Perquè es parla tant ara de Friedrich
Hayek? Per què és tan important?
Friedrich Hayek ha esdevingut, efectivament, ara com ara, un pensador
inevitable. Dic correctament un "pensador" i no tan sols
un "economista". La seva popularitat actual ha anat creixent
en particular d’ençà de l’esfondrament
del règim comunista, del qual ja als anys trenta havia previst
la seva inevitable degradació per raons econòmiques
bàsiques. Però en economia, i en filosofia social
i política, l’estudi del pensament de Hayek ha tornat
a posar-se a l’ordre del dia arrel de la fallida de l’Estat-Providència,
és a dir, des de la crisi de les polítiques d’inspiració
keynesiana, als anys setanta i vuitanta.
Quin és l’horitzó intel·lectual de Hayek
i a quina escola de pensament pertany en concret?
Igual que tots els altres grans pensadors del nostre temps, el pensament
de Hayek no ha sorgit per generació espontània. Situar-lo
en un context històric permet comprendre millor el seu sentit
i la seva ambició- Hayek va néixer el 8 de maig de
1899 a Viena. La Viena de Hayek és la de Wittgenstein, Freud
i Popper. És un medi intel·lectual, polític,
científic en plena efervescència. Dit això,
Hayek va treballar poc a Viena. Però va tenir la sort enorme
de viure un munt d’anys –va morir el 23 de març
de 1992, amb noranta dos anys. Hayek forma part del que els historiadors
del pensament econòmic anomenen “Escola Austríaca”,
un moviment que comenta amb Carl Menger (1840-1921), un dels tres
grans teòrics del que s’anomena la “revolució
marginalista” en Economia (els altres dos eren Stanley Jevons
i Leon Walras). A principis dels anys vint, Hayek aconsegueix un
doctorat en economia i un doctorat en ciències polítiques.
Després d’una breu estada a Nova York, el curs 1923-24,
Hayek s’uneix al famós Privatseminar de Ludwig von
Mises. En 1927, és a dir una mica abans de 1929, Hayek es
converteix en el primer director de l'Institut Austríac de
Recerca de la Conjuntura Econòmica. A principis dels anys
trenta, Lionel Robbins el convida a formar part de la famosa London
School of Economics, i esdevé ràpidament un dels principals
protagonistes d’una controvèrsia que marca l’època
a Anglaterra, sobre la moneda, el capital i la teoria dels cicles.
En aquesta polèmica, Hayek s’enfronta a economistes
llavors encara poc coneguts, com John Maynard Keynes, Piero Sraffa
i Frank Knight. Si l'Escola Austríaca s’havia perllongat
en l’obra de Ludwig von Mises, es pot dir que aquesta tradició
d’investigació ateny el cim amb l’obra de Friedrich
August von Hayek.
Per què s’oposa Hayek a les concepcions keynesianes?
Hayek sempre ha cregut que la teoria keynesiana intentant restablir
en el terme de temps més breu la plena ocupació adoptant
una política d’expansió monetària, només
aconseguiria, a més o menys llarg termini, una inflació
galopant i un atur encara més brutal. Però més
que al keynesianisme, Hayek s’oposa, de fet, al paradigma
neoclàssic, el que defineix fins i tot avui el "mainstream".
És contrari també als economistes liberals partidaris
de la Teoria de l’Equilibri General (TEG), magníficament
axiomatitzada, tot cal dir-ho, per Debreu, que també va ser
Premi Nobel.
La TEG suposa un mercat de concurrència perfecta, en què
els agents econòmics coneixen les informacions que han de
menester per tal de prendre decisions econòmiques racionals,
és a dir, les que maximitzen la seva utilitat esperada. Hayek
respon que aquestes informacions crucials se’ns revelen en
forma de preus, però que els preus són informacions
que es formen i arriben a ser accessibles a través del propi
joc del mercat i mai no abans.
Hayek condemna, doncs, radicalment l’economia ortodoxa?
Efectivament, del tot; i aquest rebuig explica el posterior viratge
de Hayek. A partir de mitjans dels anys 30 i al llarg dels anys
40, el pensament de Hayek experimenta una profunda mutació.
La transformació del camp d’interessos de Hayek és
contemporània a una altra controvèrsia econòmica
en la qual va estar àmpliament implicat. Aquesta segona controvèrsia
fa referència al funcionament de l’economia socialista,
i més concretament, a la possibilitat del càlcul econòmic
en el context d’una economia amb planificació centralitzada.
Mises i Hayek defensaren la tesi segons la qual un càlcul
planificador era impossible sense mercat [que assigni els preus]
i que un sistema econòmic que no es fonamenti en el mercat
lliure i en la lliure concurrència mai no serà òptim
des del punt de vista de la distribució de recursos.
Quin lloc ocupa la crítica del socialisme en l’obra
de Hayek?
La crítica del socialisme fou potser en cert sentit l’empresa
principal de la seva vida científica i intel·lectual.
L’any 1945, Hayek publica un llibret que el farà ràpidament
conegut entre el gran públic culte: CAMÍ DE SERVITUD.
Hayek defensa la tesi que tota forma de dirigisme econòmic
porta en ella mateixa el germen de la fi de la llibertat individual,
un valor que ell situa per sobre de tots els altres, com ara l’equitat
o la solidaritat. Hayek publicarà el 1988 el seu últim
llibre THE FATAL CONCEIT [La presumpció fatal] en què
reprèn exactament el mateix tema i torna a analitzar els
“errors fatals del socialisme”.
És cert que després d’aquesta controvèrsia
Hayek va abandonar progressivament l’economia per la filosofia?
