FRIEDRICH
NIETZSCHE (1844-1900)
Una
Introducción
1.-
Friedrich Nietzsche. Cronologia comentada.
2.-
El problema de la bogeria nietzschiana.
3.-
Algunes influències que Nietzsche rebutjà.
4.-
Les influències que Nietzsche assumeix.
4.1.-
Nietzsche, crític de Kant.
4.2.-
Nietzsche i els grecs.
5.-
El concepte de nihilisme en Nietzsche.
6.-
Fases del nihilisme, segons Deleuze.
7.-
Què significa la frase de Nietzsche "Déu ha mort"?
8.-
La voluntat de poder.
9.-
Apol·lo i Dionís.
10.-
La tasca de la transvaloració: "Filosofar a cops de martell".
11.-
El Superhome.
12.-
Crítiques al concepte de Superhome.
13.-
Letern retorn.
14.-
Elements per a una lectura de "L a genealogia de la moral".
15.-
Un intent de valoració crítica: Nietzsche com a sofista.
Apèndix.
Sentències
espigades daquí i dallà.
Conversa
Valverde Morey sobre Nietzsche.
Simmel:
Schopenhauer i Nietzsche.
1.-
Friedrich Nietzsche: Cronologia comentada.
Nietzsche
ha estat considerat sovint com "lúltim filòsof"
perquè afirma la fi de la filosofia com a regne del Logos. La sospita
nietzschiana posa en qüestió tota la tradició occidental que per
a ell és un intent de domesticar la vida sotmetent-la a limperi
gris de la teoria: deia de sí mateix que era un destí, perquè
la seva crítica abasta els fonaments de la tradició occidental,
i ens mostra que sota paraules com "progrés", "raó"
o "veritat" hi ha mentides, negació de la vida i incapacitat
de crear. Nietzsche tenia plena consciència dhaver significat
un trencament amb la tradició filosòfica (platònica, cristiana i
kantiana) i dhaver començat a pensar des dun novum
radical: la voluntat de poder, com a afirmació de la vida, negada
i reprimida per segles de civilització platònica i cristiana. A
lAnticrist, Nietzsche fa una observació que convé tenir
en compte per copsar loriginalitat de la seva filosofia: Entre
els alemanys se mentendrà tot seguit si dic que la filosofia
està corrompuda per la sang dels teòlegs. El pastor protestant és
lavi de la filosofia alemanya. El projecte nietzschià
i la seva pròpia vida- són inseparables del projecte (potser
inabastable) de la construcció duna genealogia de les passions
tristes: és a dir, de lanàlisi de les idees morals que impedeixen
a lhome ser lliure i creador. La filosofia clàssica està feta
malbé, corrupta, per la tradició intel·lectual que ens mena
a cercar el sentit de la vida fora de la vida (per exemple: en les
Idees platòniques, el Cel cristià o el Deure kantià
) Contra
una tradició filosòfica que menysprea la vida, Nietzsche afirma
la primacia de la voluntat de poder com a afirmació del jo vull
contra el tu has kantià. "Déu ha mort" i això
vol dir que no tan sols han mort els déus sinó també els deures
que ens imposen. Tota lobra i la vida- de Nietzsche
sentén des del projecte (foll) dinstaurar el voler com
a nou principi de regulació de la vida humana.
Per
això mateix lobra nietzschiana implica:
Una
concepció genealògica de la històrica (entesa com a superació
del nihilisme).
Una
concepció voluntarista de la vida (entesa com a voluntat de
poder)
Una
concepció no-intel·lectualista de la veritat (entesa com a
simulacre)
En
certa manera a lobra de Nietzsche trobem la baralla bàsica
de la voluntat i lètica. Lètica es diu amb conceptes
com "deure", "valor"
El que Nietzsche
ens diu és que aquests conceptes no tenen sentit vital. Nietzsche
reivindica la transvaloració com a criteri. Només hi ha un
deure: la vida entesa com a gaudi, voluntat i creació, més enllà
de qualsevol teoria; lúnic valor és la vida entesa com a festa
i joc dionisíac.
La
vida de Nietzsche és lexpressió duna recerca (tràgica)
de (nou) sentit. Vida i obra sintegrem mútuament i sexpliquen
luna per laltra. Nietzsche és el contrari dun
filòsof de saló i de biblioteca. Per a ell pensar i viure constitueixen
la mateixa aventura.
1884
Neix a la rectoria parroquial de Lützen (Saxònia), en una família
de pastors luterans. El seu pare, que morí lany 1849 de "debilitament
cerebral" era pastor, com lavi, un besavi i el rebesavi
matern. Un cop orfe, Nietzsche estudia al seminari de Pforta (Turíngia)
on havien estat alumnes personalitats culturals com Klopstock, Fichte,
Schlegel, Novalis
És
un noi solitari, amb una personalitat introvertida, dominada per
lamor envers la seva mare i la seva germana Elisabeth. Aprèn
a tocar el piano, fet que marcarà la seva obra duna manera
essencial.
1868
Guanya el concurs de la Universitat de Leipzig amb un estudi sobre
Les fonts de Diògenes Laerci. La importància dels presocràtics
en lobra nietzschiana és fonamental, perquè hi troba un concepte
de veritat dorigen no socràtic ni platònic, sinó arrelat en
una veritat prèvia. Aquell mateix any coneix Wagner amb qui intimarà
lany següent a Basilea.
1869
Professor adjunt a Basilea fins que dimiteix lany
1879 per raons de salut. El jove professor Nietzsche (vint-i-cinc
anys) intima amb Wagner (que en té llavors cinquanta-sis i inicia
la composició de la Tetralogia) i amb Cosima Wagner (trenta
anys). Cosima, que posteriorment anomenarà Ariadna és el
seu amor platònic.
Publica
El naixement de la tragèdia segons lesperit de la música,
ràpidament bescantat per la comunitat dels filòlegs clàssics que
consideren el text com una provocació. Lhostilitat amb què
es rep la seva obra en els ambients acadèmics serà una constant
que lacompanyarà al llarg de tota la seva vida. Parlant del
Naixement de la tragèdia a la seva autobiografia (Ecce
homo) en dirà: Les dues principals novetats daquest
llibre són duna banda la comprensió del fenomen dionisíac
en els grecs; nanalitza la seva psicologia i hi veu larrel
de lart grec. Laltra és la comprensió del socratisme.
Sòcrates reconegut per primera vegada com a instrument de la
descomposició de lhel·lenisme, com a decadent típic.
Per primera vegada contraposa el nihilisme de la cultura amb el
sentit dionisíac i vitalista de la cultura grega presocràtica.
1872
Humà, massa humà. Un llibre per als esperits lliures
Nietzsche analitza per primera vegada la crisi de lhumanisme,
de lidealisme alemany i de lètica kantiana. A la seva
autobiografia dirà que és un llibre escrit des de la irritació contra
ell mateix.
1879
Nietzsche pateix mal de cap, mal de vista, nàusees, vòmits
que lobliguen a retirar-se de lactivitat universitària
amb una petita pensió Al llarg dels anys se li diagnostiquen successivament:
meningitis, astènia, reumatisme i sífilis que sembla el més
probable. Tot i que el tema ha estat molt discutit, és possible
que en els seus dolors hi hagi també un important element psicosomàtic.
Daleshores
ençà porta una vida de "filòsof errant" sempre buscant
climes favorables a la seva salut. Viu a la Riviera italiana i francesa
a lestiu, a Venècia a la primavera, a lEngandina
Passa temporades a Berna, Zurich, Gènova, Venècia, Nàpols, Rapallo
i lEngandina
amb pocs diners i malalt. La malaltia acabarà
essent una forma de vida, gairebé el "punt de vista" des
del qual jutja el món.
1881
A lagost, al balneari de Sils-Maria, en una passejada pels
volts del llac de Silva-Plana, té la intuïció de letern retorn.
Lany següent coneix la jove Lou von Salome que pretén en matrimoni.
Aquesta
dècada serà la més productiva de Nietzsche que escriu sense parar
i al límit: Aurora, pensaments sobre la moral concebuda com a
prejudici (1881), La gaia ciència (1882, ampliada el
1887), Així parlà Zaratustra (quatre volums, 1883 1891),
Més enllà de "bé" i de "mal", preludi a una
filosofia del pervindre (1886), La genealogia de la moral
(1887), LAnticrist (1887 1888) . El crepuscle
dels ídols. Com filosofar a cops de martell (1888), El cas
Wagner (1888).
La
genealogia de la moral és un recorregut per la història de la
consciència dissortada. El cristianisme, nascut de lesperit
de ressentiment, la moral (kantiana) considerada com a forma de
crueltat i lideal ascètic son estudiats com a formes de la
misèria moral de lOccident.
1889
El 3 de gener a Torí (Itàlia) es produeix lepisodi de
leufòria, generalment diagnosticat com a brot desquizofrènia
o com a sífilis. Nietzsche, al mig del carrer, sabraça plorant
a un cavall mig mort que el seu amo estava fuetejant
lepisodi
recorda alguns episodis de Sant Francesc que també abraçava els
"germans animals". En una de les "Consideracions
intempestives" (Schopenhauer com a educador, 1873) Nietzsche
havia parlat dels animals dient que: "Els homes més profunds
han tingut sempre compassió pels animals, precisament perquè pateixen
la vida". En el patiment de lanimal hi veu el dolor duna
humanitat irredenta.
Prèviament
havia escrit cartes identificant-se amb lAnticrist, amb Dionís,
etc. i proposant la creació duna comunitat de coneixedors
del secret de letern retorn. Overbeck, amic de Nietzsche,
el retorna a Basilea i finalment és ingressat per la família al
manicomi de Weimar; només en sortirà per fer curtes estades a casa
de la seva mare. Mor el 25 dagost del 1900.
1892
Comença a publicar-se ledició de les seves Obres completes
dirigida i sovint manipulada- per la seva germana Elisabeth.
Amb aquesta edició es difon la imatge dun Nietzsche racista.
En realitat Nietzsche és autor dalguns textos indiscutiblement
racistes i, també, de textos antiracistes. Una cosa i altra no resulta
incompatible; en realitat, el que Nietzsche detesta és qualsevol
mena dorganització política de masses, perquè considera tota
massa de qualsevol signe- com un exemple radical de nihilisme
i decadència.
