L'EMPIRISME
I DAVID HUME (1711-1776)
L'Empirisme
és un moviment filosòfic que es desenvolupa a la
segona meitat del s. XVIIè i durant tot el s.XVIIIè
a les Illes Britàniques (Anglaterra, Escòcia i Irlanda).
Formen part d'aquest moviment: LOCKE , BERKELEY , HUME.
Però
l'empirisme, com a moviment filosòfic, es fa ressò
d'una llarga tradició britànica. Entre els seus
antecedents podem esmentar el nominalista Guillem d'Occam (Medieval:
S.XIVè).També recull la teoria de la ciència
de Bacon (Renaixement) i la teoria política de Hobbes,
autor del llibre "Leviathan o l'Estat" pels aspectes
ètics i polítics.
La
paraula "Empirisme" prové del grec empíria
o empeireia que significa: "experiència". Els
empiristes diuen que el coneixement racional no depèn de
la suposada existència d'idees innates, sinó que
es fonamenta en l'experiència, en el concret, o (en expressió
de Locke) "en el comerç amb el món". No
hi ha raó que pugui prescindir del coneixement sensible,
la raó humana no és autosuficient sinó que
depèn de la sensibilitat.
S'ha
dit alguna vegada que l'empirisme constitueix un racionalisme
extrem. Recordem que la primera regla del mètode cartesià
és l'evidència: només és veritat allò
que coneixem d'una manera evident (clara i distinta). Doncs bé,
els empiristes afirmen que mai una idea innata no pot ser evident:
l'evidència només pot provenir dels sentits. L'empirisme
reivindica sempre la primacia de la pràctica, i per tant
de l'experiència, sensible com a fonament de la raó.
Com
a moviment, podem assenyalar quatre grans idees en el conjunt
de l'empirisme:
1.-La
negació de qualsevol mena d'idees innates:
No
hi ha cap coneixement que pugui ser independent de l'experiència,
no hi ha cap coneixement que pugui ser independent de les dades
sensibles.
Cada
idea que tenim per abstracta que pugui semblar ha de posseir un
fonament en el coneixement aportat pels sentits.
Els
empiristes defensen, tots, la teoria de la Tabula Rasa: el llenç
en blanc. Quan naixem som com un llenç en blanc o com una
capsa buida i és la diferent experiència de cadascú
que va pintant el quadre o que va omplint la capsa. Quan naixem
"estem en blanc", l'experiència ens permet posteriorment
elaborar idees captades o construïdes a partir de les impressions.
Sense dades sensibles l'enteniment no disposaria de cap mena de
coneixement. L'enteniment no pot espontàniament aportar
cap idea. No posseïm idees innates.
2.-L'establiment
de l'evidència sensible com a únic criteri gnoseològic
[de coneixement] de veritat:
Per
als cartesians (racionalistes) una idea era veritat quan la ment
la considerava clara i distinta; en canvi els empiristes afirmaran
que l'únic criteri que ens permet distingir el veritable
del fals és l'evidència de la dada sensible. Sé
que una idea és veritat quan puc dir de quina impressió
prové [principi de la còpia].
3.-Cal
rebutjar com a il·legítim qualsevol contingut de
consciència que no tingui un correlat (implicació)
en l'experiència:
Per
tant la Metafísica és un coneixement il·legítim:
Ex: La idea de "blau" és certa perquè
jo puc assenyalar coses que són blaves. En canvi la idea
de "substància" és falsa perquè
no prové de cap experiència sensible.
Hume
afirmarà que la Metafísica és falsa perquè
no trobem enlloc els orígens (fonaments) sensibles de conceptes
com "substància", "causa", "jo",
.etc.
4.-Negació
de la possibilitat d'un coneixement universal i necessari:
A
través del coneixement sensible només copsem éssers
mutables i canviants i, per tant, els empiristes afirmen que tot
el que ens arriba pels sentits és sempre fluctuable, canviant.
Ex: Jo no puc dir: "En Joan és amic meu" perquè
jo no tinc l'experiència de que en Joan sigui amic meu
en el futur. Només puc dir, en tot cas, que: "per
ara, en Joan és amic meu".
ANTECEDENTS DE L'EMPIRISME: OCCAM
Guillem
d'OCCAM (aprox.1298-1349) és el principal teòric
del nominalisme medieval. Era franciscà i tingué
una activitat política molt intensa en la lluita amb l'emperador
com a adversari del poder temporal dels papes. Se li atribueix,
tot i que potser és una llegenda, haver demanat protecció
a Lluís de Baviera amb la frase: "Emperador, vós
protegiu-me amb l'espasa i jo us protegiré amb la paraula".
S'ha dit que fou enverinat per ordre del papa Joan XXII, tot i
que potser morí de la pesta negra que en aquell moment
assolava Europa.
Els
nominalistes són un grup de filòsofs franciscans
que es revelen contra l'escolasticisme tomista i neguen la teoria
aristotèlica dels universals. Per Aristòtil la ciència
es feia deductivament a partir de proposicions universals. Els
nominalistes en canvi afirmen que els universals són només
"supositios" (suposicions). En realitat no existeixen
més que com a signes lingüístics. "Home",
per exemple, és un signe abstracte (i per tant, inexistent)
a partir del qual designem homes concrets. Els universals no són
mai substancials. Un universal seria: "Flatus vocis":
veu que no significa res.
Ex:
En la paraula home podríem trobar tres "supositios":
1.-"L´home
és un mot bisíl·lab": Aquí la
supositio d'home seria material. Materialment la paraula home
té dos síl·labes.
2.-"L´home
corre" : La paraula home seria una supositio individual.
Hi ha un home que corre.
3.-"L´home
és un animal racional" : La supositio d´home
és simple o general.
"Home"
no és cap concepte universal; ben al contrari a cada una
d'aquestes frases el mateix mot, "home", té un
significat diferent.
Occam
és l'iniciador de l'anomenada "Navalla d'Occam",
o també, "Principi d'Economia" que està
present en tot el context empirista i que formula com: "No
cal multiplicar els ens sense necessitat". En el món
universitari britànic una dita prou vella afirma que: "la
navalla d'Occam serveix per tallar les barbes a Plató"
Els
escolàstics havien començat a fer divisions i subdivisions
(Substància1ª, Substància 2ª...). Occam
dirà que en filosofia cal sempre optar per la formulació
més sintètica, més concentrada i senzilla,
d'una proposició. Per tant a l'hora d'explicar la realitat
cal reduir al màxim les categories i, especialment, cal
prescindir de la categoria de substància. La substància
no existeix. Dir que la substància d'home és la
humanitat és com dir res.
Occam
i els nominalistes aporten a l'empirisme tres coses:
1.-La
crítica dels Universals: Tot coneixement autèntic
és coneixement particular.
2.-Anticipa
la idea de que l'experiència està en la base del
coneixement.
3.-És
el primer que fa una crítica al Aristotelisme: Nega l'existència
de substància i a partir d'algú serà possible
iniciar la crítica a la Metafísica.
ANTECEDENTS
DE L'EMPIRISME: BACON
Francis
BACON (1561-1626) és un filòsof i polític
anglès del Renaixement. Fou ministre d'Enric VIII i de
la seva filla Isabel I. La seva vida va ser molt complexa, i fins
i tot va ser condemnat per falsificar moneda, però al mateix
temps és un dels personatges que dissenyen l'estratègia
a partir de la qual Anglaterra acabarà sent la potència
marítima més important del món des de finals
s. XVII fins al s. XIX.