Una cosa és certa, poc després d’aquest debat
crucial –i de manera accentuada al llarg dels anys quaranta–
Hayek reorienta els seus treballs de recerca: s’interessa
llavors cada cop més pel paper del coneixement i pels mecanismes
de descobriment de la informació en els processos de mercat,
circumstància que el porta a rearticular diversos temes crucials
i recurrents de la tradició austríaca, i en particular
el tema epistemològic del subjectivisme i el tema metodològic
de l’individualisme.
Tenint en compte aquesta reorientació no és,
doncs, errat considerar Hayek com un filòsof tant com un
economista?
Hayek és un investigador absolutament multidisciplinari.
Si actualment és més conegut i reconegut per la seva
contribució la filosofia social i política, es pot
dir que les idees filosòfiques defensades per Hayek només
han pogut ser descobertes i aprofundides com a conseqüència
d’intenses reflexions i de rigoroses anàlisis tècniques
d’Economia pròpiament dita. Acceptat això: Hayek
ha de ser presentat més com un economista o com un filòsof?
Ningú no contestarà, evidentment, que Friedrich Hayek,
Premi Nobel d'economia de 1974, hagi estat un gran economista. Però
la contribució de Hayek al pensament econòmic no podria
ser correctament avaluada si no es té en compte la dimensió
metodològica de la seva obra. En certa manera és l’opció
metodològica que Hayek pren la que produeix tot el seu original
pensament econòmic.
Quina mena de doctrina metodològica
propugna Hayek?
Hayek defensa particularment cinc tesis fonamentals. Primera: Hayek
defensa que hi ha, en les ciències empíriques, diverses
menes d’explicacions i, en conseqüència, diversos
graus de predicció possibles. Segons Hayek la ciència
econòmica s’ha de satisfer amb el que en diu: "pattern
prediction", la predicció d’esdeveniments econòmics
singulars és inaccessible. En segon lloc, Hayek sosté
que és impossible centralitzar en un sol òrgan tota
la informació econòmica disponible en un moment donat.
Considera impossible sobrepassar l’eficiència del mecanisme
de mercat en l’adjudicació de recursos, tesi que li
permet denunciar el “miratge de la justícia social”.
Tercer: Hayek insisteix amb força sobre les dificultats inherents
a l’anàlisi científic de la “complexitat
organitzada”, val a dir, de la vida social, que no pot ser
estudiada segons els cànons de la ciència experimental.
Això el porta a posar de relleu els límits del que
és tècnicament possible saber en teoria econòmica.
Quart: Hayek sosté que, per comparació al que s’esdevé
en les ciències de la naturalesa, les dades “objectives”
en ciència econòmica són, per parlar amb propietat,
inexistents, malgrat la via oberta per la teoria de les preferències
revelades (Samuelson). Les dades, en ciències socials, són
creences subjectives dels agents i no estats de coses o fenòmens
objectius. En virtut d’aquesta tesi, Hayek pretén que
és impossible mesurar exactament el veritable valor econòmic
de les mercaderies i dels bens perquè aquest valor ha d’estar
representat en termes de "opportunity cost” (cost d’oportunitat
[és a dir a què estaria disposat a renunciar algú
per a tenir un producte X]) per a un individu donat. Aquesta particularitat
epistemològica implica que no es pot eliminar mai l’incertesa.
Perquè ningú no “sap” mai quina és
la millor estratègia que cal adoptar en un mercat. Implica
igualment la imprevisibilitat de les prediccions socioeconòmiques
exactes, el que es tradueix metodològicament per l’idea
que el grau de contrastació de les teories econòmiques
serà sempre relativament feble, molt més feble en
qualsevol cas del que seria possible aconseguir en les ciències
de laboratori. Finalment, Hayek avança la tesi segons la
qual tota acció comporta inevitablement conseqüències
no-intencionals, efectes inevitables sobre el conjunt d’altres
individus que viuen en el mateix entorn socioeconòmic, la
qual cosa sembla justificar, a parer de Hayek, l’argument
que pretén que resulta pràcticament impossible, és
a dir moralment il·legítim i políticament contradictori,
confiar a l’Estat el govern de les qüestions econòmiques
i socials. Aquesta tesi és potser la més important
de les cinc. S’ha de posar en relació amb la idea liberal
clàssica segons la qual les principals institucions humanes
constitueixen un “ordre espontani” més que no
el resultat d’una voluntat deliberada.
Què es pot esperar de l’economia
segons Hayek?
En l’obra de Hayek es troba un tema recurrent. Segons ell,
cal esperar de les ciències socials en general i de l’Economia
en particular, no pas que generin una tecnologia que ens permeti
millorar la vida econòmica i social, sinó més
aviat que ens expliqui què és allò que mai
no podrem fer en tant que individus socials i en tant que actors
econòmics. Per aquesta raó, Hayek assigna a la ciència
social en el seu conjunt un objectiu més profilàctic
que terapèutic. La reflexió metodològica de
Hayek mostra que l’Economia no és més que una
disciplina negativa. Pot fer-nos descobrir es efectes perversos
que tota acció individual o col·lectiva pot acabar
tenint. En la perspectiva hayekiana, l’Economia es limita
a facilitar-nos un saber preventiu, basat en la prudència,
més que no un poder d’intervenció fundat en
la fatal arrogància dels qui creuen ser capaços de
“construir racionalment” la societat. Això no
seria sinó caure en una perspectiva “cientista”,
les conseqüències pràctiques de la qual resultarien,
a la llarga, ruïnoses per a la majoria.
© Association des Gradués HEC.