Lany
1893 Joan Maragall publica en català a Lavenç el primer
article sobre Nietzsche aparegut a la península; posteriorment lany
1899, publica també a Catalonia fragments dAixí
parlà Zaratustra.
2.-
El problema de la bogeria nietzschiana.
Sovint
quan es discuteixen la filosofia i lètica (o no-ètica) nietzschiana
surt la mateixa qüestió. ¿Fins a quin punt la credibilitat de lempresa
nietzschiana no està condicionada per la bogeria? Aquesta no és
una qüestió accidental, tot i que els més ortodoxos tenen la "bogeria"
per un tabú i substitueixen el problema per una referència més neutra
a leufòria. Per als qui creuen que aquesta qüestió
no és important, largument és senzill. Nietzsche mai no shauria
tornat orat. Simplement, tot actuant com un vident, hauria "sabut"
i, en conseqüència, des de la seva altura paraules com "raó"
o "lògica" no tenen cap sentit perquè ell se situa "més
enllà de Bé i de Mal" on aquestes distincions dualistes
no tenen cap mena de valor. La bogeria nietzschiana seria així quelcom
necessari i implícit al seu projecte. Ell shavia proposat,
en les seves pròpies paraules, Suportar el fatal; encara més,
no dissimular-lo; encara més, estimar-lo i ho va portar a la
pràctica fins el final. Així, per a Deleuze, Nietzsche seria un
"filòsof emmascarat" que va usant successivament diverses
carotes (Lombra, Zaratustra, Dionís) fins que cap dels seus
personatges no li va ser adient. Les "últimes obres" (incloent
el projecte mai no realitzat de "llibre definitiu" que
havia de ser La voluntat de poder) no es poden desqualificar
per la bogeria perquè, de fet, tot el projecte nietzschià ja és
boig, és a dir, "massa assenyat". És una forma de bon
seny que cadascú vulgui estar segur de qui és i aprofundeixi en
ell mateix. És una forma de bon seny que cadascú vulgui saber don
neixen les idees morals
però aquest seny el porta necessàriament
a la sospita i a la bogeria que seria així la marca duna recerca
radical.
Nietzsche
prové cal no oblidar-ho- duna família de pastors protestants
tradicionalistes. El seu pare ja havia donat mostres de caràcter
llunàtic i possiblement es va suïcidar. Nietzsche sovint atribueix
la seva especial sensibilitat a la malaltia. No es pot menysprear
tampoc la possibilitat que un home sol, angoixat i superat per un
projecte intel·lectual superior a les seves pròpies forces acabi
desenvolupant una mena desquizofrènia, intuïda en el desdoblament
entre Nietzsche i els seus personatges simbòlics. Tampoc no es pot
passar per alt el problema, avui prou documentat, de la sífilis
contagiada en un bordell lany 1866, que apareix al capítol
"Entre filles del desert" del Zaratustra. I també
hi hauria una interpretació psicoanalítica per a explicar la relació
amb la seva germana, amb Lou i amb el sexe femení en general
Però
hom podria donar dues interpretacions més caritatives a leufòria
nietzschiana sense justificar la misèria, ni caure en la revenja:
La
bogeria com a vidència
La
bogeria com a reacció antiplatònica.
Segons
la primera hipòtesi, la bogeria de lhome superior seria diferent
a la de lindividu patètic i miseriós. Un "home superior"
simplement "veu" coses que laltra gent encara no
és capaç de copsar. Està situat en un estat de consciència en què
se li fan clares algunes idees que la resta dels humans encara no
besllumen. Aquesta seria la vidència de Goya, Hölderlin o Nietzsche
que senzillament anuncien coses que al cap dels anys seran òbvies
per a tothom però que al seu moment encara no tenen ni paraules
per a designar-les.
En
la segona hipòtesi, la follia nietzschiana iria aparellada a la
seva denúncia del platonisme. Al fons del fons, la teoria de les
Idees de Plató és un intent de respondre a la pregunta "¿com
pensem?". Plató havia respost que pensem perquè els termes
abstractes del llenguatge ("Bé", "Home"
)
són universals que existeixen realment per sí mateixos.. Però Nietzsche
a El caminant i la seva ombra (55) afirma que: tota paraula
és un prejudici i a La genealogia (13) afirma que la
seducció del llenguatge resulta perniciosa perquè petrifica
els errors de la raó. Si pensar és parlar, aleshores el pensament
que es fa amb paraules resulta "platonisme". No sabríem
parlar si no és suposant que hi ha un Significat (una Idea platònica)
rera el significant (cosa). Per tant tot intent de fer una teoria
del llenguatge no platònica acaba amb el silenci o la follia. Però
Nietzsche va gosar aventurar-se per un llenguatge no platònic: en
la seva obra la metàfora i lexpressió (lestil) tenen
un paper central. Però cal pagar un preu. Els signes per a Nietzsche
són gestos i la bogeria seria així com una mena de gest final. A
més, Nietzsche denuncia que tota paraula és moral, en el sentit
que tota paraula ens situa davant "el bé" i "el mal".
Però quan algú vol situar-se "més enllà del bé i del mal"
depassant la paraula
només queda la bogeria, entesa com a
in-significància dels signes.
3.-
Algunes influències que Nietzsche rebutjà.
Nietzsche,
referint-se a ell mateix a Ecce homo diu és un destí.
Més que no pas una filosofia, ell considera que està fent una "genealogia".
La genealogia no és exactament una història de la moral o de les
idees tristes (nihilistes). Més aviat consisteix en un diagnòstic:
una dramatúrgia de les idees. El genealogista no fa història de
les idees: sesforça per mostrar què hi ha de viu i de mort
en cada vida i en cada afirmació dels homes actuals. La genealogia
mostra com el passat es fa present. Les idees tristes i angoixades
que avui pensem han estat originades en lahir (socràtic, platònic,
cristià, kantià
). Com Marx i com molts filòsofs de finals
del XIX els tòpicament anomenats "filòsofs de la sospita"-
Nietzsche considera que el pes mort de lahir encara és viu
en lavui. Vet aquí que tota la filosofia occidental està malalta
i és còmplice dun error: el teoricisme nihilista, la profunda
incapacitat de les idees per tal de "dir" la vida. El
que cal fer és denunciar aquest error que ens fa més tristos i angoixats.
Per
això comprendre qui i per què és rebutjat en el món intel·lectual
nietzschià significa comprendre labast del seu projecte. Com
diu Heidegger, amb Nietzsche acaba la metafísica de les Idees
i comença la metafísica de la vida. Nietzsche rebutja el que
li sembla mancat de vida i assumeix ulls clucs- tot el que
li sembla expressió de la voluntat de poder. Molt en resum Nietzsche
rebutja:
La
tradició socràtica i platònica.
El
cristianisme.
Descartes
i la tradició racionalista.
Limperatiu
categòric kantià.
Lutilitarisme.
Sòcrates
i Plató: Sòcrates és el pare de la moral entesa com a repressió
dels instints. Vitals: prefereix morir, nega la vida per tal de
fer que les seves idees visquin eternament. Així comença el gran
combat de la raó contra la vida. Plató continua aquesta línia negant
la virtut del món sensible i subordinant-ho tot al món intel·ligible.
Plató és el pare del nihilisme perquè consuma la subordinació de
la vida a les Idees i afirma que el món suprasensible és no tan
sols la millor realitat sinó lúnica. A la Genealogia de
la moral ho planteja estrictament: Plató contra Homer: heus
aquí lantagonisme autèntic i total (Tercera dissertació,
paràgraf 25) Homer és el gran mitògraf, el creador dun món
heroic. Plató en canvi- és el negador de la vida. La lluita
entre el món homèric (vital) i el món platònic (antivital) prefigura
el debat de la voluntat de poder contra el nihilisme.
Cristianisme:
és el model de la moral desclau. Fa a tothom igual perquè
considera tothom pecador. Predica la submissió, lacceptació
del dolor, el sacrifici
És un platonisme per al poble.
Això significa que el cel cristià no és sinó el món de les Idees
platòniques però rebaixat, disminuït, perquè per arribar a les Idees
calia ser, en certa manera un aristòcrata, un home capaç de perfeccionar
lànima, mentre que per entrar al cel cristià tan sols cal
viure resignat i penedit del pecat. El cristianisme és una ideologia
de consolació. Com diu a La genealogia: Déu és la mentida
més duradora (nº 24). Lhome incapaç de suportar la vida
necessita un déu que li faci suportable el fet de viure.
Descartes
i la tradició racionalista: Identifiquen ser i pensar, error
greu perquè la vida està més enllà del pensament, que només és una
de les seves expressions multiformes. El pensament per a Nietzsche
no és una instància autònoma, sinó que està subordinat a la vida.
Pensar és una funció del viure i no al revés. A La voluntat de
poder (llibre II, paràgraf 342) insisteix a afirmar Tot el
que pot ser explicat i concebut és de poc valor
la lògica
i la mecànica només són aplicables als fets superficials. Per
a Nietzsche allò important és sempre "una intensitat",
quelcom qualitatiu i que no es pot expressar en termes quantitatius.
Ètica
kantiana: Kant és per a Nietzsche el xinès de Köenigsberg,
és a dir, un personatge obsessionat pel deure i incapaç de crear.
Amb limperatiu categòric, expressió del deure pel deure, el
nihilisme ha arribat a la seva culminació. Kant insulta la vida
perquè la sotmet a la moral. La filosofia kantiana defensa el tu
has, en canvi a lorigen de la moral nietzschiana hi ha
el jo vull. A La genealogia (Segona dissertació, nº
6) afirma que: limperatiu categòric put a crueltat.
És cruel subordinar la vida i la diferència al deure i a la moralitat
gris i pesada.
Lutilitarisme:
És una moral per a les masses, purament quantitativa, calculadora
i, per tant, oposada a la vida superior que es dóna sense càlcul,
que sentrega gratuïtament i que només pot ser autènticament
degustada pels millors. Lutilitarisme és purament pragmàtic,
llunyà a laristocràcia dels afirmadors de la vida. A La
genealogia (Primera dissertació, paràgraf 2) afirma que: El
punt de vista de la utilitat resulta el més estrany i el més poc
escaient, precisament quan es tracta de la déu ardent dels judicis
de valor, ordenador del rang. Una concepció utilitarista és
ben lluny de laristocratisme que Nietzsche predica.