En
l'època medieval, Anglaterra havia estat molt tancada en
sí mateixa. Hi havia pocs contactes amb l'Europa continental
i, sobretot, es patia un gran ressentiment contra Itàlia.
A les obres de teatre de Shakespeare, per exemple, els dolents
acostumen a ser italians. Enric VIII i la seva filla fan un canvi
radical en la política anglesa. Promocionen una aliança
entre el Rei, la monarquia i la burgesia per aïllar els senyors
feudals i comprenen que Anglaterra només serà gran
si inicia una política colonial i marítima ja no
centrada en França i el Sud d'Europa, sinó mar enllà,
cap a les colònies.
La
monarquia es preocupa de donar recolzament actiu a la indústria
i el comerç. Bacon, per exemple, com a ministre va defensar
la potenciació de la navegació amb finalitats comercials.
Les colònies establertes a Nord Amèrica i les Antilles
foren l'inici d'una política expansiva d'Anglaterra que
culminarà a finals del segle XVIII amb la conquesta de
la Índia i al s. XIX amb el domini colonial de bona part
de l'Àfrica i d'Egipte.
Bacon
com a polític va ser un innovador: va afirmar (al seu llibre
"New Atlantis") que l'únic augment seriós
de la qualitat de vida prové de l'augment del nivell cultural.
Actualment
se'l considera un precursor de la teoria econòmica dels
intangibles, que molt resumida, es pot formular de la següent
manera: No hi ha només un capital financer i un capital
industrial, sinó també un capital intangible que
són les idees. Sense idees noves i creatives, cap indústria
i cap comerç no és possible. Per tant cal potenciar
les universitats, i l'ensenyament en general, per desenvolupar
els aspectes no materials i conceptuals sense els quals res en
economia no serà possible.
Al
seu llibre El progrés del coneixement fa una afirmació
que ha estat molt comentada: "Saber és poder".
El coneixement ha de tenir un sentit pràctic. Avui la frase
potser s'ha tornat "de sentit comú" però
significava un canvi de mentalitat impressionant respecte a les
tradicions de l'humanisme clàssic. Des de Grècia,
el saber era quelcom que valia per sí mateix, una dimensió
de l'home sense necessitat de cap justificació pragmàtica.
Però Bacon proclama el saber com una instància utilitària
i instrumental. El saber passa a ser vist com una eina. Els empiristes
recolliran aquesta tesi i la potenciaran.
Des
del punt de vista filosòfic, Bacon és sobretot l'autor
d'un llibre de teoria de la ciència: el Novum Organum [La
nova lògica]. Aquest títol el pren per oposició
a l'Organon [Lògica] d'Aristòtil. Per Aristòtil
el coneixement científic era deductiu. Bacon en canvi dirà
que l'únic mètode de la ciència és
la inducció. Coneixem no a partir de l'aplicació
de lleis generals (per deducció) sinó generalitzant
coneixements a partir de la comparació de casos i la repetició
continuada d'experiències (inducció). Es tracta
de comparar els casos concrets i a partir de la comparació
de casos establir noves lleis.
Una
altra aportació important que va fer Bacon a la teoria
de la ciència és la "Teoria dels ídols".
Els ídols són tots els prejudicis que ens impedeixen
pensar per nosaltres mateixos i, en conseqüència,
fer ciència. Bacon considera que hi ha 4 grans ídols,
fonts del prejudici intel·lectual:
1.-Ídols
de la tribu :Antropomorfismes. Vol dir acceptar com a veritats
les explicacions que s'acosten més als nostres desigs i
passar per alt les explicacions que els contradiuen.
2.-Els
Ídols de la caverna : Són els errors que provenen
del caràcter, de l'educació, del costum. Bacon diu
: " Cadascú de nosaltres porta una caverna dintre
seu."
3.-Els
Ídols de la plaça pública : Són els
errors del llenguatge. El llenguatge és ambigu, imprecís
i sovint condiciona la nostra comprensió de les coses.
4.-Els
Ídols del teatre : Són Plató i Aristòtil.
Són els errors que provenen d'acceptar com a veritables
les teories dels antics simplement perquè tenen prestigi,
sense analitzar-les un mateix. És l'argument d'autoritat.
El moviment empirista recull de Bacon:
1.-La
importància de la pràctica: Bacon afirma que la
ciència ha de ser útil i que la utilitat és
un criteri de veritat.
2.-La
Teoria de la Inducció: La insistència en que l'important
per la ciència és el coneixement concret, l'experiència
concreta.
3.-La
crítica dels prejudicis: La teoria dels Ídols implica
que el prejudici impossibilitat la ciència i, per tant,
reivindica la llibertat de pensament.
ANTECEDENTS DE L'EMPIRISME: HOBBES
HOBBES
(s.XVIIè). Autor del llibre "Leviathan o L'Estat".
Fou contemporani i amic de Descartes, tot i que el va sobreviure
molts anys. Va ser potser el primer pensador clarament materialista
de la seva època. La seva aportació més important
a l'empirisme és als aspectes d'Ètica i Política
Hobbes
a "Leviathan o L'Estat" apareix com un pensador conservador,
partidari de la Monarquia Absoluta, però aquest aspecte
no va importar excessivament a l'empirisme (els empiristes -majoritàriament
liberals- reaccionaran contra la seva teoria política).
Allò que realment els influí fou el mètode
i el realisme polític hobbesià.
Defensa
una antropologia pessimista. L'home hobbesià és
intrínsecament dolent, agressiu. En el Leviathan la idea
d'home es resumeix en una frase molt sovint repetida: "Homo
hominis lupus" (L'home és un llop per l'home). Només
la por pot aconseguir que l'home, egoista per naturalesa, actuï
justament i per això cal que hi hagi un govern fort, autoritari
que obligui els homes a ser justos utilitzant si cal la violència.
Hobbes
distingeix dues èpoques en l'evolució de la humanitat:
L'Estat
de Natura: És un Estat originari de violència absoluta
i de pura agressió biològica o passional. Només
hi sobreviuen els més forts. Hobbes el defineix amb una
frase: La guerra de tots contra tots. Resulta impossible de suportar
pels febles (per als vells, pels infants i per tota la gent que
és incapaç d'exercir violència), i per això
ha estat necessari elaborar a través d'un pacte que fa
néixer la societat civil i la sobirania. A partir d'aleshores
només s'és lliure per fer allò que la llei
no determina altrament. Hobbes defensa la Monarquia Absoluta,
com a única garantia possible del pacte perquè en
la Monarquia Absoluta el Rei, protector dels febles, controla
tots els poders, per tant, aquesta institució pot oferir
seguretat.
El
pacte o contracte: És l'únic que pot aconseguir
la pau i una mica de seguretat per als més febles que,
altrament, serien abassegats pels més forts. El monarca
absolut està per sobre de les ideologies i, específicament,
concentra en la seva persona el poder religiós, el militar
i el polític. D'aquesta manera garanteix les vides i hisendes
dels particulars contra tota violència.
