Amartya Sen (Premi Nobel, 1998) ha plantejat un tema que
l’economia contemporània habitualment menysté: el paper dels judicis de valor i
les qüestions vinculades a l’equitat i a la distribució. El seu clàssic IDEA DE
LA JUSTÍCIA ha ajudat a repensar la relació entre economia i ètica.
Per
introduir-se en el pensament de Sen i específicament en la seva idea de la
justícia resulta convenient entendre algunes de les seves tesis (presentades
aquí de manera molt esquemàtica). Oferim, doncs, una mínima introducció a les
teories que defensa i a les tesis de les quals es desmarca [R.A].
1.- NO
HI HA JUSTÍCIA PERFECTA: Tres nens es disputen una flauta. Anne diu
que ha de ser per a ella perquè és l’única que la sap tocar. Bob diu que ell la
necessita més perquè és el més pobre. Carla diu que la flauta ha de ser seva
perquè s’ha passat tot un mes fabricant-la. Vet aquí simbòlicament representats
tres principis de justícia en la gestió dels nostres recursos. Cadascun dels
tres remet a una lògica que no té res d’arbitrària. Anne és utilitarista, Bob
és un igualitarista (o ‘welfarista’), Carla seria, finalment, una
liberal (o libertarian en el sentit de liberalisme radical). L’atribució
de la flauta a l’un o a l’altre és impossible sense contradir un o altre
d’aquests tres principis. D’aquí que segons Amartya Sen no hi ha possiblement «cap
dispositiu social perfectament just capaç de fer emergir un consens imparcial».
2.- EL
CONTRACTE SOCIAL TÉ LÍMITS: Els
pensadors clàssics del contracte social (Hobbes, Locke, Rosseau, Kant) i
posteriorment John Rawls (1921-2002) —el filòsof amb qui fonamentalment dialoga
Sen— es van dedicar bàsicament a pensar quins serien els termes d’un contracte
social ‘just’ i quines haurien de ser les institucions bàsiques per portar-lo a
terme. Segons Rawls aquesta concepció transcendentalista de la filosofia
política és errònia perquè no permet debatre sobre les condicions reals en què es
produeixen la justícia o la injustícia al món. Identificar la Gioconda com
l’obra mestra absoluta de la pintura no ens fa cap servei quan el que cal és triar
entre Picasso i Van Gogh. De la mateixa manera, identificar els dispositius
socials perfectament justos no és necessari ni suficient per guiar les
decisions o les tries en política.
3.- CAL
COMPARAR SITUACIONS REALS: En l’aproximació comparatista, els
filòsofs comparen els modes de vida («realitzacions») que les persones podrien
tenir en funció de les institucions però també dels comportaments concrets. Amartya
Sen classifica en aquest grup pensadors amb concepcions molt diferents com ara
Adam Smith, Jeremy Bentham, John Stuart Mill, Karl Marx i la filòsofa feminista
anglesa Mary Wollstonecraff. Per a Sen, que se situa ell mateix dins el corrent
«conseqüencialista», la reparació d’una injustícia no
exigeix que prèviament s’identifiqui un model de societat justa. Es pot
condemnar una societat que produeix desnutrició, analfabetisme o insalubritat
sense estar, tanmateix, d’acord sobre la solució adient dels problemes.
4.- CAPACITATS
I BENESTAR: Amartya
Sen proposa que una idea de justícia no s’ha de limitar a reflexionar sobre els
mitjans de vida sinó que ha d’interessar-se per les possibilitats reals que té
cadascú de triar la seva vida. No n’hi ha prou, per exemple, amb tenir un
automòbil. Cal estar també en disposició de tenir permís de conduir, hi ha
d’haver carreteres, no ha d’estar prohibit viatjar, etc. Les capacitats (o com
ell en diu «capabilities» que de fet serien
també ‘capacitacions’, possibilitats d’opció, etc), són llibertats individuals
concretes i no simples ‘drets a...’) per tal d’accedir a una vida humana
satisfactòria, en funció de les necessitats, dels desigs i de les valors de
cadascú. Les capacitats consisteixen en: «les oportunitats reals d’una persona
per tal de fer o de ser quelcom». Per això mateix el ventall de «capabilities» és incommensurable. La col·lectivitat
i el debat públic tenen com a funció ampliar-ne la seva extensió. Una bona
societat seria aquella que ampliés les capacitats, és a dir, les opcions
pràctiques per tal de viure de la manera que ho desitgi. El benestar
consisteix, doncs, en un augment de capacitacions.
