a buscar la tranquil·litat i el repòs, que s'enfronta
naturalment a qualsevol intent de tirania. Per a Maquiavel les
societats són bastides només per dues classes "els
qui tenen i els qui no tenen" i l'enfrontament entre ambdós
grups és inevitable, com demostra la història. La
funció de la política és posar tota mena
de mitjans (àdhuc la violència) per a evitar la
turbulència natural, especialment entre la minoria dels
potentats. La "moltitudine" fa un paper en la història,
sobretot en les revoltes -arriba fins a dir que "al món
no hi ha altre jutge que la plebs"- però no té
un discurs propi i només s'expressa a través de
la submissió o de la violència.
No
és tampoc que l'home sigui de natural bel·licós
ni agressiu sinó que, senzillament, com diu a L'Ase d'Or:
Els potents/del seu poder mai no estan sadollats/d'aquí
ve que estiguin descontents. I això fa que els humans vulguin
defensar-se'n. La recepta maquiavèlica és prou simple:
"... a totes les Repúbliques, el nombre de ciutadans
que assoleixen posicions de govern mai no passa de quaranta o
cinquanta; a aquests se'ls pot tenir callats mitjançant
honors o eliminar-los; la resta tan sols vol seguretat".
(Disc. I, 16)
La
recerca de la unió política no ve tan sols de la
por, tot i que aquest sigui un ressort molt important. Cal, a
més, la intel·ligència pràctica, la
capacitat de càlcul polític, que consisteix en una
peculiar capacitat per a copsar el moment adient a cada acció.
D'aquesta manera, al Príncep li convindrà més
ser temut que estimat; però cal que sàpiga també
que si es fa odiós i desagraït posarà en greu
perill el seu regne, perquè -en frase de Sanctis/Pla: "El
món no és mai governat per la força com a
força, sinó per la força com a intel·ligència".
L'aspiració
dels humans a no ser envaïts, molestats, coaccionats, és
el ressort que els porta a lluitar; però com diu de Sanctis:
"el cor de l'home s'engrandeix amb el cervell". I aquesta
doble mesura de l'home, capaç de submissió fins
a la repugnància quan té por i -alhora- racional,
orgullós i valent quan se sent segur, és una dada
que cap governant no pot passar per alt. Per això cal una
política que estudiï i comprengui el poble tal com
és sense idealitzar-lo ni bescantar-lo.
Tampoc
la religió no pot fer res per a acabar amb aquesta naturalesa
humana immutable. Més aviat, com diu als Discorsi (II,2):
"sembla que amb el cristianisme s'hagi efeminat el món
i desarmat el cel". Per governar els homes fa falta un legislador
que sigui "savio, buono, e pottente cittadino" (Històries
florentines IV,1), que sigui capaç d'establir uns "ordini"
alhora sòlids i versàtils, per tal de canalitzar
les passions humanes i -en paraules de Miguel Ángel Granada,
el millor coneixedor de Maquiavel al món hispànic-
establir un govern: "Capaz al mismo tiempo de resistir, sortear
y adaptarse a las contingencias y accidentes que pueda deparar
la historia futura".
El
maquiavelisme no és, doncs, una doctrina de la tirania
sinó una idea de la governació de l'home que no
idealitza la identitat humana. L'home maquiavèlic, capaç
del pitjor i del millor alhora, fa necessària una constant
tasca d'observació i anàlisi. En això consisteix
l'art de la política.
Roma,
el model
Roma
-i més explícitament la República romana-
és el model polític últim de Maquiavel, que
com a estudiós - tal com diu a la dedicatòria del
Príncep- ha adquirit el seu coneixement: "Per una
llarga experiència de les coses modernes i una contínua
lectura de les antigues". El seu llibre més interessant,
des del punt de vista republicà són els Discursos
sobre la Primera Dècada de Titus Livi, i la seva reflexió
se centra en Roma com a model d'Estat per tres raons bàsiques:
d'una banda, Roma és un Imperi que s'ha estès arreu
del món, però -segons Maquiavel- no ho va fer d'una
forma despòtica sinó assumint i adaptant a noves
situacions l'inicial esquema republicà. Com diu ell mateix
"Ròmul i altres reis van fer moltes i bones lleis
que permetien la vida lliure". Això demostra que unes
bones lleis han de permetre l'adaptació a noves circumstàncies.
