[311]
Freud ha fet un mal servei amb les seves pseudoexplicacions fantàstiques
(precisament perquè són enginyoses)
(Qualsevol ase té a mà aquestes imatges per “explicar”
amb la seva ajuda els símptomes de la malaltia).
Wittgenstein: Aforismes, Cultura i Valor (1946)
Sigmund
Freud, contradictori i... superat?
Una historieta jueva explica que un vell rabí boig anava
cridant: Tinc totes les respostes; ¿qui té les preguntes?
La tradició que s’inicia en Freud és una mica
com el vell rabí: ho explica tot i res alhora. ¿Com
es pot parlar de Freud avui? Ell, que sovint es va manifestar
tan lluny de la filosofia, ha quedat, però, al judici de
la història de les idees, com un personatge tèrbol,
mig filòsof, mig endeví; com un fals profeta de
l’època del cinema en blanc i negre. Freud no és
exactament un científic (la seva teoria no suporta el pes
de l’experiència), però tampoc no permet una
crítica ingènua perquè se situa en una cruïlla
de camins a mig camí de la mitologia, la novel·la
i la cientificitat. Freud –contra el que volia fer creure-
mai no va fer ciència (si l’hagués fet, la
psicoanàlisi hauria progressat i s’hauria desenvolupat,
cosa que no ha succeït: els pocs psicoanalistes que queden
repeteixen com lloros les frases del mestre). Però, per
altra banda, literàriament va donar instruments per a comprendre
la mitologia i, com va saber veure Wittgenstein, va ser també
un creador de mites prou eficaç. És clar que això,
lamentant-ho molt, el deixa fora també del camp filosòfic
perquè la filosofia és, estrictament, una lluita
contra els mites.
A
principis del segle XXI, presentar Freud com a terapeuta és
un pur anacronisme perquè, de fet, existeixen una munió
de tècniques psicològiques que expliquen molt millor
l’aparell psíquic humà i perquè moltes
de les seves aportacions a l’estudi del psiquisme i de la
cultura han esdevingut tòpics, inútils per tan suats,
o –simplement- s’han revelat insuficients. La teràpia
psicoanàlitica, tan important al segle passat, és
sobretot una forma de retòrica i una expressió del
gènere literari que s’anomena “novel.la familiar”.
Surt cara i resulta inútil per a malalts amb una patologia
seriosa, tot i que potser pugui ajudar a persones adinerades amb
símptomes d’angoixa lleu. En aquest sentit l’actualitat
de la psicoanàlisi és comparable a la del mesmerisme,
la frenologia o la teoria dels colors de Goethe: un exemple de
ciència romàntica, feta malbé pel subjectivisme.
Però la psicoanàlisi va representar també
–i especialment- una incitació a pensar sobre les
complexes relacions entre el psiquisme humà i la societat.
De la mateixa manera que la ciència romàntica ens
és una ajuda per a entendre la pintura impressionista o
la literatura realista, també la psicoanàlisi ajuda
a copsar alguns mites culturals del segle XX. Gran part de la
literatura i l’art del segle passat són incomprensibles
sense la petja de Freud. El surrealisme en art, el teatre de l’absurd
en literatura, els estudis sobre els fenòmens religiosos
i, en general, la comprensió del paper de la sexualitat
en les relacions humanes queda mancada de sentit sense el ressò
de les idees del savi jueu vienès en la cultura europea
i –per extensió- nord-americana. Certament avui estem
molt més atents a les seves insuficiències i a les
seves errades que no pas a les seves aportacions, que la cultura
de masses al segle XX va tornar banals; però la lectura
de Freud, ni que sigui “sospitant de la seva sospita”,
continua essent un exercici intel·lectual estimulant per
–com a mínim- quatre raons de pes:
1.- Freud va gosar encetar el debat sobre un tema reprimit per
la societat del seu temps: la sexualitat.
2.- Va proposar formes de teràpia en un moment que encara
es desconeixia quasi del tot l’estructura biològica
de la ment.
3.- Va desenvolupar una via de crítica del racionalisme
cartesià, afirmant que sota la raó i la consciència
existia un món de l’inconscient que explicava la
psicologia profunda del humans
4.- Va obrir la via de la consideració de la cultura, de
la religió i de l’art com a formes lligades a la
psicologia profunda dels humans.
Sigmund
Freud: elements de biografia.
Sigmund
Freud (Freiburg, Moràvia, 1856 – Londres, 1939) fou
un psicòleg austríac d’origen jueu, que va
passar gairebé tota la seva vida a Viena, on s’havia
traslladat la seva família desprès de la fallida
de l’empresa tèxtil del seu pare. Freud va ser fill
del segon matrimoni del seu pare i sembla que les relacions familiars
que va tenir resulten, com a mínim, complicades, cosa que
convé no oblidar vist que la crítica a la institució
familiar està al nucli mateix de la psicoanàlisi.
El
judaisme de Freud és també una dada significativa
de la seva biografia. Freud patirà simultàniament
–com era habitual a la burgesia jueva d’aleshores-
la combinació explosiva d’una educació molt
competitiva, una societat subtilment racista i una mare molt dominant
i ultraprotectora, de la qual rebia una exigència de perfeccionisme
exagerat. Els jueus, personatges imprescindibles a l’imperi
austronhongarès, eren mal considerats a l’època
i es veien obligats a demostrar la seva hipotètica “superioritat
intel·lectual” per justificar-se en una societat
molt segregacionista. La gran quantitat de jueus amb tendències
genialoides que apareixen als països germànics a finals
del XIX i principis del XX no es pot separar de la seva situació
social i cultural del tot ambivalent. En un fragment de La interpretació
dels somnis, Freud recorda com un cop, essent infant, anava passejant
per Viena amb el seu pare quan un cristià va llençar
a terra d’una manotada el barret patern mentre cridava,
“Jueu! baixa de la vorera!”; cosa que ell va fer.
El comentari freudià és punyent: No em semblava
gaire heroic el gran home fort que em portava de la mà,
a mi, el petit. Oposava a aquesta situació desagradable,
una altra que corresponia millor als meus sentiments: l’escena
en què el pare d’Annibal, Amilcar, feia jurar al
seu fill, davant l’altrar domèstic, que es venjaria
dels romans. No calen comentaris...
L’any 1881, Freud es graduà en Medicina; però
el fet que el marcà decisivament fou el seu viatge d’ampliació
d’estudis a París (1885-1886) on va conèixer
les tècniques d’hipnosi que Jean Martin Charcot (1825-1893)
aplicava als malalts histèrics. Allí té la
primera intuïció de la centralitat del problema sexual
en els símptomes histèrics. Freud recordava com
Charcot, en privat, havia comentat a propòsit d’un
diagnòstic d’histèria: Però, en aquests
casos, la cosa genital... sempre...sempre...sempre... El que li
quedà va ser un dubte (I si ho sap, ¿per què
no ho diu?). El nucli de l’aportació freudiana consistirà
a posar en clar aquesta intuïció sobre el paper de
la sexualitat. A més, i a diferència de Charcot
que tendia a considerar la histèria com una ficció
creada pel malalt per cridar l’atenció, Freud mai
no va dubtar que la histèria era una malaltia real en què
el pacient experimentava un dolor autèntic. A partir d’aquesta
experiència parisenca, Freud abandonà un dels dogmes
de la psicologia del seu temps: deixà de creure que tot
fenomen psicològic tingui una causa purament somàtica
i començà a investigar la teràpia psíquica.
L’any 1886 es casà amb Marta Bernays, que li va donar
sis fills.
De
retorn a Viena confirma les limitacions del mètode hipnòtic,
fa diverses experiències amb cocaïna –que acaben
amb un greu fracàs- i comença a desenvolupar la
psicoanàlisi. L’any 1899 dóna a conèixer
La interpretació dels somnis i, pocs anys després,
a partir del 1905 proposa la teoria de la sexualitat (sinònim
de desig) com a nucli per a la comprensió de les motivacions
humanes. Lentament s’aplega al seu voltant un petit grup
de deixebles que s’anirà estenent per tota Europa,
tot i que el dogmatisme de Freud i el seu radical pansexualisme
provoquen diverses escissions en el grup (Adler i Jüng són
els dissidents més coneguts). Una visita als Estats Units
(1909), hàbilment gestionada pel seu nebot amb tècniques
pioneres de campanya de marketing, el consagrà arreu del
món i convertí la psicoanàlisi quasi en un
entreteniment intel·lectual i en la base de diverses formes
artístiques d’avantguarda. Però després
de la I Guerra Mundial, Freud patí un càncer que
de fet li impossibilità el treball amb pacients i el portà
a treballar sobre la teoria de la cultura. Llibres com Més
enllà del principi del plaer (1920) i El Ego i l’Allò
(1923) signifiquen una crisi decisiva per a la psicoanàlisi.
El primer introdueix una força negativa radical (el principi
de mort) com a antagonista de l’amor i del plaer. El segon
significa l’aparició d’una “segona tòpica
metapsicològica” que va tenir una gran importància
en el món de l’art i de la cultura en general.A partir
del 1927, Freud que ja no exercia regularment des de força
temps enrera, comença a publicar els estudis de crítica
cultural, potser la part de la seva obra avui encara més
llegible.
Dues
obres bàsiques són: El pervenir d’una il·lusió
(val a dir: de la religió) i sobretot, dos anys més
tard, El malestar en la cultura (1929) referida a les condicions
repressives de la societat. El fet que aquesta darrera obra coincidís
en el temps amb la fallida de la Borsa a Nova York li atorgà
una solvència quasi màgica entre els contemporanis.
De fet, el món que havia fet possible l’existència
d’una teoria com la psicoanàlisi s’havia esfondrat
amb la guerra i –sobretot- amb l’ascens del nacional-socialisme.La
nit del 10 de maig del 1933 els nazis van encendre les famoses
“fogueres de l’alegria” que consistien a cremar
les obres d’autors jueus i demòcrates. Heine, Marx,
Freud, Kafka, Mann van passar a ser considerats “enemics
del poble”. Amb l’arribada dels nazis al poder (que
el consideraven poc més que un engalipador) i la posterior
annexió d’Àustria a Alemanya, Freud es veu
obligat a fugir a Londres (1939), no sense veure’s obligat
a escriure algun text ambigu per facilitar-se la sortida i allí
morí –addicte a la cocaïna i com a conseqüència
del càncer d’estómac- el 23 de setembre del
1939. Curiosament, una de les darreres visites que rebé
fou la del pintor Salvador Dalí.
Freud com a falsificador.