L'única
limitació del poder del rei és la protecció
de la vida dels súbdits: en cap cas el rei pot ordenar
res que vagi en contra de la protecció dels seus súbdits
davant de tota agressió. La característica de l'Estat
que neix d'aquest pacte és que disposa del monopoli de
la violència i per tant governa manipulant, si cal, la
por que ell mateix provoca i que prové de la concentració
de poder. El pacte es fonamenta en una cessió de sobirania.
Els particulars no poden exercir la violència, en canvi
l'Estat sí.
Els
empiristes recullen de Hobbes:
1.-No
estan d'acord amb la seva antropologia pessimista, però
creuen que tota filosofia moral ha de ser realista. Recullen també
la centralitat dels sentiments a l'hora d'explicar l'aparició
de les nocions ètiques.
2.-Accepten
la teoria del pacte o del contracte social. La societat s'ha de
fomentar en un acord que elimini la violència.
DESCARTES
I L´EMPIRISME:
Sovint
es presenta Descartes com l'adversari "natural" de l'empirisme;
però aquesta afirmació és més complexa
del que sembla i s'ha de prendre amb precaucions. Els empiristes
es manifesten habitualment per oposició a Descartes, però
la petja cartesiana sobre l'Empirisme fou important, tot i matisada.
Hi
ha algunes fites que la filosofia postcartesiana assumeix d'un
cop i per sempre i sense les quals no hi ha "modernitat filosòfica".
Especialment cal recordar que tota la filosofia postcartesiana
(l'empirisme, també!) és feta des del subjecte i
que no es pregunta: "què conec?", sinó:
"com conec?" Aquesta pregunta val per a tota filosofia
posterior sense excepció fins a Kant.
Els
empiristes, evidentment, no accepten l'existència de les
idees innates, però ja s'ha deixat de banda la qüestió
platònica (què són les Idees, què
és l'Ésser?) per centrar-nos en la pregunta pel
coneixement.
Trobem
dos nivells d'influència cartesiana molt important en l'Empirisme.
1.-La
regla d'evidència: És la regla més important
del mètode. No podem acceptar res que no se sàpiga
amb evidència el que és i si alguna cosa pot ser
dubtosa ha de ser considerada falsa.
A
la pregunta: "Com podem conèixer alguna cosa evident?"
els empiristes contesten que només és evident allò
que coneixem a través de l'experiència fàctica;
el que Locke anomena "un cert comerç amb les coses".
2.-Els
Empiristes accepten un tema cartesià que romandrà
des d'aleshores en el pensament occidental: "L'autèntic
coneixement només pot venir del subjecte". Pels empiristes
les experiències del subjecte individual (jo) són
les úniques que tenen valor. El món, com a tal,
només existeix si algú el coneix.
Fins
i tot Hume que critica la Idea Innata cartesiana de "jo"
i que afirma que el "jo" només és un feix
d'impressions i sensacions diferents accepta tanmateix que el
jo, tot i ser sempre provisional, o "teatre filosòfic",
és l'única font de coneixement.
Tanmateix
els Empiristes no accepten mai de Descartes ni les Idees innates
ni l'afirmació que el "cogito" s'identifica amb
la raó.
Descartes
considerava que el pensament i la raó era la mateixa cosa.
En canvi els Empiristes creuen que la raó no és
autosuficient per conèixer el món perquè
el pensament necessita l'experiència. L'experiència
és l'origen de la raó. En conseqüència
tots els Empiristes són Antimentalistes i Antiinatistes:
1.-Antimentalistes
: En el sentit que consideren que el pensament (la raó)
s'elabora a partir de l'experiència, i creuen que els continguts
mentals són secundaris respecte als continguts sensibles.
2.-Antiinnatistes:
Neguen les idees Innates. Per Descartes les idees innates eren
produccions espontànies de la ment a partir de les quals
podia derivar qualsevol coneixement. En canvi els empiristes creuen
que la ment actua com una "Tabula Rasa".
TIPUS
D´EMPIRISME SEGONS FERRATER MORA:
Ferrater
Mora distingeix tres tipus d'Empirisme:
1.-Empirisme
Psicològic: L'afirmació segons la qual el coneixement
s'origina directament en l'experiència.
2.-Empirisme
Gnoseològic: Seria l'afirmació segons la qual l'únic
coneixement vàlid és el que prové de l'experiència.
3.-Empirisme
Metafísic: Afirma que només hi ha una realitat que
és l'accessible a partir de l'experiència. En concret
de l'experiència sensible.
Són
tres matisacions sobre una mateixa afirmació general que
és la primacia de la sensibilitat. El filòsof hongarès
Imre Lakatos (deixeble de Popper), deia que tot l'empirisme es
basa en un dogma, el dogma de la "Immaculada Percepció".
És correcte el que jo percebo i no res més.
FILÒSOFS
EMPIRISTES: LOCKE
John
LOCKE: Segona meitat del s.XVIIè (1632-1704). Neix en una
família liberal. Estudia Medicina i Química. Per
les seves idees polítiques es veu obligat a exiliar-se.
Viatja per tota Europa i després de la revolució
de 1688 torna a Anglaterra convertit en el cap intel·lectual
del Liberalisme. Entre les seves obres n'hi ha tres importants:
Assaig
sobre l'enteniment humà (1690)
Dos tractats sobre govern civil (1690)
La Racionalitat del Cristianisme (1695)
En
l'obra de Locke trobem 4 temes fonamentals que incidiran fortament
sobre l'empirisme:
1.-
Negació de les Idees Innates:
Segons
els racionalistes, tots tenim Idees Innates, que l'enteniment
elabora espontàniament, i que arreu són iguals per
tothom. La doctrina empirista està en desacord amb aquesta
afirmació. No hi ha Idees Innates. L'origen del coneixement
és l'experiència.
Locke
és el primer que defensa la teoria de la Tabula Rasa. No
hi ha Idees Innates per dos raons:
·
Perquè si hagués Idees Innates les tindria tothom
igual i, en canvi, quan observem els nens petits veiem que no
hi ha res en comú entre ells.
·
Si hi haguessin Idees Innates serien universals. Estarien en tots
els pobles, cultures. En canvi veiem que cada poble té
uns conceptes morals diferents. No és universal, no hi
ha universals morals, ni hi ha Idees Innates.
2.-
El problema de la gènesi de les Idees (psicologisme):
La
teoria del coneixement de Locke s'anomena molt sovint "psicologisme".
Locke considera que no hi ha idees innates; totes les nostres
idees provenen de l'experiència i, per tant, el nostre
coneixement està limitat per l'experiència en un
doble sentit:
·
En quant a l'extensió: L'enteniment no pot anar més
enllà del que li permet la nostra experiència.
·
En quant a la certesa: Només posseïm certesa sobre
el que està dins dels límits de l'experiència.
Per
arribar a conèixer la relació entre les nostres
idees i l'experiència, el que hem de fer és descomposar
les idees complexes fins a trobar les idees simples de les quals
provenen, i estudiar com es combinen i com s'associen formant
idees complexes.
Per
a Locke la teoria del coneixement és psicologia. El psicologisme
es pot definir com la teoria segons la qual:
·
El valor dels coneixements depèn del seu origen i la seva
gènesi.
·
La gènesi s'estudia des del punt de vista dels processos
psíquics de la ment humana.
3.-
La noció d'Idea (Tema de relació amb Descartes):
Segons
Locke el problema fonamental de la filosofia és el de la
gènesi de les nostres idees. Això fa que calgui
esbrinar que significa per a ell la noció d'Idea.
