1ª
MEDITACIÓ
1.-
Explica les diferències entre dubte escèptic i
dubte metòdic.
2.-
Husserl a les seves «Meditacions cartesianes» diu
que Descartes sembla dubtar de tot, àdhuc de les veritats
matemàtiques, però que en realitat mai no va dubtar
del mètode matemàtic, que es caracteritza pel
desig de claredat i per l’evidència. Descartes
tampoc no dubta que el mètode metafísic s’ha
de basar en claredat i l’evidència (que han de
ser tan fortes com les de les matemàtiques): ¿Et
sembla que hi pot haver alguna relació entre claredat
i evidència en ciència i en filosofia? Si així
ho creus, explica quina. En tots dos casos, justifica la resposta.
3.-
Què significa ‘hiperbòlic’? Quina
diferència hi ha entre un dubte hiperbòlic i un
dubte metòdic? Creieu que és ja hiperbòlic
dubtar dels nostres sentits i de la realitat del món
extern?
2ª
MEDITACIÓ
1.-
Al DISCURS DEL MÈTODE, Descartes afirma ‘penso,
ergo existeixo’ i a les MEDITACIONS diu ‘jo penso,
jo sóc’: per què et sembla que fa desaparèixer
aquest ‘ergo’?
2.-
Quan temps dura el ‘cogito’? Cal parlar d’un
‘cogito’ intemporal o d’un ‘cogito’
instantani? Per què?
3.-
Per què diu Descartes: «Jo no sóc pas aquest
conjunt de membres que hom anomena cos humà»?
4.-
Explica la unitat del pensament segons Descartes: ¿què
entén Descartes per ‘pensament’ a partir
de la seva frase: «Què és una cosa que pensa?
És a dir, una cosa que dubta, que concep, que afirma,
que nega, que vol, que no vol, que també imagina i que
sent»? Limita Descartes el ‘pensament’ al
‘pensament racional’? Per què?
5.-
El fragment del tros de cera, explica que la cera existeix o
que no existeix? Per què?. Suposant que la cera existeixi:
la seva existència és material, o existeix en
la meva ment, o existeix en tots dos llocs alhora?
3ª
MEDITACIÓ
1.-
Per què diu Descartes que de «la terra, el cel,
els estels i totes les coses que percebia mitjançant
els sentits» no en concebo «clara i distintament»,
«cap altra cosa sinó les idees i els pensaments
que d’aquestes coses es presentaven al meu esperit»?
2.-
Explica què significa la frase: «[les idees] no
poden, parlant pròpiament, ésser falses»?
Què seria ‘fals’, si no ho són les
idees?
3.-
Segons Descartes la idea d’infinit no la puc ‘comprendre’
, però «és suficient que la concebi».
Explica la diferència entre ‘comprendre’
i ‘concebre’.
4.-
En aquesta Meditació, l’autor diu que Déu
és: «Una substància infinita, eterna, immutable,
independent, omniscient, omnipotent, i per la qual jo i totes
les altres coses que són (...) han estat creades i produïdes».
Explica el significat dels mots: ‘substància’,
‘immutable’, ‘omniscient’ i ‘omnipotent’.
4ª
MEDITACIÓ
1.-
Per què afirma Descartes que no em puc queixar que Déu
«m’hagi donat una voluntat més extensa que
l’enteniment»?
2.-
Com argumenta Descartes que l’error és la conseqüència
de la llibertat?
3.-
Explica per què Descartes recomana la «indiferència»
envers «no solament les coses de les quals l’enteniment
no té cap coneixement, sinó també generalment
també a totes aquestes que no descobreix amb una claredat
perfecta en el moment que la voluntat en delibera».
Nota:
AQUSTES PREGUNTES HAN ESTAT ELABORADES AMB MATERIALS PROPIS
[R.A.], EN BASE A LES EDICIONS DIDÀCTIQUES DE LES «MEDITACIONS
METAFÍSIQUES» DE Marc SORIANO, (1973) per a ‘NOVEAUX
CLASSIQUES LAROUSSE’ i D’André VERGEZ- Christine
THUBERT (2006) per a ‘LES INTÉGRALES PHILO-NATHAN’,
USADES COM A MATERIALS DE LECTURA I EXERCICI AL BATXILLERAT
FRANCÈS. LA TRADUCCIÓ CATALANA DELS TEXTOS CARTESIANS
ÉS LA DE Robert VECINA PER A ED. DE 1984, ( 2ª ed.
2005).