Hi
ha un fet que de cap manera no pot ser passat per al quan es parla
de Freud. Des del 1973, quan es va publicar l’obra pionera
de Frank Cioffi, -i definitivament amb l’obra de Hans Israëls:
Der Fall Freud: Die Geburt der Psychoanalyse aus der Lüge
[1ª edició en holandès, Amsterdam 1993] se
sap que Freud era un mentider total i absolut. Va falsificar sistemàticament
els historials dels seus pacients (Anna O no només no es
va curar, sinó que es va suïcidar)va mentir sobre
el paper de Breuer en l’origen de la psicoanàlisi
(Breuer mai negar el paper de la sexualitat en la neurosi); i,
àdhuc abans de la psicoanàlisi, havia induït
diversos pacients a la drogaaddicció més brutal
amb cures ineficaces i abusives a còpia de cocaïna.
De fet, no hi ha constància empírica i contrastada
de la curació de cap dels seus pacients.
Si
Freud és el gran teòric de la fantasia, de la satisfacció
dels desigs i del narcisisme primari és perquè ell
mateix n’era, fins a extrems notables. De fet, tenia una
notable tendència –òbviament anticientífica-
a crear teories que eren el fruit de les seves pròpies
al·lucinacions i a elaborar dades clíniques en somnis.Una
explicació possible és que Freud tenia una confiança
tan gran en el seu mètode –i en ell mateix com a
persona “especial”; potser com a conseqüència
de la pressió que li havia inculcat la seva mare- que senzillament
“sabia” com acabaria un tractament abans que realment
no acabés. I si alguna cosa fallava... la culpa sempre
calia atribuir-la a la realitat que no estava a l’altura
de la gran teoria. Com a terapeuta, Freud va ser un fracàs
absolut i al seu voltant sempre hi hagué gent déu
n’hi do tèrbola, començant per una deixebla
solterona que va matar un nebot i acabant per obsessius de tota
mena. Fins i tot un dels seus pacients més coneguts, el
rus que ha passat a la història com a “l’home
de les rates”, al final de la seva vida –i ja exiliat
als Estats Units- es va guanyar la vida (literalment: cobrava!)
deixant-se psicoanalitzar per altres persones per tal de confirmar
les teories del mestre (?!).
Freud
no tenia cap escrúpol a rescriure la realitat quan no coincidia
amb les seves teories. És conegut el cas de la teoria de
la seducció que primer considerava universal, i que després
va presentar una invenció dels seus pacients, que –per
la seva banda- estaven ben lluny d’haver afirmat tal cosa
i més aviat s’indignaven quan (sovint a crits) els
volia “convèncer” del que hipotèticament
els hauria hagut de passar. A la seva conferència sobre
“L’etiologia de la histèria” (21 abril,
1896) parla, per exemple, de “divuit casos d’histèria
en què he pogut descobrir la connexió [entre histèria
i traumes sexuals] i confirmar-la amb èxits terapèutics”.
Però en la carta de 21 de setembre de 1897 explica a Fliess
que “cap dels vells [tractaments] s’ha completat”.
Freud és un filòsof de la sospita en el sentit més
“tirat” i vulgar de l’expressió: un mitomaníac,
un especialista a convertir fracassos terapèutics en avanços
científics.
Però
l’autènticament interessant no és la seva
capacitat de fabulador, sinó el fet que els seus contemporanis
se’l prenguessin seriosament.¿Hi ha alguna cosa que
explica que un frau pogués ser considerat seriosament per
la comunitat científica internacional? ¿Per què
els seus contemporanis, que coneixien perfectament l’abast
de les seves falsificacions, mai no el van desautoritzar, tot
i que es van oposar sistemàticament a fer-lo professor
universitari? Si un físic o un químic manipulessin
els seus resultats es produiria un escàndol de consideració.
El problema està en la naturalesa mateixa de l’activitat
psicològica.
La psicoanàlisi actua com una forma de suggestió
mental. El neuròtic “necessita creure” i, en
conseqüència, s’autosuggestiona. La psicoanàlisi
com a pràctica recorda la seducció sadomasoquista:
el terapeuta “t’estima” a condició, però,
que el pacient assumeixi la superioritat i el càstig (narcisista)
que se li infringeix. Si el preu a pagar per tal d’aconseguir
una certa tranquil·litat psicològica és el
d’acceptar tota una munió de misèries, que
li ha suggerit o induït l’analista, es passa pel que
calgui a condició d’aconseguir (miserablement) algú
que t’escolti. De fet, en l’anàlisi, el pacient
rep un seguit de suggestions que a poc a poc va fent seves, fins
considerar-les una veritat més certa que la realitat. Una
neurosi és això: que el món interior ens
sembla més cert que el món extern i que, en conseqüència,
sobrevalorem els “indicis” i minusvalorem les dades.
En la relació falsament terapèutica de l’analista
amb el pacient, aquest adopta el paper d’autoritat (“comprensiva”
i falsament “benevolent”, però) i el pacient
està en una posició subordinada.
El
pacient deixa de ser ell mateix (bàsicament, el seu problema
és que ni sap ni vol ser ell mateix) i assumeix amb més
o menys docilitat les suggerències d’algú
que –com a mínim- l’escolta, tot i que es faci
pagar aquesta feina.Parlar de “mentida” en la psicoanàlisi
seria, doncs, massa senzill. En realitat, el neuròtic “necessita”
les mentides –el seu món mateix és estructuralment
una enganyifa de dalt a baix. Construir-se una falsa identitat
reactiva és per a ell inevitable i “normal”
i, fins i tot, pot ser desitjable que cregui ser víctima
d’alguna pura fantasia (l’Èdip, la castració)
si això l’ajuda a sortir del seu entotsolament. Si
la psicoanàlisi és criticable no és perquè
usi la mentida i l’artifici. Al cap i a la fi, construir
artificis, ficcions i falsos records infantils podria ser un instrument
de curació El problema és que la psicoanàlisi
es nega a reconèixer això i amaga l’artifici,
pretenent fer-lo passar per “ciència”.
Tres
sentits de la paraula psicoanàlisi.
Quan
avui s’empra el mot “psicoanàlisi” cal
tenir present que es fa en tres sentits diferents:
· Per una banda, la psicoanàlisi és una eina
d’anàlisi d’un grup de malalties neuròtiques
i específicament de la histèria.
El gran encert de Freud va consistir a afirmar que la histèria
venia produïda per la repressió sexual. En aquest
sentit la seva petja ha estat especialment significativa en el
camp de la sociologia dels costums. Si ara la histèria
ha desaparegut pràcticament de la societat europea (amb
l’excepció dels membres d’alguns petits grups
ultrareligiosos) és senzillament perquè a la societat
s’ha produït un alliberament de la sexualitat i una
coeducació que evita la creació de fantasmes sexuals
en els infants.Avui quan algú diu que “està
histèric” no es refereix al que s’entén
tècnicament per aquest tipus de neurosi, sinó a
una situació globalment angoixada o al fet de sentir-se
“superat” pels esdeveniments o amb poc control sobre
la seva pròpia vida. Ja no hi ha dones que es queden invàlides
o que simulen estar embarassades. Potser –i com a molt-
la forma actual de la histèria pugui ser l’anorèxia;
tot i que això és una hipòtesi discutible.Seria,
però, prou més discutible que la repressió
sexual tingués un caire “inconscient”, com
suposava Freud: de fet, la repressió sexual no té
res d’amagat, ni d’ocult. En quasi totes les cultures
judeo-cristianes és un fet absolutament explícit.
L’inconscient, el pou profund, del psiquisme humà
és, a més, –des del punt de vista empíric-
un concepte purament mític (l’estudi neurològic
no n’ha trobat ni rastre!), però cal analitzar-lo
com un símbol per designar allò oblidat o reprimit
en l’home. Per a Freud, l’inconscient és la
clau que ens permet endinsar-nos en el psiquisme i, més
enllà i tot, en la personalitat global de l’home.
· En segon terme la psicoanàlisi és una metapsicologia,
val a dir, una descripció global de l’aparell psíquic
humà derivada directament de la pràctica amb pacients
histèriques i de l’estudi de l’organització
de l’inconscient humà.
De
la mateixa manera que la metafísica intenta explicar els
principis generals del ser, la metapsicologia vol descriure l’aparell
psíquic a partir de la idea d’inconscient: existeix
un fons psicològic, desconegut àdhuc per al propi
subjecte, que seria l’explicació darrera de la personalitat
humana. L’inconscient (constituït per energia psíquica
de caire sexual) constitueix el principi explicatiu de tota la
realitat i és la pedra de toc del treball analític.
Es pretén curar apropant-nos al descobriment de la “pròpia”
i “autèntica” veritat del nostre psiquisme,
que és de caire alhora simbòlic i vital. A través
de la metapsicologia, Freud vol explicar –per dir-ho així-
les diverses capes que formen l’estructura psicològica.
La metapsicologia seria així la conversió d’una
pràctica clínica en una teoria global, explicativa
dels primers principis. Freud va elaborar dues metapsicologies,
que analitzarem posteriorment, en un intent d’establir el
“sistema” del psiquisme humà, imitant el model
de la filosofia alemanya del XIX.
·
Finalment la psicoanàlisi és una teoria global de
la cultura elaborada a partir de l’estudi de l’inconscient
i del paper central de la sexualitat en el psiquisme humà.
Una
pràctica clínica i un estudi global del psiquisme
humà havien de conduir necessàriament a l’intent
d’establir uns principis encara més generals aplicables
a les societats en general i a l’explicació global
dels conflictes. Per al darrer Freud que ja no exercia degut a
la seva malaltia, fou temptador intentar explicar el conjunt de
la societat humana. Seguint la petja de Gustave Le Bon i, sobretot,
suposant la universalització dels símptomes que
ell havia cregut trobar en la conducta dels malalts histèrics,
Freud va saber copsar l’ambient de conflicte del moment
històric entre les dues guerres mundials del segle passat
i en va donar una explicació que va influir d’una
manera decisiva en la cultura europea i nord-americana d’aquell
temps.
L’estranya relació del professor Freud amb
la filosofia.
Freud
va mantenir tota la seva vida una relació ambivalent amb
la filosofia i amb la psicologia. Per una banda, responent al
tòpic positivista del “científic” com
a descobridor de noves veritats, se situava volgudament en una
situació displicent envers la filosofia, de la qual, però,
– i especialment de Schopenhauer- depenia totalment pel
que fa a la seva concepció de l’home.I el mateix
es pot dir de la psicologia científica, la que havia començat
amb W. Wundt.
Freud,
estrictament parlant, mai no va fer psicologia experimental (quan
va intentar-ho, donant cocaïna als seus pacients, va fracassar).