4.-
Les influències que Nietzsche assumeix.
Nietzsche
parla sovint dels "esperits lliures", aquells no contaminats
pel nihilisme, als quals adreça la seva reflexió o, quasi millor,
la seva prèdica. Són els marginats pel corrent oficial, els qui
han propugnat que la vida entesa com a joc i com a festa-
tingui un lloc en la filosofia. A grans trets, Nietzsche assumeix
una línia materialista i sensualista de la filosofia occidental
que te quatre grans moments:
Els
presocràtics i els sofistes.
Lesquerra
hegeliana.
Schopenhauer.
Wagner.
En
certa manera es podria afegir una influència disputada i contradictòria:
Darwin. I certament convindria no passar per alt les referències
que sovint fa als moralistes francesos dels segles XVII i XVIII,
especialment François de La Rochefoucauld i a Voltaire que li interessen
tant pel seu pessimisme irònic com pel seu aristocratisme i pel
menyspreu a la massa. No és inútil observar que Nietzsche assumeix
la influència de filòsofs que són també, a més, grans escriptors
perquè lestil literari és per a Nietzsche una prova de la
veritat del pensament.
Presocràtics
i sofistes: Analitzen el món amb un llenguatge encara no colonitzat
per la moral. Els interessa el canvi i el moviment que és una característica
essencial de la vida. Nietzsche reivindica la sofística perquè assumeix
el seu concepte de pensament com un joc dopinions agosarades.
Els sofistes no tenen una concepció unívoca de la veritat, com la
que després imposaran Sòcrates i Plató sinó que són pluralistes.
Esquerra
hegeliana: Feuerbach i Strauss li interessen per la crítica
materialista i atea. En recull la idea que "Déu ha mort",
però la desenvolupa duna manera creativa i nova. Feuerbach
havia afirmat que la teologia és en realitat una antropologia. És
lhome qui crea Déu com un negatiu fotogràfic de la misèria
humana (lhome és mortal, Déu és immortal; lhome és egoista,
Déu és amor
). Analitzant què és Déu només podem saber què
voldrien ser (i què no són) els humans. Per a Nietzsche, la mort
de Déu és lesdeveniment sorollós, la condició necessària
però no suficient- per tal que lhome pugui ser creador
de valors i de sentit.
Schopenhauer:
És el mestre de Nietzsche i de la filosofia alemanya després 1848,
quan fracassa la revolució burgesa i es posa de moda el pessimisme
estetitzant. Schopenhauer afirma que la voluntat és leix de
la vida humana plantejament que Nietzsche assumeix- però la
voluntat schopenhauriana és tràgica, perquè al final tot lesforç
de la voluntat és nul perquè acaba essent derrotada per la mort.
En última instància la vida per a Schopenhauer és vel de Maia,
pura il·lusió. Nietzsche recull la idea de "voluntat de vida"
que transforma en "voluntat de poder" perquè el poder
és lexpressió central de la vida, però critica el pessimisme
schopenhaurià Per a Nietzsche, al final, el poder de la vida en
totes les seves múltiples disfresses- és més fort que el poder de
la mort.
Wagner:
Com a músic defineix lòpera en termes dobra dart
total. Nietzsche recull aquesta intuïció en el Superhome que
és també un "home total", un home fet tot ell "obra
dart". Però, a partir de la Tetralogia, Wagner
esdevé lapòstol del pangermanisme i Nietzsche trenca amb ell
perquè considera que ha esdevingut un "patriota", un "nacionalista"
i, per tant, ha esdevingut incompatible amb lelement dionisíac
i festiu del Superhome. En el fons, Wagner és per a Nietzsche un
pessimista. En canvi, lesposa de Wagner Cosima- serà
sempre Ariadna, representant de lhome superior. Ariadna
ens condueix pel laberint (com havia fet Teseu en la mitologia clàssica)
i ens salva. Lamor innocent i platònic de Nietzsche per Cosima
converteix Ariadna en un dels símbols més rics perquè ens acosta
a Dionís, el déu de la sensualitat. Per a una lectura feminista
de Nietzsche no està de més observar que els Superhomes que Nietzsche
ha tractat a la vida real (Cosima, Lou
) són
dones.
Darwin,
una influència discutida: És segur que Nietzsche havia llegit
Levolució de les espècies i que admirava lespectacle
estètic de la selecció natural i la lluita per la vida. A La
genealogia esmenta la hipòtesi de la bèstia darwiniana
(pròleg, paràgraf 7), però sense fer-ne cap especial elogi. Com
a teoria científica, el darwinisme té poca influència sobre el Superhome,
malgrat que sovint Nietzsche empri la paraula "raça" (perquè
aquest mot a principis del XIX i del XX tenia una significació que
ultrapassava el sentit biològic i, a lengròs, significava
"grup humà" i "fraternitat"). El Superhome no
és mai una raça biològica (a més Nietzsche es considerava antigermànic
admirava els esforços de Polònia per la independència), sinó una
exigència vital, el nou principi de valoració moral. El principi
de selecció natural no funciona en el Superhome, que té una significació
clarament crítico-moral i no biològica. Els més poderosos dun
règim polític o de la biologia no són necessàriament "els forts"
de la concepció nietzschiana, perquè la noció de poder en Nietzsche
no és equivalent a domini. El domini és el "mal" poder,
el poder que ofega la vida.
4.1.-
Nietzsche, crític de Kant.
És
sabut que Nietzsche coneixia irregularment la història de la filosofia.
Ell era, sobretot, un especialista en els grecs (es conserva el
seu curs sobre Plató a Basilea), però li interessaven poc o gens
les discussions de caire metafísic i, per exemple, esmenta poc Aristòtil
i per sobre. Havia llegit els moralistes francesos del XVII , sobretot,
pel pessimisme i coneixia força bé Voltaire, però li havia passat
per alt lidealisme alemany. Com tots els estudiants de la
seva època coneixia Kant a través de Schopenhauer "leducador"
de la joventut alemanya després del 1848.
Però
en bona part la filosofia de Nietzsche i la seva afirmació del jo
vull només es pot entendre sobre el fons del debat amb el concepte
de deure kantià. Val la pena aturar-nos en aquesta pugna Nietzsche
Kant perquè shi juguen temes centrals de la filosofia
europea del nostre temps. Olivier Reboul ha dedicat a aquest tema
un llibre important: Nietzsche, crític de Kant (1974) que
intentarem resumir pel que fa als aspectes ètics.
Dentrada,
però, hi ha una diferència de caràcter que convé no menystenir.
Kant representa tot allò que Nietzsche odia: lesperit dobediència,
la submissió al poder
Kant és un "funcionari" un
"autòmat del deure" incapaç de crear. Kant no estima la
música. Kant és un "professor", un creador. En definitiva
per a Nietzsche, Kant és el símbol daquella mena de gent que
sap moltes coses però no entén res. A lAnticrist fa
un joc de paraules entre el cognom Kant i el mot anglès cant
que defineix així: "tartuferia moral dissimulada sota aparença
científica". Kant és un creient. Creu en la "raó"
que Nietzsche vol destruir. Kant vol justificar el deure moral,
per a Nietzsche, en canvi, la moral és un prejudici. Molt en resum,
la crítica de Nietzsche a lètica kantiana afirmaria les tres
tesis següents:
Segons
Nietzsche no hi ha moral universal, sinó que cada societat considera
morals els instints que li semblen útils.
En
conseqüència no hi ha moral desinteressada. El suposat desinterès
sempre és submissió als interessos dels altres i, en conseqüència,
vida inferior.
No
hi ha moral racional, la moral neix de fonts irracionals, primitives
i instintives. Per tant, no hi ha autonomia de la moral: la moral
és una funció de la vida.
En
definitiva, lúnic imperatiu categòric que existeix per a Nietzsche
no és el del deure sinó el del viure. La moral per la moral és una
forma desnaturalitzada de vida i lètica kantiana seria lexpressió
de la misèria dels febles.
4.2.-
Nietzsche i els grecs.
Grècia
és sempre el model, definitivament impossible i al mateix temps
inevitable del filosofar nietzschià. Deixant de banda la seva formació
com a filòleg, Nietzsche considera Grècia com un símbol, més enllà
del concret i històric. La tradició grega sempre tindrà un valor
sobrehumà: representa aquell moment en què lhome era harmònic.
El recurs a la tradició clàssica sempre ha tingut un sentit de combat
contra un present que semblava massa trist i miserable. Ja el Renaixement
havia reivindicat lesperit grecoromà per tal denfrontar-se
a lescolàstica. També els romàntics (Hölderlin!) imaginaven
Grècia com un espai de blanques columnes i de puresa sensual per
enfrontar-lo al cientificisme abstracte de la Il·lustració. Els
grecs sovint han estat pensats com a bressol i esperança dEuropa
i el "retorn a les fonts" ens ha portat a la paradoxa
dajudar-nos a pensar el futur mitjançant laprofundiment
en el passat més arcaic. Per a Nietzsche, Grècia és cultura no separada
de la vida. Quan shi refereix, tant a Lorigen de
la tragèdia, com a la resta de la seva obra, Nietzsche ho fa
en un doble sentit:
Com
una denúncia: sestà manipulant la tradició grega des
dun punt de vista "erudit", reduint el mite a la
seva positivitat històrica i, per tant, empobrint-lo. Com una proposta:
Grècia és un anhel humà. Nietzsche pensa que ens mereixem ser grecs.
Cal gosar situar-nos davant el tribunal heroic de la poesia homèrica,
cal recuperar lentranya de la vida grega que és lelement
dionisíac. Els grecs tenen una idea de la veritat no separada de
la vida; cal recuperar aquesta saviesa profunda que es va perdre
després de Sòcrates, Plató i la tragèdia. En definitiva, cal recuperar
l êthos (caràcter) grec i no considerar mai de mai
Grècia com una "doctrina", com una filosofia que ens impedeix
pensar, sinó com una actitud, com un gest, obert al si a
la vida.
5.- El concepte de nihilisme en Nietzsche.
La
paraula nihilisme, prové del llatí "nihil" que
significa "no res". En la concepció nietzschiana, el nihilisme
no és una teoria, sinó una manera de viure, de sentir i dactuar.