Roma no hauria estat una potència si, en origen, no hagués
tingut bones lleis. I aquest és un principi que cap bon
polític no pot passar per alt.
D'altra
banda, Roma aconseguí el seu triomf per les armes -gràcies
a una bona organització de l'administració pública,
sense la qual no hi ha política possible- però no
el va mantenir militarment, sinó per l'extensió
de la cultura i potenciant la "pax romana", és
a dir dotant de seguretat i de confiança els seus administrats.
En altres paraules, Roma no només va vèncer per
un bon exèrcit i per una bona justícia, sinó
per quelcom més profund: perquè va saber fer-se
imprescindible, perquè es va tornar "necessària"
a través de les seves lleis, del seu comerç, etc.
Finalment,
el poder de Roma no es basava en el despotisme, sinó en
el fet que a la ciutat la plebs era forta, estava organitzada
i tenia la seva pròpia concepció dels seus propis
interessos, que no eren necessàriament els del Senat romà.
Això va fer necessària arribar a la compensació
mútua de poders. La creació dels "tribuns de
la plebs", com a contrapoder, permetia que els diversos grups
tinguessin estabilitat i "mesclats, composessin una república
perfecta". (Discursos I,2). No és el fet d'anar tots
a una sinó, ben al contrari "la desunió de
la plebs i el senat" el que feu gran a Roma. Aquesta tercera
raó que proposa Maquiavel exemplifica a la perfecció
què significa el "realisme polític". Contra
utòpiques afirmacions d'unitat política en abstracte,
el que realment cal procurar és, estrictament, la resposta
política a situacions en què els diversos grups
tenen, objectivament, interessos diferents i no emmascarar-los,
sinó donar-hi una sortida legal.
Cal
conèixer el model romà, doncs, no tant per una qüestió
de patriotisme italià, o per pura admiració als
models clàssics, com una pura curiositat arqueològica,
sinó perquè la història és una eina
de la política. Com ja hem vist, Maquiavel considera que
la naturalesa humana no canvia, ni canviarà mai. Conèixer
la historia, dóna, en conseqüència, una experiència
i unes eines de previsió de futur bàsiques en la
formació política. Com diu José Manuel Bermudo,
en un llibre molt útil: "... la historia de Roma descrita
en los libros de Tito Livio, le sirve de ejemplo para confirmar,
ciertos principios abstractos, ciertas conjeturas generales, que
constituyen el armazón teórico de su pensamiento
político. Roma le sirve para ilustrar y confirmar sus creencias
políticas tanto como para inspirarlas" ("Maquiavelo"
- Madrid, Ed. del Orto, 1996, p.17)
Maquiavel
no ignorava que a l'antiguitat hi havia d'altres models de repúbliques
a les quals podia haver fet esment (per què no Esparta,
per exemple?). Esparta era un model autoritari -cosa que a Maquiavel
no li importava gaire perquè segons els seus principis
el poder només es pot mantenir quan hi ha autoritat. I,
a més, Esparta havia rebut totes les seves lleis d'un únic
legislador [Licurg], cosa en principi positiva perquè dóna
estabilitat. Però no és aquest el problema; senzillament
la qüestió és que Esparta -com Atenes- són
models que no van poder resistir als canvis, per manca d'adaptació.
Esparta va durar vuit-cents anys perquè en aquell temps
no va patir canvis; però es va ensorrar quan aparegueren
problemes que el seu savi legislador i fundador no havia previst.
Per tant, no és una font d'inspiració adient per
a reflexionar-hi. Roma, en canvi, és "el" model
polític perquè la seva existència va ser
atzarosa i, en canvi, va aconseguir sobreviure: tot i que les
seves lleis no fossin perfectes, tenia una formidable capacitat
d'adaptació. I ser capaç d'adaptar-se a les circumstàncies
amb una clara comprensió dels canvis en la "fortuna"
és -cal no oblidar-ho- l'essència de la bona política.