De fet, la psicoanàlisi encara avui no pertany a l’àmbit
de les facultats de psicologia i continua essent un títol
privat al qual es pot accedir àdhuc sense coneixements
de medicina i –ni tan sols- de fisiologia.A efectes pràctics,
la filosofia pesa prou més que no els aspectes “científics”
a l’hora de valorar Freud. Si entenem per filosofia –com
s’havia fet clàssicament- l’intent de fonamentació
de l’ésser és obvi que Freud vol fonamentar
l’ésser en l’inconscient. La metapsicologia
és, senzillament, un nou mot per referir-se a la metafísica.
Però si recollim la concepció que a partir del XX
ha defensat la filosofia –val a dir, la que prové
de Wittgenstein- resulta que la filosofia és una altra
manera de mirar el mateix (igual com podem, per exemple, canviar
els mobles d’una habitació i veure-la així
d’una manera diferent).
Freud
és un filòsof que ens mostra noves maneres de copsar
els mites. Wittgenstein mateix, que havia conegut la psicoanàlisi
perquè compartia l’origen vienès, sempre va
ser més que irònic amb Freud alhora que el reconeixia
com a mitòleg. En una carta a Martha Bernays (16 d’agost
1882) Freud diu: la filosofia, que jo vaig imaginar com una finalitat
i com un refugi per a les meves vellúries, cada cop m’atreu
més. I l’any 1897, en carta a Wilhelm Fliess diu:
Al fons de mi mateix, abrigo l’esperança d’arribar
per aquest camí [el de la psicoanàlisi] a la filosofia.
Un any abans (2 abril 1896) escriu al propi Fliess: En els meus
anys joves només aspirava als coneixements filosòfics
i ara estic a punt de realitzar aquest desig passant de la medicina
a la psicologia.Però a la Història del moviment
psicoanalític de 1914 Freud afirma –amb tot el morro-
no haver llegit un determinat text de Schopenhauer degut (sic)
a la seva manca de gust per la lectura dels autors filosòfics
en [els seus] anys de joventut. I a la seva Autobiografia (1925)
declara que té una incapacitat constitucional per a la
filosofia (resic!) L’any 1930, finalment afirma que: els
problemes filosòfics i les seves formulacions em són
tan aliens que, realment, no sé què dir-ne (recontrasic!!).Per
què Freud havia canviat tan radicalment de perspectiva
i havia negat l’òbvia filiació filosòfica
de la psicoanàlisi? Creiem que tenia quatre motius per
fer-ho:
· En primer lloc, des del punt de vista caracterial era
un mitòman, disposat a creure’s les seves pròpies
invencions i –com a bon neuròtic- fabulava magníficament
sobre el seu passat.
· A més, bona part de la influència de la
psicoanàlisi prové del seu viatge a Amèrica
l’any 1909 –i del substanciós rendiment que
va treure del ressò d’aquest viatge entre la comunitat
científica vienesa. Freud, com a bon centreuropeu pensava
que els ianquis eren gent pràctica, que detestava la filosofia
i no volia aparèixer, per una pura raó de marketing,
“contaminat” per un vell saber “superat”.
· També cal comptar amb el ressò del positivisme
que veia la filosofia com quelcom anquilosat i antic –quan
la psicoanàlisi es presentava com a esclatantment “moderna”.
· La filosofia, finalment és “consciencialista”,
val a dir, ho fa passar tot pel filtre de la raó. El problema
és que Freud pretén que, precisament, el desllorigador
de la personalitat humana està en una altra part, a l’inconscient
que seria l’explicació última de la realitat,
però que no és de caire racional, sinó una
pulsió (una força), que depassa la racionalitat.
Entre
les seves crítiques a la filosofia, n’hi ha una que
destaca: la filosofia seria, per a Freud, -en comparació
a la ciència- com una mena d’animisme. Les religions
animistes creuen posseir com un saber secret i universal, omnipotent
(els jocs infantils tenen sovint traces d’animisme!) L’animisme
és, estrictament, una forma religiosa inofensiva (les religions
són perilloses per dogmàtiques, mentre l’animisme
és banau). El problema és que, ni la ciència
és estrictament la veritat, ni la psicoanàlisi no
és ciència, ni la filosofia implica confondre la
realitat amb el desig.
Essent,
però, una mica pietosos envers una teoria avui en decadència,
es pot concedir que Freud tenia un problema epistemològic
amb la filosofia: no li resultava possible encaixar la seva teoria
del coneixement en la tradició “forta” del
pensament occidental, val a dir la que prové de les Llums.
Vist que la psicoanàlisi és una teoria materialista
i que el materialisme és una ontologia monista (és
a dir, que afirma la unitat estructural de la matèria),
Freud patia dificultats insalvables per tal de justificar una
teoria que, tot i ésser monista en origen (tot prové
de l’inconscient) era radicalment dualista en el seu desenvolupament
(Eros i Thànatos). Això és, com a mínim,
el que sembla derivar-se d’una anotació del Diari
de Lou Andreas-Salomé (23 de febrer de 1913), l’amiga
de Nietzsche que als seus darrers anys fou mantinguda pel psicoanalista
que, òbviament, també deia que mai no havia llegit
Nietzsche i que quasi sempre que l’esmenta, s’afanya
a dir que és perquè algú “li ha comentat”!!.
Freud
més enllà de Descartes...
Freud
resulta, des del punt de vista filosòfic, plenament deutor
de la filosofia pessimista de Schopenhauer i des del punt de vista
literari, la seva obra és quasi com un exercici de comentari
de text; depèn absolutament de la teoria de les mares de
l’ésser que presentà Goethe al Faust.
Sense la idea pessimista del vel de Maia schopenhaurià
(és a dir de la definitiva inutilitat de la vida, del desig
i de la voluntat davant l’imperi de la mort), la psicoanàlisi
manca absolutament de sentit. I el mateix pot dir-se de la potent
idea goethiana segons la qual als inferns hom pot trobar un fons
de l’individu (les mares) que tenen el secret de la personalitat
humana. Goethe, tot i que avui només sigui recordat com
a poeta genial, sempre va voler ser considerat com a científic.
Entre d’altres teories avui oblidades, defensava l’existència
d’una suposada “protoplanta”, val a dir, d’un
primer principi vital, una forma pura de la qual provindrien totes
les plantes. Tant les mares de l’ésser (amb la centralitat
de l’element matern femení en Freud) com la teoria
de la protoplanta (la idea de la unitat d’una forma primordial
en el fons de tota forma) són reelaborades d’una
manera creativa per Freud que, tanmateix, sempre va pretendre
que el que ell feia era ciència i no una antiquada filosofia
i, menys encara literatura.
Cal
distingir entre el que Freud creia haver fet en relació
a la tradició filosòfica i el que, de debò,
en va treure que és força més del que ell
va declarar.En primer lloc, Freud es considerà a si mateix
–textualment- com un personatge comparable a Copèrnic
i a Darwin, en la mesura que és un impugnador de les falses
il·lusions humanes. Copèrnic va atemptar contra
el narcisisme humà mostrant que la Terra no era el centre
del món sinó només un planeta petit que gira
al voltant del Sol. Darwin hi va contribuir mostrant que l’home
no era el rei de la creació sinó un animal més
que es regia per les mateixes lleis evolutives.
Finalment,
Freud hauria vingut a mostrar que la raó no és l’element
pur i definidor dels humans sinó tan sols una part lleument
modificada d’un inconscient primigeni i no racional. Ell
creia haver descobert que el conflicte entre la libido (el desig)
i la cultura (imatge de la mort) ocuparia, en hipòtesi,
la vida humana en la seva totalitat Però qualsevol que
hagi llegit una mica de filosofia, sap que la filosofia no és
un cant optimista de domini del món i que ja Plató
havia suposat que filosofar és aprendre a morir i, en conseqüència,
l’element thanàtic està en el filosofar des
de l’origen.
Freud
és, bàsicament, un crític de les dues grans
tradicions filosòfiques que provenien del XVII i del XVIII:
el racionalisme i l’empirisme.Freud és el gran impugnador
de Descartes. Tota la filosofia racionalista arranca de la tesi
segons la qual “penso ergo existeixo” o –si
es prefereix- que “pensar és la meva manera de ser”.
Freud dedicà tota la seva obra a mostrar que sota la raó
(lògica) hi ha un inconscient, una estructura profunda
que no és de caràcter racional i que és precisament
aquesta “part amagada de l’iceberg” el que explica
la conducta humana. Necessitem una comprensió del món
que vagi més enllà de la identificació entre
“ser” i “pensament” i s’arrisqui
a les fondàries psíquiques a la recerca d’un
suposat element [l’inconscient fet de matèria sexual]
que seria una mena de ressort secret de la vida en el seu conjunt.Freud
també es considera a sí mateix com un impugnador
de l’empirisme. L’experiència humana resulta
insuficient per tal de comprendre’ns a nosaltres mateixos.
L’important
per a la psicoanàlisi no és el que recordem conscient
sinó allò que tenim com mig reprimit o francament
oblidat entre les boires inconscients. Precisament, les experiències
que interessen Freud són les de caire reprimit, aquelles
que el subjecte “té però no sap que té”
per dir-ho en una frase que recorda la formulació de Marx.
Igual que, segons Marx, els burgesos fan coses que no saben que
fan (entre d’altres coses creen la classe obrera destinada
a destruir-los), també Freud pensa que és en el
material reprimit a l’inconscient (desigs amagats, frustracions
sexuals o caracterials, traumes diversos...). És per això
que Freud se situa com a membre del grup dels “filòsofs
de la sospita” que no tenen –per cert- gaire cosa
a veure entre ells; tot i que Paul Ricoeur els va agrupar d’una
manera enginyosa. En definitiva, allò que Freud proposa
és una nova forma (postcartesiana) d’interpretació.
La idea que hi ha hagut una “falsificació”
racionalista de la cultura i de la societat i que cal descobrir
els (suposats) estrall de la raó es fa present en Freud
d’una manera molt intensa.
Quines
influències filosòfiques va rebre Freud?
[Per a aquest apartat vegi’s: P.L. Assoun, Freud, la filosofía
y los filósofos. Ed. Paidos, Bcn, 1982, 1ª ed. francesa,
PUF, 1976]Posant una mica d’ordre en la relació entre
Freud i la filosofia, resultaria que la seva obra rep bàsicament
la influència de:
· Schopenhauer.
· Plató.
· Kant.