La
noció d'Idea en Locke fonamentalment és la mateixa
que Descartes. Segons Descartes el coneixement de la realitat
era fonamentalment coneixement d'Idees. Coneixem la realitat quan
coneixem el seu concepte. Descartes va afirmar que el coneixement
és sempre coneixement d'Idees. No coneixem directament
la realitat sinó la idea de la realitat. També per
Locke el nostre coneixement és coneixement d'Idees.
La
noció d'Idea es pot resumir en dues afirmacions:
· Les Idees són l'objecte immediat del nostre coneixement
o percepció. Idees són, doncs, tot el que coneixem:
el color, record, concepte abstracte,.. etc.
·
Locke afirma que, a més, les Idees són imatges o
representacions de la realitat exterior. Entre "jo"
i la cosa hi ha la Idea.
4.-Classes
d'Idees:
Es
poden dividir en:
- Simples:
- de Sensació (color)
- de Reflexió (angoixa, alegria,..)
- Complexes:
- Substàncies
- Modes
- Relacions
Les Idees simples són àtoms de coneixement, són
les més elementals, no són combinació de
cap altra idea.
N'hi
ha de dos tipus: les que provenen de l'experiència externa
(idees simples de sensació) i les que provenen de l'experiència
externa, és a dir, de l'experiència que la ment
té dels seus propis actes i operacions intel·lectuals.
Ex: El pensament, l'angoixa, l'alegria ... etc.
Les
idees complexes són aquelles que provenen de la combinació
d'idees simples. En les idees complexes l'enteniment és
actiu, elabora aquestes idees combinant i relacionant idees simples.
Poden
ser de tres tipus:
Substàncies:
Locke és el primer a dir que existeixen però que
no les coneixem. Ex: Rosa .En la rosa coneixem la forma, el color,
la fragància, ..però cap d'aquests elements no és
la rosa. Realment no sabem que és la substància
.És el suport de les qualitats sensibles. estrictament
és incognoscible. Locke diu que és "un no-se-què".
No
coneixem l'ésser de les coses, coneixem només el
que l'experiència ens mostra, per tant l'experiència
ens mostra només un conjunt de qualitats sensibles, no
una substància.
Hume
farà un pas més en la teoria de la substància
i negarà que la substància existeixi.
Modes:
Són idees complexes no subsistents en si mateixes que necessiten
dependre d'una substància: volum, tacte...
Relació:
És la comparació d'una idea amb una altra. Unes
relacions són naturals i les altres convencionals. La relació
de causa-efecte prové de l'experiència.
FILÒSOFS EMPIRISTES: BERKELEY
George
BERKELEY: Irlandès, (1685-1753). Bisbe anglicà i
persona d'un exagerat temperament místic. El seu llibre
més important és: "Tres diàlegs entre
Hylas i Filonous".
La filosofia de Berkeley constitueix una mena d'empirisme força
"sui generis", que s'acostuma a anomenar immaterialisme
i es resumeix en una frase: Esse est percipi aut percipere ["Ser
es ser percebut o percebre"]
Berkeley
fa una afirmació filosòficament escandalosa: que
la matèria no existeix, és percepció.
L'afirmació
de Locke, el filòsof que més l'influí, segons
la qual les idees representen quelcom diferent d'elles mateixes
li sembla incoherent. Si afirmen que només podem conèixer
idees (en sentit ampli, que inclou sensacions, etc.), no té
sentit dir que són representacions de coses.
Si
només coneixem coses i, alhora, coneixem idees aleshores
la conclusió lògica és que les coses són
Idees. L'ésser de la ment consisteix en la percepció.
No podem saber mai segur si el que percebem és real.
Per
Berkeley -i resumint-ho molt- resulta que una cosa no existeix
si no és percebuda. La tesi pot ser considerada una exageració
perquè -simplement- sembla difícil acceptar que
el meu lavabo desapareix quan jo no hi vaig... El món queda
així reduït a la ficció. Però, com hem
dit, Berkeley té una solució a mà: Déu
està sempre i arreu percebent-ho tot. La nostra ment rep
les percepcions de Déu, que és la causa de les nostres
idees.
Hume,
òbviament, no està d'acord amb aquesta argumentació,
però -en canvi- va assumir una idea berkeleyana: les coses
no les constituïm a través de la nostra percepció
o, com es podria dir més senzillament: "mirar ens
fa veure".
FILÒSOFS EMPIRISTES: HUME
David
HUME pot ser considerat el filòsof escèptic més
consistent de la història de la filosofia i representa
la culminació del pensament empirista.
Vida
i obra
Va
néixer a Edimburg, (Escòcia) l'any 1711 i morí
1776, també a Edimburg. Descendia d'una antiga família
escocesa i era fill de terratinents, però el seu pare va
morir quan el futur filòsof tenia tres anys, deixant-li
poca renda i el van educar el seu oncle (pastor anglicà)
i la seva mare.
Estudià
dret, sense vocació i els seus biògrafs acostumen
a explicar que de jove patí una important depressió
nerviosa, diagnosticada pel metge com a "malaltia dels instruïts"
i per a la qual se li va prescriure com a medicina: "un règim
a còpia de cervesa" que incloïa: "una pinta
anglesa de vi claret cada dia" i passejades a cavall. No
se sap si això el va guarir, però li va deixar una
peculiar forma física: Hume estava tremendament gras i
era absolutament poc hàbil en les seves relacions socials.
L'historiador Gibbon en deia: "El més gras dels porcs
d'Epicur", fent referència a les seves idees escèptiques.
Aquesta figura desgarvada li va servir, paradoxalment, quan va
ocupar el càrrec de secretari de l'ambaixada anglesa a
París: sembla que feia tan les reverències d'una
manera tan maldestra que el rei Lluís XV el va eximir de
fer-ne.
De
jove tingué diversos treballs com a secretari que no l'acabaren
de satisfer i, amb els rèdits de la seva petita renda,
va marxar a França a estudiar filosofia a Reims i després
al col·legi de Jesuïtes de La Fléche, (1736)
el vell col·legi on havia estudiat Descartes, perquè
ell que era ja un anticartesià radical, volia consultar
la biblioteca d'aquest centre, potser convençut que els
jesuïtes hi amagaven alguna mena d'estrany secret (!).
Amb
25 anys va escriure el primer llibre important "Tractat sobre
la naturalesa humana" (té dos gruixuts volums) plenament
anticartesià. La seva gran aportació és la
crítica radical de les tres idees innates (jo , Déu,
món) que mantindrà tota la vida. Però el
llibre va ser un fracàs de vendes i ell mateix en va fer
un resum que va publicar anònim, l' "Abstract"
("Resum": té només 20 pàgines).
Amb
el Tractat, Hume apareixia com un filòsof escèptic,
perquè afirmava que no podien conèixer la existència
de Déu. Això provocà que més endavant
no se li permetés ser professor a la Universitat d'Edimburg,
ni a la de Glasgow, i es va guanyar la vida primer com a tutor
del jove marqués d'Anandale (que estava boig) i després
com a secretari del general James St. Claire, personatge que ha
passat a la història per haver aixecat el setge a la ciutat
bretona de Lorient precisament quan els seus habitants havien
decidit rendir-se. Amb St.Claire, Hume va poder viatjar per Europa,
especialment per Àustria i el nord d'Itàlia (Torí).