L’enfocament del benestar des de la
perspectiva de les capacitats demana una concepció de l’economia que no es
limiti a plantejar problemes de renda i de distribució. Ser pobre significa —en
l’enfocament que en fa Amartya Sen— estar privat de capacitacions, és a dir,
estar mancat de l’opció pràctica de fer determinades coses. Per exemple, la
desigualtat entre sexes és una característica bàsica en el repartiment dels
ingressos familiars en molts països d’Àsia i d’Àfrica, però per tal
d’avaluar-la d’una manera més directa i més fiable resulta més significatiu
estudiar el diferent accés a la salut i a l’educació que no el nivell d’ingressos
de les famílies.
5.- EL
SIGNIFICAT DE ‘CAPACITAT’
En un article que porta per títol «EQUALITY
OF WAT?» apareix per primera vegada una noció que arribà a ser central en els
seus treballs: capability. És un mot de fet
intraduïble, un anglicanisme molt típic que vindria a ser un mixt entre
‘capacitat’ i ‘llibertat’. L’expressió que s’usa en català és ‘capacitat’, però
també cal entendre ‘capacitació’, ‘capacitat per ser lliure’. Però de què es
tracta exactament?
«Fonamentalment,
la capabilty és una concepció de la llibertat
que pren en consideració el que cadascú està en mesura de poder fer. Hi ha
moltes coses que no podem realitzar àdhuc si tenim la llibertat de fer-les.
Prenem dos exemples. Si pateixo un càncer incurable ningú no m’impedeix viure
però no en tindré la possibilitat perquè la meva malaltia és mortal. En aquest
cas l’absència capacitat no és deguda a la privació de llibertat. en canvi, si
el càncer es pot curar, per exemple amb una operació, necessitaré tenir els
mitjans per pagar-me-la (si no hi ha seguretat social al país on visc). En
aquest cas, hom està confrontat a una expoliació de
la seva capacitat, excepte si l’entorn decideix ajudar la persona malalta. És
un dels punts en què m’oposo a John Rawls. En la seva TEORIA DE LA JUSTÍCIA defineix uns
‘béns primaris’ dels quals cadascú hauria de poder disposar. Per a mi aquesta
proposició és insuficient. Així, amb els mateixos ingressos, una persona
incapacitada no tindria les mateixes possibilitats que una que no n’està. Hi ha
600 milions d’incapacitats al món, els dos terços dels quals viuen en països
pobres! Diguem-ho clarament: a la pregunta ‘hem d’exigir una igualtat de les
capacitats?’, la meva resposta és no. M’interesso per les llibertats concretes
i, per a mi, les capacitats concretes poden servir per avaluar millor el
benestar o les injustícies que la comparació d’ingressos, per exemple. D’aquí
la meva pregunta: igualtat, però de què?»
6.- LA
UTILITAT DEL RAONAMENT PÚBLIC: Per a Amartya Sen la teoria de l’elecció
pública, malgrat tots els problemes que li podem imputar, ofereix una important
contribució al pensament sobre la justícia. «El vincle fonamental entre el
raonament públic, d’una banda, i les exigències de les decisions socials
participatives de l’altre és essencial per tal de (...) fer més eficaç la
democràcia però també per fundar la justícia sobre els imperatius de l’elecció
social i de l’equitat».
Durant la revolució francesa
Condorcet va mostrar —en la paradoxa que porta el seu nom— que qualsevol regla
majoritària del sistema electoral en les democràcies conduïa a incoherències de
manera inevitable i en la dècada de 1950 l’economista Kenneth Arrow va argumentar també la impossibilitat de trobar
un procediment racional i democràtic capaç de satisfer les preferències
individuals. Sen, però, reivindica la teoria de l’elecció social concentrant-se
en les avaluacions comparatives. Metodològicament cal reconèixer la pluralitat
de principis concurrents i admetre tant les solucions parcials com la
diversitat d’interpretacions, donant un paper preponderant al raonament públic.
7.-
L’ÍNDEX DE DESENVOLUPAMENT HUMÀ [IDH]
Per valorar les capacitats des del
punt de vista social hi ha un principi important a considerar: les capacitats s’han
de comprendre i avaluar des del desenvolupament humà, IDH.
Sen i el seu amic l’economista paquistanès Mahbub ul Haq (mort l’any 1998) proposaren considerar el «desenvolupament humà com el
procés d’extensió de les eleccions dels individus». Considerant que la
riquesa mesurada pel PIB [Producte Interior Brut] no representa una referència
satisfactòria agregaren a l’IDH dades com l’esperança de vida en néixer, la taxa
d’alfabetització d’adults, l’accés a l’educació... Els informes del PNUD [Programa
de les Nacions Unides per al Desenvolupament] que es publiquen anualment, han
ampliat posteriorment els criteris, especialment integrant la situació de les
dones. Aquest és un criteri essencial per a Sen que considera l’emancipació de
les dones com un factor central per al desenvolupament.