Al
seu moment hi havia encara un altre model republicà possible:
Venècia. Però Maquiavel no considera que sigui "exportable"
i això tant per la seva peculiar situació geogràfica,
entre aiguamolls i mar, com pel fet que -paradoxalment- Venècia
semblava, al seu temps, massa estable políticament, governada
per una aristocràcia comercial més o menys paternalista.
Els bons models per a estudiar política no poden ser societats
sense conflicte perquè es tracta de miratges inútils
a l'hora de copsar societats dinàmiques, com són
les societats modernes.
Però,
com va insistir a explicar Viroli, Roma és -senzillament
-el mirall de la Florència (i l'Itàlia), que Maquiavel
vol ajudar a néixer. Governar una ciutat amb violència,
sobretot si s'està acostumat a viure lliure, pot no resultar
del tot impossible; però sempre "és cosa difícil
i fatigosa". Per això mateix la història de
Roma ha de ser llegida, també en clau moral, com una mina
d'informacions bàsiques per a un govern republicà
en qualsevol temps.
Als
Discursos (I,10), per tal posar de relleu l'horror de la tirania,
Maquiavel mostra com és d'útil conèixer el
model de governació dels bons emperadors. És un
text que fa explícit el seu model polític i que
cal esmentar per extens, en la mesura que pocs fragments hi ha
menys "maquiavèlics" en sentit vulgar, que el
següent:
"Perquè
en aquells governats pels bons es veurà un príncep
segur en mig dels seus ciutadans segurs; ple de pau i de justícia
el món: es veurà el Senat amb la seva autoritat,
els magistrats amb els seus honors, els ciutadans rics gaudint
de les seves riqueses, la noblesa i la virtut lloades; es veurà
tota serenitat i tot bé i, d'altra banda, tota rancúnia,
tota llicència, corrupció i ambició seran
extingits: es veuran els temps auris en què qualsevol pot
sostenir i defensar l'opinió que li plagui. Es veurà
per fi triomfar el món, ple de reverència i glòria
el príncep, d'amor i de seguretat els pobles".
La
finalitat d'estudiar Roma és, precisament, la de fer que
retornin els temps dels emperadors bons, de manera que els homes
puguin ser feliços. Això és el designi d'un
republicà patriota.
La
corrupció, el problema
El
problema de la corrupció política havia estat plantejat
de manera brillant per Plató a La República i a
Les Lleis quan suposava que el destí de tot tipus de règim
polític és degradar-se, perquè al cap i a
la fi en el món sensible no hi ha res que sigui permanent
i resisteixi als canvis. La decadència en política
no prové, segons Plató, dels atacs externs (que
més aviat enforteixen els Estats) sinó de la degradació
interior per vicis o defectes que s'han anat acumulant a còpia
de temps al sí del règim. Plató i l'historiador
Polibi són els mestres de Maquiavel a l'hora de tractar
la corrupció política, que és el principal
problema al qual s'ha d'enfrontar no tan sols Florència,
sinó qualsevol República. Però convé
assenyalar que, en Maquiavel, la corrupció no és
només l'ús de la mentida o de l'engany. "Corrupte"
és també tot allò que ja no resulta adient
o convenient per a governar. En aquest sentit, la corrupció
és un mal que sotja totes les Repúbliques.
És
un fet que "hi ha un cercle en què giren totes les
Repúbliques" o que, per dir-ho d'una altra manera,
les vides de les Repúbliques són "molt breus".
Per això mateix, el millor és un règim mixt,
adaptatiu, com el romà, mentre que governs que surten de
greus reflexions teòriques acaben fracassant a la pràctica.