Més estrictament el nihilisme és una malaltia. És la línia errònia
de la cultura occidental des de Sòcrates fins ara mateix. Com diu
Heidegger a la Introducció a la Metafísica nihilisme és la
destrucció de la terra i la gregarització de lhome. Anomenem
"nihilisme" a la consciència dissortada i a la manca de
capacitat de crear que caracteritza lhome occidental. Tots
nosaltres estem immersos en el nihilisme que ha forjat el llenguatge
filosòfic i la manera dentendre el món (ressentida, pessimista,
enquimerada a cercar el sentit de la vida fora de la vida
)
que constitueix el moll de los de la nostra cultura decadent.
Des
de Sòcrates i Plató, Occident persisteix en el mateix error: buscar
la veritat en el món suprasensible (les Idees) i, en canvi, menystenir
la vida. Per això mateix el nihilisme no és cap teoria sinó un diagnòstic:
som tristos perquè reprimim la vida. En el nihilisme, el passat
mort vol dominar el present, viu. El nihilisme és la "mala
repetició"; tot és igual com sempre ha estat: insignificant,
petit i miseriós. No se sap què és el voler ni què és el poder.
Triomfa el gris sobre el verd de la vida.
El
nihilisme ha arribat a constituir el moll de los del pensament
occidental. No sabem ni podem pensar la vida directament com una
aventura: ens ha estat necessari reduir-la a lletra morta, mediocre
i mancada de sentit.
El
nihilisme pot ser actiu o passiu. Segons apareix al
llibre I del Zarathustra (al cap. primer: "De les tres
metamorfosis") el símbol del nihilisme passiu és el camell
(submís, capcot, capaç de travessar el desert que és el buit existencial).
En canvi, el símbol del nihilisme actiu és el lleó que mata per
ràbia i vol ser senyor del desert. Camell i lleó tenen en comú el
fet de ser símbols duna consciència desgraciada, pensen la
vida en termes de dolor i de moralitat, la jutgen com una forma
de mal. Per això mai no seran Superhomes. Ser superhome significa
ser una superació, alhora, del camell i del lleó. Per això el símbol
del Superhome és el nen: innocència és el nen i oblit i un nou
començament, un joc, una roda que dóna voltes per sí sola, un primer
moviment, un sagrat dir sí. Només el nadó és innocència, obertura
a la vida, pura potencialitat, creació i futur en estat pur. En
el nen la vida torna a començar i es reinventa a si mateixa com
a potencialitat pura.
El
nihilisme passiu representa la submissió de la vida a les
Idees. El camell sagenolla, transita pel desert atrafegat
pel pes de la seva pròpia càrrega. També lhome nihilista
sagenolla davant el que no entén i accepta la culpa i el
pecat que és la manca de sentit vital. Què és feixuc? Així
pregunta lesperit que sap suportar i sagenolla com
el camell, i vol anar ben carregat
estimar aquells que ens
menyspreen i al fantasma donar-li la mà.
El
nihilisme actiu representa la incapacitat de crear i el ressentiment.
En el desert més solitari, el camell esdevé lleó. Però
el lleó és impotent per a crear. Sap què no vol, però no
sap què vol i, per tant, no pot ser Superhome.
Tot
nihilisme és una malaltia. Els nihilistes construeixen "ultramóns"
perquè tenen por daquest món lúnic autèntic: de
bon grat fugirien de llur pròpia pell. Per això escolten els predicadors
de la mort i prediquen ells mateixos ultramóns. Més val que escoltéssiu
germans meus la veu del cos sa: és més honesta i pura aquesta veu.
Més honest parla, i més pur el cos sa, el cos perfet i ben cepat:
i parla del sentit de la terra. (Zaratustra, llibre I,
"Dels ultramundans"). Lerror greu del nihilisme
i de tota la cultura europea- és el de situar la vida a extramurs
de la vida mateixa. Han cregut que les Idees (mortes) poden governar
la vida i aquest és el seu greu error: menystenir la voluntat de
poder.
6.-
Fases del nihilisme, segons Deleuze.
Gilles
DELEUZE: Spinoza, Kant i Nietzsche. Col. Maldoror. Las Ediciones
Liberales. Ed. Labor, 1974).
Segons
Deleuze podem distingir cinc etapes en el nihilisme. Constitueixen
les categories o tipus de la psicologia nihilista. El nihilisme
és la manera de pensar (malalta) dels qui menyspreen la vida i són
incapaços de crear. Les cinc etapes són les diverses maneres dexpressar
la psicologia nihilista, el temperament dels qui viuen presoners
de la misèria duna vida no creadora.
El
ressentiment.
La
mala consciència.
Lideal
ascètic.
La
mort de Déu.
Lúltim
home i lhome que vol morir.
El
ressentiment: Acusació i recriminació contra la vida (per
culpa teva, per culpa teva) La vida és culpable dhaver-me
fet feble, dissortat, ressentit. La vida sent vergonya del seu poder
i es posa desquenes a lacció. La vida és separada del
seu poder. És la moral del ramat i la vida del xai. El xai diu:
"podria fer tot el que fa làliga però no ho vull fer";
però en realitat està ressentit contra la vida i se navergonyeix.
La
mala consciència: És també una acusació contra la vida però
ara amb una interiorització de la culpa (per culpa meva, per
culpa meva
) Lhome sautoacusa, es considera
pecador, veu la vida com una forma de "mal". Lexemple
més clar de mala consciència és el cristianisme, que considera tota
la vida des del punt de vista del pecat. La mala consciència forma
comunitats reactives, contràries a la vida. En la mala consciència
apareixen lenemistat, la crueltat, el desig de perseguir tothom
qui sigui creador i no se senti angoixat. Els creients estan units
no pel gaudi, sinó per la consciència de culpa i de pecat.
Lideal
ascètic: És el moment de la sublimació. Allò que realment busca
la vida feble o reactiva és la negació de la vida: la voluntat de
poder en el nihilisme és voluntat de no-res. La voluntat nihilista
només és capaç de tolerar la vida a condició de fer-la buida, feble,
mutilada, reactiva
reduïda a una situació propera al zero.
Lideal ascètic jutja la vida per (suposats) valors aliens
a ella com, per exemples, les Idees platòniques o la Pietat cristiana.
És el moment de la inversió: els febles creuen que són forts, només
perquè suporten i callen. Deleuze en diu: laliança del
Déu-no-res i de lHome-reactiu.
Aquestes
tres etapes corresponen la 1ª al judaisme, la 2ª i la 3ª al cristianisme.
Expressen les Idees tristes, el pessimisme de la nostra tradició
cultural que ha creat lhome nihilista. Però ara ens trobem
en una quarta etapa, que fa més palès i explícit el nihilisme: la
mort de Déu.
La
mort de Déu: És el moment que defineix la modernitat nihilista.
No és només un drama de la religió judeocristiana, sinó que constitueix
el gran element definidor del present del present. Déu ha mort
significa que ens hem quedat sense cap criteri per a valorar sense
cap valor suprem que ens orienti. Fins ara el nihilisme havia reprimit
la vida en nom de criteris superiors a la vida mateixa (ideals platònics).
Però la modernitat ha descobert que aquests valors no existeixen,
ni tenen força vital, ni són dignes de crèdit. Déu ha mort
vol dir que hi ha un buit. Fins ara tota la moral es justificava
per l'existència d'un Déu entès com a criteri últim de sentit.
Però ara ens hem quedat sense criteri, sense valoració i sense sentit.
Lúltim
home i lhome que vol morir: Aquestes figures ens representen
a nosaltres, els moderns. Representen tots aquells que saben que
Déu ha mort però no gosen fer lopció pel Superhome. Lúltim
home sap prou bé que la seva vida és buida i que se sent incapaç
de crear. Però també és incapaç de trencar amb la buidor i amb la
manca de sentit nihilista. És un home de lhora foscant. En
aquest sentit és lhome més tràgic. Sap que res no té sentit,
però saferra a aquest no-res.. Mentre no fóssim capaços de
canviar el nostre principi davaluació, mentre no canviem el
nostre principi davaluació i rebutgem els vells valors, no
hi ha sortida. Però -atenció!- ningú no pot arribar a Superhome
si no ha fet lexperiència de la misèria de lúltim home.
Només qui sha reconegut en lexperiència tràgica daquesta
figura pot saber com nés de necessària la transvaloració.
7.-
Què significa la frase de Nietzsche:
Déu ha mort.
La
frase Déu ha mort apareix per primer cop lany 1882
al paràgraf 125 de La gaia ciència ("Lhome boig").
Déu ha mort i som nosaltres qui lhem mort. El tema
torna a sortir a la primera part del Zaratustra (Pròleg, paràgraf
2). Aquesta frase és central al pensament nietzschià perquè fa referència
al destí de més de dos mil anys de pensament occidental (judeocristià)
tacat de nihilisme. Déu ha mort significa que el món suprasensible
està mancat de força operant i no dispensa vida. La metafísica occidental,
entesa com a platonisme, sha acabat. Nietzsche entén la pròpia
filosofia com a moviment contrari al platonisme, com una antimetafísica.
Tota
la història del pensament occidental ha estat la de la metafísica.
Per això afirmar la mort de Déu equival considerar que el nihilisme
ha arribat a la seva culminació: des de Sòcrates i Plató fins a
limperatiu categòric kantià, la filosofia ha ensenyat sempre
a reprimir el desig i a subordinar-lo a lideal (lhaver
de ser kantià). Sempre hem tingut un Déu (un valor que pesa més
que la vida). Però lhome de la modernitat ha descobert la
mort de Déu com a qüestió central del nostre temps.
Que
Déu ha mort no és, però, una vulgar qüestió dateisme. Lateisme
seria una qüestió privada entre un home i el seu Déu: algú pot deixar
de creure allò que fins llavors havia cregut però no deixaria de
ser un problema purament particular. La mort de Déu, en canvi, és
un argument que ens afecta a tots. Vol dir que arreu ens hem quedat
sense criteri i que, per tant, ens manca una primera veritat a partir
de la qual poder valorar les coses. Déu era només el nom que donàvem
al predomini de les Idees tristes sobre la vida; en conseqüència,
la seva mort significa que ens manca una primera veritat a partir
de la qual valorar les coses, no hi ha criteri dordre perquè
Déu era model i imatge del suprasensible. Ara la mort de Déu significa
la subversió total i absoluta dels valors. Hem perdut no només el
Déu cristià sinó el criteri suprem que ens permetia valorar.