«Crec que la
instauració de l’IDH ha estat una cosa molt positiva, perquè mostra en quina direcció hem
d’anar. En matèria de desenvolupament el món ha progressat molt d’ençà del
1980. Però encara hi ha retards en nombrosos països. A més d’epidèmia de la
SIDA ha ralentit dramàticament els progressos en el
desenvolupament de molts països pobres, especialment en matèria d’esperança de
vida, en la mesura que aquests països no disposen dels mitjans mèdics
necessaris. D’altra banda, certament l’educació al món ha crescut. Globalment
diria que la situació del món progressa, però no de manera suficient».
8.- LA
LLIBERTAT I LA FAM
En un dels seus llibres més
cèlebres: POVERTY AND FAMINES: AN ESSAY OF
ENTITLEMENT AND DEPRAVATION (Clarendon Press), A. Sen mostrà que les fams més greus no tenen res a
veure amb les variacions de la producció agrària, sinó amb la manca de
llibertat i amb l’absència d’eines polítiques suficients per fer-hi front. És
l’esfondrament dels ingressos dels pagesos, l’augment del preu dels productes i
la seva retenció a determinats llocs, vinculat a un dèficit de democràcia, el
que provoca fam. Els qui tenen ingressos suficients no la pateixen.
La democràcia, segons Sen, no s’ha
d’identificar tan sols amb el govern de la majoria, sinó amb la protecció de
les llibertats, la llibertat d’expressió, la crítica, etc. En aquest sentit, la
democràcia bo només té un valor intrínsec i un valor instrumental, sinó una importància
constructiva, és a dir, gràcies a ella els pobles poden projectar millor el
seu futur. La democràcia no és, doncs, una característica dels pobles
d’Occident sinó una condició del desenvolupament humà.
9.- LES
LLIÇONS D’ADAM SMITH: Adam Smith, autor de LA RIQUESA DE LES
NACIONS (1776) és habitualment considerat el teòric de l’«homo economicus», maximitzador de
preferències que defensa la recerca egoista de l’interès personal. Sen ha revaloritzat l’obra de Smith mostrant que al costat de l’amor
propi, el filòsof escocès va explicar també —malgrat que hom hagi volgut
passar-ho per alt— el paper que tenen «l’empatia, la generositat i l’esperit
públic» en els capteniments individuals. Al cap i a la fi, Smith fou un
professor de filosofia moral. Adam Smith imaginava un espectador imparcial
capaç de prendre distàncies respecte a ell mateix per prendre en compte els
motius i els sentiments dels altres i sabia prou bé que la famosa «mà
invisible» és només una construcció ideal.
Per a Sen, l’aproximació smithiana permet introduir una pluralitat de judicis «emesos
per persones desinteressades vingudes igualment d’altres societats llunyanes o
pròximes». En canvi la TEORIA DE LA JUSTÍCIA de Rawls es fonamenta en la
construcció de regles que restringeixen la possibilitat d’integrar els punts de
vista d’elements exteriors.
10.- EL
DEBAT AMB JOHN RAWLS: El llibre més
significatiu de Sen IDEA DE JUSTÍCIA està dedicat a Rawls,
l’obra del qual —específicament TEORIA DE LA JUSTÍCIA (1971)— va renovar
profundament la reflexió sobre la teoria de la justícia i la filosofia moral a
finals del segle 20. Tanmateix per a Sen hi ha dues idees bàsiques en el
plantejament rawlsià que són «greument defectuoses»:
a.-
La justícia com a equitat: per triar els seus principis de justícia Rawls proposa un «vel d’ignorància» de manera que cadascú
hagi d’optar sense saber quins són els interessos particulars per determinar
els principis de justícia. És la famosa imatge del pastís: per tallar
correctament un pastís és just que jo no sàpiga quin tros de pastís em
correspondrà finalment, de manera que només així faré parts iguals. De la
mateixa manera si jo no sé si sóc ric o pobre, jueu o cristià, home o dona,
etc. podré prendre la decisió més imparcial. Per a Sen aquest raonament
planteja una justícia abstracta que no té en compte les característiques de
comportament real dels individus.
b.-
Els béns primers: John Rawls va criticar
l’aproximació utilitarista segons la qual «el més gran bé possible»
s’aconsegueix per addició, agregativament, prenent en
compte el benestar de cadascun dels seus membres. Per a Sen aquest model no té
en compte l’heterogeneïtat dels individus, ni l’ús que són capaços de fer dels
bens primers.