Donat que, com hem dit, els humans són febles , o més
ben dit, "inconstants", no podem esperar-ne adhesions
incondicionals a una teoria o a una idea, per bonica que pugui
semblar als ingenus. Unes lleis magnífiques no servirien
de res per a acabar amb la corrupció "a no ser -matisa-
que qui les promogui compti amb la força suficient per
a fer-les observar fins que es regeneri la matèria"
Discursos (I, 17).
A
tots els Estats hi haurà, sempre i inevitablement, corrupció
perquè hi ha desigualtats socials i aquestes desigualtats
són "naturals". D'aquí la dificultat profunda
de poder establir una República. La mateixa tendència
dels Estats i de les constitucions a no canviar els torna ineficaços
i corruptes. L'exemple de Roma és prou il·lustratiu
en aquest sentit: lleis adients en un context, quan la ciutat
era petita i els magistrats es presentaven voluntàriament,
es tornaren "perniciosíssimes" quan el context
polític va canviar (Discorsi, I, 18). Per això mateix
una política de llibertats que pot ser molt eficaç
en un determinat context, pot resultar perfectament absurda en
un altre, especialment quan els ciutadans no hi estan acostumats
i busquen l'ombra paternalista d'un poder fort.
El
Príncep, una resposta
Cal
dir que la novetat política del Príncep maquiavèlic
no va ser entesa per pràcticament cap ni un dels seus contemporanis.
Però això no es deu a incompetència dels
seus amics, o del seu cercle, sinó al fet que, des de l'època
medieval i encara abans -des dels visigots !- existia tota una
literatura anomenada "Miralls de Prínceps" que
consistia en apologies de la conducta moral que suposadament hauria
de seguir un príncep cristià. Aquests "miralls"
(o "Relox de prínceps") exposen exactament el
contrari del que pretenia Maquiavel. Diuen el que el Príncep
ha de fer, basant-se en les prescripcions religioses o moralitzants
i, de vegades, en l'autoritat dels clàssics, però
no fan atenció a l'eficàcia. Proposen una concepció
normativa de la política però no són realistes.
Maquiavel
es vol situar en tot un altre context. Per començar no
li interessa per a res la fe religiosa (ni cap mena de fe), tot
i que la religió (però no l'Església que
troba corrupta) li sembla un invent excel·lent a l'hora
de controlar les passions. A més, considera que els "Miralls"
parteixen d'un error, que és el mètode deductiu.
Pressuposen a priori que hi ha unes virtuts desitjables i creuen
que, en conseqüència, aquestes virtuts han de ser
desitjades; sense preguntar-se si són possibles o no, ni
si són eficaces o no. Finalment, els "Miralls"
idealitzen la condició humana -sovint consideren l'home
en una situació de caire religiós- mentre que passen
per alt els registres psicològics dels éssers humans.
El Príncep maquiavèlic no veu la maldat des d'un
punt de vista moral sinó -com hem intentat mostrar- des
d'un punt de vista antropològic, com a expressió
de la condició humana. La maldat és, simplement,
un instrument entre d'altres (entre la manipulació de les
diverses passions) que pot emprar un príncep. El fonament
de la política són, al mateix temps: "les bones
lleis i els bons exèrcits" -i on no hi ha bons exèrcits
(llegeixi's: seguretat, ordre públic) mai no hi haurà
bones lleis.
La
política és un espai de "necessità"
on tot té les seves causes i les seves conseqüències
rigoroses, en què el principi de conservació supervivència
de l'Estat imposa regles pròpies a l'hora d'adquirir, conservar
i preservar el poder. No hi ha atzar en política, sinó
anàlisi rigorós de la realitat i principi de càlcul.
El príncep que sigui capaç d'adoptar un punt de
vista lògic, triomfarà. I el qui no, senzillament,
s'esfondrarà i provocarà la seva ruïna personal
i la de l'Estat. Com diu de Sanctis, en la traducció del
Sr. Pla i Cadasevall:
"Aquest
punt de vista lògic, preponderant en la història,
comunica a l'exposició una calma intel·lectual plena
de força i de seguretat com la de l'home que sap el que
vol".