Acadèmicament,
Hume només va ser bibliotecari a la Universitat d'Edimburg
i a la seva època el llibre que se li valorà més
fou la seva "Història d'Anglaterra", i no cap
llibre filosòfic.
Hume
va arribar a secretari de l'ambaixada britànica de París
(1763), fet que és important perquè a través
d'aquest càrrec establí el contacte entre els empiristes
britànics i els enciclopedistes francesos. Mantingué
una estranya amistat amb Rousseau, que fins i tot va viatjar a
Anglaterra convidat per Hume -i que va viure allí a casa
d'Erasmus Darwin, l'avi del teòric de l'evolució.
Però Rousseau era un personatge psicològicament
força complicat i la relació es va acabar aviat.
Amb
el triomf del partit liberal Hume va ser anomenat secretari pels
afers d'Escòcia i va passar els últims anys de la
seva vida a Edimburg. El marmesor (l'encarregat de repartir l'herència)
de Hume va ser A. Smith (el teòric del "Lliurecanvisme").
Això,
que podria semblar una pura curiositat biogràfica, és
important des d'un punt de vista català, perquè
Hume, Smith i un filòsof de l'època anomenat Hutcheson
formen una mena d' "escola escocesa" pragmatista, empirista,
partidària de la societat civil i (a través d'aquest
últim personatge) defensora del "sentit comú",
que va tenir una gran influència a Catalunya a la segona
meitat del segle XIX. L'anomenada "escola escociana"
està en la base del renaixement filosòfic català
de Llorens i Barba i del temperament més tradicionalment
atribuït als catalans (gent pràctica, utilitària
i partidària d'usar a tort i a dret el verb "fer")
3
obres de Hume són d'una importància fonamental per
a la filosofia posterior:
"Tractat
sobre la naturalesa humana" (2 volums): Text en què
Hume fixa les seves idees posteriors [en fracassar, publicà
un resum: "Abstract" de vegades traduït per "Compendi"]
"Investigació
sobre l´enteniment humà"
"Investigació
sobre els principis de la moral": Important defensa d'una
teoria ètica revolucionària: l'emotivisme. Suposa
que l'origen de les idees ètiques, (morals) són
els sentiments o emocions i no la raó.
A. Smith va publicar-li pòstumament una sèrie de
llibres entre els quals destaquen els "Diàlegs sobre
la religió natural" i un conjunt de petits assaigs:
"Opuscles ètics", el més important és:
"Sobre el suïcidi" on afirmà que no és
immoral suïcidar-se, tesi que causà una gran polèmica
a l'època.
Els
conceptes bàsics de Hume: Escepticisme i Emotivisme
Tot
Hume és un intent d'impugnar Descartes per dogmàtic.
Descartes havia dit que el fonament del coneixement són
les idees innates. Hume afirma que el criteri de veritat és
el principi de la còpia: Només és veritat
aquella idea que prové d'una impressió. "Blau"
és una idea certa perquè en tenim la impressió.
"Substància" no és una idea certa perquè
no en tenim cap impressió. En Hume hi ha molt clarament
una reivindicació de:
Escepticisme: El món humà no és el de les
veritats absolutes, sinó el de les veritats probables i
canviants.
Això
en la teoria del coneixement implica:
1.-
Revisar el criteri de veritat, a través del "Principi
de la còpia": només és veritat aquella
idea que sabem de quina impressió prové
2.-
Fer la crítica a les idees de substància i causa,
que no proven de cap impressió sensible.
3.-
Considerar pseudoconceptes Jo, Déu, Món (les 3 idees
de la raó, que segons Descartes eren idees innates, produccions
espontànies de la ment).
Emotivisme: L'ètica té el seu origen en els sentiments.
Els individus no tenim impressions ni idees en què basar
les nostres idees morals, i -de fet- en la majoria de les nostres
accions ens deixem portar més per les passions que per
les idees.
Impressions
i Idees com a elements constitutius del coneixement.
Hume
no estava en absolut d'acord amb la manera com Locke havia utilitzat
el concepte d'idea. Per a Locke era "idea", indiferenciadament,
tot el que coneixem. Ex: colors, estats de consciència.
Hume
en canvi reserva la paraula Idea per designar només alguns
continguts del coneixement. Distingeix entre impressions i idees:
·
Impressions: Són tot el que coneixem a través dels
sentits. Són "primàries" més vives
que les Idees i sempre veritables. A l'Abstract diu que les impressions
són "les nostres percepcions fortes i vives".
·
En canvi, les Idees provenen de les impressions, són més
febles. Són representacions o còpies de les impressions
en el pensament. Com dirà ell mateix, les Idees són
"les tènues imatges [de les impressions] en el pensar
i el raonar".
A
partir d'aquesta distinció, Hume elabora el criteri de
veritat que utilitzarà sempre al llarg de la seva obra.
Es tracta del "principi de la còpia" que es formula
així:
Només
són veritat les idees que provenen d'una impressió.
A
més d'aquesta distinció entre els dos elements del
coneixement Hume introdueix també una altra distinció
entre dos modes de coneixement:
-Relations
of ideas (Relacions d'idees)
-Matters of facts (Qüestions de fet)
Aquesta
distinció prové del filòsof racionalista
Leibniz, que havia distingit entre "veritats de raó"
i "veritats de fet".
Les
veritats de raó (relacions d'idees) són les de les
matemàtiques i la geometria. Leibniz les havia considerat
veritats analítiques perquè n'hi ha prou analitzar
el subjecte de la proposició per trobar que el predicat
els convé.
Ex:
En la proposició "Un tot és més que
cada part", n'hi ha prou saber el significat de "tot"
i "part" per saber que la frase és veritat sense
necessitat de l'experiència.
En
canvi les matter of facts (les veritats de fet de Leibniz) són
sintètiques. Vol dir que no n'hi ha prou amb analitzar
el subjecte sinó que per saber el seu valor de veritat
cal recórrer a l'experiència. Ex: "Avui plou"
o "L'any 1492 es descobrí Amèrica". Per
saber que aquestes proposicions són veritat necessitem
l'experiència, perquè el contrari d'una veritat
de fet sempre és possible (Podria ser que avui no plogués,
o que Amèrica la descobrissin els víkings..)
A
les qüestions de fet el criteri de veritat és el de
la relació entre impressió i idea. Només
és veritat el que prové d'una impressió.
La major part de les proposicions que emprem en la vida quotidiana
són d'aquesta mena.
Crítica
al concepte de causa.
La
crítica al concepte de causa és una conseqüència
necessària del criteri humeà de veritat (principi
de la còpia). En classificar els elements del coneixement
en impressions i idees, Hume estava fonamentant l'Empirisme més
radical. Si volem saber si una idea és veritable el que
hem de saber és de quina impressió prové.
El límit del nostre coneixement són les impressions..
Aplicant
aquest criteri a la matèria de fets resulta que el nostre
coneixement queda limitat a dues coses:
1.-Les
nostres impressions actuals (el que veiem o sentim...)
2.-Els
nostres records que provenen d'impressions passades.
Per
tant, no podem tenir cap coneixement sobre el futur, perquè
no tenim impressions sobre el futur.
Amb
tot, sovint en la vida quotidiana, sovint fem previsions sobre
coses que succeiran en el futur. Ex: Posem la llet al foc i la
llet bullirà.
