RENE
DESCARTES
El
Racionalisme. Característiques generals
El
Racionalisme és la teoria filosòfica que inaugura la modernitat.
En certa manera, tots els filòsofs posteriors són més o més deutors
de les seves tesis. Però d’una manera més restringida, s’anomena
“racionalisme” el corrent filosòfic del s. XVII al qual
pertanyen fonamentalment Descartes, Spinoza, Malebranche i Leibniz;
tot i que la relació d’aquest darrer autor amb el pensament
cartesià és prou ambigua.
Habitualment
es tendeix a contraposar a l’empirisme que és un corrent filosòfic
fonamentalment britànic de finals s. XVII i XVIII al qual pertanyen
Locke, Berkeley i Hume.
El
racionalisme es pot definir globalment com la filosofia que defensa
l’autosuficiència de la raó com font de coneixement. Segons
Hegel, aquesta autosuficiència es pot entendre de dues maneres:
1.-Negativament:
És l’afirmació que l’exercici de la raó no pot veure’s
limitat per cap instància superior (ni per la religió, ni per la
tradició, ni per l’autoritat política,...etc.). Significa
un trencament radical amb la concepció filosòfica medieval que subordinava
la raó a la fe.
2.-
Positivament: El racionalisme diu que a la raó –i només
a ella– li pertoca jutjar sobre la veritat. La raó és autònoma
i autosuficient. Tota veritat ha de ser racional. Només la raó pot
donar-se lleis a sí mateixa.
Més
concretament, "racionalista"
és el filòsof que defensa sis tesis bàsiques:
1.-
Confiança en la raó:
És
un element bàsic que el racionalisme recull de l’herència
cultural del Renaixement. Després d’un període medieval en
què la raó es va subordinar a
la fe, el Renaixement va defensar l’autonomia de la
raó, per sobre de la tradició religiosa. La raó té un caire objectiu,
universal i necessari, que la fe i la tradició no tenen. La raó
és el fonament també de la ciència i és l’instrument a partir
del qual l’home pot dominar el món.
2.-
Minusvaloració del coneixement sensible:
Aquesta
qüestió enceta la polèmica entre racionalisme i empirisme. Els racionalistes
consideren que els sentits ens poden enganyar (donar informació
falsa, p. ex. els miratges). La sensibilitat no té el caire universal
i necessari de la raó i, per tant, no és una bona guia de l’acció
humana.
La
polèmica entre Racionalisme i Empirisme arranca del fet que per
els empiristes britànics la sensibilitat (experiència sensible)
està en la base de la raó mentre que pels racionalistes la raó humana
és autosuficient.
3.-
L’innatisme:
És
l’afirmació segons la qual en la raó humana hi ha idees innates,
que neixen i es desenvolupen amb nosaltres. Són universals (les
tenim tots els humans –sempre i ja) i són el fonament de qualsevol
raonament.
Plató ja havia defensat que en l’ànima hi ha un coneixement
innat de les Idees. Descartes segueix la tradició de Plató i Sant
Agustí (a través de Sant Anselm) i considera que les idees Innates
són evidents per si mateixes.
Les
idees innates centrals per a Descartes són:
Jo
penso = Jo existeixo
Idea
de Déu
Idea
del Món
L’existència
d’idees innates un tema polèmic perquè els empiristes les
neguen radicalment. Segons l’empirisme no tenim idees innates
sinó que la ment és una Tabula
rasa [llenç en blanc]. Això vol dir que quan naixem, naixem
en blanc, la ment és com un quadre en blanc o una capsa buida que
es va omplint a còpia d’experiències. És l’experiència
l’únic instrument de coneixement. Mentre les idees innates
dels racionalistes són iguals en tothom, l’experiència és
particular i subjectiva. Per això hom diu que el racionalisme tendeix
al dogmatisme i l’empirisme (sobretot Hume) tendeix a l’escepticisme.
4.-
La matemàtica com a model de ciència:
La matemàtica ja havia estat proposada per Plató, com a ciència
model, perquè és l’única que té com a guia la demostració
i només accepta veritats universals i calculables. Al diàleg Teetet,
(190 b-c) Sòcrates diu que ni tan sols en somnis ningú gosaria afirmar
que el parell és imparell. La matemàtica té un caire necessari,
objectiu, indiscutible. No és ciència de l’opinió sinó del
raonament. Descartes recull aquesta tradició. A més, la matemàtica
ha estat també el model de ciència de Galileu. Si ell ha pogut explicar
el món d’una manera racional, universal i necessària, qualsevol
que raoni segons el model matemàtic, també ho podrà fer.
Amb
les matemàtiques disposem d’una imatge del món objectiva i
reduïble a fórmules que la raó pot comprendre.
Descartes
arribarà a dir que les regles del mètode filosòfic han de ser tan
clares com les de les matemàtiques i Leibniz afegeix: Vindrà
un dia que els homes ja no discutiran més; s'asseuran al voltant
d'una taula i diran : "calculem!".
5.-
La centralitat del mètode:
Pensar
correctament és “pensar ordenadament”. Si ens equivoquem
en el raonament és perquè no ho fem amb mètode, és a dir, amb ordre,
pas per pas. Etimològicament, la paraula “mètode”, que
ve del grec, significa “camí cap a...”.
Un mètode és un camí per arribar a la veritat. Els racionalistes
diuen que si Galileu i la ciència física han superat el model medieval
de la naturalesa és perquè han pensat amb regla, amb mesura, pas
a pas, sense confondre desig i realitat. Convé recordar que quan
Descartes parla de mètode, no distingeix entre el de les ciències
físiques i el de la filosofia, sinó que considera, totes dues formes
de coneixement com eines de coneixement igualment vàlides i que
han de basar-se en els mateixos principis.
6.- La lluita contra l’escepticisme:
La
raó té un caire alhora objectiu (pot superar el dubte) i necessari
(no pot ser que no existeixi, sense caure en contradiccions). Per
a Descartes, el problema de la filosofia és mostrar la necessitat
de la raó contra qualsevol dubte escèptic. Quan l’escèptic
dubta de tot fa emprant
la raó –i en conseqüència es contradiu. En un món escèptic
no hi hauria veritat possible o –alternativament– no
hi hauria possibilitat de coneixement racional. En conseqüència
no hi hauria ciència, ni saber rigorós. Tots els racionalistes lluiten
contra l’escepticisme perquè consideren que en un món escèptic
no hi hauria autonomia de la raó.
7.-
La racionalitat del món:
Si
la raó és l’instrument que té l’home per conèixer el
món és perquè el món mateix és racional. El món podria ser un atzar;
podria haver-hi un univers sense cap mena de regles, però observem
que en la Física hi ha lleis universals i necessàries. Per tant,
entre el món i l’home hi ha un element en comú: ambdós són
racionals. Tots dos són expressió d’una raó i és per això
que l’home pot conèixer objectivament.
|