La
pèrdua de confiança en el valor del suprasensible fa imprescindible
la transvaloració. Fins ara jutjàvem (i condemnàvem) la vida
des de les Idees. Ara la vida apareix com un criteri autònom. Per
això el llibre I del Zaratustra acaba proclamant: Morts
són tots els Déus: ara volem que visqui el Superhome -que sia aquesta
alguna vegada, en el gran migdia, la nostra darrera voluntat.
La
mort de Déu obre el camí al Superhome com a sentit de la terra.
Però cal fer atenció perquè això sacostuma a malcomprendre.
De cap manera no significa que el Superhome sigui el nou déu. El
que vol dir és que lèpoca que necessitava déus sha acabat
per a sempre més. Déu és per a Nietzsche un concepte aliè a
la vida. Si Déu ha mort el seu tron queda buit. Ara comença una
nova època mancada de déus: la de la voluntat de poder i el Superhome.
Déu és símbol dangoixa, de sacrifici, de submissió a la mort.
Per tant no pot tenir un successor: qualsevol intent domplir
el seu lloc buit amb ídols (les masses en el socialisme que Nietzsche
detestava) està condemnat al fracàs, com estan condemnades al fracàs
les paròdies.
Amb
la mort de Déu es clausura un període de la història de la filosofia.
A partir dara comença un nou període fonamentat en la voluntat
de poder. Nietzsche resumirà la lluita que sinicia amb una
frase: Dionís contra el Crucificat. Dionís era el déu grec
de la festa, del teatre i del vi -un símbol de la voluntat de poder.
El Crucificat, en canvi, és el símbol de la mort, de langoixa
i del dolor que ha de ser superat a través del gran sí a la vida
que inicia el temps sense déus de la voluntat de poder.
8.- La voluntat de poder.
On
vaig trobar el vivent, vaig trobar voluntat de poder; i fins i tot
en la voluntat del servent vaig trobar la voluntat de ser amo.
Gaia ciència.
La
voluntat de poder és el nou criteri a partir del qual sens
fa possible el coneixement i la valoració de les coses. Quan la
voluntat de poder disminueix i es troba dominada apareix el nihilisme
que és una forma reactiva (no a la vida) Però Déu ha mort
i, en conseqüència, no hi ha valors suprems. En el nihilisme la
vida havia estat considerada des del punt de vista de les Idees
i se subordinava la seva força creadora al seu valor moral. La proposta
nietzschiana és la transvaloració: hem de situar la vida
com a valor i criteri. Hem de transformar, doncs, el nostre punt
de vista. Voluntat de poder no significa, però, estar contents amb
nosaltres mateixos i "voler el poder". Més aviat al contrari,
significa voler que el poder de la vida augmenti. En la voluntat
de poder, Nietzsche descobreix que tot voler és produït, sostingut
i dominat per un procés dexaltació vital: tot voler és exaltació
del poder de la vida.
Kant
a la Crítica de la raó pura havia dit que espai i temps són
les dues condicions a priori de la sensibilitat: no es pot conèixer
res situat enllà despai i temps. Nietzsche afirma, contra
Kant que arreu i més enllà despai i temps hi ha la vida. Però
la vida no és cap argument (teoria) perquè, senzillament, constitueix
una força (més enllà de la teoria i de la moral). La vida
entesa com a força , com a voluntat dexpansió i creixement,
és lúnic que genera valor fins superar els límits despai
i temps. Com diu Heidegger: La voluntat de poder és lordre
de més poder, és voler fer créixer el poder de la vida.
Transvalorar
significa deixar de mirar la vida des del punt de vista de les Idees,
per passar a considerar les Idees des del punt de vista de la vida.
Transvalorar vol dir que es recupera el sentit de la vida com a
creació: es passa dels valors tristos, nihilistes a la voluntat
de poder. Transvalorar significa dir el gran sí. Transvalorar
vol dir passar del tu has (obligació, imperatiu categòric
kantià) al jo vull (autonomia de la vida que expandeix el
seu poder). Per tant, transvalorar significa situar-se més enllà
de "Bé" i de "Mal". "Bé" i "Mal"
són mots que després de la transvaloració deixen de tenir sentit
moral. Amb la transvaloració "Bé" és allò que fa créixer
el poder de la vida i "Mal" el que la disminueix. Els
criteris morals perden sentit: el bé moral (conceptual) pot ser
dolentíssim per a la vida i per al seu poder. Voluntat de poder
és voluntat de creixement de la vida.
La
voluntat de poder implica un nou criteri de justícia i un nou criteri
de veritat. La justícia no és la moralitat realitzada.
El
primer manament de la justícia és fer que la vida creixi. Per
això no és just el que ens reprimeix. Cal una moral de senyors,
afirmadora de la vida.
La
veritat jo no és adequació entre la ment i la cosa. La veritat
és la vida i, com ella mateixa, té un caire absolut de provisionalitat.
Les veritats són mentides que han oblidat que eren mentides.
9.-
Apol·lo i Dionís.
La
voluntat de poder té una història. A Grècia la pugna de la voluntat
de poder es dóna entre dues figures simbòliques o, millor, dues
màscares que són dues formes de comprendre lhumà: Apol·lo
i Dionís. Apol·lo és el déu de lordre, del seny, de la mesura,
de la prudència. Era una divinitat de senyors, que es va imposar
sobre els antics cultes terrestres (provinents de la nissaga de
Gea, la dea-mare). Simbòlicament, Apol·lo va conquerir Delfos després
de matar la serp Pitó, un símbol clarament terrestre.
Dionís,
fill de Gea, era en canvi- la divinitat del vi (Bachus),
del joc, de la festa i de la representació teatral. Dionís era un
déu músic, exuberant, frenètic. Com a déu terrestre és una expressió
de loblit de sí mateix, de la fusió amb la natura i amb lèxtasi.
Els grecs dedicaven el teatre a Dionís, però la modernitat ha perdut
aquest aspecte de representació i de joc. És per això que hem esdevingut
nihilistes. La superioritat dels grecs sobre els moderns rau en
què ells sabien integrar els dos aspectes de la personalitat humana.
Apol·lo-Seny i Dionís-Rauxa. Però després de Sòcrates i Plató aquest
equilibri grec es va trencar. Dionís, finalment resta en la religió
grega com una figura ornamental, purament curiosa; simpàtica però
quasi limitada al paper de conte per a la mainada.
Dionís
és també loposat a Sòcrates. Sòcrates vol morir i és un personatge
pessimista. Dionís, per contra, simbolitza loptimisme de la
vida viscuda creativament. El que pretén Nietzsche amb la transvaloració
i la voluntat de poder és recuperar lelement de rauxa, hubris
i gratuïtat que es va perdre amb Sòcrates i que encara més-
sha fet fins i tot incomprensible a partir del cristianisme
que és la religió de langoixa.
Els
cristians són la religió antidionisíaca per excel·lència; són adoradors
de la mort i del dolor, viuen obsessionats per la por al pecat i
a la penitència. Contra els qui creuen que la vida és un mal cal
reivindicar la gratuïtat simbolitzada per Dionís. La força dionisíaca
és la de la mateixa natura: el poder intern de la vida. Per això
Dionís sempre està en lluita amb el Crucificat que és un símbol
del dolor i que insulta la vida.
10.-La
tasca de la transvaloració: Filosofar
a cops de martell.
Per
aconseguir la transvaloració cal que filosofem "a cops de
martell", és a dir, que la filosofia destrueixi la ingènua
confiança dels homes en els ídols (per exemple: la religió, la ciència,
el progrés
) Al pòstum La voluntat de poder diu
com un martell per fer a miques les races decadents i agonitzants
i obrir pas a un nou ordre de vida, o per inspirar als éssers degenerats
i lànguids el desig de morir (llibre III, paràgraf 228). El
filòsof ha de crear nous valors i, per tant, ha de destruir amb
el martell qualsevol miratge nihilista.
La
voluntat de poder ha de ser creadora i, per tant, resulta incompatible
amb tota forma de vida lànguida i miseriosa que demana perdó per
viure. El martell serveix per destruir qualsevol il·lusió de transcendència
i afirmar els nous valors immanents a la vida mateixa.
En
certa manera, Nietzsche vol ensenyar linensenyable
perquè només es pot copsar la vida duna manera paradoxal.
Si la vida fos un concepte podríem desxifrar-la, ordenar-la i racionalitzar-la.
Però la vida no és un concepte i, per tant, qualsevol intent de
descriure-la la mata o la torna eixorca. Filosofar a cops de martell
significa que només podem filosofia des del somriure, destruint
sempre. Com diu en un dels seus poemes cal ser feliç a linfern
Contra Spinoza (veure laforisme 333 de La gaia ciència)
que ens convidava a no riure, ni plorar, sinó comprendre, Nietzsche
proposa lexpressió, el gest, el cos com a nova font de veritat.
Filosofar a cops de martell significa que la filosofia no és una
teoria, sinó un gest que allibera la vida en la seva inexhaurible
pluralitat.
11.-
El Superhome.
Amb
la transvaloració i la voluntat de poder sha fet possible
emancipar-nos de la moral nihilista. Ara el Superhome serà lexpressió
de la voluntat de poder a escala humana. Tot el que viu vol persistir
en el seu ésser i créixer afirmant la vida. El bri dherba
pot créixer àdhuc entre lasfalt perquè la vida és bona i autoafirmativa.
Si la voluntat de poder és un principi còsmic, el Superhome és lexpressió
del sí a la vida a escala humana. A la quarta part del Zaratustra
(cap. "De lhome superior"), Nietzsche fa la pregunta:
Com se supera lhome? La resposta és un nou projecte
de comprensió de lhumà des de la voluntat de poder: el Superhome.
La
paraula "Superhome" tradueix lalemany Übermensch.
En alemany Über significa "més enllà de" o "per
sobre de". En alemany, per exemple, "volar de Barcelona
a Hamburg passant per París" es diu fliegen von Barcelona
nacht Hamburg über Paris. "Über" té un sentit
desdevenir, de moviment
"Superhome" no és
un concepte teòric- sinó un esdeveniment, un moviment, un
crit a lhome que encara no existeix però que esdevindrà.
En
conseqüència Superhome seria el que hi ha més enllà o per sobre
de lhome: un projecte humà diferent. El Superhome no és cap
nova raça en sentit biològic, sinó qui aconsegueix viure duna
manera creadora i afirmativa. Afirma la vida com una obra dart
o una aventura. Com a tal es pren la vida en perpetu present, com
un joc i una festa.