Schopenhauer:
És el gran filòsof del pessimisme, el primer a dir
que la “voluntat de vida” serà sempre derrotada
per la tendència inevitable a la mort. Freud s’acosta
a Schopenhauer, sobretot a través del concepte de “repressió”:
el desig reprimit, els traumes i l’angoixa del passat, és
el que ens fa infeliços. Aquesta idea és central
per a la cosmovisió psicoanalítica. Tant Schopenhauer
com Freud consideren que no hi pot haver autèntica civilització
sense repressió. Schopenhauer fou, a més, el primer
a reivindicar la dignitat del somni (al cap. V del llibre 1 de
El món com a voluntat i representació es reivindica:
“l’íntim parentesc entre la vida i el somni”).
I no es pot oblidar que Schopenhauer havia identificat el vigor
de la voluntat amb la centralitat de la sexualitat que és
una idea perfectament recollida pel pansexualisme freudià.
(vegi’s la “Metafísica de l’amor”,
suplement al llibre IV de El món com a voluntat i representació(cap.44).El
darrer Freud (1932) pretén que: el que nosaltres diem no
és exactament el que diu Schopenhauer. Nosaltres no afirmem
que la mort és l’únic fi de la vida; no descuidem
la vida en relació a la mort. Però amb tot és
obvi que el triomf darrer de Thànatos és una conseqüència
perfectament previsible a partir de Schopenhauer. La idea schopenhauriana
segons la qual: el món no accepta de cap manera la veritable
felicitat (llibre 4, El món com a voluntat i representació,
par. 56-59) amara el pensament freudià.
Plató:
És per a Freud un pensador essencial en la mesura que l’ajuda
a pensar analògicament a través de mites. Potser
el que més vigència té avui de Freud és,
precisament, aquest element de crítica basada en mites.
El Banquet platònic i la figura de Diòtima com a
mitjancera estan força presents en la concepció
de l’Eros i del paper de l’analista respectivament.
El mite de l’androgin segons el qual la unitat dels sexes
seria posterior a una unitat primitiva està en la base
del pansexualisme. El llenguatge mitològic inserit en un
discurs filosòfic li dóna una potència que
la sola referència “científica” mai
no podria gaudir.
Kant:
Constitueix el model epistemològic del pensament de Freud.
Per a Kant el coneixement no era possible sense el que ell anomenava
“condicions a priori”: elements que la ment posseeix
per ella mateixa i que fan possible donar ordre i estructura a
les percepcions i a la realitat mateixa. Per a Freud els processos
psíquics inconscients són també atemporals,
el que en vocabulari kantià se’n diu “noumènics”,
i per això mateix mai no podrem assolir un coneixement
complert de l’inconscient. Tot allò que en podrem
obtenir són, només aproximacions figuratives. Freud
no usa mai el concepte kantià de l’ “a priori”
perquè això el portaria de dret a un nivell transcendental
i arrasaria la seva pretensió de cientificitat. Espai i
temps no són “formes” sinó –per
a Freud- “marcs” que és exactament el mateix
però sense tanta tradició conceptual al darrera.
La relació entre el pensament kantià i la psicologia
no és tampoc cap descoberta de Freud sinó que prové
de Herman Cohen que al 1870 havia distingit entre “ordre
gnoseològic” (el del transcendental i “a priori”)
i “ordre psicològic” (el de l’innat).
Altres
influències filosòfiques.
Freud,
però, rep també altres influències filosòfiques
secundàries, entre filòsofs potser menys coneguts
pel gran públic, però que a finals del segle XIX
cercaven a establir un pont entre filosofia i psicologia. De fet,
aquest corrent és més aviat el que està en
la base de la teoria de la Gestalt [forma/configuració]
però Freud en treu també alguns elements importants.
Filòsofs com Franz Brentano (1838-1917) i Johann Friedrich
Herbart (1776-1841) no haurien de ser oblidats per la petja que
van deixar també en Freud.
Freud
havia seguit els cursos de Brentano sobre la lògica aristotèlica
i coneixia la concepció que Brentano tenia de la psicologia
com a ciència de la intuïció directa (percepció
interna) dels fenòmens psíquics. Per a Brentano
–com per a Freud- tot acte psíquic porta en ell una
“intenció” envers l’objecte al qual s’adreça.
Aquesta és una idea que Freud recull i que va desenvolupar
profundament. Herbart va ser potser el primer a tenir la intuïció
que el camp de la consciència era massa estret i que les
representacions psíquiques són forces d’intensitat
variable. També considerava que les idees no estan aïllades,
sinó que formen “cadenes de representacions”.
Aquestes intuïcions, Freud les amplia i les desenvolupa molt
extensament en les seves obres.
Freud i el judaisme.
Un
dels temes més repetitius en les anàlisis de les
obres i del marc conceptual de Freud és el tema del judaisme.
¿La psicoanàlisi és una “ciència
jueva”, com s’ha dit sovint? Freud, tot i ser ateu,
mai no va ser un relapse. Qualsevol que passegi avui per la seva
casa a Londres (ara un museu obert al públic) veurà
abundosos signes hebreus en la decoració. Jueus van ser
la majoria dels seus primers deixebles (i dels seus primers clients!).
Fins i tot l’humor psicoanalític té molt de
jueu... David Bakan a Freud et la tradition mystique juive (1ª
ed. 1963) va divulgar la tesi del freudisme com a darrera evolució
(laica) del pensament religiós jueu. En
bona part, la psicoanàlisi es podria considerar com una
peculiar versió –i quasi una evolució- del
mode de pensament talmúdic, o com una peculiar aplicació
de l’exegesi bíblica,.
En
definitiva, hi ha en el pensament religiós jueu un fil
que vincula la tasca de coneixement a la interpretació.
Pel que sembla, Freud havia estat educat en la tradició
interpretativa de la Kàbala i ell n’hauria volgut
fer, per dir-ho així, una “versió laica”.
Temes com la bisexualitat, les tècniques d’interpretació
dels somnis, o l’incest com a crim mític sembla que
es podrien vincular a tot aquest univers mental cabalístic.
La feina de la psicoanàlisi consisteix, com en la tradició
jueva, en un esforç d’interpretació inacabable
a partir de signes que un savi especialista ha de saber interpretar.
Posteriorment alguns seguidors de Freud (Lacan, especialment)
insistiran en el fet de la “lectura” dels símptomes
com allò més propi i específic de la tasca
psicoanalítica.
S’han
assenyalat cinc elements inequívocament arrelats en la
tradició jueva que es reprenen en la teoria psicoanalítica:
1.-
El judaisme és una religió sense dogmes, però
que arranca tota ella d’una profunda convicció de
ser poble “a part” i expressió de la humanitat
com a tal. També la psicoanàlisi actua amb molt
pocs dogmes (potser fins i tot sense cap d’explícit),
però convençuda de posseir unes claus interpretatives
úniques i superiors.
2.-
El judaisme és una religió de la memòria
(“recorda-ho tu i recorda-ho als altres”). També
la psicoanàlisi vol trobar en la memòria –àdhuc
reprimida- les claus de la interpretació de la personalitat.
3.-
El judaisme posa un accent particular en la comunitat i en la
transmissió dels coneixements. També la psicoanàlisi
té una fixació especial en l’aspecte de la
construcció d’una comunitat d’analistes i en
la transmissió d’unes pràctiques de generació
en generació.
4.-
El judaisme posa un accent especial en la Paraula (expressió
de la divinitat) i en l’exegesi. També la psicoanàlisi
és un esforç d’hermenèutica.
5.-
Finalment el judaisme fa una profunda reflexió sobre la
funció paterna (Abraham, Moisès...) que es pot associar
a la reflexió que fa Freud sobre el paper de la paternitat
en el complex d’Èdip.
Un
dels darrers textos de Freud, Moisès en el monoteisme,
és uns reflexió paradoxal sobre el judaisme: Freud
suposa que Moisès era, en realitat, un príncep egipci.
Per escandalós que sembli: el fundador del judaisme –segons
Freud- no era jueu. Dir això en plena persecució
hitleriana és prou significatiu. Vol dir que la transmissió
dels elements morals del judaisme no és una qüestió
biològica. S’és jueu perquè es pertany
a una determinada tradició; no per genètica.
Albert
Memmi, en un postfaci a l’obra de Bekan esmentada anteriorment
(Ed. Payot, París, 2001) proposà una hipòtesi
interessant: el que hauria volgut fer Freud seria alliberar el
jueu modern del judaisme; es tractaria de desmuntar (a través
d’una lectura laica de la tradició mística)
la problemàtica de la culpa i donar-li un altre sentit.
Ser jueu no seria, així, un problema de “raça”
sinó de concepció cultural del món. Allí
on hi ha una obsessió per la culpa i el mal, (també
en tota la tradició cristiana que prové del judaisme)
Freud hauria intentat mostrar un camí de sortida per tal
d’evitar la neurosi.
Les
principals tesis freudianes.
Hom
podria resumir les aportacions freudianes a l’estudi de
la psique i a les ciències humanes en mitja dotzena de
grans tesis, cadascuna de les quals va tenir un gran pes en la
cultura del segle passat.
1.-
La teoria de l’inconscient. Freud afirma que sota
la racionalitat i la lògica hi ha un món desconegut,
una mena de pou fons on s’aboca tot el reprimit, que ell
anomena “inconscient” i que constitueix l’estructura
bàsica (tot i que ignorada) de la personalitat.
2.-
La teoria de la sexualitat. Per a Freud l’energia
de l’inconscient (libido) és la sexualitat, sinònim
de “desig” i que cal no confondre amb la “genitalitat”
–la satisfacció sexual amb els òrgans sexuals
madurs. La psicoanàlisi considera que els humans són,
per ells mateixos, desig i que el desig és l’estructura
mateixa de la vida humana. L’alliberament del desig és
clau en la vida humana feliç.
3.-
La centralitat de la infància. Per a Freud els
conflictes amb el pare per tal d’aconseguir l’amor
de la mare (el famós “complex d’Èdip”)
i la sexualitat de l’infant són la base de la personalitat
adulta. Ja Diderot havia dit que “el nen és el pare
de l’home” i per a Freud les fases de la sexualitat
infantil (oral, anal i edípica) són universals i
necessàriament cal superar-les per tal d’arribar
a una personalitat adulta.
4.-
Els somnis són una clau per tal d’acostar-nos a l’inconscient.