Això
últim és bàsic. El polític que no
sap el que vol -o el que no pot el que vol- només és
un personatge patètic, però no té la qualitat
de Príncep. Així, per exemple: "...qui propicia
el poder d'un altre llaura la seva pròpia ruïna"
(Príncep, III) i per això tota política d'aliances
ha de ser avaluada amb molta precaució.
És
clàssic distingir quan es parla del Príncep maquivelià
entre dos principis, estrictament contradictoris que determinen
la tasca del polític: "Fortuna" i "Virtù",
però cal advertir, d'entrada, que Maquiavel no fa un ús
gaire sistemàtic del vocabulari:
·
Fortuna
és l'ambició i el voler insaciable, però
també l'atzar, l'imprevist, l'aliè a càlcul.
Per això moltes formes de la vida humana hi estan sotmeses.
Però la Fortuna només és atzarosa a primera
vista. En realitat cadascú es fa la seva, a través
de l'esforç, del treball, de l'atenció concentrada
en els negocis de la vida. Fortuna no és culpable de res:
senzillament "mostra el seu poder" i no se la pot jutjar
amb criteris morals. En algun moment, Maquiavel diu que la Fortuna
"és dona" i per això li agraden els joves
i els impetuosos.
Són
Prínceps "per Fortuna" els qui es troben amb
el poder a la mà sense fer res per merèixer-lo.
En són exemples els hereus incapaços (per això
són millors les Repúbliques que les monarquies),
els governants febles que surten d'un pacte entre famílies
poderoses, o els militars que sense pretendre'l o sense saber-ne
prenen el poder sigui amb violència o perquè, més
senzillament, algú l'havia d'exercir. Si l'Estat es governat
per un Príncep "per Fortuna" anirà al
fracàs més total i absolut.
·
Virtù
és la capacitat política i la conseqüència
d'una anàlisi objectiva de la situació, que uneix
força i intel·ligència. La "virtù"
demana "astuzia fortunata", sort i força alhora;
està feta de coneixement racional dels mecanismes del poder
i de càlcul de les pròpies forces, sense el que
tota política fracassaria. En definitiva, el Príncep
"per Virtù" és el que es construeix a
si mateix, essent capaç de resistir els cops de la Fortuna.
Aquesta
"virtù" és independent de qualsevol moral
-inclosa la cristiana. El príncep que posseeix "virtù"
ha de ser capaç de conjuminar l'astúcia de la guilla
amb la força del lleó. En un text molt conegut,
Maquiavel diu que el Príncep "per Virtù":
"Ha
de tenir un esperit disposat a moure's segons bufi el vent i les
variacions de la fortuna i a no allunyar-se del bé, si
pot, però disposat també a saber entrar en el mal
si es veu obligat a fer-ho". El Príncep, (18).
Quentin
Skinner ha observat fins a quin punt la "virtù"
està arrelada en la teoria política romana, especialment
en Sèneca i Ciceró. El "vir" romà
havia de tenir "honestedat" (bona voluntat, capacitat
de restar fidel a la paraula donada i de captenir-se bé
amb tots els homes), "magnanimitat" i "liberalitat",
elements que, tots sumats, donen sentit a la virtut, entesa com
a capacitat de fer allò que és adient ("allò
que toca", en llenguatge actual). Però Maquiavel pretén
anar més lluny. La "virtù" no té
gran cosa a veure amb el que havien descrit els antics. És
molt més senzill: la "virtù" és
la capacitat que tot príncep ha de tenir per tal de (copio
Skinner): "protegir els seus interessos en un món
ombrívol en què la majoria dels homes no són
bons" . Així un príncep prudent "defensa
el que és bo quan pot", però "sap com
fer el mal quan és necessari".
De
la "virtù" neix la "Raó d'Estat",
un altre concepte malentès en la tradició realista
i, que a més, no prové de Maquiavel, sinó
del seu bon amic Guicciardini. "Raó d'Estat"
no significa que l'Estat té "sempre" raó,
sinó que la raó (i la vida privada, les aliances,
les amistats, etc.) del Príncep s'han de posar al servei
de l'Estat. Maquiavel no justifica la "Raó d'Estat";
diu, senzillament, que els mitjans immorals han de ser perdonats
al príncep perquè "on no hi ha tribunal al
qual recórrer, s'atén al fi" (Disc, I,9, Pri,
18).