Però
no es pot arribar a Superhome sense haver fet lexperiència
del nihilisme i del seu rebuig. Sha dhaver experimentat
el fàstic i la misèria de lúltim home i de la manca de sentit
per poder odiar la misèria de lhome nihilista. Sense trencar
radicalment amb el nihilisme no es pot ser Superhome. Per això el
principal adversari del Superhome és lúltim home. Al pròleg
del Zaratustra (nº 10) ho expressa ben clarament: Companys
de viatge busca el creador i no pas cadàvers, ni tampoc ramats ni
fidels. Companys de creació busca el creador, aquells que escriuen
nous valors en noves taules. El Superhome sempre serà ladversari
daquell que no gosa transvalorar i posar la vida al capdamunt
de tot Només pot tenir per companys els qui són creadors,
iguals a ell, és a dir, plens de moral de senyor i de voluntat de
creació.
El
Superhome estableix un nou principi de valoració que és la vida.
A partir daquest principi de creació podem parlar de moral
de senyor, que és la del creador. Loposició entre moral
de senyor i moral desclau és un dels temes que ha provocat
més malentesos en lanàlisi de la filosofia nietzschiana. "Senyor"
és per a Nietzsche qui estima la vida, la creació i el joc. "Moral
de senyor" és la moral dels forts. És fort lhome que
pren la voluntat i el poder com a guia. Mai no es pot assolir la
moral de senyor sense menysprear profundament lànima de
xai del nihilista. En aquest sentit el Superhome és un aristòcrata,
perquè estima el que és aristos (el millor). El Superhome
és el millor de lhome perquè tria el millor que és la vida.
Per
oposició a la moral de senyor hi ha la moral de serf, pròpia
dels febles, dels ressentits i dels menyspreadors de la vida. La
moral de serf per excel·lència és cristianisme que ens fa a tots
iguals perquè tots som dolents i pecadors. Moral de serf és moral
de ramat i de la massa. El símbol del Superhome és làliga,
senyora de lespai, dominadora del món. El símbol del nihilista
és el xai que necessita pastors que el condueixin.
La
vida del Superhome és una tensió constant per autosuperar-se, per
fugir del tòpic i del lloc comú, arrecerat i còmode. És la via difícil,
caracteritzada per la manca de compassió (començant per la manca
de compassió envers ell mateix) No hi ha receptes ni fórmules per
esdevenir Superhome. Lhome és una corda tibant entre la
bèstia i el Superhome. La grandesa de lhome rau en el fet
de ser un pont i no pas una meta: allò que lhome pot estimar
és el fet de ser una transició i un ocàs. (Pròleg del Zaratustra,
nº 4). El Superhome es defineix per la seva actitud dinvestigació.
Viu obert i lliurat a la vida i no considera res com a definitiu:
la vida mateixa és una prova i una experiència que cal assumir joiosament.
Convé
no confondre el Superhome amb la figura de Zaratustra que és el
profeta, el qui anuncia larribada del Superhome però no el
realitza. També cal evitar la confusió entre Superhome i "últim
home". Lúltim home és el qui ha vingut després del descobriment
de la mort de Déu, en el capvespre. Intenta patèticament reemplaçar
valors divins per valors humans. Un últim home és un individu frustrat
que no sap ni riure ni ballar. Nietzsche fa aparèixer una galeria
dúltims homes a la quarta part del Zaratustra i tots
tenen com a característica comuna la lletjor. Lúltim home
és lhome que vol morir i vol la seva transmutació.
Amb la mort de lúltim home estarem més a prop del Superhome.
El
triomf del Superhome fa imprescindible la gran política,
que consisteix a posar tots els mitjans per a fer possible i
inevitable- el sí a la vida. Gran política és lesforç per
acabar amb la concepció kantiana del deure. Per això optar per
la gran política és incompatible amb el monstre fred que
en expressió de Nietzsche és lEstat. No hi ha taules de la
llei per al Superhome.
Anomenem
Superhome el futur de lhome, deslliurat de nihilismes i, per
tant, de poder polític. El Superhome no és ni polític ni moral,
sinó el que apareix quan aquestes dues formes nihilistes són superades.
Com diu Nietzsche, hi ha la mateixa distància entre el Superhome
i lhome com entre el mico i lhome. Quan lhome
veu el mico, experimenta llàstima i un íntim calfred. Quan el Superhome
consideri lhome tampoc podrà deixar de sentir llàstima i menyspreu
per un ésser tan petit, tan miserable, tan egoista
No hi pot
haver, doncs, cap mena de pacte entre el Superhome, afirmatiu i
creador de valors, i lhome nihilista. Gran política significa,
en conseqüència, posar el Superhome (no cap Déu, ni cap concepte!)
com a sentit de lacció. Necessitem una pedagogia que ens hi
acosti i, això, és la gran política que tot sigui dit- no
té res a veure amb el que habitualment entenem per "política"
perquè la política nietzschiana és un poder que lhome exerceix
sobre ell mateix i no sobre ningú altre.
12.-
Crítiques al concepte de Superhome.
El
concepte Superhome ha estat molt discutit en la mesura que se situa
en la perspectiva de la superació de la tradició central del pensament
occidental (de Plató a Kant). Hi ha sis crítiques que shan
repetit sovint, amb variants diverses:
El
nihilisme no és "superable" perquè constitueix la mateixa
naturalesa humana. Negar lexistència del mal o de langoixa
per un simple acte de voluntat és absurd. És com la rebequeria
dun nen petit que nega allò que senzillament li desagrada.
Lhome és un mamífer territorial i agressiu i per tant el
mal forma part de les seves característiques. A més el mal i el
dolor tenen, fins i tot, un caire positiu perquè un cert nivell
de dolor ajuda a la maduració personal.
El
vocabulari de Nietzsche és metafòric. Ningú no pot precisar
labast conceptual duna metàfora. "Camell",
"lleó", "nen" "àliga", "ramat"
són metàfores més o menys afortunades que sovint només es poden
copsar per oposició a lús que tenen habitualment en el pensament
cristià. Sovint, fins i tot, algunes metàfores són susceptible
dun ús racista ("bèstia rossa"). El vocabulari
nietzschià, esotèric, fulgurant però poc construït, necessitaria
un desenvolupament que no ha tingut.
El
Superhome no deixa de ser un personatge romàntic. El romanticisme
tardà (de Carlyle a Wagner) havia divulgat una imatge de lheroi
com a redemptor, idealizat i sobrehumà. Wagner shavia referit
a lobra dart total que en certa manera sencarna
en la proposta nietzschiana. En aquest sentit el Superhome seria
una figura estetitzant.
El
Superhome avui és banal. Ja no necessitem més que la genètica
per construir-lo. Daquí a poc a través de la manipulació
genètica tothom serà Superhome i, a més, ho serà obligatòriament
per causa de la pressió de la tècnica. No té sentit lloar-lo com
a proposta de superació de la moral perquè, lluny de significar
un trencament, significa una submissió de lhumà a la tècnica.
El seu poder no només no allibera sinó que aliena amb més intensitat.
El que cal fer no és prendre la voluntat de poder com a guia sinó,
estrictament al revés, fer la crítica del poder que té en la figura
del Superhome un signe temible.
El
Superhome no es pot treure de sobre lestigma kantià.
Finalment "Sigues superhome" no passa de ser un imperatiu
i, en conseqüència, limperatiu de no tenir imperatius no
deixa de ser un estrany embarbussament.
Nietzsche
és, en definitiva, un sofista, perquè com ells- vol sotmetre
la veritat a un criteri aliè a ella mateixa. Per a la filosofia,
des de Sòcrates, la veritat ha estat sempre un criteri autosuficient.
Una proposició és "veritat" quan descriu un estat de
coses duna manera escaient. La veritat ni tem ni ofèn: simposa
per ella mateixa. Nietzsche que no va negar mai la seva admiració
pels sofistes jutja la veritat per un element aliè a la pròpia
veritat (per exemple, pel poder o per la vida) i així entra en
la manipulació i la mentida. Quan el Superhome nega la veritat
en nom de la vida es converteix en un perillós antecedent del
totalitarisme.
13.- Letern retorn.
De
bon principi "etern retorn" és una visió que Nietzsche
afirma haver tingut: lèxtasi de leternitat. "Etern
retorn" significa que el temps retorna com a un altre
nivell- retornen les fulles dels arbres que són alhora iguals i
diferents. Tot és etern i res del que ha passat no deixa de retornar.
Podem acostar-nos al concepte entenent-lo com una "prova de
Selectivitat" del Superhome. Hi ha una prova que consisteix
a estimar la vida per sobre de tot, volent aturar el temps i convertint-lo
en perpetu present.
Dir
el gran sí significa també afirmar el present i el seu atzar
sense cap mena de reserva. En aquest sentit, Deleuze diu a Nietzsche
i la filosofia que letern retorn és lètica kantiana,
en el sentit que tot lethos (caràcter) de lhome
queda transformat per lacceptació del retorn. En certa manera
letern retorn culmina el filosofar nietzschià duna manera
radicalment aristocràtica (en el sentit de selectiva, de només apta
per als millors). Nietzsche va elaborar tres teories progressivament
aristocràtiques:
El
nihilisme (una teoria "per a tothom" que explica
el que ens ha
passat).
El
Superhome (una teoria "per a alguns" que gosen acceptar
el repte).
Letern
retorn (una teoria, "per a un tot sol", un criteri
selectiu).
El
concepte detern retorn senfronta a la concepció vigent
de temps, darrel judeocristiana. Per a la tradició occidental,
Déu és creador del món i finalment en serà el jutge (lalfa
i lomega). El temps té la forma de sageta, orientada sempre
cap al futur; i per això la tradició creu en el progrés i el futur
com a sentit del temps.
Però
hi ha una altra manera de considerar el temps: des de la perspectiva
grega el concepte de creació del temps no té futur. Per a un grec
el temps existeix des de sempre. No ha estat creat ni tindrà fi.