Tradicionalment, els somnis es consideraven com una simple deixa
de la vida de vigília, restes de l’activitat psíquica
diürna mancades de cap significació especial. Per
contra, segons Freud, els somnis tenen un gran significat: són
ni més ni menys que l’expressió dels desigs
inconscients que, en no poder-se expressar altrament, surten a
la superfície no tan sols en forma de somnis, sinó
també d’acudits, d’oblits, d’actes fallats,
, etc. Freud creia possible interpretar els somnis (el seu deixeble
Jüng fins en va fer un diccionari!) com una manera d’accedir
als desigs que l’individu amaga àdhuc a ell mateix.
5.-
La vida humana és una constant pugna entre l’ordre
del desig (Eros) i l’ordre de la necessitat (Thànatos)
expressió de la mort. El drama vital humà
(de caire schopenhaurià com hem vist) és el fet
que aquests dos principis són tan contraris com complementaris
i que, finalment, l’home estigui inevitablement condemnat
a una existència thanàtica.6.-
La teoria pessimista de la cultura. Constitueix el corol·lari
de la psicoanàlisi. Si la cultura és una repressió
del desig, llavors de manera inevitable es produirà una
revolta contra la cultura que serà vista pels humans com
una repressió intolerable.
Tres
mites bàsics en el pensament de Freud.
Freud
usa força sovint el recurs al mite per tal d’expressar
les dificultats que apareixen en el treball de l’analista
i també, per tal d’acostumar el seu lector a considerar
que els traumes psicològics que creu haver descobert formen
part, en realitat, d’una llarga continuïtat cultural.
El seu deixeble Jüng arribà a considerar que existien
formes universals de l’inconscient, que ell anomenà
“arquetipus”; Freud sense estar-hi totalment d’acord,
considerava, però, que els mites tenien un sentit pedagògic
(val a dir educaven en l’acceptació del desig) i,
a més, valien també hermenèuticament (com
a criteri per a la interpretació de l’inconscient).
Ja Plató havia dit que els mites eren amics de la filosofia
i Freud adapta la dita a la investigació psicoanalítica.
El mite afegeix a la seva força poètica la capacitat
per tal d’expressar situacions que, altrament, serien molt
més complicades d’analitzar.
Hi
ha tres mites especialment significatius en l’obra de Freud:
El
mite de l’assassinat del pare,
que apareix en la seva obra Tòtem i tabú (1913).
Segons aquesta hipòtesi en l’origen de la cultura
hi ha l’assassinat ritual del pare (repressor de la sexualitat)
a màns dels seus fills. El totemisme correspondria a la
divinització de la figura paterna, a conseqüència
dels remordiments que produeix aquest assassinat.
El
mite d’Èdip, que representa el desig d’eliminar
la figura paterna per motius de gelosia. Equival, més aviat,
a una fantasia infantil però té un valor de símptoma
universal: “matar el pare” , val a dir, alliberar-se
de la tutela paterna sembla ser una necessitat de creixement per
a l’individu.
El
mite de Narcís, que simbolitza la recerca de la
perfecció i de l’autoenamorament. El bell Narcís,
enamorat de la seva imatge reflectida en les aigües, en realitat
està enamorat del no-res. En tot individu hi ha un ideal
de l’Ego de caire narcisista i trencar aquesta imatge infantil
de pseudoperfecció és bàsic per tal d’assolir
una personalitat madura.Òbviament
no són aquests els únics mites que analitza Freud.
Caldria afegir-hi les referències als mites platònics
(especialment els que apareixen al Convit i tot el complex món
simbòlic de l’Eros) que sobretot apunten al paper
de la sexualitat en la vida; però, en tot cas, convé
no oblidar que tot i la seva retòrica demanda de “cientificitat”
la psicoanàlisi va bastir un “mite” en el sentit
modern (és a dir: un tòpic) el del pansexualisme
que va ocupar l’escena cultural europea des de 1968 fins
a la caiguda del mur de Berlín (1989).
Què
és l’inconscient?
Potser
resultaria més senzill dir –primer- què no
és l’inconscient i entrar després en la definició
del concepte. Bàsicament, l’inconscient no és
ni una entitat biològica (no hi ha cap neurona que sigui
“inconscient”) ni tampoc no és cap fet o cap
idea a la qual poguéssim tenir accés directe: ben
al contrari, només podem accedir a l’inconscient
si el cerquem –amb ajuda, per descomptat, d’un psicoanalista.
Això planteja, d’entrada alguns problemes. En primer
lloc, si la neurologia no reconeix l’existència de
l’inconscient això significa que avui –en el
model científic acceptat- la psicoanàlisi no vol
dir res. Òbviament el model científic contemporani
tampoc no ha de ser sacralitzat i això significa que no
és impossible que hom pugui descobrir funcions cerebrals
o connexions neuronals equivalents en el futur; però cal
recordar que, quan parlem d’inconscient ens estem referint
a una metàfora i que, pel fet de “saber” que
en tenim, tendim a captenir-nos com si en tinguéssim en
un curiós exemple de profecia que s’autocompleix.
Pel
demés, si tenim inconscient sembla difícil que aquest
s’hagi pogut manifestar sense ser reconegut o identificat
al llarg de tants segles de civilització. Per això
mateix, la psicoanàlisi dóna tanta importància
als mites (que hipotèticament mostrarien la presència
reprimida de l’inconscient al llarg del temps). Però
tot i que la psicoanàlisi pugui ser una excel·lent
auxiliar en l’estudi dels mites, no és –ni
de molt- l’única tècnica que avui tenim a
l’hora d’analitzar-los.L’acceptació
de l’existència de l’inconscient és
–encara més que la teoria de la sexualitat- la clau
de volta de la construcció freudiana. Per a Freud és
central afirmar que la consciència no defineix el món
psíquic, sinó que “fer-se conscient”
és una simple circumstància del dinamisme psíquic.
Freud
mateix construí una imatge brillant per mostrar el que
ell entén per inconscient. Proposà pensar-lo com
la part amagada d’un iceberg; el fons de l’aparell
psíquic humà. “Inconscient” és
l’espai ambigu que s’estén més enllà
de la racionalitat –val a dir, del raonament lògic
propi la vida de vigília- però que al mateix temps
la fa possible.L’inconscient
és el fons més profund de la personalitat humana
que guarda tot allò que ens faria impossible la vida racional.
És el lloc del reprimit, de l’amagat i inconfessable,
dels somnis, dels record infantils...Allí es sedimenten
i arrelen les representacions que, pel seu obvi contingut sexual,
serien intolerables per a la consciència. Tot el que ha
estat expulsat (reprimit) de la consciència resta allí
censurat i impossibilitat de retornar.
L’inconscient
està articulat a través de dos enllaços fonamentals:
·
La condensació a través de la qual una representació
agrupa en ella sola vàries relacions i significats.
·
El desplaçament que permet traslladar a imatges anodines
la càrrega afectiva i el valor tendencial d’altres
més significatives.
L’inconscient
no només està poblat de representacions sinó
impregnat d’una poderosa energia (la libido) el desig. En
l’inconscient no existeix el principi de contradicció:
quelcom pot ser, alhora, odiat i estimat sense que això
sigui viscut com un absurd perquè, dit ràpidament,
l’inconscient no coneix la lògica.
Freud
proposà una metapsicologia, és a dir un estudi global
dels primers principis que organitzen l’aparell psíquic
en tres nivells.
·
Inconscient.
· Presconscient.
· Conscient.
L’inconscient
és, de fet, inabastable. No s’hi pot accedir directament,
àdhuc resulta desconegut per a cadascú de nosaltres,
però està impregnat d’una poderosa energia,
la dels desigs reprimits, que a través del preconscient
pugnen per tornar a la consciència. Com que el conscient
actua com a censura, en el preconscient els desigs actuen deformats
i disfressant-se com a símptomes patològics (la
neurosi, la histèria) o en forma de somnis, actes fallats,
etc. que volen saltar la repressió. Per això mateix
resulta tan útil l’estudi dels somnis i d’altres
manifestacions que el subjecte realitza sense ser-ne conscient:
amaguen un sentit que cal descobrir.
La
segona tòpica.
Cal
entendre aquesta “primera tòpica” com un intent
de descripció global dels primers principis de l’aparell
psíquic humà. Per això Freud parlava de la
“metapsicologia”; de la mateixa manera que en filosofia
es parla de la metafísica.
La
metapsicologia –com el mateix concepte de l’inconscient
és –convé recordar-ho- una metàfora
per a descriure, amb trets simples, la complexitat de l’aparell
psíquic. Però la primera tòpica tenia l’inconvenient
de necessitar altres factors complementaris i contraposats (forces
pulsionals, repressió, censura...) i no aconseguien explicar
la unitat de la vida personal. A més, hi ha un tema que
Freud reflexionà profundament al llarg de la Primera Guerra
Mundial: la qüestió del masoquisme.
Freud
a la primera tòpica encara veia l’aparell psíquic
com una forca ascendent. Des de la profunditat més fosca
l’energia libidinal “ascendeix” a la consciència.
Llavors no està clar per què hi ha individus amb
tendències masoquistes. Si tot es mou pel desig i per l’Eros
inconscient, i per la recerca del plaer, no sembla gaire comprensible
que els individus vagin contents a una guerra en què poden
morir. La pulsió de mort, el masoquisme, etc., obliguen
a pensar una nova tòpica metapsicològica en què
es destaca la contradicció entre les forces de la vida
(Eros) i l’instint de mort (Thànatos).
L’any
1923, Freud proposà una segona tòpica o distribució
de nivells (en sentit figurat):l’Allò,
l’Ego i el Super-Ego. No hi ha estricta correspondència
entre les tres noves instàncies (l’Ego i el Super-Ego
inclouen grans àrees inconscients); més aviat aquests
tres nivells poden comprendre’s com personatges que actuen
en la vida íntima i que han de conviure i adaptar-se entre
si.
·
L’Allò és el fons o reserva impersonal de
tota l’energia psíquica. L’Ego i el Super-Ego
la reben de l’Allò que no està ordenat en
sentit temporal ni lògic.
·
L’Ego neix de l’Allò que comunica la seva energia
a les estructures –més o menys confuses- del propi
cos. L’Ego és el nucli original de la subjectivitat,
dirigeix els moviments corporals, projecta accions futures i s’inscriu
en el temps.
·
El Super-Ego és la instància crítica i repressora
que jutja la conducta i introdueix la culpabilitat en el subjecte.
El Super-Ego és la veu del pare i l’hereu del complex
d’Èdip.
La teràpia psicoanalítica aspira a enfortir l’Ego
i a alliberar-lo de l’opressió de l’Allò
i de la crítica repressiva del Super-Ego que –recordem-ho-
en bona part són inconscients. L’Ego
utilitza espontàniament determinats mecanismes de defensa.