Per
què puc suposar (però no pas saber amb certesa absoluta)
la causa de coses que encara no han succeït? La resposta
és que tinc una experiència interior que afirma
que cada vegada que ha succeït A ha succeït també
B (i ho universalitzo).
Què entenem per causa? Vulgarment hom creu que la causa
és la connexió necessària entre A i B. Cada
vegada que poso la llet al foc, bull. Hume critica, però,
la idea de "connexió necessària": la connexió
no és evident a priori. El que coneixem a través
dels sentits és que, fins ara, A ha succeït abans
que B, i que B ha succeït a continuació d' A. Però
que hi hagi "connexió necessària" és
incomprovable. Senzillament, ens hem acostumat a "creure-ho",
pel mecanisme psicològic de la repetició, però
creure no és saber, sinó suposar.
Hume
nega que hi hagi causalitat. En la idea de A no està inclosa
amb caràcter necessari la idea de B.
El
que hi ha simplement és belief (creença), un hàbit.
Jo he vist moltes vegades que poso la llet al foc i bull i per
tant tinc la creença que aquesta associació tornarà
a succeir. Per tant, el coneixement causal dels fets, no és
en rigor més que una suposició o creença,
que prové de l'hàbit o el costum però no
tinc cap garantia que, per exemple, el Sol sortirà demà.
En
realitat entre A i B podria no existir cap relació d'antecedent
i conseqüent. L'exemple predilecte de Hume és el de
la bola de billar. Que dues boles xoquen és un fet que
hem vist sovint, però veient la successió de moviments
no podem endevinar com es produirà la jugada, en tot cas
puc tenir-ne una creença, o un sentiment més o menys
vague. No podem adduir cap raó per estendre cap el futur
la nostra experiència del passat, tot i que ho fem per
costum. Com dirà Hume a l'Abstract: "La creença
sorgeix en totes les qüestions de fet només del costum".
La
causalitat no és cap llei interna de les coses, prové
de l'hàbit i el costum acumulat; no hi ha causalitat necessària,
hi ha simplement successió temporal.
El
problema de la inducció.
Criticant
l'idea de "causa", necessàriament ha de desmuntar-se
també la inducció com a mètode científic.
Senzillament, si no pot mostrar-se cap connexió necessària
entre dos fenòmens no té sentit emprar la inducció.
Si totes les connexions entre fenòmens són contingents
(han succeït així, però podrien haver succeït
d'una altra manera) llavors les generalitzacions que fem a partir
d'aquestes connexions seran igualment contingents.
La
inducció es un procés de mera enumeració,
sense força lògica. No pot decidir la veritat d'una
teoria perquè això seria extrapolar a partir d'uns
pocs casos per a totes les observacions possibles (que poden ser
infinites...).
Aquesta
idea humeana fou recollida per Popper al segle XX amb un famós
exemple: els cignes sempre havien estat blancs, però això
només va ser veritat fins que a Austràlia es van
descobrir cignes negres. Si féssim la inducció "tots
els cignes són blancs", senzillament ens equivocaríem.
Crítica
del concepte de substància.
Recordem
que Hume es manté sempre fidel al seu criteri de veritat:
la còpia. Afirma que la nostra certesa en el coneixement
dels fets prové d'una creença (belief). El mecanisme
psicològic de l'hàbit i el costum és l'únic
que ens permet respondre a la pregunta sobre la causalitat i és
també la clau que ens permet analitzar el concepte de substància.
Hume
afirma que podem passar d'una impressió sensible a una
altra, però que mai no podem passar d'una impressió
a alguna cosa de la qual mai no hem tingut impressió o
experiència. No hem tingut mai, per exemple, impressió
o experiència de les Idees innates cartesianes o del concepte
de substància, per tant aquestes idees no existeixen.
Si
la intel·ligència pot arribar a creure que hi ha
substància, és simplement per errors en les associacions
de idees.
Descartes
i els Racionalistes havien defensat, a més, que en les
Idees Innates i la substància pensant hi ha les causes
de les coses.
Hume,
que ja ha demostrat que la idea de causa està mal fonamentada,
critica també la idea de substància per expressar
que només podem fiar-nos dels sentits malgrat que això
ens porti a una actitud escèptica. Com en el cas de la
causalitat, allò que ens fa creure en substàncies
és el fet que hi ha mecanismes psicològics que ens
porten a apreciar constàncies en les coses, però
això no implica una necessitat lògica. Només
a través de la imaginació ens podem arribar a creure
que hi ha substàncies (eternes, perfectes...) quan la percepció
ens indica un món fet de canvis.
Crítica
del concepte de "Jo".
Les
tres substàncies cartesianes(Jo, Déu, Món),
eren considerades la causa del coneixement; però Hume ha
demostrat que arreu en les coses del món no hi ha causalitat
sinó casualitat.
La
crítica al concepte de Jo i les Idees Innates cartesianes
serveix per desenvolupar l'Escepticisme humeà. L'existència
del Jo com a substància cognoscent, diferent dels seus
actes, havia estat considerada indubtable, no tan sols per Descartes,
sinó també per Locke i Berkeley. Semblava que el
Jo fos una intuïció coneguda de manera immediata:
"Jo penso i així sóc".
Hume,
però, critica també el "Jo" com a realitat
diferent de les impressions i les idees. L'existència del
Jo com a subjecte permanent dels actes psíquics, Hume la
descarta perquè la identitat personal seria quelcom del
tipus "identitat de la ment" i és obvi que això
no existeix. No hi ha cap impressió sensible que sigui
permanent, sinó que el Jo està constantment en canvi,
transformació.
Cal
entendre aquesta negació del "Jo" d'una manera
coherent. No es tracta que Hume proclami la inexistència
d'en Pere, en Lluís o la Mariona sinó de quelcom
més subtil: per a ell, el Jo no té la identitat
d'un subjecte singular i immutable, sinó que està
constituït per una relació entre percepcions i, en
conseqüència, canvia quan les percepcions canvien.
Mai no puc conèixer el "Jo" desprovist de percepcions
(sempre és un "jo parlo", un "jo menjo",
un "jo jugo"...), per tant, del jo no en conec la substància
sinó el conjunt o feix de percepcions
El
Jo està constantment en transformació. No hi ha
un criteri unitari o únic d'identitat personal que transcendeixi
el temps (el que forma el jo són les percepcions distintes
del pensament i la imaginació). Per ex: el Jo del nen petit
apareix com un conjunt d'impressions i sensacions diferents a
les del Jo d'un adult. Si, malgrat tot, hi ha autoconsciència
és per la memòria i la imaginació
La
definició de "Jo" en Hume és:
"Un feix d'impressions i sensacions diferents".
No
existeix el Jo com a substància diferent de les impressions
i idees. Cada ésser humà es reconeix ell mateix
canviant, transformant-se a mesura que canvien les seves impressions
i idees.
Però
hi ha un problema: Tots posseïm consciència de la
nostra identitat personal; malgrat que canviem cada ésser
humà es reconeix ell mateix a través de les seves
successives impressions i idees. ¿Com és possible
això?
Per
explicar la consciència de la pròpia identitat,
Hume ha de recórrer a la memòria. Gràcies
a ella reconeixem la connexió que existeix entre les diferents
impressions que se succeeixen. L'error consisteix en què
confonem successió i identitat. Hume es va adonar que aquesta
resposta no era del tot satisfactòria però una conseqüència
necessària del seu concepte de veritat i per això
afirma que cal una actitud escèptica i de tolerància.