L'Estat
és l'obra d'art del legislador i, en conseqüència,
ell hi ha de posar tots els sentits i això inclou l'ús
de la violència, només si no hi ha altre remei.
Sense cimentar el poder (usant tota mena d'eines) no es pot tenir
"virtù" política. Si la política
és immoral ("sic fata ferunt") cal assumir les
coses com són i el Príncep haurà d'aprendre
a "simular i dissimular". Però el legislador
ha de ser, repetim-ho, "savio, buono e pottente cittadino"
(Històries florentines, IV, 1).
Cal
remarcar molt que el Príncep no és necessàriament
un individu violent, tot i que la violència sigui una de
les seves eines. Ha de governar el poble, no pas matar-lo. I per
al govern necessita estudi i comprensió de les circumstàncies.
De la mateixa manera s'ha de sentir segur en el poder. Per això
pot enganyar a fi de bé (per assegurar el poder) però
no pot enganyar-se. Per això mateix ha de tenir cura de
les aparences, encara que interiorment no hi cregui. Ha de voler
semblar almenys religiós, bo, clement i protector de les
arts i dels enginys, tot i que no ho sigui. I no li ha de fer
por ser descobert quan maquina alguna feta, perquè els
humans són de natural crèdul i -si se senten segurs-
li permetran qualsevol cosa mentre aconsegueixi fer-los creure
que ells també en trauran algun profit.
En
termes actuals podríem dir que la "virtù"
és l'eficàcia en l'exercici del Poder: flexibilitat
en els mitjans per tal d'assolir unes finalitats molt clares.
En un fragment molt conegut del Príncep (8), a propòsit
d'Agàtocles, un governant particularment brutal de Siracusa,
Maquiavel empra l'expressió: "el bon ús de
la crueltat", però insisteix que Agatocles, tot i
que va mantenir el seu Estat, només va aconseguir "poder
però no glòria", de manera que no se'l pot
considerar virtuós. La diferència entre un tirà
i un Príncep "per Virtù" rau precisament
en això. El tirà empra la violència indiscriminadament;
el Príncep sap administrar-la. En els seus propis mots:
Es
poden considerar ben usades (si del mal és lícit
dir-ne el bé), aquelles crueltats que es fan una sola vegada
i de cop, per la necessitat d'assegurar-se i després ja
no s'hi insisteix més sinó que es converteixen en
el més útil possible per als súbdits. (...)
Qui procedeixi d'una altra manera, ja sigui per feblesa o per
perversitat d'ànim, es veurà sempre obligat a tenir
el ganivet a la mà i mai no es podrà recolzar en
els propis súbdits, perquè les injustícies,
fresques i renovades, impediran que se sentin segurs amb ell.
La
proposta del Príncep s'enfronta a la política habitual
del seu temps. Les grans famílies patrícies que
regien la política italiana (els Visconti a Milà,
els Bòrgia a Roma, els Medicis a Florència) basaven
la seva política en dos axiomes: "godere il benefizio
del tempo" (deixar passar el temps) i buscar la neutralitat
de la "via del mezzo". Això és exactament
el contrari del que proposava Maquiavel per a qui la política
demana un Principe nouvo, artífex i demiürg de l'Estat,
que assumeixi una política activa. Precisament per això
Maquiavel és un patriota italià, en la mesura que
el patriota és el que estima activament la llibertat i
la independència de la seva pàtria.
La
Itàlia del seu temps és un tauler d'escacs polític
en què juguen França, Aragó i el papat. Explicant
els fets de 1527 (l'any de la mort de Maquiavel) Guicciardini,
escriu a la seva Storia d'Italia que fou un any: "ple de
molt atroços i durant molts segles inaudits accidents:
canvis als Estats, captivitats de prínceps, espantosissims
saqueigs de ciutats, gran fretura d'aliments, pesta grandíssima..."