El més habitual és la sublimació a través
de la qual es desvia l’energia libidinal, que en origen
podria ser pertorbadora o destructiva, cap a una activitat socialment
útil com, per exemple, l’art o l’activitat
intel·lectual. Més o menys en broma, Freud solia
comentar que els infants amb tendències destructives de
caire inconscient podien acabar sublimant-les per tal de convertir-se
en carnissers i cirurgians.
Eros
i Thànatos.
La
segona tòpica és indestriable del doble principi
de vida, Eros, i de mort Thànatos als quals Freud atribuí
a partir de 1920 el dramatisme dels conflictes psíquics.
La pugna entre ambdós principis marca el subjecte humà
al llarg de tota l’existència. Aquest dualisme, profundament
arrelat en la metafísica oriental, en el romanticisme alemany
i en Goethe convé analitzar-lo curosament perquè,
en la concepció psicoanalítica, Eros (vida i Thànatos
(mort) són tan contraris com complementaris.
En
l’Eros hi pot haver, també, un profund sentit de
destrucció, com es palesa en el masoquisme. Un conductor
suïcida o un drogaaddicte poden sentir un plaer molt profund
en activitats profundament thanàtiques. La sexualitat i
el plaer són les modalitats més aparents de la força
de la vida (Eros) que pugna per unir el divers i crear. En la
perspectiva de la primera tòpica, semblava clar que l’Eros
era l’energia de l’inconscient (libido), que pugnava
per fer-se un lloc en el conscient. Però si només
hi ha Eros, sembla difícil explicar la conducta masoquista
i, en general, autodestructiva. Cal assumir, doncs, que el desig
té també un element autodestructiu. Hi ha un desig
de mort que és Thànatos. Fins i tot en la vida quotidiana
podem observar com algunes persones se senten irresistiblement
atretes per repetir experiències frustrants o per evocar
imatges de records desagradables (moments de por, de vergonya...)
com si hi hagués una atracció envers el negatiu.
Aquesta
“compulsió de repetició” l’hi
serveix per mostrar que la psique humana no està només
orientada envers el plaer sinó també envers la dissort
i l’angoixa. Sembla com si alguna gent “gaudeixi”
patint i mostrant una submissió masoquista. Introduir la
idea de Thànatos com un element central en la tragèdia
humana li serveix per accentuar el dramatisme pulsional inconscient.
El
problema és que, en la pugna eterna entre ambdós
principis, Thànatos (el treball, la llei, la veu paterna
i repressora) acaba triomfant inevitablement. Sense el paper de
Thànatos no hi hauria, inevitablement, societat perquè
viure en societat demana inevitablement reprimir el desig individual
per assumir l’existència de l’altre. Voler
l’alliberament incondicionat d’Eros (com van pretendre
alguns freudomarxistes com Wilhelm Reich) seria inevitablement
destruir la societat. En bona part el drama existencial humà
es troba en aquesta doble característica de l’Eros
que és, indestriablement, desitjable i impossible.A diferència
de Marx que veia l’alienació [negació del
desig com a conseqüència de la submissió al
treball industrial no creador] com un element provocat per la
societat –i que, en conseqüència, hipotèticament
desapareixeria com a conseqüència de la revolució
social, Freud considera que Eros i Thànatos no són
de cap manera elements exteriors o socials, sinó que estan
profundament arrelats en l’estructura profunda dels humans.
L’alliberament social (si tal cosa és possible) no
té perquè implicar la desaparició de la repressió
sexual. L’instint de mort no és només provocat
pel treball embrutidor, sinó que està pregonament
arrelat a la naturalesa humana.
El problema de la sexualitat
Freud
considerava que l’inconscient és sexual, és
a dir, que es mou pel desig. Sexualitat és una aspiració
global al plaer i, en aquest sentit, qualsevol individu, d’un
extrem de la vida a l’altre, és sexual. La paraula
“sexualitat” cal no confondre-la amb “genitalitat”.
La genitalitat és la recerca del plaer amb els òrgans
sexuals adults i madurs. En canvi, sexualitat és qualsevol
tensió i distensió plaent. En els infants la sexualitat
és polimorfa; en canvi, a mesura que l’infant esdevé
adult, la sexualitat es focalitza en les anomenades “zones
erògenes”. Tot el que és sexual és
sempre traumàtic, en el sentit que el descobriment dels
diversos moments de la sexualitat no es pot fer sense passar per
un seguit de crisis (això inclou, per exemple, dubtes adolescents
sobre la pròpia identitat sexual, frustracions emocionals
diverses, etc.) Freud diu una cosa que de vegades sorprèn
a primer cop d’ull: la sexualitat “no és natural”.
El natural (biològic) seria ser pervers, com els infants.
Elaborar la pròpia sexualitat en el sentit “adult”
o “madur” implica un llarg aprenentatge. La malaltia
(psicosi, neurosi, perversió...) prové estrictament
del fet que en l’aprenentatge sexual hi poden haver molts
problemes mal resolts (repressions, etc.)
L’energia de la sexualitat en l’inconscient s’anomena
libido. Quan la libido ocupa una imatge, la torna atractiva i
plaent. Hi ha dues lleis que expliquen el funcionament de la sexualitat.
Principi de plaer: Tot el funcionament de l’aparell psíquic
s’orienta a aconseguir plaer (distensió) i a evitar
la tensió desplaent. És una versió del “principi
de constància” de Fechner que havia establert que
en la vida psíquica hom cerca el màxim d’estabilitat
emocional i el mínim nivell d’excitació possible.
Principi
de realitat: És una adaptació del principi de plaer
a les condicions concretes a les quals cal atenir-se per aconseguir
la distensió que es pretén. Per aquest segon principi
hom pot aplaçar l’assoliment del plaer en determinades
circumstàncies o buscar-lo fent, potser, un camí
més llarg.De vegades es parla del “pansexualisme”
de Freud, mot que no acostuma a agradar als psicoanalistes. La
sexualitat, estrictament parlant, no és “la finalitat”
de la vida humana (la vida no té “finalitat”)
sinó una condició que la fa possible. Freud només
diu que “tot és sexe” quan se’n dóna
una versió simplificadora. És més exacte
dir que per a Freud, sense sexe no es comprèn res sobre
l’home. Però rebutjar el paper central de la sexualitat
és rebutjar la psicoanàlisi.
Les fases de la sexualitat infantil.
Freud pensava que hi ha una evolució de la sexualitat infantil
en tres fases o tres períodes diferents, segons la zona
erògena que se sensibilitza per assolir plaer. Aquesta
classificació avui és poc usada i té, sobretot,
valor de curiositat. Freud distingeix entre
·
Estadi oral.
· Estadi sàdico-anal.
· Estadi fàl·lico-edípic.
L’estadi
oral pertany als primers moments de la vida. Se centra en la boca
com a forma de coneixement del món. Per al nadó,
xumar és, alhora, la forma d’alimentar-se i d’aconseguir
plaer –i la mare és, en aquest sentit l’origen
de la satisfacció.
L’estadi
sàdico-anal es produeix quan l’infant, sovint després
de grans dificultats- aconsegueix controlar l’expulsió
de “pipí i caca”. Controlar el propi cos és
una forma de plaer (pervers). De fet el nen considera aquest esforç
com una mena d’obsequi, un regal que es fa a la mare com
a forma d’autodomini.
L’estadi
fàl·lico-edípic és el moment del descobriment
de la diferència sexual. En aquesta època, el nen
pugna amb el pare per amor a la mare (Èdip) i viu sota
el fantasma de l’amenaça de la castració,
en relació al sentiment de culpabilitat que sent per estimar
la mare. Per a Freud, les nenes passen aquest estadi en una situació
d’enveja envers els nens (“enveja de penis”).
El
complex d’Èdip és una situació d’ambivalència:
el pare és, alhora, admirat i odiat. El pare representa
allò que l’infant voldria ser (fort, poderós)
i per això alhora que l’admira, l’odia perquè
sent gelosia. Aquesta situació fa que finalment l’Èdip
es dissolgui quan el nen en fa seu l’exemple i interioritza
la imatge paterna.
La
psicologia de les masses.
Els
darrers anys de Freud estan centrats per l’estudi de les
masses i del paper de la cultura. En el fons d’aquesta interpretació
pessimista de la cultura hi ha l’obra de Le Bon que, per
això mateix, resumim aquí en alguns mínims
elements. La teoria de Freud sobre les masses ha tingut, però,
impugnadors tan importants com Elias Canneti a Massa i poder.
Freud
estava convençut que la humanitat –quasi estructuralment,
per així dir-ho-, es troba predeterminada per l’orientació
envers l’instint de mort. A Totem i tabú (1913) proposa
una estranya hipòtesi per justificar l’origen de
la cultura. Els fills d’un pare poderós (que els
roba les dones) s’alien per matar-lo; però (a través
de somnis, remordiments...) el pare mort retorna, convertit en
divinitat (Tòtem) [animal familiar de la tribu que està
prohibit caçar perquè representa l’essència
del déu tribal] i dóna lleis (Tabús). Des
de l’origen, la cultura és una repressió i
expressa el desig de mort. La neurosi de l’home occidental
no és altra cosa que la forma més complexa dels
tabús. Un neuròtic és, finalment, un individu
que s’autocastiga per haver violat el que ell identifica
inconscientment com un tabú. Les masses, en definitiva,
viuen obsessionades per contradicció entre la tendència
a violar els tabús i la por a fer-ho. A l’hora de
plantejar el problema de la psicologia de les masses, caldria
no oblidar una profunda intuïció freudiana (extreta
segurament de Goethe i Schopenhauer). Ell té molt clar
que l’horror és quelcom molt profundament humà.
El terrible ens captiva sempre, al mateix temps que ens fa por.
I això no és un accident o una casualitat sinó
que ens constitueix en profunditat. Per tant, no es pot menystenir
la possibilitat que els humans (fascinats per la força
thanàtica de la destrucció) acabin destruint la
civilització que ells mateixos han creat.
Aquesta
concepció profundament pessimista de l’humà
–que veu constituït per la pulsió de mort- és
un tret diferenciador de la darrera etapa freudiana. Sembla com
si els humans només poguessin eliminar les seves diferències
a través de la violència. I en aquest sentit l’anàlisi
freudià té un important ressò moral. En tot
cas, Freud obliga a deixar de ser ingenu. No es podrà destruir
mai la pulsió de mort, que les masses porten intrínsecament
arrelada en elles mateixes. I això, senzillament, perquè
l’element Thànatos és tan humà com
l’Eros. Eros i Thànatos no s’han de confondre
amb el bé i el mal com si fossin dues coses diferents.