El temps a Grècia sexplica pel model de la natura i de les
collites. Lestiu sen va i retorna sempre diferent i
igual. La natura té com a llei el retorn perquè és bona i se sent
plena de si. Letern retorn significa guaitar els esdeveniments
duna manera absolutament innocent: les coses sesdevenen
sense més i la mirada del Superhome, plana damor
fati, les troba bones. Per això vol que retornin i que durin
per sempre. Letern retorn és lintent de recuperar el
moment en què la vida humana no shavia vist reduïda a espai
i temps. Se situa, doncs, més enllà de tot dualisme, recuperant
la intensitat com a mesura. Letern retorn significa pensar
des del qualitatiu i des del cos. És una doctrina per a ser viscuda
i no pensada. Segons com se situïn davant el temps podem classificar
dues menes dhomes. Per una banda hi ha els homes creadors
que voldrien aturar el temps per a gaudir-lo en plenitud. Per laltra
hi ha els nihilistes que senten terror pel temps i que fins i tot
volen "matar-lo".
Voler
aturar el temps, que no és un càstig sinó un gaudi, és la millor
prova damor a la vida i la marca de lhome superior.
Lany 1881, Nietzsche proclama: el nou centre de gravetat:
letern retorn de lidèntic. És "centre de gravetat"
perquè permet establir una frontera entre el Superhome (que accepta
letern retorn) i lúltim home (que té pànic al temps).
La disposició a acceptar que el temps és bo i ple marca la distància
i dóna sentit. Hom pot fer, però, una crítica a letern retorn
considerant-lo una mena de nou imperatiu categòric més o menys kantià.
Si letern retorn és un deure, no sacaba dentendre
per quins set sous el Superhome, suposadament lliure, ha dacceptar
alguna mena de deure, ni que sigui el de retornar.
14.-
Elements per a una lectura de La
genealogia de la moral.
Entre
els llibres de Nietzsche, La genealogia de la moral té un
especial interès en la mesura que hi apareixen gairebé tots els
temes del seu pensament: de la metodologia genealògica fins al rebuig
de la compassió cristiana i la baralla amb Kant i lutilitarisme
com a expressions retorçades del nihilisme en la modernitat. Quan
Nietzsche es planteja el mètode genealògic, discuteix:
El
valor de lorigen, és a dir, que hi ha a lorigen
de la cultura nihilista que la fa trista i nihilista.
Lorigen
dels valors, és a dir, què sen desprèn i quina ambivalència
i quins prejudicis o quina psicologia hi ha rera el nihilisme.
Al
llibre sens planteja la qüestió central de lorigen i
la pervivència dels conceptes morals, entenent sempre la moral com
un prejudici nihilista. Es tracta desbrinar com
hem arribat a ser el que som, don han sortit els sentiments
tristos (el dolor, el mal, langoixa) i com han aconseguit
ocupar un lloc i dominar lesperit humà. Com és en definitiva
que els febles (porucs, miseriosos, ressentits
) es presenten
com a models quan, en realitat, són la patètica expressió de la
decadència moral. A la primera frase del "Pròleg" ens
diu: Nosaltres els que coneixem som uns desconeguts per a nosaltres
mateixos. Lhome sa no es preocupa de la moral perquè,
senzillament, se la crea ell mateix i no necessita que ningú vingui
de fora a imposar-li un model. Lhome superior viu més enllà
de "bé" i de "mal" ; però hi ha el problema
del mal posat a larrel mateixa del món nihilista que ens obliga
a pensar com -i per què- el dolor sha apoderat de la vida
dels humans. Cal que ens preguntem per què els valors tristos han
aconseguit passar per els únics autènticament morals. Cal fer preguntes
noves i mirar des dun altre punt de vista (des de la transvaloració,
des del gran sí) limmens, llunyà i tan recòndit país de
la moral. (Pròleg, paràgraf 7).
El
problema és explicar com la voluntat es torna contra la vida
(Pròleg, paràgraf 5) que, en definitiva, és el problema de la moral
nihilista. La tesi és que cal posar en crisi el valor dels suposats
valors nihilistes i mostrar-ne la seva niciesa. El projecte genealògic
consisteix a recórrer la història del pensament duna manera
desconfiada, no acceptant com a òbvia la tradició socràtica
i platònica. És, en definitiva, una sospita sobre la legitimitat
de la teoria considerada des del punt de vista de la vida.
La
genealogia de la moral està dividit en tres tractats. Al primer
sanalitza el significat de "bo" i "dolent",
en la perspectiva de la crítica al cristianisme i lutilitarisme.
Al segon es fa la crítica dels conceptes de "culpa" i
"mala consciència" des de la crítica a lètica kantiana.
Finalment, el tercer tractat es planteja els "ideals ascètics",
adversaris de la vida dionisíaca.
El
primer tractat planteja la figura del sacerdot com a enemic de
la moral. El sacerdot és la degradació de laristòcrata.
Quan triomfa el sacerdot no han triomfat els bons els qui
lluiten i estimen la vida- sinó els repressors de la vida. El
sacerdot afirma que lhome és un animal interessant
(I, paràgraf 7) perquè està dotat dànima. Separa la vida
(animal, biològica) de lesperit (intel·lectiu) i aquest
és el primer pecat o el primer error de la moral. Assumit el dualisme
cos ànima , era imminent el triomf de la moral com a repressió
de la vida. Sha volgut justificar el moralisme amb criteris
dutilitat, però aquest argument és absurd. Allò que reprimeix
la vida, mai no pot ser útil. La moral sacerdotal i el platonisme,
quan parlen del bé, en realitat parlen de fer un home a imatge
del xai dòcil i sacrificat. La moral és aquella
mena dinvent sacerdotal que converteix en força la feblesa
i la submissió. És, a més, un invent anivellador i, per tant,
adversari de la vida que està feta de diferència. El ressentiment
(I, paràgraf 10) és lautèntic origen de la moral:
aquells que no poden ni saben gaudir de la vida pretenen jutjar-la
i condemnar-la com si fos quelcom dolent. Però la vida està més
enllà i molt per sobre- de la forma malalta de consciència
que anomenem "moral". Mentre que lhome noble
viu amb confiança i franquesa davant dell mateix (
)
lhome del ressentiment no és ni franc, ni ingenu, ni honest,
ni dret respecte a ell mateix. (I,10)
El
segon tractat planteja el problema de la responsabilitat, tal
com ha estat analitzat en la tradició de Luter, Calví i Kant.
La tesi central és que lhome no pot sotmetres a cap
deure moral reactiu. El concepte de responsabilitat és
una invenció kantiana que converteix lhome en subjecte de
deure, per comtes de fer-lo creador. El kantisme ha provocat un
home obsessionat per la consciència i per la culpa. Lhome
de la "mala consciència" és un subjecte que viu perpètuament
en el deure i en el dubte, que pateix per causa de lobligació
interioritzada. Limperatiu categòric put a crueltat
perquè lhome sempre se sent en deute i mai no està a lalçada
de la suposada perfecció que se li exigeix. i que, en realitat,
no és altra cosa que repressió dels instints. Simptomàticament,
el tractat acaba amb la demanda de: lhome redemptor,
lhome del gran amor i del gran menyspreu (sentén:
lamor a la vida i el menyspreu del nihilisme).
El
tercer tractat fa referència als ideals ascètics, que han estat
la coartada de la filosofia (III, paràgraf 10). Lactitud
hostil a la a la vida ha acabat passant per lactitud filosòfica
en si. Per això mateix necessitem una altra mena de filòsof. Els
filòsofs són comediants de lideal sense vida (III,
28). Els ideals són lespecialitat del filòsof que sovint
amaga la seva incapacitat vital i la seva buidor, usant paraules
com ara "ciència" que són paròdies de la vida, lúnic
important i realment valuós.
El
significat de La genealogia de la moral es troba en la seva
anàlisi curosa de la tradició occidental com a tradició malalta
per manca de sentit vital. Nietzsche fa una crítica radical la
més profunda feta fins ara- de la moralitat entesa com a falsificació
dels instints. Qualsevol ètica que es vulgui construir en el futur
haurà de respondre necessàriament a la sospita nietzschiana i demostrar
que no és hostil a la vida.
15.-
Un intent de valoració crítica: Nietzsche com a sofista.
Al
llibre col·lectiu Pourquoi nous ne sommes pas nietzschéens (Grasset,
París, 1991) que significà la revisió del nietzschianisme francès,
André Comte-Sponville diu: Si no sóc nietzschià, si no puc ni
vull ser-ho, és perquè no puc viure més enllà del bé i del mal,
ni transvalorar tots els valors, ni donar la volta a la tradició
judeocristiana (p. 69). La proposta nietzschiana seria, en aquesta
perspectiva, una forma més dels immoralismes que shan proposat
al llarg de la història de la filosofia. Però no tenir cap moral
és també una forma de tenir-ne; en aquest cas en concret es tractaria
duna moral individualista, que menysprea qualsevol forma col·lectiva
de valorar el món i que, en conseqüència, està molt a prop del totalitarisme,
en la mesura que el totalitarisme és la manca radical dacceptació
de laltre. Si per a Nietzsche el concepte de veritat és absurd
(Voluntat de poder I, 207) i realment no hi ha res més que
voluntat de poder, llavors ens trobem al moll de los de la
sofística.
El
problema de la veritat és crucial per a tota filosofia. Si, per
ventura, només existeix el poder i si només el poder construeix
la veritat, llavors ens trobem de ple en la tesi que havien afirmat
els sofistes contra Sòcrates. Però tota filosofia és una aposta
per la veritat. Cal que ens entenguéssim: no és acceptable la tesi
sofística i nietzschiana- segons la qual "el poder és
la veritat", sinó que per a la filosofia la veritat val
més que el poder. És sofística lafirmació segons la qual
la veritat sha de sotmetre a qualsevol cosa diferent a ella
mateixa (voluntat de poder, vida
) El que és veritat "val"
per ell mateix. Una doctrina que afirmés que allò que és veritat
no és veritat, que allò que és just no és just
esdevé un joc
de paraules i nega la capacitat de lhome per a raonar. La
filosofia de Nietzsche magnífic castell de focs- posa el desig
purament subjectiu i irracional al lloc de la raó que té una estructura
lògica. Així Nietzsche necessàriament havia de donar peu als totalitarismes.
Un totalitarisme polític no és res més que lafirmació duna
subjectivitat (duna voluntat irracional, dun líder,
dun grup més o menys messiànic) per sobre de la llei (objectiva
i col·lectiva). Si no hi ha veritat, llavors tot estarà permès i
en aquest "tot" hi entra dissortadament el totalitarisme.