En aquestes condicions -que poden servir igualment per a descriure
els anys de la vida de Maquiavel- un patriota demana ordre i acció
política, intel·ligència i determinació,
que han de ser les característiques del Príncep.
I aquesta lliçó és útil per a ahir
i per a sempre.
Hi
ha una frase de Maquiavel que la política republicana no
pot oblidar. Quan el 1527, l'exèrcit germànic avança
cap a Florència, escriu: "jo estimo la meva pàtria
més que la meva ànima". Aquesta frase no és
original seva, sinó que prové de la Guerra dels
Vuit Sants al segle XIV, però sintetitza el designi d'una
política republicana, que és el de posar el benestar
de la pàtria per sobre dels petits interessos. En les difícils
circumstàncies polítiques del seu moment, cercar
un Príncep no era fer una concessió a l'absolutisme,
sinó fer una demanda de socors en temps revoltats: calia
buscar un governant amb prou coneixement i astúcia per
a posar les bases de la llibertat. Perquè la llibertat
es defensa amb les armes governades per la llei.
Crítiques
a Maquiavel
Òbviament,
Maquiavel és el pare fundador de la filosofia política,
perquè és el primer a tenir una concepció
laica de la política; però això no exclou
que en la seva anàlisi no hi hagi també serioses
insuficiències. Assenyalem-ne especialment tres: d'una
banda personalitza excessivament la política en la figura
-i en el criteri personal- del Príncep, sense copsar la
importància dels aparells administratius i de la burocràcia,
que assegura el dia a dia dels Estats. De fet ell mai no va trobar
un príncep que estigués de debò a l'altura
de la "virtù" que demanava, potser perquè
tenia una pretensió massa alta. Avui tothom sap que un
Estat té un aparell polític i un aparell tècnic,
i que la racionalitat tècnica de la política té
les seves pròpies exigències, molt sovint per sobre
de la voluntat política, però això era desconegut
encara al Renaixement.
En
segon terme, Maquiavel no va entendre mai la força simbòlica
de la institució monàrquica, és a dir, la
fascinació irracional que pot provocar una (diguem-ne)
legitimitat dinàstica -o potser ho va entendre massa i,
per això mateix, va situar la seva reflexió a l'àmbit
de les Repúbliques i no al del nou absolutisme naixent.
Finalment,
la política maquiavèlica és per a les élites.
Escriu per a un públic limitat de grans senyors, de dignataris
i potestats i el poble, que per a ell és una força
activa i autònoma, tendeix a considerar-lo sempre com un
perill. La "moltitudine" és sinònim de
sedició. Potser seria excessiu demanar-li, però,
que tingués present el poble més enllà de
considerar-lo una força apta per a ser manipulada. N'havia
prou a denunciar l'anarquia feudal i a posar els fonaments de
la racionalitat política moderna.
BIBLIOGRAFIA
BARINCOU,
Edmond: Maquiavelo, Barcelona, Ed. Salvat, 1995
(traducció de l'edició francesa de 1955)
BERLIN:
"The originality of Machiavelli", a
Against the Current, Londres, Hogart Press, 1980
BERMUDO,
José Manuel: Maquiavelo, consejero de Príncipes,
Barcelona, Universidad de Barcelona, 1994
BERMUDO,
José Manuel: Nicolás Maquiavelo (1469-1527).
Madrid Ediciones del Orto, 1996
GRANADA,
Miguel Ángel: Maquiavelo: el autor y su obra.
Barcelona. Ed. Dopesa, 1981
SKINNER,
Quentin: Maquiavelo. Madrid. Alianza Ed. 1984
(traducció de l'edició anglesa de 1981)
SKINNER,
Quentin: The Foundations of Modern Political Thought (vol.
1: "The Renaissance"), Cambridge, Cambridge University
Press, 1978
VIROLI,
Maurizio: La sonrisa de Maquiavelo. Barcelona,
Ed. Tusquets, 2000