Més aviat, al revés, estan entortolligats i són
indestriables. En el principi de vida hi ha mort (curiosament,
en francès, l’orgasme és la “petita
mort”) i viceversa. La pregunta que queda oberta –i
que no ha tingut resposta convincent- és si l’instint
de mort podria ser reconduït al servei de la civilització
o si, per contra, tot el que podem esperar és que es radicalitzi
i ens destrueixi.
Un
antecedent: La psicologia de les masses de Gustave Le Bon.
És
difícil copsar la importància de la teoria de Freud
a la Psicologia de les masses sense reconèixer prèviament
la importància de l’obra de Gustave Le Bon (1841-1931),
un dels pares fundadors de la psicologia social injustament menystingut
avui, tot i que la seva obra continua essent profundament influent
en àmbits com la teoria política o l’estudi
dels missatges publicitaris.
De fet, Le Bon és l’iniciador d’una manera
de fer política que ha perdurat fins avui mateix [2002].
Tot i no haver estat mai admès a l’Acadèmia
de Ciències i tot i les seves generalitzacions abusives
sobre la psicologia dels pobles, és innegable que li pertoca
l’honor d’haver estat, molt abans de Freud i d’Ortega,
el primer a posar les masses al centre mateix de tota interpretació
possible del món contemporani. Le Bon és un d’aquests
tipus inclassificables des del punt de vista polític convencional
(com Sorel, com Simmel, com Jünger) que exploren el costat
irracional dels comportaments grupals. Allunyat dels qui, des
de la tradició il·lustrada o des del marxisme, creien
en la “racionalitat” o en la “ciència”,
Le Bon és encara avui una lectura interessant per a copsar
el “costat fosc” de la racionalitat. El feixisme –i
després molts totalitarismes- va aprofitar l’irracionalisme
de les masses, i això dóna a la teoria de Le Bon
una actualitat política molt significativa cada cop que
es revifa el perill totalitari.
Per
a Le Bon la massa té una “ànima col·lectiva”;
tot i que una massa sigui una entitat provisional i construïda
per elements heterogenis i soldats d’una forma momentània
reaccionen d’una manera comú. Podrien comparar-se
a el conjunt de cèl·lules que formen un cos i que
tenen característiques diferenciades a les mateixes cèl·lules
quan estan soles.
Hi
ha tres característiques especials i pròpies de
les masses.
·
L’individu integrat en una massa pren, pel pur fet del nombre,
un sentiment de potència invencible, que li permet cedir
a instints que per si sol hauria refrenat forçosament.
·
El contagi mental actua d’una manera similar a la hipnosi,
unificant per baix les actituds. El contagi mental fa que l’individu
se subordini a la massa fins i tot posant-se ell mateix en perill
i actuant d’una manera contrària als seus propis
interessos.
·
La suggestibilitat fa que l’individu actuï al dictat
de les masses, d’una manera fins i tot no conscient.
Quan un individu queda immers en les masses intel·lectualment
se sotmet a l’atzar i a l’excitació circumstancial.
Intel·lectualment un individu submergit en una massa perd
capacitat intel·lectual.
Les
crítiques a Freud.
Freud
és, com hem vingut observant, un personatge prou farcit
de contradiccions, que va “voler tenir raó”
àdhuc contra la pesada càrrega dels fets que indiquen
tot el contrari del que ell volia interpretar. Les errades i les
falsificacions que va cometre atempten a l’ètica
del treball científic avui vigent. Però, certament,
és un “trampós estimulant” en una època
que –com la nostra- està plena de tramposos patètics,
però, això sí, “intel·lectualment
correctes”.Epistemològicament, no hi ha res a fer
amb els seus seguidors.
Ja
fa més de cinquanta anys que Popper va observar com la
psicoanàlisi no té falsadors potencials –val
a dir pertany a l’ordre de la fe, i no al de la ciència-;
però això no sembla inquietar els adeptes al mètode
psicoanalític. De fet una teoria que no exclou res no és
científica i la psicoanàlisi no només no
exclou res, sinó que mai no pot fallar (si l’encertés
es demostraria que el mètode funciona, però quan
no l’encerta –pràcticament sempre- resulta
que el pacient té una resistència inconscient i,
per tant, el mètode també funciona). En el marxisme,
si algú està en contra de la teoria immediatament
se’l titlla de burgès. En la psicoanàlisi
si algú no l’accepta és perquè pateix
una repressió. En qualsevol cas, els marxistes i els freudians
gaudeixen de l’incomparable privilegi de ser els únics
a conèixer la veritat mentre la resta dels humans pateixen
alguna desconeguda alienació (econòmica o mental).
Alguns
adeptes a la psicoanàlisi usen el famós “argument
del pont” per justificar la vàlua de la seva praxi.
Segons aquest argument, de la mateixa manera que el fet que caigui
un pont no es pot considerar culpa de tots els enginyers, tampoc
el fet que una teràpia fracassi és culpa del mètode.
El problema és que cau “un” pont cada molts
milers, mentre que l’habitual és el fracàs
de la teràpia psicoanalítica i només per
excepció algú en surt afavorit. A més, mentre
que un mal enginyer seria expulsat del Col·legi professional
i rebria una sanció penal, un psicoanalista no és
necessàriament un metge i com que el seu títol no
depèn d’un reconeixement públic, tampoc no
pot ser expedientat. Més enllà de la broma conceptual
i tenint en compte que participar en una teràpia psicoanalítica
pot deixar greument tarat per a la resta de la vida, convé
tenir present algunes crítiques de caire empirista a la
psicoanàlisi.
Entre
els retrets metodològics que se li han fet n’hi ha
mitja dotzena de molt significatius:
1.-
No és seriós plantejar una teoria de l’aparell
psíquic humà fonamentant-se només en l’estudi
dels neuròtics i psicòtics. No sembla gens
clar que el psiquisme de persones mentalment sanes pugui ser explicat
a partir del de les persones malaltes. Freud al llarg de la seva
vida va estudiar només malalts histèrics i després,
absurdament, va pretendre que el psiquisme d’individus amb
problemes era el model per a explicar el de les persones que no
estaven malaltes. Però ni totes les malalties psíquiques
tenen la mateixa estructura, ni el coneixement d’una persona
neuròtica o psicòtica dóna pautes per a tractar
amb individus que no pateixen malalties mentals. Considerar que
un histèric permet comprendre la vida d’un individu
no histèric és com dir que l’estudi del càncer
serveix per curar el mal de coll.Òbviament això
només es podia fer donant per suposat que “tothom
és histèric” (o neuròtic), cosa del
tot mancada de sentit. Si tothom fos neuròtic la neurosi
–senzillament- no es notaria de la mateixa manera que si
tot el món fos de color blau, ningú no distingiria
el color blau. Si el mite segons el qual “tothom és
histèric” (o neuròtic) fos cert, aplicant
la lògica resultaria que també els psiquiatres o
els psicoanalistes són histèrics... de manera que
no resultaria gaire assenyat posar-se en les seves màns!
2.- No és seriós suposar que la curació de
les neurosis es trobi en el reconeixement de l’origen que
(suposadament) les va originar. Per començar l’home
recorda molt malament la seva infància i sabem prou bé
que, quan la rememora, reinventa el passat: barregem somnis i
realitat, confonem coses que ens han explicat amb coses que realment
van passar, etc. El “passat” que la psicoanàlisi
vol “alliberar” simplement no va existir mai; és
una ficció reconstruïda i, a més, si suposadament
l’alliberéssim tampoc no serviria de res per la senzilla
raó que les persones i situacions que va viure en l’ahir,
avui ja són diferents. No té sentit “reconciliar-se”,
per exemple, amb el pare mort o voler “recuperar”
la infància a cinquanta anys... El que un terapeuta pot
fer de seriós no ho ha de referir al passat sinó
al futur.A la dècada del 1990 hi va haver als Estats Units
un esclat brutal de “falsos records”, protagonitzats
per dones blanques de classe mitjana alta que, sota la pressió
dels seus analistes –sovint barrejant psicoanàlisi
i new-age- afirmaven haver estat violades pels seus pares i, fins
i tot creien “recordar” que el seu pare era un assassí.
Particularment brutal fou el cas de George Franklin, condemnat
a cadena perpètua l’any 1990 sota la acusació
d’haver assassinat l’any 1965 la filla d’una
amiga seva, només sota el testimoni de la seva filla Elien
Franklin-Lipsker, que, vint anys més tard, creia haver
recuperat la imatge del seu pare assassí en una teràpia.
L’home aconseguí sortir de la presó l’any
1995 donada l’absoluta manca de proves; però –com
és obvi- en un sistema com el nord-americà, poc
o gens garantista, la suposada “recuperació de memòria”
pot resultar molt perillosa. El llibre de Richard Ofshe i Ethan
Watters: Makin Monsters: False Memories, Psychoterapy and Sexual
Hysteria ((N.Y. Scribners, 1994) recull un munt d’històries
escabroses protagonitzades per gent que creia haver “recuperat
un record” quan –senzillament- l’havia construït
sota la pressió del seu psicoterapeuta.
3.-
No és seriós parlar de l’energia de l’inconscient.
“Energia” és un mot de la ciència física
i Freud se l’apropia fent-ne un ús abusiu.
Si l’inconscient tingués “energia” s’hauria
de poder quantificar.
4.- No és seriós considerar que l’inconscient
és un llenguatge. Els llenguatges tenen una estructura
i un ordre lògic, mentre que l’inconscient és
un garbuix desordenat d’actes fallats, desigs, angoixes...
Per tal que hi hagi llenguatge es necessita un subjecte, un verb
i uns complements verbals. Però el subjecte i l’objecte
del desig poden ser el mateix, ergo, l’inconscient no és
cap llenguatge
5.-
No és seriós el reduccionisme de tot el desig humà
a sexualitat. Si fets com la gana, el fred i l’homeostasi
no són considerats significatius, no resulta possible fer
una descripció acurada del desig. Per altra banda, les
formes de sexualitat europees del segle XIX finals no poden ser
universalitzades. Quan Margaret Mead va voler justificar que hi
havia formes de complex d’Èdip a les illes del Pacífic,
simplement va falsificar les dades en un dels casos de manipulació
més escandalosos de la ciència del segle XX.
6.-
... i, a més, la psicoanàlisi no cura.