Crítica
al concepte de "Déu".
Hume
nega també que Déu pugui ser considerat causa del
món perquè, com ja hem analitzat abans, el concepte
de "causa" per a ell no té sentit.
Només
són legítimes les idees que provenen d'impressions.
No tenim, però, cap impressió sobre Déu i,
en conseqüència, respondre a la pregunta si Déu
existeix és impossible, perquè les impressions constitueixen
el límit del coneixement.
Creure
en un Déu que ha dissenyat el món seria simplement
caure en una analogia respecte a l'activitat humana. Que en el
món hi hagi regularitats, ordre i disseny no passa de ser
una suposició o un pietós desig.
Tenim
impressions però no sabem d'on provenen. El simple fet
de saber que les tenim ens basta per a viure, sense necessitat
d'una idea que, com la de Déu, podria ser una ficció
interessada. Hi ha bones raons per suposar que Hume era ateu (com
a mínim els seus escrits sobre la religió natural
així ho donen a entendre) però, en tot cas, és
obvi que la idea de Déu no serveix per a justificar l'origen
de les nostres impressions.
Crítica
al concepte de "món extern".
En
Locke l'existència del món extern s'havia justificat
a partir de la idea de causa. Tenim coneixement del món
extern perquè ell (la realitat extramental) és la
causa de les nostres impressions.
Hume,
però, no accepta la idea de causa perquè podem passar
d'una impressió a una altra impressió però
no podem anar des de les impressions a una suposada causa o origen
de les impressions.
Només
coneixem impressions, però no sabem -ni podem saber- d'on
han sortit les impressions, per tant no podem dir, tampoc, si
realment hi ha una realitat diferent a les nostres impressions
i idees.
Per
a un resum de la teoria del coneixement de Hume: Fenomenisme i
escepticisme.
Els
principis de la teoria del coneixement de Hume porten necessàriament
al fenomenisme i a l'escepticisme.
Hume
creu que les impressions són el punt de partida absolut
del coneixement. Més enllà de les impressions no
es pot anar. Només coneixem fenòmens. Tota la realitat
es limita només a percepció, i no és possible
trobar un fonament real de la connexió entre percepcions.
No
és legítim anar més enllà del fenomen,
entenent la paraula fenomen en el seu sentit etimològic
grec de Fainomenon: "El que apareix", "El que es
mostra".
El
fenomenisme duu aparellat l'escepticisme. No podem estar mai absolutament
segurs de les nostres impressions perquè el contrari d'una
Matter of Facts sempre és possible.
D'aquí
que calgui una actitud de tolerància social i política;
perquè ens cal acceptar que el nostre coneixement del món
sempre és limitat.
No
hi ha principis indubtables, sinó creences. La creença
és un sentiment provocat per la conjunció d'una
sèrie de fets que estem acostumats a veure l'un darrera
l'altre. La imaginació, per la inèrcia del costum,
avança esdeveniments. Però res no prova que l'experiència
de demà confirmarà l'experiència d'avui.
El
principi de causalitat, doncs, queda reduït a una successió
d'impressions que formen un hàbit en l'home i això
ens fa suposar que hi ha influència d'una cosa sobre l'altra.
A
partir d'ara, però, apareix un problema: si la ciència
no pot usar el concepte de "causalitat" i, a més,
el mètode inductiu resulta invàlid, llavors la ciència
sembla que queda desautoritzada per formular lleis necessàries
i universals. Precisament per això Hume va ser molt discutit
a la seva època i, en canvi, va recuperar influència
al segle XX entre els qui defensen que tota activitat científica
ha de ser "escepticisme organitzat".
De
fet, la idea d'una ciència només escèptica
és ingènua; la ciència té tant de
crítica com de construcció i oblidar que la seva
validació és funcional pot provocar greus dificultats
conceptuals.
Una
crítica a la teoria de la causalitat en Hume.
És
relativament senzill desmuntar la teoria humeana de la causalitat
en la mesura que el propi autor la presentà d'una manera
absolutament general. Hume pren per causalitat qualsevol relació
legiforme entre dos fets, però això s'ha de matisar
(cosa que ell no fa). No tenen el mateix valor una causalitat
funcional (operacional) o estadística que una causalitat
lògica, per exemple. Així, per exemple, el tema
de l'atzar (causalitat estadística) resulta incomprensible
per a Hume, però existeix en la realitat.
A
més, Hume pensa la causalitat com si sempre succeís
entre objectes o esdeveniments, quan en la realitat el tema és
més complex. Hi ha causalitats que són, per exemple,
de l'ordre de les funcions psicològiques que ell no analitza.
Hume
tampoc no fa diferència entre la causalitat "en els
mitjans" i la causalitat "com a finalitat", que
-tot cal dir-ho- tampoc no havien abordat els escolàstics.
En
realitat, Hume acabà reduint causalitat a "contigüitat"
i, per això mateix, trivialitzà el problema lògic.
Emotivisme com a proposta moral.
La
Teoria Ètica de Hume s'acostuma a resumir amb una paraula:
EMOTIVISME.
·
Emotivisme: Teoria segons la qual les idees ètiques i morals
provenen de l'emoció, o sentiment, i no tenen una justificació
racional.
Es
pot definir també l'emotivisme com la teoria contrària
a l'intel·lectualisme moral. Per a un emotivista la moral
no es basa en la raó, sinó en els sentiments o en
la "passion", mot que en anglès té un
camp semàntic prou més ampli que en català.
Com
a liberal, considera que la importància de l'ètica
està en que pot permetre fonamentar la tolerància
a les relacions humanes, però no en el seu valor lògic.
Segons
Hume, hi ha dos tipus de proposicions: les relacions d'Idees (les
de les matemàtiques, física...) i les matèries
de fet que depenen de l'experiència. És obvi que
l'ètica no és matemàtica i, per tant, ha
de quedar descartada la relació d'idees com a fonament
ètic. Les Matter of Facts, però, no tenen cap caràcter
necessari i per tant els judicis ètics tampoc no són
conclusius.
Per
tant, un judici moral no pot ser Matter of Facts ni Relations
of Ideas.
Posem
per ex: "No mataràs". No és una proposició
de tipus matemàtic ni prové de l'experiència.
L'únic que pot fonamentar aquest manament és un
sentiment o, si es vol, una emoció.
Per
altra banda, o l'origen dels sentiments morals està en
alguna mena de "causalitat" (i ja hem vist les dificultats
per justificar aquest concepte), o hem de buscar-lo en el pur
atzar: no hi ha manera d'escapar a aquest dilema.
Hume
és autor d'un llibre capdal en la teoria ètica:
Investigació sobre els orígens de la moral: Aquest
llibre en el s.XX ha tingut una gran influència sobre l'ètica
analítica britànica, especialment a partir de la
revaloració que en va fer G.E.Moore en el seu llibre "Principi
Ethica", potser el text més influent en la filosofia
moral anglosaxona al segle passat.
Hume
vol fonamentar una ètica de la mateixa manera que Newton,
l'intel·lectual més prestigiós del moment,
havia fonamentat la Física, és a dir, basant-se
en el principi d'atracció entre els cossos -que ell tradueix
(o millor, adapta) com a "simpatia". El valor moral
d'un acte dependrà del sentiment que provoquen en el subjecte.