La frase de la revolta del Maig del 68 "prohibit prohibir"
és absurda perquè significa que no es podria prohibir ni el totalitarisme,
ni el racisme, ni el sexisme. No sempre qui més crida té més raó.
Una
altra crítica a Nietzsche prové dels rengles de la filosofia catòlica,
especialment de Max Scheler a El ressentiment de la moral
(1915). Per a Scheler, la filosofia nietzschiana arranca duna
mala comprensió del cristianisme. En definitiva es tracta de disculpar
el cristianisme de lacusació nietzschiana de ser lorigen
del ressentiment. Scheler "contraataca" fent una anàlisi
quasi psicològica del ressentiment, que presenta com un tipus de
venjança "freda" (distant, calculada) aplaçada conscientment
i refredada per tal de poder fer més mal. Però també implica enveja,
gelosia i competència. En el ressentiment hi ha la constatació impotent
que mai no serem el model que volem ser. El ressentit és lindividu
que viu perpètuament en una comparació valorativa dell mateix
amb els altres que el porta a un sentiment dimpotència.
Scheler
analitza diversos tipus de ressentiment (el de la dona respecte
a lhome, el dels vells respecte als joves) i satura
especialment en dues formes de ressentiment "espiritual":
el de lapostata religiós i el de lànima romàntica.
La
lluita de lapostata entre la vella i la nova fe fa que aquest
personatge visqui enverinat per la negació i la crítica; aquest
fou el problema de Nietzsche que encara shavia separat poc
dallò que criticava (al capdamunt les seves metàfores són
cristianes) i per això per comptes de crítica fa paròdia.
Lànima
romàntica influïda pel ressentiment viu en la nostàlgia del passat:
Nietzsche que reivindica el món dionisíac i acusa la repressió
de la vida burgesa en realitat està mostrant un negativisme universal.
El passat és un refugi del qui sent la impotència per comprendre
o dominar el present.
Per
a Scheler el cristianisme no pot ser una forma de ressentiment perquè
el sacrifici i lamor cristià només poden néixer de la seguretat
interior i de la pròpia plenitud vital. Lamor del ressentit
no auxilia i a més- sha de tornar. Lamor cristià,
en canvi, auxilia i és gratuït. Per a Scheler, Nietzsche ha confós
el cristianisme amb la beneficència i, en conseqüència, critica
no pas la moralitat cristiana sinó la seva degradació humanística.
Allò que Nietzsche critica i amb raó- no és la moral cristiana,
sinó la mala comprensió del cristianisme degradat a doctrina social,
política o biològica quan el cristianisme no és res de tot
això. El cristianisme no és una "fraternitat universal"
sinó una religió; no es refereix per a res al món terrenal, sinó
al món perfecte i diví. El cristianisme no és una teoria de la justícia
(humana) sinó de la caritat (divina). En aquest sentit, per a Scheler,
Nietzsche hauria errat el tret, situant el cristianisme a un nivell
"massa humà".
APÈNDIX
SENTÈNCIES
NIETZSCHIANES ESPIGOLADES DACÍ I DALLÀ.
Cortesia
dAgustí Boadas.
Se
mha entès? Dionís contra el Crucificat (final de lEcce
Homo).
Conec
la meva sort. Alguna vegada anirà unit al meu nom el record de
quelcom gegantí, duna crisi com mai no hi ha hagut a la
terra, de la més pregona col·lisió de la consciència, duna
decisió presa per mitjà dun conjur contra tot el que fins
ara shavia cregut, exigit, santificat (Ecce Homo).
Tot
esperit profund necessita una màscara. Més encara: al voltant
de tot esperit profund creix constantment una màscara, gràcies
a la interpretació constantment falsa, ço és, superficial, de
tota paraula, de tot pas, de tot signe de vida que ell dóna (Més
enllà del bé i del mal).
Lhome
és una corda estesa entre lanimal i el superhome, una corda
sobre labisme (Zaratustra, pròleg).
Rere
els teus pensaments i sentiments, germà meu, es troba un sobirà
poderós, un savi desconegut, el si-mateix. Habita al teus cos,
és el teu cos (Zaratustra I).
El
superhome és el que més estimo. És el primer i lúnic; i
no és lhome: ni el proïsme, ni el més pobre, ni el que més
pateix, ni el millor (Zaratustra IV).
Lhome
superior sentén forjat en els models de Grècia, Roma i el
Renaixement italià: seria el qui posseís el major nombre possible
dinstints, tan intensos que podria tolerar-los. De fet,
on el gènere humà es mostra vigorós, allà es troben els instints
en lluita poderosa els uns contra els altres, però dominats (Werke
16, 344).
La
meva filosofia, si sem permet definir així el que mha
turmentat des de les més pregones arrels del meu ésser, no és
més comunicable almenys no ho és en el paper imprès. Per
mi, la vida, en aquest moment, consisteix en el desig que qualsevol
cosa pugui anar de manera diferent de com jo la prenc; i que algú
pugui posar en dubte les meves veritats (carta a Overbeck del
12 de juliol del 1885).
Qui
venç el poder de laparença i la de potència reduint-la a
símbol? La música (La visió dionisíaca del món, 3).
CONVERSACIÓN
ENTRE JOSÉ MARÍA VALVERDE Y MIGUEL MOREY A PROPÓSITO DE NIETZSCHE
Recollida
per Francesc Arroyo. El país (8 de Maig de 1993).
Miguel MOREY:
Nietzsche era consciente de que
cuando escribía representaba un papel. Esto podría tener que ver
con la filosofía del estilo tal como la entiende Nietzsche, como
una especie de declaración sobre que todo son maneras de hablar,
e introducir el problema del valor a partir de ahí. Esto no significa
que todas las maneras valgan lo mismo. Si el valor es un problema
es porque todo son maneras de hablar y las hay mejores y peores.
No hay maneras de decir la verdad pero hay maneras de determinar
mejor o peor un problema.
José María VALVERDE: En el curso de retórica que dio,
del que han quedado sólo unos apuntes, él empieza denunciando, en
cierto modo, que todo es retórico, que todo es interesado, que no
existe lo que luego se ha llamado grado cero del hablar, que siempre
hay alguna intención, nunca es neutral. Esto es terrible porqué
representa una puesta en cuestión básica de la filosofía. Al respecto
está ese texto tan crucial de Verdad y mentira en sentido extramoral.
Ahí sale la idea de la guerra de todos contra todos, pero entonces
el contrato es lingüístico. Él dice: "Bueno, vamos a establecer
una cosa de lo que se llame verdad", pero lo que se llama verdad
es simplemente lo que admite el rebaño entero.
M.M.: Un error convencional.
J.Mª V.: Eso es, un error aceptado.
M.M.: Una metáfora aceptada.
J.Mª V.: Sí, una metáfora reconocida. Y el que no entra
en eso se considera un embustero. No porqué mienta realmente, sino
porque se ha salido del uso conveniente para todos.
M.M.: Y lo que luego Nietzsche va a llamar genealogía
será el intento de remontar el error hasta sus orígenes. En este
sentido utiliza la metáfora de la moneda gastada que ha perdido
ya la acuñación, que vale como instrumento genealógico, como material
de filólogo: remontar hasta inventar el dibujo original o reinventarlo
para evitar que ya sólo la utilicemos a pesa. Por ejemplo, términos
como bueno o malo.
(
)
Sobre els deixebles
M.M. y J.Mª V.: Es que Nietzsche no hubiera reconocido
a Nadie.
J.Mª V.: Él era él. Era absoluto. El hombre más importante
de la historia. Nunca hubiera admitido un discípulo o cosa parecida.
Su ego no tenía límites.
M.M.: Cuando él habla de lo noble, lo aristocrático,
no está pensando en ningún aristócrata real. Está pensando en él.
Como mucho alude a Napoleón a efectos polémicos. Para fastidiar.
Pero cuando dice "noble", quiere decir "Yo".
SCHOPENHAUER
Y NIETZSCHE
Fragmentos
del libro de Georg SIMMEL
Versión
de José R. Pérez-Bances (1915)
Diferencia
entre el concepto de voluntad en Schopenhauer y Nietzsche.
(en
Schopenhauer) .. la voluntad es la substancia de nuestra vida subjetiva,
porqué el absoluto del ser es un impulso incesante, un continuo
ir más allá de sí mismo, que está condenado, precisamente por ser
el fundamento agotador de todas las cosas, a quedar eternamente
insatisfecho. Pues la voluntad no puede hallar nada fuer de sí en
que pudiera satisfacerse, no pude encontrarse más que consigo misma
en miles de disfraces distintos y es impulsada en un camino eterno
a continuar adelante tras cada punto de descanso aparente. De esta
manera se expresa en una concepción general del mundo la demanda
de un fin último para la existencia y al propio tiempo su imposibilidad;
el absoluto de la voluntad, que es idéntico con la vida, no le deja
llegar a aquietarse en nada que esté fuera de ella, porque fuera
de ella nada existe, y de esta manera expresa la situación de la
cultura del momento, llena de ansia hacia un fin último de la vida,
que siente como desaparecido para siempre o como ilusorio.
Y
este mundo, impulsado por la voluntad de fines y privado de fines,
es el punto de partida de Nietzsche. Pero entre Schopenhauer y él
está Darwin. Mientras que Schopenhauer se detiene en la negación
de la voluntad del fin final y, por tanto, no puede sacar como consecuencia
necesaria de ello más que la negación de la voluntad de vivir, Nietzsche
encuentra en el hecho de la evolución del género humano la posibilidad
de un fin que hace que la vida pueda afirmarse. Para Schopenhauer
la vida está condenada en última instancia a la carencia de valor
y de sentido, por ser en sí misma voluntad; por eso es lo que en
absoluto debiera ser. (
)
Nietzsche,
en oposición a Schopenhauer, ha sacado del pensamiento de la evolución
un concepto completamente nuevo de la vida: el que la vida es en
su ser más íntimo y propio, intensificación, aumento, concentración
cada vez mayor de las fuerzas ambientes en el sujeto. Por medio
de este impulso, puesto inmediatamente en ella, por el cual logra
la elevación, el enriquecimiento, la vida puede devenir su propio
fin y con eso queda suprimido el problema de un fin último que estuviese
colocado más allá de su proceso natural.
|