La psicoanàlisi potser és una forma de comprensió
dels humans i per a alguns humans acudir al psicoanalista és
una forma de cercar una certa calma intel·lectual, però
com a teràpia s’ha revelat absolutament inútil
per a tractar esquizofrènies, paranoies, etc. Bàsicament
la psicoanàlisi –com la immensa majoria de les teràpies
psi- no és altra cosa que suggestió. La funció
del psicoanalista la podria fer qualsevol persona (la portera
de casa, el cambrer del bar, un amic...) que estigui disposat
a escoltar i a fer-ho amb atenció i interès. La
psicoanàlisi no cura més que la peregrinació
al santuari de la Mare de Déu de Fàtima (i pot sortir
força més car!). Freud mateix estava sorprès
pel problema de la “psicoanàlisi interminable”
i va establir un mètode conductista per manipular la conducta
dels pacients: els obligava a pagar cada visita en efectiu i a
preus altíssims. Això els reforçava les ganes
de curar-se i, a més, els feia sentir importants i molt
cultes pel fet de poder-se pagar una visita a un preu de upa i
amb un savi tan famós. Però, potser, a través
dels camins perdedors i de la retòrica psicoanalítica,
algú podrà trobar –si no una curació-
com a mínim un consol per a les seves angoixes.
APÈNDIX
EL
MALESTAR EN LA CULTURA: UNA LECTURA.
El
malestar en la cultura és un llibre escrit durant els anys
1929-1930 i la data no és casual. Estem en un context de
crisi econòmica profunda (crisi de la Borsa, aparició
del nazisme...) De fet, a l’edició de 1931, Freud
acaba el llibre amb una frase que revela la preocupació
per l’amenaça hitleriana:Tan sols podem esperar que
l’altra d’ambdues “potències celestials”,
Eros etern, desplegui les seves forces per vèncer en la
lluita contra el no menys immortal enemic [Thànatos].
Però ¿qui podria augurar el desenllaç fatal?Freud
era, aleshores, un home malalt, amb un càncer que sap incurable,
i que pateix tot sovint operacions molt doloroses. Dir, doncs,
que El malestar... és un text pessimista és com
no dir res. Freud després de la fallida de l’Imperi
austrohongarès se sent desplaçat, tant a nivell
personal com polític.El malestar en la cultura, però,
no és un fruit inesperat en la producció intel·lectual
de Freud. De fet, el pessimisme el coneix des de la seva primera
joventut, quan llegia Schopenhauer adeleradament.
Com
diu P.L. Assoun a Freud, la filosofía y los filósofos,
sembla que: Lo que hace posible la analogía [entre Freud
i Schopenhauer] es la concepción de los instintos que Freud
situa en el fundamento de la civilización. El verdadero
fundamento del pesimismo es el bloqueo de la voluntad (...) condenada
siempre a querer, sin satisfacerse jamás, condenada a reproducir
el deseo y la frustración.(p.216- subratllat nostre).Però
seria reduccionista convertir El malestar... en una reacció
d’home vell i malalt davant un món que l’espanta.
Freud no es tornà pessimista amb la vellúria; ho
havia estat sempre.
En
tota la seva metapsicologia és fàcil descobrir la
tragèdia d’un desig eternament frustrat i mancat
de reconeixement, sempre enfrontat a la censura del conscient.
En aquest sentit, l’obra representa una continuïtat
amb tota la seva producció anterior.Convé recordar
també que El malestar... no és una obra autònoma.
Des de la primera pàgina remet a un altre llibre del qual
l’autor no havia quedat del tot satisfet: El pervenir d’una
il·lusió (1927). De fet, l’excusa per posar-se
a escriure altre cop és una carta que li remet un amic
–el novel·lista i pacifista francès Romain
Rolland, a propòsit –i en desacord- amb la tesi del
llibre anterior.La il·lusió a la qual es referia
Freud l’any 1927 era la religió. Per resumir la tesi
d’aquest text podríem recollir-ne un paràgraf:La
religió seria la neurosi obsessiva de la col·lectivitat
humana, i el mateix que la del nen, provindria del complex d’Èdip
en la seva relació amb el pare. Conforme a aquesta teoria
hem de suposar que l’abandonament de la religió es
complirà inexorablement, amb la fatalitat d’un procés
de creixement i que, en l’actualitat ens trobem ja dins
aquesta fase de l’evolució.Freud en afirmar que la
religió està ferida de mort en les societats tecnològiques
és ben poc original.
Recupera
un tòpic materialista de la segona meitat del XIX desenvolupat
per Feuerbach per a qui: l’essència divina no és
altra cosa que l’essència de l’home, alliberada
de les limitacions de la natura (Tesi XXII de les Tesis provisionals
per a la reforma de la filosofia, 1843).Resumint-ho molt, El malestar...
ve a ser una “segona part” en l’anàlisi
de la cultura. Freud sap que a El pervenir... no ha anat gaire
més enllà dels tòpics positivistes per als
quals la religió era poc més que unes crosses, uns
bastons en què la humanitat s’havia recolzat quan
encara no disposava de la ciència.
A
El malestar... es tracta de fer un pas més, mostrant que
el problema de la religió no és altra cosa que un
cas particular d’un tema que té un ressò més
extens: el de la crisi de la civilització.Per a Freud –i
això és essencial- la civilització és
un producte feble, perpètuament amenaçat i en perill
de desaparèixer sota el pes de les forces cegues de l’instint.
Aquest tema ja havia aparegut, tot i que d’una manera poc
destacada a El pervenir... Vegem-ne un paràgraf: Sembla
que tota la civilització ha de basar-se sobre la coerció
i la renúncia als instints (...) a parer meu, ha de comptar-se
amb el fet que tots els homes integren tendències destructores
–antisocials i anticulturals- i que en gran nombre són
prou poderoses per a determinar la seva conducta en la societat
humana.Freud és un home educat a la segona meitat del XIX.
Com a tal té profundament interioritzada la concepció
elitista de la cultura.
Per
a ell, la cultura és un arbre que costa d’arrelar,
que depèn sempre d’una petita minoria intel·lectual
i que –vulguis, no vulguis- es trobarà sempre amb
l’hostilitat i el rebuig d’una part important de la
humanitat. Si els humans no es revolten contra la cultura és
perquè poderoses forces coactives els en priven. Però
l’inconscient humà està format per desig i
–en conseqüència- es nega a acceptar limitacions.
Com diu també a El pervenir...: Mentre la coerció
religiosa i la monàrquica, que deriva de la primera, segueixi
actuant sobre els principis de la vida humana, no podrem dir com
és l’home en realitat. L’home real, culte,
alliberat de l’angoixa sexual i de la por religiosa, no
existeix encara. La reflexió sobre el ser (constituït
pel desig) demana reflexionar sobre la cultura en el que té,
alhora de jou i de possibilitat.
II
Si cal analitzar el tema de la decadència de la cultura,
potser no estarà de més recordar que significa “cultura”.
Per a Freud:Cultura designa la suma de les produccions i institucions
que distancien la nostra vida de la dels nostres antecessors i
que serveixen a dues finalitats: protegir l’home contra
la Natura i regular les relacions dels homes entre sí.Com
es pot veure aquesta distinció, lluny de ser purament descriptiva
com aparenta, és déu n’hi do conflictiva.
Freud –personatge del XIX- dóna per suposat que hi
ha una lluita de l’home “contra” la natura.
Es fa ressò així de la vella tradició jueva
i cristiana segons la qual, l’home havia de “créixer,
multiplicar-se i dominar la terra”.
Avui,
potser un lector amb mentalitat ecològica diria que no
s’ha de “dominar” sinó de treballar conjuntament
amb la terra i que cal considerar la terra com a condició
de possibilitat de la vida mateixa.Segons Freud: l’home
ha arribat a ser, per així dir-ho, un déu amb pròtesi:
bastant magnífic quan es compon amb tots els seus artefactes
(...) tot i que li provoquin força maldecaps.Freud, en
definitiva, veu la cultura com una pròtesi. La ciència
–i en general la vida de l’esperit- signifiquen un
esforç de repressió tant de la natura com dels instints
de l‘home mateix.
La
cultura mai no és gratuïta, ni ens cau del cel. Ben
al contrari, exigeix un treball que sovint pot ser molt desagradable
perquè, en definitiva, la cultura no podria existir sense
posar fre al desig i a la llibertat humana. La cultura és
-i–no pot deixar de ser-ho- una repressió. ... l’anhel
de llibertat es dirigeix contra determinades formes i exigències
de la cultura o bé contra aquesta en general. Pel que sembla,
no hi ha cap mitjà de persuasió que permeti convèncer
l’home per tal que transformi la seva naturalesa en la d’una
formiga.Vet aquí el problema: no hi ha correspondència
entre el que costa la cultura (repressió del desig, treball,
hores d’estudi i esforç) i el que aquesta cultura
ens ofereix. L’home no se sent recompensat per la cultura
i, en conseqüència, li és hostil.
Els
humans veuen la cultura com una repressió de la llibertat
originaria que no els aporta un plus de felicitat. O –en
altres paraules- la cultura no val el que (ens) costa. Per tant,
la cultura està perpètuament amenaçada. És
pensable, perfectament possible (i temible) que els homes algun
dia puguin destruir-la.Una pregunta important és com apareix
la cultura. Freud dóna la seva resposta al cap. IV de El
malestar... :Eros i Ananké (Amor i Necessitat) esdevingueren
els pares de la cultura humana.El problema és, però,
que Eros –al llarg de l’evolució- acaba per
esdevenir un adversari de la cultura. El treball (un component
inevitable de la Ananké-Necessitat) acaba essent incompatible
amb el plaer sexual. Eros-Plaer i Ananké-Esforç
acaben esdevenint instàncies incompatibles.
La
cultura restringeix el plaer i el converteix en incompatible amb
el treball. En la neurosi (especialment en l’angoixa) aquesta
contradicció esdevé una insuportable font de dolor.
És un fet que la immensa majoria de la població
en les societats tecnològiques no saben per què
cal assumir la repressió cultural i se li enfronten.El
desig inconscient (recerca de plaer, Eros) porta a buscar la forma
d’alliberar-nos de la repressió cultural. Una majoria
d’individus (frustrats, mancats de recompensa pel seu treball...)
esdevenen potencials “enemics” de la cultura. En resum,
la cultura és un criteri de selecció que es veu
com una barrera per al desig i l’inconscient pretén
saltar-se-la. Així la vida humana és una lluita
entre el desig (Eros) i la mort (Thànatos, Ananké)
sense que hi hagi reconciliació a la vista.Podríem
preguntar-nos què succeiria si alliberéssim Eros
de les barreres culturals. La resposta és que un alliberament
radical d’Eros tampoc no serviria de gaire res, perquè,
per definició, el desig és irracional i desordenat.
El desig porta amb ell el perill; és en ell mateix polimorf
i plural.