Hi ha fets, accions o individus (i fins i tot entitats no humanes:
animals o paisatges) que ens atrauen, perquè els trobem
simpàtics i això és el que anomenem "bo".
Aquesta "simpatia" té un element psicològic
i quasi instintiu.
L'ètica
no té, doncs, "valor de veritat", ni té
res a veure amb inferències lògiques. Això
explica que per a Hume sigui inatacable la famosa frase "no
és contradictori a la raó preferir la destrucció
del món abans que una esgarrinxada al meu dit" [o
"triar la meva ruïna total per impedir la menor molèstia
a un indi"]. Simplement explica una preferència que,
pot ser xocant o excèntrica però no "falsa".
Cap proposició ètica no és ni veritable,
ni falsa. Tan sols expressa els sentiments d'aquell qui l'expressa.
Tanmateix
l'ètica no és un pur atzar perquè podem utilitzar
el mètode experimental a l'hora d'avaluar les nostres accions.
L'emotivisme humeà és una teoria relativista amb
una forta barreja d'elements analítics i psicològics,
però finalment inclou també una avaluació
realista de les conseqüències dels nostres actes que
l'acosta a l'utilitarisme.
Alfred
J. AYER en un text clàssic per a la comprensió del
nostre autor ["Hume", trad. cast. Alianza Ed. Madrid,
1988] dóna fins 11 característiques de l'ètica
humeana que, a falta de poder repetir textualment, intentarem
resumir:
1.-
La mera raó, vist que només s'ocupa de la veritat
i la falsedat "mai no pot ser el motiu d'una acció
de la voluntat". D'aquí deriva la frase humeana: "La
raó és, i ha de ser tan sols esclava de les passions
i no pot pretendre altra tasca que servir-les i obeir-les".
En altres paraules, la raó només aspira a l'esfera
de l'acció quan ja tenim un motiu per tal d'aspirar a algun
fi.
2.-
Les passions poden ser de diferents menes, assossegades o violentes,
i per això mateix, quan cauen víctimes de les passions
violentes els humans "actuen de vegades contra el seu interès"
i no sempre estan influïts per "la seva consideració
del més gran bé possible".
3.-
La simpatia envers les altres criatures és un instint natural;
tot i que "és rar trobar algú que estimi una
altra persona més que a sí mateix", també
és igualment rar que "la suma de tots els afectes
amables reunits no sobrepassi l'egoisme". L'instint natural
de la simpatia o la benevolència té un gran paper
en les nostres actituds morals i polítiques.
4.-
Les regles de la moral tenen influència i efecte sobre
la raó; per tant no en deriven, la moralitat no és
conclusió de la raó.
5.-
Els judicis morals no són descripcions de qüestions
de fet. Un exemple senzill de copsar és el significat de
la paraula "vici". Què sigui (o no sigui) un
vici no depèn de cap fet concrets. De la mateixa manera,
d'un fet no en deriva un deure, com veurem més tard en
analitzar la fal·làcia naturalista.
6.-
"El vici i la virtut són percepcions de la ment".
Quan diem que quelcom o algú és "viciós"
només volem dir que el trobem censurable.
7.-
Quan avaluem les accions virtuoses o vicioses, en realitat estem
avaluant signes del caràcter de les persones que actuen
a partir d'aquestes accions.
8.-
El sentiment d'aprovació que desperta "una acció
o qualitat mental" que anomenem virtuosa és en si
mateix plaent. En conseqüència, la "virtut"
és "la capacitat de produir amor o orgull" i
el vici és "la capacitat de produir humiliació
o odi".
9.-
El que desperta la nostra aprovació o desaprovació
és la nostra apreciació de les qualitats que produeixen
plaer o dolor.
10.-
"Cap acció no pot ser virtuosa o moralment bona a
menys que hi hagi en la naturalesa humana un motiu per produir-la,
diferent del sentit de la seva moralitat".
11.-
El sentit de la justícia, del qual depenen l'obligació
moral i política, no deriva de cap impressió de
reflexió natural, sinó d'impressions degudes a l'
"artifici i convenció humans".
La
fal·làcia naturalista.
Hume
criticà també el que G.E.Moore ha anomenat posteriorment
la Fal·làcia naturalista: És anomenada així
la afirmació que diu que del "ser" d'una cosa
pot derivar-se'n algun "haver de ser".
Ex:
Avui plou! D'aquesta frase no es pot derivar "He d'agafar
el paraigua". Potser m'agrada mullar-me, o no plou tant com
agafar-lo i que després en faci nosa. Igualment de la frase
"A Rwanda maten nens petits" no es deriva "He de
donar diners a una ONG". De un fet no es deriva l'haver de
ser (ni el dret, ni el deure). Això és així
perquè -com ja hem vist- la tria de les finalitats està
situada al marge de l'esfera de la raó.
L'origen
de les idees morals es troba al propi cor de l'home. A l'interior
de l'home brota un sentiment d'atracció, d'admiració
o reprovació respecte a una determinada acció, però
no és cap fet de raó, és un fet de sentiment
i l'origen d'aquest sentiment està en mi mateix, no en
la cosa.
Hume
(a diferència de Kant) considera que el deure no dóna
cap mèrit especial a una acció. Fins i tot sense
actuar "per deure" seria possible realitzar accions
bones, simplement per generositat, bona jeia... El sentiment moral
autèntic és natural i desinteressat, però
no imperatiu.
És,
a més, lògicament impossible que en l'origen de
les idees morals s'hi pugui posar Déu perquè, llavors,
o mai no ens equivocaríem en els judicis morals (cosa que
és fàcil veure que no succeeix) o, hauríem
d'assumir que Déu és també l'origen del mal
(al cap i a la fi "mal" és també una concepte
moral). Com diu el mateix Hume: "Fins ara s'ha trobat que
està més enllà de les forces de la filosofia
defensar els poders absoluts de la Deïtat i alliberar-lo,
tanmateix, de ser l'autor del pecat".
EXERCICIS:
Respon
breument:
1.-
Les proposicions que són sempre veritat, Hume les anomena:..............................................
2.-
Les idees de caire moral Hume les identifica amb les: ........................................................
3.-
La principal influència que va rebre Berkeley prové
de:......................................................
4.-
El primer empirista que afirma que no es pot definir la substància
és: ................................
5.-
Si Déu posa en la nostra ment les idees, la teoria s'anomena:.................................................
6.-
Quan la filosofia serveix per a posar en dubte les idees en que
tothom creu parlem de........
7.-
La substància per a ......................... és
un producte dels nostres hàbits mentals i, per tant, no
existeix.
8.-
Ser és ser percebut és la frase més coneguda
de:.........................................
9.-
Per a Hume l'únic coneixement universal i necessari és
el de: .................................
10.-
Per a l'empirisme la tabula rasa és l'única forma
de justificar que ................... provinguin del món
sensible i impressionin la nostra ment.
11.-
Per a Hume ............................... són prèvies
a les idees i les fonamenten.
12.-
Per a Locke les idees simples poden ser de ..............................
i de.........................
13.-
Els empiristes tenen com antecedent el ............................
d'Occam.
14.-
Per a Locke les idees simples poden ser de sensació i de:........................................
15.-
La teoria del coneixement inductiu de Bacon al Novum Organon s'enfronta
a:..................